کافه تلخ

۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

کتاب زوهر


5 چیزی که باید درباره زوهر بدانیم:

1) زوهر چیست؟

زوهر(The Book Of Zohar) مجموعه ای از تفسیرها و یادداشتهائی از قوانین روحانی است تا کسانی را که پیشتر موفق به رسیدن به درجات روحانی والا و ریشه روحشان شده اند ولی هنوزمسیر را کامل طی ننموده و اصلاح خود را تکمیل نکرده اند، راهنمایی کند. زوهر برای کسانی است که در مسیر رشد و تکامل روحانی قرار دارند.
زوهر حاوی تمام حالات و اوضاع روحانی است که انسان ها آنها را به عنوان گشایش روحیشان تجربه می کنند. در پایان این مرحله و فرآیند روحها به چیزی دست می یابند که کبالیستها از آن به عنوان "پایان اصلاح" اشاره می کنند و این امر بالاترین سطح تمامیت روحانی است.
برای کسانی که هنوز در پی دست یابی به روحانیت نیستند، زوهر به عنوان مجموعه ای از تمثیلات و حکایت ها و افسانه ها خوانده و تعبیر می گردد و آن می تواند برای هر فرد به صورتی متفاوت تفسیر و درک گردد. اما برای آنانی که در پی کسب روحانیت هستند (کبالیستها)، زوهر یک راهنمایی کاربردی و عملی برای اعمال و کنش های درونی است که یک شخص برای کشف و پی بردن به حالات و اوضاع ژرف تر و والاتر ادراک و احساس، انجام داده و اجرا می کند.

2) زوهر برای چه کسانی است؟

همان طور که در پاسخ به سئوال اول ذکر گردید، زوهر برای کسانی نوشته شده است که به ادراک روحانی رسیده اند و برای ادامه مسیر، به نور راهنما احتیاج دارند و آن زوهر است. این کتاب شامل ترسیم و شمایی از ربی شیمعون بار یوخای (رشبی) است که به تمام 125 درجه و پله نردبان روحانی دست یافت و تمام آنها را طی کرد. رشبی تمام راههای روحانی را بیان می کند و بدان لقب زوهر می دهد یعنی جلال، شکوه یا درخشندگی.
زوهر بصورتی بنا گردیده که تنها کسانی که به یک سطح روحانی معینی رسیده اند می توانند از خواندن و مطالعه زوهر منفعت و بهره ببرند. پیش از آموزش زوهر، لازم است که متون دیگری را که چگونگی فهم زوهر را به صورت درست می آموزند، مطالعه کنیم.

زوهر

3) چه کسی و در چه هنگامی زوهر را نوشت؟
مطابق نظر تمام کبالیستها ، زوهر توسط ربی شیمعون بار یوخای (رشبی) که در قرون دوم و سوم میلادی زندگی می کرد، نگاشته شده است. برخی دیدگاههای متفکران قدیمی و مدرسی براین عقیده هستند که این کتاب در قرن یازدهم توسط کبالیست ربی موشه دولئون (موشه لئونی) نوشته شده است، هرچند این دیدگاه با نظر موشه لئونی در تناقض است. خود موشه دولئونی گفته است که این کتاب توسط رشبی نوشته شده است.
در رویکرد کبالایی، این سئوال که: "چرا زوهر نوشته شده است؟" بسیار مهمتر از این سئوال است که: "واقعا چه کسی زوهر را نوشته است؟". هدف زوهر این است که راهنمایی باشد تا انسانها بتوانند به مبداء و سرچشمه روحشان برسند.
راه رسیدن به منشاء روح هر شخص از 125 مرحله تشکیل شده است. ربی یهودا اشلگ می نویسد که کبالیستی که از این مراحل بگذرد و ادراک مشترکی با نویسنده کتاب داشته باشد خواهد دید که نویسنده آن کسی بغیر از رشبی نمی تواند باشد.


4) چرا زوهر برای مدتی طولانی مخفی و پنهان بود؟
زوهر برای حدود 900 سال بین قرون دوم و یازدهم میلادی توسط کسانی که دانش و حکمت آن را در اختیار داشتند، پنهان و مخفی نگاه داشته می شد، علت این امر آن بود که در آن زمان تشخیص داده می شد که مردم عادی نیازی به آن ندارند.
در قرن شانزدهم میلادی بود که کبالیستی به نام ربی اسحاق لوریا (1534-1572) ملقب به

" آری مقدس "ظهور کرد و اصول کبالا را توضیح داد. آری بیان کرد که از این زمان به بعد دانش و خرد کابالا مجاز است که در اختیار همگان قرار گیرد.
تفسیر های نگاشته شده بر آثار آری و نیز کتاب زوهر تنها در قرن بیستم پدیدار و آشکار گردیدند-قرنی که در آن شاهد حریصانه ترین طغیان و فوران امیال بشر در تاریخ بودیم. در این دوران یک وجود و روح بی همتا و یگانه به نام ربی یهودا اشلگ (بعل هسولام) ظهور کرد. بعل هسولام حکمت کبالا را بنحوی که می تواند برای نسل ما قابل تفهیم باشد تشریح کرد. علاوه بر ان بعل هسولام تنها کبالیست قرن بیستم بود که تفاسیری بر کتاب زوهر و آثار آری مقدس نوشت.
این بدین معنا نیست که کبالیست های بزرگی پیش از وی وجود نداشته اند، بلکه آثار آنها به سادگی توسط دانشجویان معاصر، قابل فهم نبوده است. امروزه میزان درخواست و تقاضای فراوان و بسیار زیادی که برای کبالا وجود دارد گواهی برآمادگی نسل ما برای جذب پیغام جهانی این خرد باستانی و نیز فهم متون موثق و صحیحی است که از ریشه و بنیان زندگی ما سخن می گویند و نیز چگونگی رسیدن به آن را بیان می نماید.


5) از کجا می توانم مطالب بیشتری در باره زوهر جستجو کنم؟
حتی امروزه، زوهر نمی تواند مستقیما و به صورت ملموس فهمیده شود، اما پیش از برخورد با این کتاب، لازم است که نوعی عقیده و مفهوم روحانی از پیش ایجاد شده باشد. یهودا اشلگ (بعل هسولام) بزرگترین کبالیست دوران ما، مقدمه ها و پیش درآمدهایی را به زوهر نوشته که به سادگی می توانند رویکردها و روشهایی برای راهنمایی شخص، پیش از اینکه فرد شروع به مطالعه این کتاب عمیق و ژرف کند، باشند.
این چنین مطالب و نوشتارها ، بارور کننده و ترویج دهنده خصوصیات و کیفیات روحانی شخص برای ادراک واقعیت والاتر و ماورائی هستند. در مجموع این متون و نوشته ها آگاهی و دانش لازم را برای چگونگی برخورد و آشنایی با عبارتهای معین واصطلاحات مندرج و مفاهیم در زوهر، و برای افزایش دادن کاربرد و موارد استفاده آن به عنوان راهنمایی برای دست یابی به روحانیت و جلوگیری از سردرگمی در جلوه های مادی که ذهن بشر مایل به فرا گرفتن آن است، فراهم می کنند.
"بنی باروخ" نه تنها این مقدمات و دروس مربوط به آنها را به صورت رایگان فراهم می کند؛ بلکه مقالاتی کوتاه تر را نیز ارائه می نماید که مفاهیمی را از زوهر توصیف کرده وچگونگی رویارویی با این مفاهیم را نیز مهیا می سازد.