کافه تلخ

۱۳۸۶ آذر ۱۴, چهارشنبه

مسيحا و معبد سليمان‏



يهود معتقد است كه مسيحا (5) هنوز ظهور نكرده است و عيسى مسيح (ع)، پيامبرى دروغين بوده و مسيحا در پى احداث سومين معبد سليمان‏ظهور مى‏كند و احداث معبد سليمان از مقدمات ظهور اوست.

براساس تعاليم تلمود، مسيحا از خاندان سلطنتى داوود است و امت مشركين (مسيحيان، مسلمانان و ...) به‏وسيله او نابود مى‏شوند و بنى‏اسراييل ‏به قدرت جهانى مى‏رسد. يهوديان معتقدند، همان گونه كه سليمان نبى(ع) توبه مشركين را به اين دليل كه براى برخوردارى از نعمات سلطنت سليمان ‏ايمان آورده بودند، نپذيرفت، پس از ظهور مسيحا، نيز توبه غير يهوديان پذيرفته نمى‏شود.

بنابراين اعتقاد، پس از ظهور مسيحا و تثبيت حكومت جهانى يهود، اورشليم به طور شگفت‏انگيزى بازسازى مى‏شود و از سطح كنونى به ارتفاع‏ 10 فرسنگ بالا رفته و از هر سو باز خواهد بود. و تا دروازه‏هاى دمشق گسترش خواهد يافت. معبد در جلال و عظمت خود نوسازى مى‏شود و ظروف‏ مقدس و خيمه اجتماع بازگردانده مى‏شود.

از جمله اشيايى كه قبلا در معبد سليمان بوده است، صندوقچه ميثاق (‏6) است كه يهوديان در پى يافتن آن هستند. نظريه‏هاى مختلفى در رابطه با مكان فعلى صندوقچه وجود دارد.

برخى معتقدند اين صندوقچه به همراه ديگر اشياء معبد كه پس از تخريب معبد دوم توسط روميان به سرقت رفت، به واتيكان منتقل شده است و اكنون به همراه ظروف معبد در اختيار پاپ ژان پل دوم قرار دارد.

ديدگاه ديگر اين است كه سليمان نبى (ع) كه با كمك وحى الهى از واقعه ويرانى معبد آگاه شده بود، دستور داده است كه در زير ساختمان معبد،تونل هاى مخفى و پيچ در پيچى ايجاد كنند و صندوقچه در محفظه يكى از اين تونل ها پنهان است.

ديدگاه سوم اين است كه يوشع، پادشاه اسراييل، كه چهل سال پيش از ويرانى معبد مى‏زيسته، دستور مخفى كردن صندوقچه را داده است.

با وجود اين كه صندوقچه ميثاق از ملزومات معبد سليمان نيست، ولى يهوديان انتظار روزى را مى‏كشند كه اين صندوقچه پيدا شود.