سال هاست كه دولت اسراييل در حال آمادهسازى مقدمات لازم جهت ساخت سومين معبد سليمان در اورشليم است و تمام مقدمات ساخت معبد توسط خاخام هاى يهودى مهيا شده است. اما آن گونه كه در كتاب «سفر اعداد» (7) قسمت نوزدهم آمده است، قبل از شروع عمليات ساخت معبد، بايد مراسم تطهير انجام شود و براى انجام آن مىبايست گوساله ماده سرخ مويى (8) قربانى گردد.
بر اساس تعليمات يهود، اين گوساله مىبايست سرخ موى و بدون هيچ عيب و نقصى باشد و هيچ گاه يوغى بر آن بسته نشده باشد و گوسالهاى نزاده باشد. گوساله در هنگام قربانى حتماً بايد 3 ساله باشد.
در روز مراسم، گوساله بايد در مكانى خارج از اردوگاه محل اقامت خاخام ها در محوطه معبد، قربانى شود. پس از آن مقدارى از خون او برداشته شده و در جلوى خيمه اجتماع پاشيده مىشود.
سپس گوساله به همراه پوست، گوشت، چرم، فضولات و خونش تماماً به همراه چوب سرو و زوفاى مصرى به وسط آتش انداخته شده و آتش راتا خاكستر شدن گوساله روشن نگاه مىدارند. محل قربانى و سوزاندن گوساله در كنار كوه زيتون قرار دارد. پس از سوزاندن گوساله، شخصى پاك مىبايست خاكسترها را جمعآورى كرده و به بالاى كوه زيتون ببرد. پس از آن توده عظيم خاكستر به جاى مانده را با آب مخلوط كرده و آب تطهير را از آن تهيه مىكنند.
از 2000 سال پيش كه معبد سليمان توسط تيتوس امپراتور روم (70 بعد از ميلاد) با خاك يكسان شد، تا به امروز محل معبد از دسترس كامل يهوديان به دور بوده و چون غير يهوديان در آن رفت و آمد داشتهاند، يهود معتقد است كه قبل از شروع عمليات ساخت معبد كل محوطه معبد كه بنا بر بعضى روايات كل اورشليم قديم را شامل مىشود بايد با آب تطهير، تطهير شود.
به همين دليل در طى پنجاه سال گذشته يهوديان و صهيونيستها به منظور آمادهسازى مقدمات بناى معبد سليمان در پى پرورش گوساله سرخموى هستند. اما هنوز مشكل ديگرى پا برجاست، و آن اين است كه محل قربانى و سوزاندن گوساله كه در نزديكى كوه زيتون قرار دارد به طور كاملتحت كنترل تشكيلات خودگردان فلسطين است. به همين دليل دولت اسراييل طى چند ماه اخير تلاش گستردهاى را به منظور تخليه اين منطقه از ساكنان غير يهودى شروع كرده است.
بر اساس عقايد يهود به دليل اين كه در اين منطقه غير يهوديان ساكن بودهاند، قبل از اجراى مراسم قربانى مىبايست تطهير شود!
خاخام هاى متعصب عقيده دارند كه حتى وجود يك يا دو تار موى سياه يا سفيد بر بدن گوساله مانع از انتخاب آن براى اجراى مراسم مىشود. از طرفى عدهاى ديگر از آنان معتقدند كه اين گوساله حتما بايد در اسراييل به دنيا آمده باشد.
در طى چند دهه اخير يهوديان در نقاط مختلف جهان، با استفاده از دانش ژنتيك اقدام به اصلاح نژادى گاو براى توليد گوساله سرخ موى كردهاند و گزارش هاى متعددى در اين رابطه از سوئد، سوئيس، تگزاس، مى.سى.سى.پى و اسراييل منتشر شده است.
اما در طى سال ها تلاش هيچكدام موفق به توليد گوسالهاى كه تمام موهاى آن سرخ باشد نشدهاند تا اينكه در سال 1997، در مى.سى.سى.پى آمريكا، موفق به توليد اين گوساله شدند.
دو سال و اندى پيش، به مؤسسه معبد (9) واقع در اورشليم كه مسئوليت اجراى پروژه ساخت معبد سليمان را بر عهده دارد، اطلاع داده شد كه بالاخره گوساله مورد نظر در اسراييل به دنيا آمده است.
روز جمعه، پنجم آوريل ۲۰۰۲ (۱۰) خاخام مناخيم مكاور (11) و خاخام چيمريچمن (12) از طرف مؤسسه معبد، به مزرعه محل پرورش گوساله سفر كرده و پس از انجام معاينات، مشخصات گوساله را تأييد كردند.
