کافه تلخ

۱۳۸۵ بهمن ۱۶, دوشنبه

تعاليم مانى در آثار مخالفان-زرتشتى و مسيحى



جوامع دينى هم ‏عصر مانى از همان آغاز، تعاليم او را همچون خطرى مهم تلقى كردند . جامعه مسيحى و زرتشتى هر دو با تنفر بر ضد وى شوريدند . موبد كريتر كه مانويان او را مسئول اصلى مرگ مانى مى‏دانستند در ميان زرتشتيان فعاليت مؤثر و ويژه‏اى داشت . اما كريتر در اين مورد تنها نبود . دشمنى زرتشتيان با دين مانى كه قرنها دوام يافت‏به ويژه در ادبيات وسيع كلامى سده سوم هجرى نمودار است، از جمله در رساله شكندگمانيك وزار (گزارش گمان‏شكن، كه از ديدگاه زرتشتى با اسلام، مسيحيت، يهوديت و مانويت‏برخورد مى‏كند) تمامى فصل شانزدهم به انتقاد از مانى و تعاليم او اختصاص يافته است


رساله گجستگ اباليش (اباليش ملعون) بيانگر مناظره اباليش زنديق و موبد آذر فرتبغ است . نيز در دينكرد، تفاوت ديدگاههاى مانويت‏به نمايندگى شخص مانى و دين زرتشتى به نمايندگى آذربادمار سپندان، با دوازده موضوع نمايانده شده است . در اين اثر از هر فرصتى براى نشان دادن انزجار نسبت‏به مانى و آموزه‏هاى او استفاده شده است


دين مانى در پايان سده سوم ميلادى در غرب نفوذ كرد . الهيون كليساى باستان كم‏كم خطر را به چشم مى‏ديدند، در اين زمان، نخستين تلاش‏هاى ضد مانوى مسيحيان آغاز گشت كه حاصل آن كتاب اكتا آرخلاى اثر هگمونيوس بود . اين كتاب گرچه گزارش يك مسيحى درباره مانى است اما شامل مواد معتبر بسيارى است كه توصيفى شخصى از او به دست مى‏دهد و مى‏گويد كه مانى كتابى بابلى به دست چپش داشت


در پايان سده سوم ميلادى آگوستين جوان به آيين مانى گرويد و 9 سال در حلقه سامعان زيست . او در طى اين نه سال بينش و درك كاملى از تعاليم مانى به دست آورد، اما بعدها به نافذترين چهره مخالف آن تعاليم بدل شد . آگوستين در چند رساله از دين پيشين خود ياد كرده، با آن مخالفت مى‏كند . حتى در رساله‏هايى نيز كه درباره مانويت نيست گهگاه مخالفت‏خود را نشان مى‏دهد . بهرحال همه آثار آگوستين تقريبا منابع دست اول اين دين به شمار مى‏رود به ويژه بنيادنامه . نيز بايد به اثر مهم ديگرى اشاره كنيم: كتاب مكاتب اثر تئودور بركناى، نويسنده سورى سده هشتم كه از مآخذ سريانى دين مانى است


در ميان نويسندگان ايرانى ابن‏نديم در الفهرست‏خود براساس نوشته‏هاى اصيل مانوى گزارشى از آنها بدست داده است . نيز ابوریحان بیرونى گزارش تازه و بى‏طرفانه‏اى از مانویت در كتابهاى خود آورده است كه از نظر اهمیت همتاى الفهرست است


پیش از آنكه دست‏نوشته‏هاى مانوى كشف شوند، آثار آگوستین، بیرونى، ابن‏ندیم و هگمونیوس منابع بنیادى مانویت‏به شمار مى‏رفت . گرچه امروزه بازیافتهاى تازه‏ترى داریم اما برخى از آثار نویسندگان مخالف با مانویت هنوز اهمیت‏شایانى دارند زیرا متضمن آگاهى‏هایى ارزشمند و شایسته‏اند