کافه تلخ

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

رقص دراويش چيست؟



عرفان



دراويش‌ قادري‌ از قديمي‌ترين‌ سلسله‌هاي‌ طريقت‌ به‌ شمار مي‌روند موسس‌ اين‌ طريقت‌ «شيخ‌عبدالقادر گيلاني‌» (470ـ561 هـ . ق‌) ملقب‌ به‌ «قطب‌ اعظم‌»، «غوث‌ اعظم‌» و مشهور به‌ «غوث‌ گيلاني‌» از مشايخ‌ بزرگ‌ است‌.
پيروان‌ اين‌ طريقت‌ درك‌ حقيقت‌ و روشني‌ روح‌ و وصول‌ به‌ حق‌ را در قيل‌ و قال‌ و سماع‌ مي‌دانند و معتقدند كه‌ لذت‌ جسم‌ موجب‌ شادماني‌ روح‌ مي‌شود. آنهادر مجالس‌ ذكر خود با حضور مرشد دف‌ مي‌زنند و به‌ روش‌ خاص‌ سر و گردن‌ خود را ابتدا آهسته‌ و به‌ تدريج‌ سريع‌تر حركت‌ مي‌دهند و تا آخرين‌ قدرت‌ وتوانايي‌ خود، اين‌ كار را ادامه‌ مي‌دهند، به‌ عالم‌ جذبه‌ مي‌روند و آن‌قدر به‌ ذكر ادامه‌ مي‌دهند تا به‌ خلسه‌ برسند و از خود بي‌ خود شوند.
در اين‌ حالت‌ آنها دست‌ به‌ اعمالي‌ مي‌زنند كه‌ هر بيننده‌اي‌ راشگفت‌زده‌ مي‌نمايد. آتش‌ مي‌خورند، بر آتش‌ راه‌ مي‌روند، ساج‌ سرخ‌ شده‌ بر سينه‌ مي‌زنند، سيخ‌ و خنجر در زبان‌ و گونه‌، گلو و شكم‌ و كتف‌ خود فرو مي‌كنند، شيشه‌ و لامپ‌ روشن‌ مي‌جوند، اشياي‌ بزرگ‌ را مي‌بلعند و با اتصال‌ شيشه‌ و لامپ‌ به‌ بدن‌ خود آن‌ را روشن‌ مي‌كنند.


ذكر دراويش‌ قادري‌ بر دو نوع‌، يكي‌ ذكر نشسته‌ و نام‌ «تهليل‌» و ديگري‌ ذكر ايستاده‌ به‌ نام‌ «هره‌» است‌. در ذكر نخست‌، حلقه‌وار مي‌نشينند و شيخ‌ يا خليفه‌ رهبري‌ ذكر را بر عهده‌ مي‌گيرد. او در حلقه‌ مريدان‌ قرار مي‌گيرد و در حالي‌ كه‌ تسبيحي‌ در دست‌ دارد به‌ رهبري‌ ذكر دراويش‌ مي‌پردازد. براي‌ ذكر ايستاده‌ «هره‌» دراويش‌ به‌ طور ايستاه‌ حلقه‌اي‌ تشكيل‌ مي‌ دهند و خليفه‌ در وسط‌ ايستاده‌ و رهبري‌ ذكر را به‌ عهده‌ مي‌گيرد. اين‌ ذكر با آهنگ‌ طبل‌ ، دف‌ و شمشال‌ همراه‌ است‌. دراويش‌ اين‌ فرقه‌ هر شب‌ سه‌ شنبه‌ و يا شب‌ جمعه‌ به‌ گرد «پير» جمع‌ شده‌ و مراسمي‌ در برابر او برگزار مي‌كنند.

موسس‌ اين‌ طريقه‌ خواجه‌ بزرگ‌ «مولانان‌ بهاءالدين‌ محمد نقشبند بخارايي‌» است‌ كه‌ در محرم‌ 717 هـ . ق‌ در ديه‌ «قصر عارفان‌ يا قصر مندوان‌» در يك‌ فرسنگي‌ بخارا به‌ دنيا آمد. برخي‌ از منابع‌ او را از سادات‌ حسيني‌ شمرده‌اند. در وجه‌ تسميه‌ نقشبند و معني‌ نقشبند ـ لقب‌ خواجه‌ بهاءالدين‌ ـ نظرات‌ مختلفي‌ وجود دارد، گروهي‌ نقشبند را در معناي‌ مجازي‌ گرفته‌اند و برخي‌ در معني‌ حقيقي‌. آنان‌ كه‌ معني‌ مجازي‌ را در نظر داند چنين‌ نوشته‌اند كه‌ بهاءالدين‌ از كثرت‌ ذكر به‌ درجه‌اي‌ رسيد كه‌ لفظ‌ جلاله‌ در درونش‌ نقش‌ بسته‌ است‌. اي‌ برادر در طريق‌ نقشبند ذكر حق‌ را در دل‌ خود نقش‌ بند

اما معني‌ حقيقي‌ كلمه‌ نقشبند صفت‌ مركب‌ فاعلي‌ است‌ از مصدر نقش‌ بستن‌ به‌ معني‌ تصوير كردن‌، نقاشي‌ كردن‌، صورت‌گري‌ و نقشبند به‌ معني‌ نقاشي‌ و مصور صورت‌گر است‌. نقاشان‌ برجسته‌اي‌ در اين‌ زمينه‌ در قرون‌ هشتم‌ تا دهم‌ وجود داشتند‌ و احتمال‌ نزديك‌ به‌ يقين‌ بهاءالدين‌ قبل‌ از ورود به‌ طريق‌ خواجگان‌، نقشبند بود. شايد اين‌ حرفه‌ پدرانش‌ هم‌ بوده‌ است‌. مروج‌ اين‌ طريقت‌ در كردستان‌ «مولانا خالد نقشبندي‌» است‌ كه‌ منسوب‌ به‌ تيره‌ ميكاييلي‌ از طايفه‌ «جاف‌» شهر زور است‌.
مولانا خالد در اواخر قرن‌ دوازدهم‌ هـ . ق‌ در قراداغ‌ در ناحيه‌ شهر زور متولد‌ شد، پس‌ از تعليمات‌ نزد پدر و استاداني‌ چون‌ «سيدعبدالكريم‌ برزنجي‌» و… به‌ سنندج‌ رفت‌ و نزد رييس‌العلماي‌ آنجا «شيخ‌ محمد قسيم‌» مشغول‌ تحصيل‌ شد. بعد به‌ سليمانيه‌ بازگشت‌ و در آنجا به‌ تدريس‌ اشتغال‌ ورزيد. فرقه ها و جمعيت های دراويش که همگی ريشه خود را به شکلی به مولانا جلال الدين منسوب ميدانند در سراسر منطقه همجوار و نزديک به ايران از جمله در ترکيه، سوريه، افغانستان، پاکستان و هندوستان پراکنده هستند.
سماع و نوعی از آواز و رقص صوفيان در اين کشورها در طول زمان شکل های مختلفی به خود گرفته است. در غرب موسيقی صوفيان را عمدتا از طريق گروههای دراويش معروف به " چرخ زن" ترک و سوری ميشناسند.ا ينان لباسهای بلندی می پوشند که قسمت پايين ان چين دار و پهن است. با شروع موسيقی و آواز به دور خود ميچرخند و موقع چرخيدن قسمت پايين لباس بالا ميرود و بسته به سرعت چرخيدن دامنه ان کم و زياد ميشود. اثر اين چرخش که بصورت دستجمعی انجام ميشود در حرکتی موزون و طولانی بيننده را نيز با خود مبيرد، سر او را به دوران مياورد و بتدريج از خود بيخود می کند و در حالت خلسه و آرامش فرو ميبرد. موسيقی که اين رقص را همراهی ميکند در هماهنگی کامل برای ايجاد اين احساس است. حمزه شکور يکی از برجسته ترين نمايندگان سنت آوازی دراويش سوريه است که رقص "چرخ" ان را همراهی می کند. حمزه شکور که علاوه بر آواز، قاری قرآن نيز هست در سال 1947 در دمشق متولد شد. برخلاف ترکها که سنت سماع را بيشتر نوسازی کرده و جنبه رمزآلود آن را کنار گذاشته اند حمزه شکور و جريان دراويش سوریه برعکس می کوشند در تداوم سنتهای سماع عمل کنند. در اين موسيقی از ني، قانون، رباب، عود و تنبور استفاده ميشود و اشعار عربی شاگردان و پيروان مولانا در کنار آيات و آوازهای قرانی خوانده ميشود.

