کافه تلخ

۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

"چشم بد"

راو لایتمن: "ایمان"!؟

چنین چیزی به اسم "ایمان" در کبالا وجود ندارد.
در کبالا "ایمان" "نیروی بخشش" خوانده می شود.
زمانیکه انسان بر صفت اگوایسم خود غلبه می نماید و حاضر به بخشش و تاثیر نیک به دیگران است این "ایمان بالاتر از طبیعت"، بالاتر از منطق و فهم خوانده می شود.
"چشم بد" مسلماً وجود دارد.
اگر ما در باره این موضوع صحبت می کنیم که در دنیای ما فقط افکار و امیال هستند که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث عملکرد و پیش آمدها می شوند و غیر از امیال و افکار چیز دیگری در این دنیا تاثیر گذار نیست و هر چیز دیگر در این دنیا ماحصل و بیان کنندۀ افکار و امیال هستند، بنابراین اگر افکار من در مورد چیزی بد باشند یا اینکه من احساس بدی به کسی داشته باشم، نه تنها انرژی بد من بر او تاثیر منفی می گذارد بلکه این تاًثیر بد به خود من نیز بر خواهد گشت.
اگر من با افکار و اندیشه نیک عمل نمایم یا اینکه خواسته خوبی برای دیگری داشته باشم، این نیز بر او تاًثیر نیک گذاشته و این تاًثیر نیز به خود من باز خواهد گشت. این مسئله مانند دعا کردن برای مریض یا اصلاً دعا کردن است، مانند نیت خوب و خواست خوب.
اگر همه ما اندیشه و خواسته نیک داشته باشیم و تمام بشریت تمام قدرت و افکار نیک خود را به روی موردی متمرکز نمایند مطمئنا تغییرات و تحولاتی که در آن رخ می دهد را احساس خواهیم کرد.
من دوست پروفسوری در فریستون دارم که کارش تحقیق این مسئله است که "چگونه افکار انسان در دنیا تاثیر می گذارند". او برای این هدف شصت پایگاه در سراسر دنیا قرار داده است که در این پایگاه ها، افکار و تاثیرات آنها را ارزیابی و اندازه گیری می نمایند و رابطه بین افکار و امیال را با وقوع حوادث در دنیا بررسی و آمار گیری می کند و نتایج بسیار جالبی کسب کرده است.

سئوال: زمانیکه کسی در مورد من افکار بدی دارد، من چه کاری از دستم بر می آید؟ شما گفتید که این مسئله می تواند تاثیر منفی و بدی داشته باشد.
راو لایتمن: شما می توانید با افکار نیکتان نسبت به آن شخص، تاثیرات منفی او را باطل نمایید.همان طوری که در کتابهای مقدس نوشته شده، "شجاع ترین شخص کسی است که دشمنانش را تبدیل به دوستان خود می نماید". به این نحو می توان تاثیرات منفی آن شخص را نسبت به شما باطل نمود.
شما راجع به او شروع به افکار نیک نمایید و همین افکار شما باعث نابودی بدی او خواهد شد. اگر عکس العمل شما شبیه و در سطح عکس العمل آن فرد باشد، شما باعث می شوید که تاثیرات منفی او برویتان دو برابر شود. هیچ کس سودی از جنگ و جدال نمی برد.
بنا بر بررسی و کشف های اخیر در طبیعت، می بینیم که حتی ضعیف و کوچک، با نیک منشی و افکار نیک و بخشش و تأثیر مثبت به دیگران، در عاقبت همیشه موفق خواهد بود. اینها نتایجی هستند که ما از علم بیولوژی، روان شناسی و غیره کسب نموده ایم. در هر صورت بهتر است راجع به انسان افکار نیک داشته باشید، فقط به شرط اینکه زندگی شما را در خطر انهدام و نابودی قرار ندهد زیرا در این صورت این خطر بایستی به آن شخص برگردد و قسمت او باشد. به عبارت دیگر باید باعث اتمام بدی او شد، زیرا او دیگر اصلاح پذیر نیست و فرصتی برای اصلاح خویش از طریق بخشش و تاثیر نیک، به ما نمی دهد.

در موارد دیگر بهتر است برای دفاع خود در مقابل تاثیرات منفی، از عوامل خارج و موارد مادی که در این دنیا وجود دارند استفاده نماییم، اما در درون خویش احساس محبت را نسبت به دیگران و حتی نسبت به بزرگترین دشمنانمان گسترش دهیم. از این طریق، مطمئناً از نیکی بهره مند گشته و موفق خواهیم شد.