اكنون اين گوساله با تدابير ويژهاى نگهدارى مىشود و چند ماه ديگر به سن 3 سالگى مىرسد. بر پايه عقيده يهود، به دنيا آمدن اين گوساله سرخموى و در پى آن ساخت دوباره معبد سليمان، حاكى از نزديكى عصر مسيحا است. بر اساس اين عقيده، مسيحا در پى ساخته شدن معبد ظهور مىكند و پايههاى حكومت خود را در اورشليم قرار مىدهد، يهوديان از اقصى نقاط جهان به اسراييل آمده و حكومت جهانى يهود را پديد مىآورند.
ريچارد لندز (13)، استاد تاريخ دانشگاه بوستن و مدير مركز مطالعات هزارهشناسى (14)، در آمريكا، مىگويد:
«به دنيا آمدن اين گوساله، درست همان چيزى است كه مردم انتظار آن را مىكشيدند. ما مىتوانيم جنگ آخرالزمان را به راه بياندازيم. اگر خاخام هاىمتعصب ارتدوكس يهودى، مشخصات اين گوساله را تأييد كنند، تمام يهوديان اسراييل آن را به فال نيك گرفته و نشانهاى از آغاز عصر جديدمىشمارند. به هر حال اگر اين گوساله قربانى شود، مسلمين آماده جهاد مىشوند، پس بهتر است به جنگ بيانديشيم.
به طور حتم پيدا شدن اين گوساله، ماشه انفجار مسجدالاقصى است. اين همان چيزى است كه نيروهاى اطلاعاتى اسراييل به آن حساسند. هرچند كه موضوع درگيرى با اعراب ذهن آنان را مشغول ساخته است. گروه هاى راديكال صهيونيست مىتوانند اين مأموريت را به انجام رسانند و اين امكان وجود دارد كه برخى تندروهاى يهودى در ارتش اسراييل به كمك آنان بشتابند.»
بيش از نيم قرن است كه پروژه اكتشاف بقاياى معبد سليمان در طبقه زيرين مسجدالاقصى در حال انجام است و تونل هاى متعدد كنده شده در زير مسجد، پى را به طور كامل سست كرده، تا در اولين زلزله خفيفى كه در اورشليم رخ مىدهد، مسجدالاقصى فرو ريزد. در صورت نابودى مسجدالاقصى تمامى تاريخ اسلام در اين منطقه به فراموشى سپرده مىشود. سياست كلى دولت اسراييل نيز بر همين منوال است. در سال 1968، فردى يهودى، مسجدالاقصى را به آتش كشيد، اما اين ماجرا رابه بهانه ديوانگى وى، مختومه اعلام كردند.
همچنين در 28 ژوئيه سال 1981، به ايستگاه آتشنشانى ديوار غربى در قدس دستور داده شد تا 2 واحد ماشين آتشنشانى را به ديوار غربى قدس اعزام كنند. يهودا ماير گتز (15)، خاخام ديوار غربى، كه دستور اعزام اين دو واحد ماشين آتشنشانى را داده بود وقتى متوجه شد كه آتشنشان ها عرب هستند، براى جلوگيرى از افشاى زود هنگام طرح حفارى در زير پى مسجد صخره به منظور يافتن اشياء و بقاياى معبد، فوراً دستور بازگشت دو واحد ماشين آتشنشانى را صادر مىكند.
آنان تصميم داشتند به منظور تضعيف پى و فرو ريختن مسجد، صدها متر مكعب آب را به درون تونل عظيم ساخته شده، پمپ كنند.
گتز از طرف وزارت امور مذهبى اسراييل (16) به طور محرمانه مأموريت يافته بود كه در زير مسجد به حفر تونل بپردازد.
گتز، براى چند هفته توانست، از افشاى اين توطئه جلوگيرى كند، اما قسمتى از تونل ناگهان فرو ريخت و هنگامى كه خاخام هاى گلآلود در حالخروج از تونل بودند، مسلمانان از نقشه آنان باخبر شدند و ده ها نفر از مسلمانان در جلوى دهانه تونل تجمع كردند.
اين خبر به طور گستردهاى در رسانه ها منتشر شد و مناخيم بگين، نخست وزير وقت اسرائيل، يوسف برگ رئيس پليس، دستور بسته شدن ورودى تونل را صادر كردند.
در حال حاضر نيز گروه هاى تندروى يهودى، كه خود را پاسداران معبد سليمان مىنامند و عقيده دارند مسجدالاقصى بر ويرانههاى معبدسليمان ساخته شده، بارها براى ويرانى اين مسجد اقدام كردهاند.