اندي كرشاو يکي ازخبرنگاران معروف گزارشي از طريقه دراويش تهيه ودر نشريه تلگراف بچاپ رسانده باهم ميخوانيم : درباره دراويش بسيار شنيده بودم، به ويژه از صوفيان سنندج در كردستان ايران. اينكه بتوانم با آنان از نزديك آشنا شوم، آرزويي دراز مدت بود كه سرانجام به واقعيت پيوست.
دراويش سنندج بسيار كم مي خورند، بعضي از آنان خرمايي در روز، با اين حساب وقت زيادي دارند كه به انجام مراسم مذهبي و آئين هاي ويژه خود بپردازند. اكنون ما در ميان آنان بوديم و نگاهشان مي كرديم كه چگونه در اتاقي خالي از همه ترئينات، به نيايش مشغول بودند. مردان چهار زانو مقابل ما نشسته بودند، دف مي زدند و ذكر امام علي پيشواي شيعيان را به آهنگي خوش تكرار مي كردند.
راهنماي ما مرد مسلط و با اخلا قي است و از من مي خواهد از او در گزارش خود نام نبرم؛ در ميان درويشان شهرت طلبي گناه محسوب مي شود و انسان هرچه مي كند بايد براي خدا و بدون خودنمايي باشد. او سپس براي ما درباره چگونگي پيوستنش به سلك درويشان شرح داد: اينها درويشاني هستند كه وقتي در حالت وجد و سماع در مي آيند، حركاتي بس شگرف از ايشان ديده مي شود. عكس هايي روي ديوار است كه درويشان را در حالي كه شمشيري در پهلو، خنجري در سر يا سيخ بلندي در گردنشان فرو رفته نشان مي دهد. هيچ خوني به دليل برخي مهارت ها ديده نمي شود و حالت سماع و وجد به وجود مي آيد.
آنان مي گويند در حالت سماع چنان از خود بي خود مي شوند كه چون شيخ خنجر يا شمشير را در بدنشان فرو مي سازد، هيچ دردي حس نمي كنند و مدتي هم با وجود آن شيء در بدن به سماع ادامه مي دهند. آخر كار شيخ (يا مرشد) آن را از بدنشان بيرون مي كشد و زخم به سرعت خوب مي شود و جز اثر نامحسوسي از آن باقي نمي ماند. البته اين اعمال هميشه انجام نمي شود و گاه در شرايطي خاص يا براي ايجاد باور در يك تازه وارد صورت مي گيرد. عبدالرحمان يكي از دراويش، در برابر چشمان من ميخي بر بدن خود فرو مي كند:
هيچ دردي حس نمي كنم. ما وقتي مبادرت به چنين كارهايي مي كنيم، كاملا غرق در عالم وجد و بي خويشي هستيم و هيچ چيز حس نمي كنيم. ديدار از دراويش كردستان يكي از عجيب ترين و جذاب ترين تجربه هاي من در طول زندگي خبرنگاري ام بوده است؛ اينكه انسان داراي چه قدرت هاي خارق العاده اي است و چگونه مي تواند اين قدرت ها را در نزديك ساختن و پيوند خويش با درون خويش به كار گيرد، از همه دنيا و آنچه در او هست بگذرد و وارد جهاني سراسر عشق و شور و جذبه شود.( پي نوشته : عرفان ومعرفت ، انديشه هاي مولاناي روم وماندگار




