کافه تلخ

۱۳۸۵ بهمن ۱۶, دوشنبه

خدای قدیر




"زیرا که برای ما ولدی زاییده و پسری به ما بخشیده شد و سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عجیب و مشیر و خدای قدیر و پدر سرمدی و سرور سلامتی خوانده خواهد شد. " اشعیا 9 : 6

تقریباً 30 سال پیش یک شبان لوتری در برلین شرقی با انگشتش به من اشاره کرد و گفت: مرد جوان, سال آینده 100 هزار جوان کمونیست از سراسر دنیا در برلین جمع خواهند شد.از تو میخواهم در مورد آمدن به این جلسه و اعلام پیغام انجیل به این جوانان دعا کنی.

از سخن او جا خوردم و گفتم: کمونیست ها هرگز اجازه چنین کاری رو به من نمی دن.

اما او به سرعت جواب داد, هیچ رقیبی برای خدای ما وجود نداره. آن مرد پیر در ایمان خود ثابت قدم ایستاده بود, و این در حالی بود که او در یکی از شریرترین دورانهای تاریخ بشری زندگی میکرد. او از گفتن زنده باد هیتلر سر باز زده بود. و او تنها این کلام را بر زبان می آورد, "زنده باد عیسی". و زمانی که کمونیست ها, آلمان شرقی را تصرف کردند, به او اجازه ندادند موعظه کند. اما این مرد مقدس و سالخورده, از پذیرش سخن آنان امتناع کرد. او در جنگ پایدار و ثابت ایستاده بود. چون او میدانست که پیروزی متعلق به ایمانداران است , زیرا خدای ما خدای قدیری است.

عاقبت من به توصیه آن پیرمرد عمل کردم. دو تا از دوستانم و من, به کنگره جوانان حزب کمونیست نفوذ کردیم, و پیغام مسیح را اعلام نمودیم. بیشتر از 200 نفر از آن بی خدایان سرسخت, به عیسی مسیح ایمان آوردند. آنها در پادشاهی خدا تولدی تازه یافتند, و خدمت من در بین کشورهایی که در تسلط کمونیست بودند همان جا متولد شد. و در اعماق وجود من نیز درکی جدید از طبیعت خدا به وجود آمد. او خدای قدیری است.

مردمان بسیاری در طول قرون و اعصار ادعا کرده اند که خدایشان خدای قدیری است. پادشاهان بت پرست, در نام خدایان خود جنگیده و بسیاری را کشته اند. در سالهای اخیر جنگجویان الله تبدیل به بمب گذاران انتحاری شده اند, که ایمان دارند خدایشان در انتها به آنان پیروزی خواهد بخشید. آنها تروریست های دنیای مدرن هستند و تهدید میکنند که تمدن غرب را از هم خواهند پاشید. بعضی از بدترین و بی رحمانه ترین فجایع در طول تاریخ, در نام خداوند قدیر انجام شده است. بی رحمانه ترین جنگها, جنگهای مذهبی بوده اند.

بنابراین چگونه بفهمیم خدای ما, خدای واحد حقیقی و زنده است. چگونه دریابیم که او خدای قدیری است. جواب این سئوالات را میتوانیم در نبوت اشعیا پیدا کنیم.صدها سال قبل از تولد عیسی, اشعیا آمدن مسیح را پیشگویی کرده بود. او از طبیعت الهی و در عین حال انسانی او سخن گفته است. یکی از نامهایی که به مسیح موعود نسبت داده شده است, خدای قدیر میباشد. تنها یک نفر در تاریخ بشری آن نبوت را تحقق بخشید, و آن شخص کسی نبوده جز عیسی.

چند جنبه از شخصیت مسیح در نبوت اشعیا آشکار میگردد و ما را قادر میسازد که عیسی را واضحاً به عنوان خدای قدیر بشناسیم. اول اینکه نبوت اشعیا یک پیشگویی نبوده که در حالت خلسه و نیمه هوشیاری انجام شده باشد. اشعیا در مورد یک شخصیت تاریخی و واقعی صحبت میکند که قرار از به این زمین پا بگذارد. و این شخص خدای قدیر خوانده خواهد شد.

مذاهب بت پرستی, از شخصیت های افسانه ای نام میبرند و آنها را به عنوان خدایان خود معرفی میکنند. اما اینها اشخاصی واقعی نیستند, و در هیچ جای تاریخ نشانی از آنان نیست. اشعیا میگوید, برای ما ولدی زاییده و پسری به ما بخشیده شد, نبوت او در مورد یک شخص واقعی بود, که قرار بود در لحظه ای مشخص از تاریخ به این دنیا بیاید. عیسی همان ولد زاییده و پسری بود که به ما بخشیده شد. نه ما افسانه ها و حکایات دروغین را دنبال نمیکنیم, ایمان ما بر روی شخصی واقعی و تاریخی است, عیسی.

نبوت اشعیا, از عیسی به عنوان خدای قدیر نام میبرد, و برای اثبات گفته خود, از تولد معجزه آسا عیسی سخن میگوید. اما زندگی خارق العاده عیسی نشان میدهد که او مردی معمولی نبوده است. بادها از صدای عیسی اطاعت میکردند. وقتی او دستور میداد لنگان خرامان و کوران بینا میشدند. او تنها با گفتن یک کلمه مرده را زنده میکرد. او آب را به شراب تبدیل کرد, و با 5 نان و 2 ماهی هزاران نفر را سیر نمود. این کارها, اعمال یک رهبر مذهبی یا معلم اخلاق نیستند, چند رهبر مذهبی را ملاقات کرده اید که بر بیماری ها اقتدار داشته باشند. این چیزها, اعمال خدای قدیر هستند.

اما خصوصیت دیگری نیز در نبوت اشعیا یافت میشود. عبارت خدای قدیر به خدایی پیروزمند اشاره میکند که در تمام جنگها و مبارزات پیروز است. در او هیچ شکست راه ندارد. معنی این نام این است, که او قهرمانی است که پیرزوی ما را در هر جنگ روحانی تضمین میکند. محبت و عشق او بر نفرت بشر غالب آمده. نیکویی او سرانجام شرارت انسانی را از بین خواهد برد. او هر دشمنی که انسان داشته از پیش رو برداشته.او گناه را شکست داده, جهنم, شریر و تمام نیروهای شرارت را نیز.به همین خاطر است که کتاب مقدس میگوید ما در مسیح از حد زیاده نصرت یافتیم.

هیچ مبارزه ای آنقدر بزرگ نیست, هیچ دشمنی آنقدر عظیم نیست, و هیچ خصمی آنقدر وحشی نیست, خدای ما خدای قدیری است.عیسی جنگ را برده. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که به او توکل کنیم