از سوى ديگر جريان مسيحيان صهيونيست كه در آمريكا شكل گرفته است، عقيده دارند ويرانى مسجدالاقصى و ساخت معبد سوم سليمان بهجاى اين مسجد، شرط ظهور حضرت مسيح (ع) است و بدون ساخت معبد سوم سليمان، مسيح هرگز ظهور نخواهد كرد.
اين جريان به ويژه گروه هاى تندرو صهيونيستى وابسته به آن اعتقاد دارند كه خرابههاى معبد نخست و دوم معبد سليمان در زير مسجدالاقصىاست و براى ساخت دوباره اين معبد راهى جز ويرانى مسجدالاقصى وجود ندارد.
با توجه به همين اعتقاد، پيروان اين جريان، مبالغ هنگفتى را در اختيار سازمان هاى افراطى صهيونيستى مانند «عطيرات كوهانيم» كه تخريبمسجدالاقصى و يهودى كردن قدس از اهداف اعلام شده آنان است، قرار مىدهند.
ماه گذشته نيز، رئيسجمهور اسراييل، موشه سودا كاتزاو (17)، از نخستوزير واتيكان، كاردينال آنجلو سودانو (18)، خواست با توجه به اين كه عمليات ساخت معبد به زودى آغاز مىشود، فهرست گنجينههاى معبد را كه در اختيار واتيكان است، طى ديدار قريبالوقوع رئيسجمهور اسراييلاز واتيكان، ارائه كنند. رئيسجمهور اسراييل از واتيكان خواسته است كه در اين مورد حساس با اسراييل همكارى كنند.
اهميت اصلى اين درخواست به شمعدان طلاى خالص معبد مربوط مىشود كه در حال حاضر به همراه ديگر اشياء معبد، توسط دومن ها در سال 70 بعد از ميلاد غارت شد و اكنون اين اشياء در اختيار واتيكان قرار دارد.
پس از ويرانى معبد دوم سليمان و سقوط پادشاهى اسراييل، پادشاه روم، تيتوس به ميمنت اين پيروزى، طاق نصرتى در روم ساخت كه تصوير شمعدان طلا و ديگر اشياء معبد سليمان بر روى آن حك شده است. بر اساس گزارش منابع اطلاعاتى موساد، اين اشياء هم اكنون در اختيار پاپ است.
در طى ساليان گذشته يهوديان همواره از واتيكان خواسته بودند كه اين اشياء را به آنان بازگردانند، اما پاپ تا كنون با آن موافقت نكرده است. ولى اكنون اولين بارى است كه دولت اسراييل درخواستى ديپلماتيك مبنى بر بازگرداندن اشياء معبد را به واتيكان تسليم كرده است.
همچنين منابع اسراييلى اعلام كردهاند كه مخالفت پاپ در بازگرداندن اين اشياء تأثيرى بر ساخت معبد ندارد و معبد به زودى در پى تخريبمسجدالاقصى ساخته خواهد شد و حكومت جهانى يهود به زودى محقق خواهد شد.
-----------------------------------------------------------
پىنوشت ها:
1. موسى بن مايمون Moses Ben Maimon مشهور به مايمونيدس Maimonides ( 1135-1204 م.) فيلسوف و تئولوژيست يهودى كه دراسپانيا مىزيسته است كتاب«راهنماى سرگشتگى» از آثار اوست، كه به توضيح و تفسير اصول دين يهود بر مبناى آراء و عقايد ارسطو مىپردازد. از جمله كارهاى قابل توجه وى، بست و توسعه مفهوم 613متزوات يهود، به عنوان تكاليف يهود در عصر حاضر، است. منبع: Official Judaism Glossary
2. Mitzvot
3. Middot
4. Talmud
5. Messiah
6. Ark of covenant
7. «سفر اعداد» بخشى از عهد عتيق است كه به ماجراى قوم يهود در دوره سرگردانى در بيابان، مىپردازد. قوم يهود پس از آن كه از ساكنان سرزمين موعود مىهراسند و از جنگ سرباز مىزنند، سرگردان و آواره مىشوند. اين كتاب آمار دقيقى از جمعيت اسباط بنىاسراييل ارائه مىكند. همچنين در اين كتاب احكام و دستورات فقهى متعددى آمده است.
8. Red Heifer
9. Temple Institute
10. Friday, April 5 th, 2002
11. Rabbi Menachem Makover
12. Rabbi Chaim Richman
13. Richard Landes
14. Center for Millennial Studies
15. Yehuda Meir Getz
16. Religious Affairs Ministry
17. Moshe Katzav
18. Cardinal Angelo Sudano
-----------------------------------------
منبع: ماهنامه موعود، شماره 46