طالع‌بيني و عدد شناسی و محاسبه عدد مربوط به تاريخ تولد

به هر حال عدد شناسي (مبحث اين كتاب) از لحاظ دقت به طالع‌بيني نمي‌رسد. به هر حال سعي مي‌كنيم روشي ساده و نسبتاً دقيق براي تشخيص ويژگي‌ها و توانايي‌هاي افراد و سرنوشت آنها ارايه مي‌دهيم.
به هر حال عدد شناسي (مبحث اين كتاب) از لحاظ دقت به طالع‌بيني نمي‌رسد. به هر حال سعي مي‌كنيم روشي ساده و نسبتاً دقيق براي تشخيص ويژگي‌ها و توانايي‌هاي افراد و سرنوشت آنها ارايه مي‌دهيمانسان در طول اعصار گذشته با مطالعات مختلفي از قبيل طالع‌بيني (Astrology)، كف‌بيني (Palmistry)، عدد شناسي (Numerology)، ‌آي‌چينگ (I Ching)[1] و خيره شدن به گوي بلورين (Crystal ball gazing) تلاش كرده است تا آينده افراد يا ملل را پيش‌بيني كند. در اين علوم سعي مي‌شود عوامل تأثيرگذار در اتفاقات آينده تعيين شوند. سپس با مطالعه اين عوامل، پيش‌بيني صورت مي‌گيرد. اين مطالعات به علوم رمزي (Occult Sciences) مشهور هستند. بر خلاف علوم مدرن كه در آنها از معيارهاي دقيقي استفاده مي‌شود، اين علوم صرفاً بر اساس تجربيات بشر در طول تاريخ حاصل شده است. شايد علت انتخاب اين نام (علوم رمزي) همين مسئله باشد، زيرا هيچكدام از قوانين علمي نمي‌توانند توجيه مشخصي براي اينگونه پديده‌ها پيدا كنند و همين امر باعث مي‌شود كه مرموز به نظر برسند. پرسشي كه منتقدان اين نوع مطالعات مطرح مي‌كنند اين است كه آيا اين علوم بر اساس قوانين علمي هستند و آيا يافته‌ها و نتايج بدست آمده در اينگونه مطالعات را مي‌توان با اصول علمي توجيه كرد يا خير.
امروزه اشخاص به اصطلاح عقل‌گرا فشار زيادي روي طالع‌بينان وارد مي‌كنند و از آنها مي‌خواهند ثابت كنند كه طالع‌بيني در زمره علوم قرار مي‌گيرد. بسياري از مخالفان علوم رمزي به صورت عميق در اين زمينه مطالعه نكرده‌اند و علت مخالفت آنها نيز به همين دليل است. اگرچه بشر در زمينه علوم مدرن به دستاوردهاي بسيار مهمي نظير سفر به كره ماه و توليد مثل ژنتيكي رسيده است، ولي اكثر دانشمندان قوانين اصلي و تأثيرگذار در زندگي انسان را ناديده گرفته‌اند.
واقعاً بي‌انصافي است اگر تسلط و مهارت نياكانمان در قرن‌ها پيش به طالع‌بيني و موضوعاتي از اين قبيل را انكار كنيم. فراموش نكنيم آنها در عصري زندگي مي‌كردند كه اينهمه پيشرفت‌هاي علمي وجود نداشت و حتي در دنياي مدرن امروز، كشفيات آنها مورد ستايش همگان قرار مي‌گيرد. جاي شگفتي است كه آنها چگونه به اين موفقيت چشمگير دست يافته‌اند به طوري كه گذشت زمان نتوانسته است آن را كمرنگ سازد. ولي عيب نياكان ما اين بوده كه دانش خود را محرمانه نزد خود حفظ مي‌كردند و آن را به مردم عادي فاش نمي‌كردند. به عبارت ديگر، فرآيند انتقال دانش به صورت ناقص انجام مي‌شد. در نتيجه با گذشت زمان كمالات آنها به دست فراموشي سپرده شد و حقايقي كه كشف كرده بودند زير غباري از خرافه پرستي مدفون شد. نمونه بارز اين مسئله، تلاش‌هايي است كه نابغه‌اي با نام فيثاغورث در دوران باستان انجام داد. او در شهر كروتونا (Crotona) مركزي براي مطالعات مربوط به علوم رمزي ايجاد كرد. اشخاصي كه در اين مركز به تحقيق و تحصيل علم مي‌پرداختند سوگند مي‌خوردند كه دانش خود را آشكار نكنند و آن را سري بدانند. عامل مهم ديگري كه تأثير زيادي در كاهش اعتقاد مردم به طالع‌بيني، كف‌بيني و عدد شناسي داشته است نبودن شواهد علمي و آماري كافي براي ثبت نظريه‌ها و فرضيات اين علوم بوده است. بزرگترين مانع در راه شناخت و پذيرش اين دانش، اشخاص سودجويي بودند كه به اين علوم مسلط مي‌شدند تا از آن سوء استفاده كنند و اين مسئله باعث بي اعتبار شدن اين علم شد.
هزاران سال است كه طالع‌بيني، كف‌بيني و عدد شناسي در تمامي كشورهاي جهان به كار گرفته مي‌شود و حتي ستارگان تابناك آسمان دانش از قبيل سير اسحاق نيوتون در لحظات بحراني زندگي خود دست به دامان طالع‌بينان مي‌شدند و از آنها ياري مي خواستند.
حتي پادشاهان بزرگ قبل از تصميمات مهم و تاريخي مثل جنگ يا ساختن كاخ با طالع‌بينان، كف‌بينان و عارفان مشاوره مي‌كردند. البته تاريخ نشان مي‌دهد آنها خودشان نيز به مطالعه در اين زمينه‌ها علاقه نشان مي‌دادند. اگر صفحات تاريخ را ورق بزنيم مشاهده مي‌كنيم حتي برجسته‌ترين رهبران سياسي كه سرنوشت ملت‌ها به دستانشان بوده است از توصيه طالع‌بينان استفاده مي‌كردند. مثلاً يكي از امپراطور‌هاي روم با نام ژوليوس سزار (Julius Caesar) تبحر زيادي به كف‌بيني داشت. فاتح خستگي ناپذير، ناپلئون بناپارت يكي از معتقدان پر و پا قرص كف‌بيني بود. او مي‌گويد: شايد صورت بتواند فريب دهد، ولي دست راست مي‌گويد. همچنين در تاريخ آمده كه يكي از عدد شناسان به او توصيه كرد املاي نامش را تغيير دهد و ناپلئون نيز همين كار را انجام داد.
