کافه تلخ

۱۳۸۵ بهمن ۱۶, دوشنبه

فرزندان بلا فصل آدم - ع

فرزندان بلا فصل آدم - ع


تناسل طبقه اول انسان، یعنی آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجه‏اش متولد شدن پسران و دخترانی و به عبارت دیگر خواهران و برادرانی گردیده است و در این باره بحثی‏نیست، بحث در این است که طبقه دوم بشر یعنی همین خواهران و برادران چگونه و با چه‏کسی ازدواج کرده‏اند؟آیا ازدواج در بین خود آنان بوده و یا به طریقی دیگر صورت گرفته‏است؟از ظاهر اطلاق آیه شریفه زیر که می‏فرماید:

"و بث منهما رجالا کثیرا و نساء..."

به‏بیانی که گذشت‏بر می‏آید که در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ کس دیگری‏دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهی به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنی از غیر بشردخالت داشته، و نه هیچ مردی، چون قرآن کریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدادانسته، و اگر غیر از آدم و حوا مردی یا زنی از غیر بشر نیز دخالت می‏داشت، می‏فرمود: "و بث‏منهما و من غیرهما"، و یا عبارتی دیگر نظیر این را می‏آورد تا بفهماند که غیر از آدم و حواموجودی دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است که منحصر بودن آدم و حوا در مبدایت انتشار نسل،اقتضا می‏کند که در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد.

و اما اینکه چنین ازدواجی در اسلام حرام است و بطوری که حکایت‏شده در سایرشرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضرری به این نظریه نمی‏زند، برای اینکه تحریم حکمی است‏تشریعی، که تابع مصالح و مفاسد است، نه حکمی تکوینی(نظیر مستی آوردن شراب) و غیرقابل تغییر، و زمام تشریع هم به دست‏خدای سبحان است، او هر چه بخواهد می‏کند و هرحکمی بخواهد می‏راند، چه مانعی دارد که یک عمل را در روزی و روزگاری جایز و مباح‏کند، و در روزگاری دیگر حرام نماید، در روزی که جز تجویزش چاره‏ای نیست تجویز کند ودر روزگاری دیگر که این ضرورت در کار نیست تحریم کند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگاری که‏تجویزش باعث‏شیوع فحشا و جریحه‏دار شدن عفت عمومی نمی‏شود تجویز کند و در روزگاری دیگرکه باعث این محذور می‏شود تحریم کند.

خواهی گفت که تجویز چنین ازدواجی هم مخالف با فطرت بشر و همچنین، مخالف باشرایع انبیا است که آن نیز طبق فطرت است، همچنان که خدای عز و جل فرموده:

"فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم" (1)

و حاصل مفاد آیه این است که شرایع الهی همه مطابق با فطرت است و دین پایدار هم دینی است‏که چنین باشد.

در پاسخ می‏گوئیم: این سخن که ازدواج خواهر و برادر منافی با فطرت باشد درست نیست و فطرت چنین ازدواجی را صرفا به خاطر اینکه ازدواج خواهر و برادر است نفی‏نمی‏کند و از آن تنفر ندارد، بلکه اگر نفی می‏کند و اگر از آن تنفر دارد برای این است که‏باعث‏شیوع فحشا و منکرات می‏شود و باعث می‏گردد غریزه عفت‏باطل گردد و عفت‏عمومی لکه‏دار شود.

و پر واضح است که شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانی است که‏جامعه گسترده‏ای از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگاری که در تمامی روی زمین غیر ازچند پسر و چند دختر از یک پدر و مادر وجود ندارند و از سوی دیگر مشیت‏خدای تعالی تعلق‏گرفته که همین چند تن را زیاد کند، و افرادی بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشابر چنین ازدواجی منطبق و صادق نیست.

پس اگر انسان امروز از چنین تماس و چنین جماعی نفرت دارد به خاطر علتی است که‏گفتیم، نه اینکه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اینکه می‏بینیم مجوسیان در قرنهائی‏طولانی(بطوری که تاریخ ذکر می‏کند)ازدواج بین خواهر و برادر را مشروع می‏دانستند و از آن‏متنفر نبودند و هم اکنون بطور قانونی در روسیه(بطوری که نقل شده)و نیز بطور غیر قانونی یعنی‏به عنوان زنا در اروپا انجام می‏شود.

یکی از عادات که در این ایام در ملل متمدن اروپا و آمریکا معمول است این است‏که دوشیزگان قبل از ازدواج قانونی و قبل از رسیدن به حد بلوغ سنی ازدواج، بکارت خود را زایل‏می‏سازند و آماری که در این باره گرفته شده به این نتیجه رسیده که بعضی از این افضاها ازناحیه پدران و برادران دوشیزگان صورت می‏گیرد.

بعضی‏ها گفته‏اند: اینگونه ازدواج با قوانین طبیعی یعنی قوانینی که قبل از پیدایش‏مجتمع صالح در بشر به منظور سعادتش، در انسان‏ها جاری بوده نمی‏سازد، زیرا اختلاط و انسی‏که در بین افراد یک خانواده برقرار است غریزه شهوت و عشق ورزی و میل غریزی را در بین‏خواهران و برادران باطل می‏کند، و به قول مونتسکیو حقوقدان معروف در کتابش روح القوانین:

"علاقه خواهر برادری غیر از علاقه شهوانی بین زن و مرد است"لیکن این سخن درست نیست.

