کافه تلخ

۱۳۸۵ بهمن ۱۶, دوشنبه

آدم آخر



و همچنین نیز مکتوب است که انسان اول یعنی آدم نفس زنده گشت, اما آدم آخر روح حیات بخش شد.) اول قرنتیان ۱۵ : ۴۵ )

بدترین موقعیتی بود که در زندگی خود دیده ام. تصور نمی کردم که انسان قادر باشد چنین کاری را نسبت به انسان دیگر انجام دهد. به خانه ای قدم گذاشتم که وحشتناک بود. تنها چند ماه زودتر, یک قبیله در کشور رواندا, تلاش کرده بودند تا قبیله ای دیگر را از بین ببرند. اگر همسر مردی از قبیله "هوتو" بود و شوهرش از قبیله "توتسی" آن زن باید شوهر خود را به نیروهای نظامی تحویل می داد تا کشته شود و جسدش را تکه تکه کنند. مردم محلی تخمین می زدند که حدود یک میلیون نفر ظرف 1 ماه کشته شده بودند.

شهردار یکی از شهرها داستان خود را برای من تعریف کرد. "من و همسرم هفت فرزند داشتیم. وقتی دستور داده شد تا تمام توتسی ها کشته شوند , یکی از همسایگانم که دوست نزدیک من بود به منزل ما آمد و گفت شما هیچوقت نمی توانید در یک جا پنهان شوید . بگذار 4 تا از بچه های تو را ببرم و آنها را پنهان کنم. تو و همسرت و 3 فرزند دیگر می توانید جای دیگر پنهان شوید". موافقت کردم. اما زمانی که آن مرد فرزندان مرا برد به نیروهای شبه نظامی زنگ زد و آنها آمدند و فرزندان مرا به قتل رسانیدند. وقتی این را شنیدم واقعا" شوکه شدم. واقعا" غیر قابل درک است که انسان به همنوع خود چه می تواند بکند. آنهم در انتهای قرن 20. از خودم می پرسیدم که چگونه در این مقطع از تاریخ چنین اتفاقاتی می افتد.

جواب سئوال من به سقوط انسان برمی گردد. کتابمقدس می گوید:" و به خاطر گناه یک انسان همه ما طبیعتا" به سمت گناه متمایل هستیم." آدم٫ انسان اول انتخابی کرد که کشنده بود, او از خدا نا اطاعتی کرد. و این کار او تأثیرات بیشماری بر نسلهای آتی گذارد. قبل از اینکه او این انتخاب را بکند, بین انسان و دنیای اطرافش هماهنگی و آرامشی کامل بود.پس از آن طمع, قتل, موضوعات ضد اخلاقی و دیگر بذرهای تاریک که زندگی مردم را پر نموده , به وجود آمد .

به طور خلاصه , انسان اول آن را نابود کرد و طبیعت گناه آلود خود را برای نسلهای آتی به ارث گذاشت , آن طبیعت گناه آلود برروی DNA انسان نوشته شد, از جمله من و شما و ما را نا امید و بدون هیچ کمکی باقی گذاشت و باعث بوجودآمدن تراژدی هایی این چنین دهشتناک مانند آنچه در رواندا در سال 1994 اتفاق افتاد٫ شد. اما خبر خوبی نیز هست. کتابمقدس نه تنها درمورد آدم اول صحبت می کند , همچنین چشمان ما را به سوی پیروزی که در آدم آخر داریم نیز٫ می گشاید. پطرس رسول به عیسی به عنوان آدم آخر اشاره می کند , آدم اول رابطه ما را با خدا از بین برد, اما آدم آخر آن رابطه را دوباره برای ما بدست آورد. آدم اول ما را با طبیعت گناه آلود و ناپاک تنها گذاشت, اما آدم آخر پاکی و صداقت را به قلبها و زندگیهای ما آورد. کتابمقدس می گوید: " اما زمانیکه همه مطیع وی شده باشند, آنگاه خود پسر هم مطیع خواهدشد او را که همه چیز را مطیع وی گردانید, تاآنکه خدای کل در کل باشد. (اول قرنتیان 28:15) "

نام آدم آخر تشویق و امید بزرگی برای قلبهای ماست. عیسی, خداوند بود, هست و خواهدبود. اما عنوان" انسان آخر" واضحترین نامی است که برای ما آشکار می سازد او انسان بوده و این انسانیت را برای ما مبرهن و واضح می گرداند. چیز خارق العاده ای که در عیسی است این واقعیت است که او خدایی بوده که انسان شد. هیچکس مانند او نبوده و نخواهدبود. او خدا و انسان بود. او خالق کائنات و آدم آخر است.

عیسی به این دنیا آمد و خود را به عنوان یک انسان به ما شناساند. با این وجود او بدون گناه بود . وقتی آمد تا در قلبهای ما از طریق ایمان ساکن گردد٫ روح حیات بخش او ما را قوت بخشید و به ما قلبی جدید و طبیعتی جدید عطا نمود . ما قدرتی داریم که در ما ساکن است و به ما زندگی پیروزمند می بخشد. نباید در اسارت گناه زندگی کنیم. ما زیاده از حد نصرت یافتیم, تنها باید توسط ایمان٫ قدرت روح او را که در ماست٫ بدست آوریم. امروز به او اعتماد کنید , او منبع پیروزی شماست.