عليرغم قدمت زياد و بي‌نظير اين مطالعات، هرگز جزء موضوعات علمي قرار نگرفته‌اند و معمولاً به آنها علوم تجربي (Empirical Sciences) گفته مي‌شود. به نظر خودم، با هر تجربه‌اي كه انسان كسب مي‌كند، دانشي توليد مي‌شود و اين دانش در زندگي روزمره مفيد است. طالع‌بيني، كف‌بيني و عدد شناسي پايه‌هاي اصلي دانش تجربي را تشكيل مي‌دهند. اگرچه اين سه زمينه دانش ويژگي‌هاي لازم براي قرار گرفتن در زمره علوم را ندارند، شايد روزي در قلمروي علوم قرار بگيرند. تاريخ لبريز از نمونه‌هايي است كه اين موضوعات سهم زيادي در دانش و اطلاعات بشر داشته‌اند به طوري كه بعضي از يافته‌هاي آنها فراتر از حد تصور علوم مدرن هستند. با اينحال بايد به اين نكته اعتراف كنيم كه قوانين علوم مدرن در علوم رمزي صادق نيستند. ولي نبايد اين نكته را فراموش كنيم كه شالوده طالع‌بيني، كف‌بيني و عدد شناسي را قوانين، اصول و متدولوژي‌هاي مشخصي تشكيل مي‌دهند كه نتايج مشخصي به ما مي‌دهند. البته طبيعي است بعضي از پيشگويي‌ها درست از آب در نمي‌آيد و در اينجا نيز به مانند علوم مختلف درصد خطايي وجود دارد. پيش‌بيني غلط شايد به خاطر ناديده گرفتن نيروهاي زيادي است كه در لحظه بخصوص فعال هستند و نبايد آنها را از نظر دور داشت. مثلاً هميشه آزمايشاتي كه در آزمايشگاه‌ها انجام مي‌شود، قوانين زيست شناسي را تأييد نمي‌كنند. ولي اين دليل نمي‌شود كه زيست شناسي را جزء علوم ندانيم و آن را انكار كنيم. به طور مشابه در مورد موضوعات رمزي نيز چنين مسئله‌اي وجود دارد و نمي‌توانيم به خاطر اينكه فلان شخص پيش‌بيني صحيح و دقيقي صورت نداده آن را جزء علوم ندانيم.
افرادي را ديدم كه تنها با نگاه كردن دستم و بررسي آن توانستند طالع مرا تشخيص دهند. بر اساس گزارشات منتشر شده از سوي منابع معتبر مطلع شدم كه بعضي از ساكنان شمال شرق هند مي‌توانند تنها با نگاه كردن به كف دست شخص، طالع او را ترسيم نمايند. مي‌توان با مطالعه دست و كف دست نمودارهاي زايشي (Natal Chart) كه در آن حركات اجسام سماوي ترسيم مي‌شوند را تهيه كرد. همين مسئله كافي است تا قبول كنيم سيارات سرنوشت ما را رقم مي زنند!
بعضي از دست خط‌هاي ارزشمند مثل بريگو سامهيتا (Brighu Samhita) و سوريا نادي (Surya Nadi) جزء شگفتي‌هاي جهان به حساب مي‌آيند. آنها پرده از اسراري برداشته‌اند و حوادثي را پيش‌بيني كرده‌اند كه تن هر انساني را به لرزه در مي‌آورد. در نتيجه لازم است دانشمندان و متفكران علوم مدرن اين دست خط‌ها را مطالعه كنند و بيهوده از پيش قضاوت نكنند و سعي كنند دانش نهفته شده در آنها را استخراج نمايند.
در اين كتاب نهايت تلاشم را انجام مي‌دهم تا ثابت كنم دانش و عرفان مردم دوران باستان در زمينه طالع‌بيني، كف‌بيني و عدد شناسي معتبر هستند و مي‌توان استفاده‌هاي زيادي از آنها كرد، هر چند ممكن است مورد استهزاء و مسخره بعضي‌ها قرار گيرند.
صميمانه از تمامي افرادي كه سعي مي‌كنند خرافه پرستي را از ميان بردارند تشكر مي‌كنم. خرافه پرستي و مسائلي از اين قبيل همواره در زمينه‌هايي مثل طالع‌بيني، كف‌بيني و عدد شناسي وجود داشته است. هدف از نوشتن اين كتاب هم چيزي جز اين نبوده است و نهايت سعيم را براي پذيرش بيشتر اين علوم نزد مردم به كار مي‌گيريم. در اين كتاب تأثيرات سياره‌ها روي انسان‌ها و سرنوشت آنها مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. تجربه نشان داده كه مي‌توان 60 درصد ويژگي‌ها، مسائل شغلي، سلامتي و مسائل ديگر انسان از بدو تولد تا زمان مرگ را بر اين اساس شرح داد. به هر حال قبل از شروع كار و به مانند هر دانش ديگري نياز داريم ابزار كارمان را مشخص كنيم و مفاهيم اساسي را بيان كنيم. خواننده بايد به دستورات و راهنمايي‌هاي ارايه شده در اين كتاب عمل كند تا مطالبي كه برايش مهم به نظر مي‌رسد را درك كند. نسل جوان مي‌تواند با جمع آوري اطلاعات لازم در اين زمينه پرده از اين رازهاي كهن بردارد و بر اساس قوانين علمي ارتباط ميان سيارات و زندگي انسان‌ها را تشخيص دهد. با اين روش مي‌توان نيروها و پديده‌هاي رواني كه سال‌ها به صورت اسرار آميز باقي مانده‌اند را مشخص كرد. اميدوارم اين كتاب الهام بخش اشخاص حقيقت جو باشد.
ويژگي‌هاي مهم طالع‌بيني و عدد شناسي
طالع‌بيني عمدتاً شامل ثبت كردن موقعيت دقيق سيارات منظومه شمسي به صورت يك طالع‌نما (Horoscope) است. در لحظه‌اي كه انسان متولد مي‌شود، سيارات منظومه شمسي از علائم دايرة البروجي (Zodaic Signs) معيني عبور مي‌كنند و زواياي (بر حسب درجه) مشخصي نسبت به هم دارند. محل سيارات نسبت به زمين را مي‌توان بر اساس عرض جغرافيايي (Latitude) و طول جغرافيايي (Longitude) مكان تولد تعيين كرد. اگرچه در لحظه بخصوص ممكن است هزاران كودك در سراسر جهان متولد شوند، ولي طالع‌نماي آنها متفاوت از هم خواهد بود. علت اين است كه آنها در عرض و طول جغرافيايي متفاوتي قرار گرفته‌اند. در نتيجه تأثير سيارات روي آنها متفاوت خواهد بود.
قرن‌ها است كه مردم بر اين باورند سيارات روي ذهن و جسم انسان تأثير مي‌گذارند و نتيجه آن را مي‌توان در ويژگي‌هاي شخصيتي آنها مشاهده كرد. همچنين ويژگي‌ها و عواملي مثل رفتار، طرز فكر، علايق، از پيش داوري، وضعيت سلامتي، آموزش و استعداد براي حرفه‌ها يا مشاغل مختلف، تحت تأثير سياراتي قرار مي‌گيرند كه روي شخص مورد نظر سلطه دارند. سيارات از لحاظ تأثيرشان روي شخص به دو صورت سياره اوليه و سياره ثانويه خواهند بود. رابطه ميان اين دو سياره از يك سو و سيارات ديگر از سوي ديگر، چگونگي و ميزان اين تأثير را مشخص مي‌كند. به علت اينكه مطالعه طالع‌بيني بر اساس دانش رياضيات صورت مي‌گيرد، مي‌توانيم انتظار داشته باشيم نتايج بسيار دقيقي بدست آوريم.
معمولاً اين پرسش بجا به ذهن بسياري خطور مي‌كند: در هر لحظه هزاران كودك در سرتاسر جهان متولد مي‌شوند. آيا سرنوشت تمامي آنها مشابه هم خواهد بود؟ مطمئناً جواب اين سؤال، منفي است، زيرا عرض و طول جغرافيايي محل تولد آنها متفاوت است. البته طبيعي است كه ويژگي‌هاي مشترك زيادي در بين اين نوزادان ديده خواهد شد و در سنين بالاتر اين مشتركات بيشتر نمايان خواهند شد. البته نبايد اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه ويژگي‌ها و توصيفاتي كه در اين كتاب آمده بيشتر در مورد كودكاني صحيح است كه در طول روز به دنيا آمده‌اند. مسلماً هر انسان حقيقت جويي با خواندن اين كتاب اعتراف مي‌كند كه حداقل 60 درصد از ويژگي‌هاي شخصيتي را مي‌توان از تاريخ تولد بدست آورد.
