کافه تلخ

۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

نظریه فلاسفه در شناخت جن




ملاصدرا : 
جن از اجتنان به معنی پنهانی و پوشیدگی است ... لذا ما فرشته و جن را نمی بینیم در حالی که شیطان و جن ما را آشکار می بینند و ما به آنها ایمان غیر عیانی داریم .
ابوعلی سینا :
در کتاب حدود خود می گوید : 
جن حیوانی است هوائی ، ناطق ، دارای جسم و قدرت تشکل به اشکال مختلف .
فارابی :
جن موجودیست غیر ناطق وبرایش مرگ هم وجود ندارد
غزالی :
ملائکه ، جن و شیطان موجوداتی هستند قائم به نفس ، مختلف الحقائق بین نوعهای خود .
ابن خرم : 
در کتاب الفصل می نویسد : 
طائفه جن امتی هستند دارای عقل ، فکر و تمیز که به ایشان از طرف خدا وعده و وعید نازل شده و آنها نیز پذیرفته اند ، آمیزش می کنند ، اولادی از آنها بوجود می آید و مرگ نیز آنها را در بر می گیرد و تمامی مسلمانان نیز بر این نظر توافق و اجماع دارند . 
جنیان دارای اجسام لطیف ، شفاف و هوائی هستند یعنی زندگی در هوا و زمین برای آنها امکان دارد زیرا عنصر آنها از آتش است . همچنانکه عنصر انسانها از خاک است .


فخر رازی در مباحث استعاذه گفته : 
همه توافق دارند که جن و شیطان دارای جسم کثیف یعنی قابل رویت مانند حیوانات و انسان نیستند . بلکه اجسامی هستند هوائی یعنی در هوا هم زندگی می کنند مثل انسان سنگین نیستند و بشکلهای گوناگون متشکل می شوند . 
دارای عقل ، فهم و قدرت هستند کارهای طاقت فرسا را قادرند انجام دهند


ماوردی در کتاب اعلام النبوه گفته : جن موجودی است دانا ، ناطق ، دارای تشخیص می باشد ، آمیزش و تولید مثل می کنند ، و مانند انسانها می میرند . اجسامشان از چشم پنهان است لکن وجود آنها از آثارشان فهمیده می شود مگر خداوند توانایی دیدن آنها را به کسی عنایت کند . 
انسان‌ها بوسیله کتب الهی و از قوه متخلیه که آثارش روشن است آنها را میشناسند .


قاشانی :
جن نفوس ارضیه با بدنهای لطیفه مرکب می شوند که حکمای فارس آنها را صور معلقه گویند . زیرا آن نفوس با بدنهای لطیف تجسم پیدا می کنند به همین ملاحظه ملقب به ثقلین شده اند .


فرا : 
جن موجودی است مرکب و ممثل یعنی به مثالهای گوناگون می افتد ، هم می تواند از انظار پنهان شود و هم می تواند قابل رویت گردد . برخلاف اعتقاد معتزله که گفته اند جن موجود رقیق و لطیف است به همین جهت قابل رویت نمی باشد و گفته اند شیاطین توانایی تغییر در خلقتشان را ندارند برای آنها ممکن نیست .




ابن تیمیه : 
هیچ یک از مذاهب مسلمین در وجود جن با یکدیگر اختلاف ندارند ، حتی جهود و کفار هم بر وجود جن معتقدند ، زیرا وجود جن در اخبار پیامبران با تواتر معلوم و ثابت شده است .
گروه خاص و عام همه بر وجود جن معترف و معتقد هستند و کسی انکار نکرده ، جز گروه بسیار کمی از فلاسفه نادان و بی اطلاع.