کافه تلخ

۱۳۸۸ آذر ۱۳, جمعه

کرامت به نام بی نام او



کرامت به نام بی نام او

این همه گفتیم لیک اندر بسیج
بی عنایـات خداهیچیم هیـچ
بی عنایات حق و خاصان حق
گر ملک باشد سیاهستش ورق
کیمیا صنعتی است که به یاری اکسیر که ماهیت آن معلوم نیست نقره،مس و دیگر فلزات را ذوب می کنند و به طلا مبدل می سازند.اما کیمیای اصلی قدرت نفوذ و نظر و اصلان حق است که قلب ها را به طلای تمام عیاار بدل می کند.
مولانا در یکی از خطابه هایش می گوید:«یکی ازین جا به زودی یا به لحظه ای به کعبه رود،چندان عجب و کرامت نیست باد سموم را نیز این کرامت هست،به یک روز و به یک لحظه هر کجا که خواهد برود،کرامت آن است که ترا از حال دون به حال عالی آرد.»(فیه مافیه،صفحه118)
آنگونه که تعریف می شود؛کرامت اموری است که صرفا در ید قدرت قادر تواناست و هیچ کس جز به تایید الهی قادر به آنجام چنان اموری نیست.
بنابراین کرامت موافق عدل الهی بوده و در جهت کمال انسان می باشد.خداوند انسان را با کرامت انسانی اشرف مخلوقات خلق کرد و بزرگترین مایه،مقام و عزت را برایش ارزانی نمود.
در نظر انسانی که می بیند خداوند درون هر ذره ای عالمی آفریده است، و این حقیقت را می داند و درمی یابد و تامل می کند هر ذره ای معجزه ای و کرامتی است.
اما انسان های غافل ،مقام جو،دولت جو و خودبین که همواره پی خواسته های پوچ و باطل , کسب قدرت و جاه بوده اند،چه بسا از جانب شبکه منفی صاحب صفات و به اصطلاح کرامات منفی شده اند.اما آیا افعال اینان که همه عمر خود را صرف اسباب ناپایدار ،هرزه خواهی و هرزه گردی می کنند؛کرامات الهی است؟یا کرامات شیطانی؟
کیمیاگران گردون اولیاء حق اند که دل انسانها را به زر بدل می کنند و دلها را با نقش های اخلاص و محبت می آرایند.
انسانهای کاملی هستند که نه برای نفس خود ، بلکه به امر الهی برای انسانها و انسانیت تلاش می کنند اما کیمیاگران دنیا برای سود خویش می کوشند ،سعی در کسب قدرت و مقام داشته پیوسته درجا می زنند .کجا اینان می توانند در مسیر کمال گام بردارند.
روزی نورالدین ولد جیجا پیش مولانا از حاجی بکتاش حکایت می کرد که:آب را به خون بدل می ساخت.مولانا گفت:
«کاشکی خون را آب کردی،چه آب طاهر را نجس کردن چندان هنری نیست و این تبدیل را تذیر گویند و مبذرین برادران و یاران شیطانند،تبدیل خاص آن است که خمر توخل گرددو مشکل تو حل شودو مس دون زر خالص شودو نفس کافر مسلمان گردد.»(مناقب العارفین،1،صفحه498).
در حالی که عده کثیری کیمیا وقدرت ذهن خوانی ،پیش گویی آینده و...را کرامت می دانندمولانا کرامات را به بهترین شکل بدینسان می شناساند و می فرماید:
اندر دو جهان نیست ،نبوده است و نباشد جز دیدن روی تو کرامات افندی