اصول و قوانين عدد شناسي
همانطور كه مي‌دانيد 9 رقم داريم (با حذف صفر). در عدد شناسي هر رقم تحت سلطه يك سياره است. هر سياره ويژگي‌هاي معيني از خود نشان مي‌دهد. اين ويژگي‌ها در عددي كه هر سياره روي آن سلطه دارد منعكس مي‌شود. جدول زير اين ارتباط را به طور دقيق نشان مي‌دهد:
عدد
سياره
ويژگي‌هاي اصلي
1
خورشيد (Sun) *
مبتكر، فردگرا، مصمم، مغرور، سلطه طلب، معتبر، قابل اعتماد، اهل خودنمايي، نيرنگ باز، آرزومند، اهل تحقيقات
2
ماه (Moon) *
هيجاني، شايسته رفاقت، ناآرام، بي‌صبر، وسواس، درون‌گرا
3
مشتري (Jupiter)
باوقار، با حيثيت، محترم، فلسفي، بلند پرواز، ديكتاتور، خودبين
4
اورانوس (Uranus)
انقلابي، فعال، پرطاقت، با غيرت، لجوج
5
عطارد (Mercury)
زيرك، محاسبه‌گر، هوشيار، استعداد تجارت، اهل همكاري، شكاك، غير قابل اعتماد
6
زهره (Venus)
دوست‌داشتني، دلسوز، نيرنگ‌باز، دمدمي مزاج، ترسو، حافظه قوي
7
نپتون (Neptune)
رياضت‌كش، بردبار، آرام، سيستماتيك، اهل تحقيقات، ناآرام، وسواس
8
زحل (Saturn)
معتبر، روشمند، سيستماتيك، پايدار، عملي، عيبجو، عصبي، تنبل، تأخير در امور زندگي
9
مريخ (Mars)
پر انرژي، فعال، مستقل، پرجرأت، شجاع، بد اخلاق، بي‌صبر، ستيزه‌جو، مخرب
* در طالع‌بيني و عددشناسي، خورشيد و ماه نيز جزء سيارات به حساب مي‌آيند.
در عدد شناسي اعتقاد بر اين است كه هر ماه تحت سلطه يك سياره قرار دارد و اين بستگي به منطقه‌اي از دايرة البروج دارد كه خورشيد وارد آن شده است. رابطه ميان سيارات و ماه‌هاي مختلف در جدول زير نشان داده شده است.
ماه
سياره
نشانه دايرة‌البروج
ژانويه
فوريه
مارس
آوريل
مه
ژوئن
ژوئيه
آگوست
سپتامبر
اكتبر
نوامبر
دسامبر
زحل
زحل
مشتري
مريخ
زهره
عطارد
ماه
خورشيد
عطارد
زهره
مريخ
مشتري
برج جدي (Capricorn): دي
برج دلو (Aquarius): بهمن
برج حوت (Pisces): اسفند
برج حمل (Aries): فروردين
برج ثور (Taurus): ارديبهشت
برج جوزا (Gemini): خرداد
برج سرطان (Cancer): تير
برج اسد (Leo): مرداد
برج سنبله (Virgo): شهريور
برج ميزان (Libra): مهر
برج عقرب (Scorpio): آبان
صورت فلكي قوس (Sagittarius): آذر
عمليات محاسبه
براي محاسبه عدد مربوط به تاريخ تولد (عدد تولد) فرد مورد نظر مراحل زير را طي كنيد. فرض كنيد شخصي در 15 ام نوامبر سال 1950 به دنيا آمده است. اين تاريخ به صورت 1950 11 15 است. اولين عدد يعني 15 را در اين مجموعه اعداد انتخاب مي‌كنيم. سپس ارقام اين عدد را با هم جمع مي‌زنيم: 6=5+1. عدد حاصل كه در اينجا عدد 6 است، تاريخ تولد فرد مورد نظر مي‌باشد. با نگاه به جدول متوجه مي‌شويم كه اين عدد تحت سلطه سياره زهره قرار دارد. البته اگر مجموع ارقام يك عدد تك رقمي نشد، دوباره ارقام عدد حاصل را با هم جمع مي‌زنيم تا به عدد تك رقمي برسيم. براي روشن‌تر شدن مسئله دو مثال مي‌زنيم. (1) متولدين تاريخ‌هاي 2، 11، 20 يا 29 هر ماه تحت سلطه عدد 2 و سياره ماه قرار دارند. (2) متولدين تاريخ‌هاي 4، 13، 22 يا 31 هر ماه تحت سلطه عدد 4 و سياره اورانوس قرار دارند.
در مورد شخصي كه در 15 نوامبر سال 1950 به دنيا آمده بود طبق جدول، ماه تولد وي تحت سلطه مريخ و عدد تولد او يعني (6=5+1) تحت سلطه سياره زهره قرار دارد. بنابراين، ويژگي‌هاي شخصيتي اين فرد تركيبي از مشخصات شخصيتي اين دو سياره خواهد بود.
اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه ورود خورشيد به اولين نشانه دايرة البروج يعني برج حمل در تاريخ 21 مارس رخ مي‌دهد و اين حالت حدود 1 ماه يعني تا 20 ام آوريل باقي مي‌ماند. سپس طي 7 روز يعني تا 28 ام آوريل شاهد دوره هلالي (Period of the Cusp) خواهيم بود. در اين زمان تأثير خورشيد كاهش پيدا خواهد كرد. در طي اين دوره زماني 7 روزه، نشان دايرة البروج بعدي يعني برج ثور كم كم نمايان مي‌شود كه تحت سلطه سياره زهره قرار دارد. براي اينكه مسئله خيلي پيچيد نشود و تداخل بين سيارات را در نظر نگيريم، به هر سياره، تنها يك ماه كامل اختصاص داديم. در واقع تمامي تاريخ‌هاي بعد از 21 ام هر ماه تحت سلطه سياره نشان دايرة البروج بعدي هستند.
تعيين حرفه يا شغل شخص
همانطور كه مي‌دانيم مشاغل و حرفه‌هاي بسيار زيادي وجود دارد و در اينجا مجال كافي براي پرداختن به تمامي آنها نيست. در اين كتاب تنها سعي مي‌شود استعداد، توانايي‌ها و گرايش اشخاص نسبت به مشاغل مختلف بيان شود. مسلماً اگر بتوانيم از همان سال‌هاي اوليه زندگي گرايشات و توانايي‌هاي ذاتي خود را بيشتر بشناسيم، بهتر مي‌توانيم در زندگي شغلي خود موفق شويم. ممكن است در بعضي موارد شغل يا حرفه فرد با آنچه در اينجا و از روي تاريخ تولدش بيان مي‌شود متفاوت باشد. اما طبق تجربيات بدست آمده، در 60 تا 70 درصد موارد، گفته‌هاي اين كتاب صحيح از آب در آمده‌اند. به هيچ وجه با اين اعداد و ارقام قصد نداريم دقت كارمان را به صورت درصد مشخصي بيان كنيم و ادعاي اين را هم نداريم كه مي‌توانيم سرنوشت اشخاص را پيشگويي كنيم. در واقع عوامل مختلفي وجود دارند كه روي سرنوشت شخص تأثير مي‌گذارند. تاريخ تولد يكي از عوامل بسيار مهم و تعيين كننده است و ما از اين طريق مي‌خواهيم ويژگي‌ها و خصيصه‌هاي شخصيتي افراد را بيان كنيم.
حتم دارم تمامي خوانندگان به ويژه دانشمندان در آينده قوانين طبيعت كه بر روي زندگي انسان‌ها تأثير مي‌گذارند را مورد مطالعه قرار مي‌دهند تا به اصول و قوانين مشخصي برسند و پرده از اسرار چندين هزار ساله آن بردارند.



