کافه تلخ

۱۳۸۶ آذر ۱۴, چهارشنبه

معبد سليمان


بر اساس تفاسير تورات موسى بن مايمون (‏1)، يهود معتقد است، خداوند به قوم يهود فرمان داده است كه در پى آمدن روز كيپور، روزى كه ‏يهوديان در ازاى كفاره گناهان خود روزه مى‏گيرند، معبد سليمان را در كوه سينا بنا كنند. اين فرمان يكى از 613 ميتزاويى‏ (2) است كه بنى‏اسراييل دائما ًمتعهد به انجام آن است.
معبد سليمان اولين بار توسط سليمان نبى (ع) در سال 960 قبل از ميلاد مسيح ساخته شد و در سال 587 قبل از ميلاد به دست بابلى ها ويران شد.
معبد دوم سليمان در پى غلبه سپاهيان كوروش هخامنشى بر بابلي ها در سال 539 قبل از ميلاد مجدداً بنا شد و سرانجام در سال 70 بعد از ميلاد توسط تيتوس، امپراطور رم، با خاك يكسان شد.
بر پايه تفسير موسى بن مايمون، آفريدگار به قوم يهود دستور داده است كه مكانى را به منظور خدمت به او بنا كنند و در آن جا قرباني هاى خويش‏را پيشكش كنند و سه بار در سال مراسم جشن و زيارت در آن مكان بر پا كنند.
معبد شامل اجزاء و اشياء و جزييات فراوانى مانند شمعدان طلا، ميز، قربانگاه و ... است و تمامى اين اشياء از اجزاء ذاتى معبد به حساب مى‏آيند.
مشروح نقشه معبد و اشياء و لوازم آن در رساله ميدوت‏ (3)، در تلمود (4) شرح داده شده است. بر اساس تعاليم موسى بن مايمون، دستور ساخت‏معبد، فرمانى ابدى است كه نسل به نسل ملزم به انجام آن هستند و اشياء و ملحقات آن جزء ثابت معبد هستند و مى‏بايست به آن بازگردانده شوند