اولا: به همان دلیلی که خاطرنشان کردیم و ثانیا: به فرض هم که قبول کنیم منحصر در مواردمعمولی است، نه در جائی که ضرورت آن را ایجاب کند، یعنی قوانین وضعی طبیعی نتواندصلاح مجتمع را تامین کند که در چنین صورتی چاره‏ای جز این نیست که قوانین غیر طبیعی‏مورد عمل قرار گیرد و اگر قرار باشد بطور کلی جز قوانین طبیعی پذیرفته نشود، باید بیشتر قوانین‏معمول و اصول دایر در زندگی امروز هم دور ریخته شود، (در متن عربی کلمه"لا"در جمله "بما لا تکون"غلط است).
بحث روایتی(در باره خلقت آدم، صله رحم و...)

در کتاب توحید از امام صادق ع روایتی آورده که در ضمن آن به راوی‏فرموده: شاید شما گمان کنید که خدای عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگری نیافریده، نه، چنین‏نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم‏ها هستید (2) .

مؤلف قدس سره: ابن میثم نیز در شرح نهج البلاغه خود حدیثی به این معنا از امام باقرع نقل کرده (3) و صدوق نیز همان را در کتاب خصال خود آورده (4) .

و در خصال از امام صادق ع روایت آورده که فرمود: خدای عز و جل دوازده‏هزار عالم آفریده که هر یک از آن عوالم از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است و هیچیک ازاهالی یک عالم به ذهنش نمی‏رسد که خدای تعالی غیر عالم او عالمی دیگر نیز آفریده باشد (5) .

و در همان کتاب از امام باقر ع روایت کرده که فرمود: خدای عز و جل درهمین زمین از روزی که آن را آفریده، هفت عالم خلق کرده(و سپس بر چیده)و هیچیک ازآن عوالم از نسل آدم ابو البشر نبودند و خدای تعالی همه آنها را از پوسته روی زمین آفرید و نسلی رابعد از نسل دیگر ایجاد کرد و برای هر یک عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر آدم‏ابو البشر را بیافرید و ذریه‏اش را از او منشعب ساخت... (6) .

و در نهج البیان شیبانی از عمرو بن ابی المقدام از پدرش ابی المقدام روایت آورده که‏گفت: من از امام ابی جعفر ع پرسیدم: خدای عز و جل حوا را از چه آفرید؟ فرمود: این‏مردم در این باره چه می‏گویند؟عرضه داشتم: می‏گویند او را از دنده‏ای از دنده‏های آدم‏آفرید، فرمود: دروغ می‏گویند، مگر خدا عاجز بود که او را از غیر دنده آدم خلق کند؟عرضه‏داشتم: فدایت‏شوم پس او را از چه آفرید؟فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش نقل کرده که گفتند:

رسول خدا(ص)فرمود: خدای تبارک و تعالی قبضه‏ای(مشتی)از گل را قبضه‏کرد و آن را با دست راست‏خود مخلوط نمود(که البته هر دو دست او راست است)و آنگاه آدم‏را از آن گل آفرید و مقداری زیاد آمد حوا را از آن زیادی خلق کرد (7) .

مؤلف قدس سره: نظیر این روایت را مرحوم صدوق از عمر و نامبرده نقل کرده و در این‏میان روایاتی دیگر نیز هست که دلالت دارد بر اینکه حوا را از پشت آدم یعنی از کوتاهترین‏ضلع او(که سمت چپ او است)خلق کرده و همچنین در تورات در فصل دوم از سفر تکوین‏چنین آمده، لیکن هر چند چنین چیزی فی نفسه مستلزم محال عقلی نیست، اما آیات کریمه‏قرآن از چیزی که بر آن دلالت کند خالی است (8) .

و در احتجاج از امام سجاد ع آمده که در حدیثی و گفتگوئی که با مردی‏قرشی داشته سخن بدینجا رسانده که: "هابیل"، با"لوزا"خواهر همزای"قابیل"ازدواج کرد و" قابیل"با"اقلیما"، همزای هابیل، راوی می‏گوید: مرد قرشی پرسید: آیا هابیل و قابیل‏خواهران خود را حامله کردند؟فرمود: آری، مرد عرضه داشت: اینکه عمل مجوسیان امروزاست، راوی می‏گوید: حضرت فرمود: مجوسیان اگر این کار را می‏کنند و ما آن را باطل‏می‏دانیم برای این است که بعد از تحریم خدا آن را انجام می‏دهند، آنگاه اضافه نمود: منکراین مطلب نباش برای اینکه درستی این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حکم خدا است‏که چنین جاری شده، مگر خدای تعالی همسر آدم را از خود او خلق نکرد؟در عین حال‏می‏بینیم که او را بر وی حلال نمود، پس این حکم شریعت آن روز فرزندان آدم و خاص آنان‏بوده و بعدها خدای تعالی حکم حرمتش را نازل فرمود... (9) .

مؤلف قدس سره: مطلبی که در این حدیث آمده موافق با ظاهر قرآن کریم و هم موافق‏با اعتبار عقلی است، ولی در این میان روایات دیگری است که معارض با آن است و دلالت‏دارد بر اینکه اولاد آدم با افرادی از جن و حور که برایشان نازل شدند ازدواج کردند، (و این‏روایات با اعتبار عقلی درست در نمی‏آید، زیرا خلقت جن و حوریان بهشتی مادی نیست و غیرمادی نمی‏تواند فرزند مادی بزاید)و خواننده محترم از آنچه گذشت‏حق مطلب را دریافت نمود.