[1] نوعي ييجينگ (Yijing) (كتاب تغييرات). ييجينگ يك كتابچه راهنماي باستاني براي پيشگويي بر اساس اشكال هندسي نمادين است


فال،فال روز ماه سال تولد بر اساس کتاب عدد روز تولد
تاكنون به فال فكر كرده‌ايد، آيا روز يا عدد تولد حقيقت دارد يا خرافات مي‌باشد. در فرهنگ چين و هند در مورد فال زياد كار شده است. هنگامي كه جنين در حال شكل گيري است ستاره و سيارات مختلف در مدارهاي گوناگون قرار مي‌گيرند و تأثيرات خاصي را برروي يدن فرد مي‌گذارند. يك دسته از اين تأثيرات موجب مي‌شود كه مواد خاصي با غلظت‌هاي مختلف در بدن ذخيره شود. در هميوپاتي در مورد شخصيت مواد و نوع شخصيت بر اساس مواد يا نمك‌ها تقسيم بندي را داريم. مثلاً كسي كه شخصيت سولفور را دارد از نظر رواني و جسمي داراي خصوصياتي است كه با بقيه افراد قابل توجه مي‌باشد. پس اگر طريقه قرار گيري كواكب بتواند بر ذخيره كاني‌ها و مواد در بدن تأثير گذارد از آن طريق مي‌تواند بر روي شخصيت و فيزيك ما مؤثر باشد. اينكه در چين و هند چگونه اين مسائل را درك كرده‌اند جاي سوال است. به هر حال ما از اين دانش مي‌توانيم بهره ببريم. البته بايد متذكر شوم كه اراده انسان مي‌تواند تغييراتي در اين وضعيت ايجاد كند و حتي بر عكس آن نيز اتفاق افتد. اراده و تصميم انسان غالب بر تمام خصوصيات جسمي و ذهني انسان مي‌باشد. شما مي‌توانيد با فال روز تولد ، سال و ماه كه از اين طريق انجام شده است در مورد خصوصيات جسمي و رواني خود بيشتر بدانيد. اگر سنگ‌ها، رنگ‌ها و كارهايي كه ذكر شده است را بكار گيريد موجب متعادل شدن شخصيت شما مي‌گردد. در اين فال متوجه مي‌شويم كه ما از نظر رواني و جسمي در چه موقعيتي هستيم. در اين فال متوجه مي‌شويم كه اگر بخواهيم تغييري در زندگي بدهيم چگونه بايد عمل كنيم. فال روز تولد، ماه و سال به ما ياد مي‌دهد از در چه شغلي و كاري بهترين كيفيت و كارايي را خوايم داشت. فال تولد، ماه و سال تقريباً بالاي 80% موارد با فرد هماهنگي دارد. علت اينكه 100% نمي‌باشد مي‌تواند چند دليل داشته باشد اول اينكه هر انساني اراده دارد مي‌تواند فال خود را تغيير دهد ديگر اينكه اين فال براي كشورهايي مثل چين و هند مي‌باشد كه از نظر طول و عرض جغرافيايي و شرايط آب و هوايي با ما متفاوت هستند و علت‌هاي ناشناخته ديگر كه موجب مي‌شود اين فال 100% درست از آب در نيايد. البته بعضي‌ها مي‌گوئيد كه اين فال كاملاً بر شخصيت آنها منطبق است.
براي اينكه بتوانيد از فال روز، ماه و سال تولد استفاده كنيد ابتدا بايد روز و ماه و سال تولدتان را به ميلادي پيدا كنيد.
مي توانيد اين قسمت را كليك كنيد تا از طريق نرم افزار بتوانيد تاريخ تولد را به ميلادي تبديل كنيد .
در اين فال به دوره‌هاي سالي 9 ساله تقسيم بندي شده است. يعني افرادي كه اختلاف سني روز دارند داراي خصوصيات فيزيكي و رواني مشتركي هستند ولي داراي ويژگي‌هاي خاص خود نيز مي‌باشند. به همين دليل در هر قسمت فال شما با ويژگي‌هاي ديگران كه اختلاف 9 روزه با شما دارند نيز آشنا مي‌شويد.
پس از اينكه تاريخ تولدتان را به ميلادي پيدا كرديد بر روي تاريخ تولدتان در ماه مربوطه كليك كنيد و خصوصيات فال خودتان را در صفحه‌اي كه ظاهر مي‌شود، مشاهده كنيد.

براي مشاهده ويژگي هاي خود لطفا روي تاريخ تولد خود کليک کنيد:



برای تبدیل تاریخ تولد شمسی خود به میلادی اینجا را کلیک کنید


ژانويه:


1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31


فوريه:


1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

مارس:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

آوريل:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

مه:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

ژوئن:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

ژوئيه:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

آگوست:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

سپتامبر:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

اکتبر:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

نوامبر:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

دسامبر:

1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 , 11 , 12 , 13 , 14 , 15 , 16 , 17 , 18 , 19 , 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 , 27 , 28 , 29 , 30 , 31

همیوپاتی چیست؟



همیوپاتی چیست؟

امروزه روش های درمان جایگزین و یا مكمل زیادی رواج پیدا كرده است. این فراوانی روش های درمانی ما را برای انتخاب روش سردرگم و حیران كرده است.

به جهت مسئولیت هایی كه ما در قبال سلامت خود و افراد خانواده خود داریم شناخت این روش ها حیاتی است. همیوپاتی یكی از این روش های درمان است كه به رغم قدمت ۲۰۰ ساله خود علمی نوپا و روش درمانی ناشناخته در جامعه امروز ایران و جهان است. این علم بیمار را به صورت یك كل می نگرد و درمان را برای كل وجود بیمار (و نه برای بیماری) انجام می دهد و بهترین معرفی همیوپاتی ملاقات یك پزشك همیوپات حرفه ای است. این ملاقات به بیمار كمك می كند بهتر و بیشتر در مورد همیوپاتی كسب اطلاع كند و اینكه چگونه سیستم ایمنی و علائم حیاتی بدن خود را تقویت كند. سپس بیمار یا مراجعه كننده فرا می گیرد كه چگونه خود دارو ها را هر زمان كه بدان نیازمند بود در منزل مورد استفاده قرار دهد. همیوپاتی به معنی مشابه با مشابه است یعنی هر عاملی كه در بدن ایجاد عدم تعادل كند همان عامل می تواند تعادل را مجدداً باز گرداند. قدمت این علم برمی گردد به زمان بقراط. ولی احیای دوباره آن و استفاده از آن توسط پزشكی آلمانی به نام دكتر ساموئل هانه من در اواخر قرن ۱۸ انجام شد.

قانون مشابهت

هانه من از توضیح نویسنده ای در مورد علت خاصیت درمانی «گنه گنه» قانع نشد و تصمیم گرفت خود مقدار كمی از این ماده را مصرف كند تا مسیر درمان و تغییرات را در خود مشاهده كند و اینكه چه تاثیری این دارو بر روی فرد سالم دارد. پس از استفاده از این دارو هانه من علائم ایجاد شده در خود را با دقت فراوان یادداشت كرد و متوجه شد كه علائمی كه بیماری تب مالاریا دارد با خوردن گنه گنه در وی ایجاد شد مانند بی حسی و كرخی دست و پا، نبض ضعیف، تب نوبه و اضطراب و گنگی ذهن. و به علاوه او متوجه شد كه علائم چند ساعت بعد از مصرف گنه گنه از بین می رود و مجدداً با مصرف دوباره گنه گنه علائم برمی گردند. ملاحظه نتایج فوق العاده این عمل هانه من را به فكر فرو برد كه چنانچه مواد دیگری را روی افراد سالم مورد آزمایش قرار دهد می تواند تاثیر این مواد را بر روی افراد تجربه كند و به علاوه از اثرات درمانی آنها استفاده كند. او از خود شروع كرد و بسیاری از دارو ها را در دوره های مختلف بر روی خود آزمایش كرد. حتی استفاده از سموم به صورت بسیار جزئی. در نتیجه سموم را هم به طیف دارو های خود افزود: و این روش را Proving یا «اثبات اثر دارو» نامید.

نیروی حیاتی

مفهوم انرژی یا نیروی حیاتی در همیوپاتی بسیار اهمیت دارد. به همان نسبت كه شناخت نیروی حیاتی یا انرژی حیاتی دارو مهم است، شناخت نیروی حیاتی در بیمار نیز مهم است. ما همگی یك نیروی حیاتی یا انرژی را در بدن خود حائز هستیم كه ما را زنده نگاه می دارد. این نیروی حیاتی در حالت سلامتی به حالت تعادل است و بدن را قادر می سازد خود را هماهنگ سازد. همیوپاتی معتقد است زمانی كه این نیروی حیاتی از حالت تعادل خود خارج شود باعث ایجاد علائمی در ذهن و جسم و احساس ما می شود مانند: سرما خوردگی، كهیر یا افسردگی، كه در واقع علائم نشان دهنده عدم تعادل نیروی حیاتی بدن است. انرژی درون دارو های همیوپاتی انرژی نیروی حیاتی را تحریك می كند و در واقع آن را متوجه عدم تعادل خود كرده و وادار به تعادل می كند.

استعداد و میزان حساسیت افراد

اینكه افراد مختلف تا چه اندازه نسبت به بیماری ها استعداد و حساسیت دارند و یا تا چه اندازه وجودی ضعیف دارند بسیار مهم است. بعضی افراد دارای ساختار شگفت انگیزی هستند كه به رغم نوع زندگی به ندرت در مقابل بیماری ها تسلیم می شوند. ولی عده ای به هر بیماری قابل تصوری حساسند اگرچه تغذیه سالم و متعادل داشته باشند و یا ورزش روزانه را انجام دهند. فاكتور های زیادی وجود دارند كه قدرت بدنی شما را نشان می دهند. از مهم ترین آنها توارث ژنتیك است. ضعف ها و بیماری هایی كه در یك فامیل ارثی است اغلب در نسل های بعدی هم ظاهر می شوند و اینكه افراد متوجه می شوند كه آنها هم دارای همان الگوی سلامتی اعضای دیگر خانواده می باشند. برای مثال: تمایل به آسم یا اگزما. عده ای افراد هم متوجه می شوند كه فقط در بعضی زمینه ها استعداد ابتلا به بیماری دارند مثلاً: سردرد یا تحریكات پوستی هر فردی براساس ساختار خود به بیماری پاسخ می دهد. همیوپاتی می تواند این الگو های استعداد ابتلا به بیماری ها را تغییر دهد و یا فرد را تقویت كند. همیوپاتی هم در زمینه پیشگیری و هم درمان بیماری های خاصی می تواند به كار رود. تكرار فشار های روحی و استرس های محیطی كه روی جسم و روح ما فشار وارد می سازد می تواند ساختار ما را تضعیف سازد. فرضاً ازدیاد استرس های روزانه می تواند به توان بازگشت به تعادل ما صدمه بزند.

چگونگی مصرف دارو های همیوپاتی

دارو معمولاً به صورت قرص یا گلبول كه از ماده قندی لاكتوز یا ساكاروز درست شده تجویز می شود. بدین ترتیب كه آنها را با آغشته كردن به دارو تواندار می كنند و سپس این دارو باید زیر زبان بدون تماس دست قرار گیرد تا حل شود. باید توجه داشت كه دهان باید تمیز باشد و حدود ۲۰ دقیقه قبل و بعد از استفاده از دارو چیزی خورده و آشامیده نشود. زیرا دارو ها بسیار رقیق شده اند و به آسانی می توانند با بو های قوی و یا محصولاتی از قبیل اكالیپتوس، كامفر یا نعناع و سیر خنثی شوند، بنابراین خمیر دندان همیوپاتی نیز در فروشگاه ها موجود است. هر بار باید فقط یك دارو مصرف شود تا با نظارت دقیق میزان سازگاری دارو با ساختار فرد مشخص شود. بعد از استفاده از دارو بسیار مهم است كه تغییرات را دقیقاًَ ملاحظه و یا یادداشت كنید و به محض شروع علائم درمان باید دارو متوقف شود و سپس چنانچه دوباره هر زمان علائم بازگشت مصرف دارو را از سرگرفت و یا دارویی دیگر را بر حسب تغییر علائم انتخاب كرد. در همیوپاتی عوارض جانبی بسیار نادرند ولی چنانچه دارویی را بیش از مدت معین مصرف كنید ممكن است علائم اثبات اثر دارو در بیمار مشاهده شود. هانه من در مدت عمر خود توانست ۹۹ دارو را اثبات كند و اكنون بیش از ۴۰۰۰ داروی همیوپاتی شناخته شده و مورد استفاده پزشكان همیوپات است.






باشگاه اندیشه


درمان جسم و روان با همیوپاتی

همیوپاتی درمان جسم و روان بیمار
درهمیوپاتی آنچه درمان میشود نام بیماری نیست بلکه وضعیت بیمارگونه بیمار است. یعنی اهمیتی ندارد که نام بیماری چیست. به همین دلیل یک هومیوپات به صرف دانستن نام بیماری (مثلاً سرماخوردگی) نمی تواند داروی آن را پیدا کند. در هر مورد بیماری پزشک هومیوپات باید کلیت علائم بیمار را در نظر بگیرد و داروی مناسب با آن را تجویز کند.









طبق این دیدگاه بیماری به هیچ وجه یک امر موضعی نیست و مربوط به تمامیت وجود فرد است.

یعنی برای مثال اگر فردی دچار زخم معده شده باشد، مشکل تنها مربوط به معده او نیست بلکه تمام وجود وی (ذهن و جسم) مختل شده است که یکی از علائم آن اختلال زخم معده است.

با توجه به دیدگاه کل نگرانه، برای تشخیص دارو باید تمامیت فرد و علائم مختلف جسمی و ذهنی وی بررسی شود و سپس دارویی که کلیت علائم وی را پوشش می دهد تجویز گردد.یعنی مثلا یبوست وسردرد وافسردگی به عنوان یک اختلال کلی در نظر گرفته شده وبرای همه این علائم یک دارو تجویز میشود.

در حقیقت آنچه که باعث بروز علائم بیماری است، اختلال در نیرویی است که تمام وجود فرد را هدایت و کنترل می کند و باعث یکپارچگی اعضاء مختلف میشود و با تصحیح اختلال آن تمام علائم بیماری از بین می روند. بنابراین در هومیوپاتی «تخصص» مفهومی ندارد و یک هومیوپات حاذق قادر است انواع و اقسام بیماری های ذهنی و جسمی را درمان نماید، چرا که او قادر به تصحیح اختلال نیروی حیاتی یعنی سرچشمه علائم بیماری گوناگون است.

● قانون مشابهت: طبق قانون مشابهت، هر آنچه که بتواند در انسان سالم مشکلی ایجاد کند، می تواند همان مشکل را در یک فرد بیمار درمان کند. برای مثال اگر دارویی در افراد سالم حالت اضطراب ایجاد کند، افراد مضطرب را می تواند درمان کند. این قانون که در نگاه اول بسیار عجیب به نظر می رسد پایه تجویز دارو در هومیوپاتی است و تجربه و مطالعات متعدد و گسترده نشان داده است که با استفاده از این قانون می توان بیماری های مختلف جسمی، روانی و ذهنی را به خوبی درمان نمود. لغت «هومیوپاتی» نیز به معنای «مشابه بیماری» است که با توجه به قانون مشابهت انتخاب شده است.

● قانون فردگرایی:

در همیوپاتی آنچه درمان میشود نام بیماری نیست بلکه وضعیت بیمارگونه بیمار است. یعنی اهمیتی ندارد که نام بیماری چیست. به همین دلیل یک هومیوپات به صرف دانستن نام بیماری (مثلاً سرماخوردگی) نمی تواند داروی آن را پیدا کند. در هر مورد بیماری پزشک هومیوپات باید کلیت علائم بیمار را در نظر بگیرد و داروی مناسب با آن را تجویز کند.

به این ترتیب چند بیمار با مشکل سرماخوردگی ممکن است چند داروی متفاوت دریافت کنند و بالعکس برای چند نفر با مشکلات مختلف یک دارو تجویز شود. در حقیقت در هومیوپاتی با هر بیمار به عنوان یک مورد جدید و متفاوت از تمام موارد دیگر برخورد می شود.

قانون توانمندسازی: داروهای هومیوپاتی باید بتوانند روی نیروی حیاتی اثر وسیعی بگذارند. که این امر با رقیق کردن ها و تکان دادن های متوالی ماده اولیه میسر است. فرایند توانمندسازی (پرووینگ)در پایین توضیح داده شده است.

● قانون حداقل مقدار و تکرار دارو:

اگر داروی هومیوپاتی صحیح تشخیص داده شود، با حداقل مقدار و تکرار می تواند اثرات عمیقی بر نیروی حیاتی داشته باشد. بنابراین در هومیوپاتی ممکن است که تنها یک بار مصرف دارو شخص را برای چند ماه از هرگونه دارویی بی نیاز کند و سلامت وی را مداوماً افزایش دهد.

▪ همیوپاتی بیماری ها را درمان می کند، یا تنها نقش کنترل کننده دارد؟

چنانکه گفته شد در هومیوپاتی اختلال نیروی حیاتی تصحیح می شود و بدین ترتیب بیماری به طور کلی «درمان» می شود. این امر بخصوص در بیماری های مزمن کاملاً مشهود است و در این موارد، بیمار پس از طی دوره درمان بطور کلی از مشکل خود رهایی می یابد.

▪ آیا همیوپاتی یک روش علمی است؟

هومیوپاتی یک روش کاملاً علمی و مبتنی بر اصول روشن است که بر اساس تجربه، مشاهدات، و آزمایش های بسیار دقیق و تکرارپذیر بدست آمده است.Double blind clinical trials) علمی بودن این روش چنان است که تا به امروز اکثر کتابهایی که توسط هومیوپاتهای برجسته از ۲۰۰ سال پیش تا کنون نوشته شده هنوز مورد مراجعه و استناد هستند و این خود گواهی بر استحکام کم نظیر مبانی و روشهای این علم است. در حقیقت با پیشرفت هومیوپاتی، معمولاً به آن اضافه شده اما چیزی کم نشده است.

▪ آیا همیوپاتی همان طب گیاهی است؟

خیر. در طب هومیوپاتی از مواد گوناگونی از جمله گیاهان، مواد معدنی، و مواد حیوانی استفاده می شود و علاوه بر این، اصول این طب با طب گیاهی متفاوت است.

▪ داروهای همیوپاتی چگونه و از چه تهیه می شود؟

در حال حاضر در فارماکوپه هومیوپاتی بیش از ۳۰۰۰ دارو درج شده است که از منابع مختلف گیاهی، معدنی، جانوری، و غیره تهیه می شوند. این داروها معمولاً به صورت خام (مادی) به کار نمی روند بلکه توانمند می شوند. توانمندسازی داروها به این شکل انجام می شود که ماده اولیه در مقداری آب حل می شود و شدیداً تکان داده می شود (تکان های ضربه ای). سپس مقداری از این محلول در ظرف دیگری ریخته شده و پس از افزودن آب دوباره تکان داده می شود. بدین ترتیب رقیق کردن ها و تکان دادن ها متوالیاً ادامه پیدا می کند. این فرایند اگرچه مقدار ماده موجود در دارو را به صفر نزدیک می کند اما اثر شفابخش آن را افزایش می دهد، بطوری که هرچقدر این عمل بیشتر تکرار شود محلول نهایی اثر دارویی قوی تری خواهد داشت! این فرایند توانمندسازی خوانده می شود.

▪ داروهای همیوپاتی چگونه اثر می کنند؟

این داروها به طور مستقیم روی نیروی حیاتی که کنترل کننده تمام فعالیتهای ذهنی و جسمی است اثر می گذارد. از آنجا که اختلال در نیروی حیاتی باعث بروز انواع مشکلات و علائم بیماری است، تصحیح اختلال آن می تواند منجر به از بین رفتن کلیه نشانه های بیماری گردد. در هر حال تأثیر عمیق داروهای هومیوپاتی در درمان انواع بیماری های حاد و مزمن کاملاً طی مطالعات آماری متعدد و تجارب کلینیکی ثابت شده است و روشن است که اثر آن هیچ ارتباطی به تلقین ندارد. جالب است که امروزه داروهای هومیوپاتی حتی در دامپزشکی و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

▪ آیا همیوپاتی می تواند همه بیماری ها را درمان کند؟

چنانکه گفتیم اگر بیماری ناشی از اختلال نیروی حیاتی باشد، با هومیوپاتی قابل درمان است. اما برخی بیماریها منشأ فیزیکی دارند (صدمات ناشی از تصادفات، شکستگی ها، کمردرد ناشی از نشستن نادرست، مشکلات ناشی از تغذیه نادرست، و غیره) که در این موارد مداخلات جراحی، شکسته بندی، تغییر روش زندگی، و غیره می تواند مفید واقع شود. همچنین در مواردی که نیروی حیاتی بیمار بسیار ضعیف شده باشد (مانند سرطانهای پیشرفته) احتمال درمان چندان زیاد نخواهد بود.

▪ آیا همیوپاتی فقط برای درمان بیماریهای مزمن مفید است؟

بطور کلی هومیوپاتی هم در درمان بیماریهای مزمن و هم درمان بیماریهای حاد بسیار مؤثر است.

آیا استفاده از درمان همیوپاتی مستلزم صرف هزینه زیادی است؟

از آنجا که داروهای این پزشکی فوق العاده ارزان هستند (چند یا چندده تومان برای هر بیمار)، هزینه اصلی درمان را حق الزحمه پزشک تشکیل می دهد. بنابراین هومیوپاتی از نظر اقتصادی می تواند بسیار به صرفه باشد.

▪ آیا همیوپاتی با ابزارهای نوین پزشکی و دستاوردهای فناوری در تضاد است؟

باید توجه داشت که استفاده از هومیوپاتی به هیچ وجه نفی کننده مراقبت های درمانی نیست و بنابراین استفاده از امکانات بیمارستانی و نظایر آن در صورت لزوم ضروری است. همچنین در امر تشخیص، استفاده از ابزارهای تشخیصی مانند تصویربرداری، آزمایش خون و غیره در صورت نیاز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

▪ آیا این روش در کشورهای مختلف استفاده می شود؟

در کشورهای زیادی از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، امریکا، و هندوستان، دانشگاهها و بیمارستانهای زیادی مختص هومیوپاتی وجود دارد و چند صد میلیون نفر در کل جهان از این روش استفاده می کنند. طبق آمار، نزدیک چهل درصد مردم فرانسه از داروهای هومیوپاتی استفاده می کنند. خانواده سلطنتی انگلستان از شش نسل پیش منحصراً از هومیوپاتی استفاده کرده اند و افراد سرشناس زیادی در کل جهان از این شیوه استفاده می کنند.

▪ آیا همیوپاتی در ایران جایگاه قانونی دارد؟

در آبان ماه سال ۱۳۷۴ در شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هومیوپاتی به عنوان یک رشته علمی شناخته شده است. همچنین طبق مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دی ماه ۱۳۷۶ و اعلام این وزارتخانه در بهمن ماه همان سال کلیه پزشکانی که دوره دوساله هومیوپاتی را در یک مرکز معتبر گذرانده باشند، می توانند از عنوان پزشک هومیوپات استفاده نمایند. البته طبق قوانین ایران، تنها پزشکان حق ارائه خدمات درمانی را دارند (هومیوپاتی یا غیر آن) و هیچ شخص غیرپزشک حق طبابت ندارد. در حال حاضر انجمن هومیوپاتی ایران با حدود ۳۰۰ عضو رسماً مشغول فعالیت است.

▪ آیا در حال حاضر مجوز قانونی برای وارد کردن داروهای همیوپاتی به ایران وجود دارد؟

در کمیته سیاست گذاری ورود و توزیع داروهای هومیوپاتی که در تابستان سال هشتاد و سه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد، مقرر شده است که شرکت های داروسازی می توانند مانند سایر داروهای پزشکی پس از اخذ مجوز لازم از وزارت متبوع داروهای هومیوپاتی را وارد نمایند.



تهیه و تنظیم:نسرین ون آبادی کارشناس پرستاری