کافه تلخ

۱۳۸۹ تیر ۲۴, پنجشنبه

کتاب فاطیما به روایت لوسیا



در رابطه با هویت بانوی فاطیما باید بگویم برخی کلی گویی ها و عدم اشراق کامل بر ماجرا ، عدم اطلاعات درباره مسیحیت و بخصوص کاتولیسم و همچنین فیلم مستندی که چند سال پیش از تلوزیون ایران پخش شده باعث اشتباه خیلی از افراد شده و این تصور در اذهان عمومی ایجاد شده که آن بانو ، حضرت فاطمه بوده اند .


اینکه بانویی سفید پوش در شهری به اسم فاطیما ( فاطمه ) بر سه کودک ظاهر شده و خود را بانوی تسبیح معرفی کرده باعث شده برخی از دوستان شیعه تصور نمایند که این بانو دختر پیامبر آنان بوده است زیرا این بانوی بزرگوار تسبحی داشته اند که پیامبر اکرم به ایشان هدیه داده بودند و تسبیحات حضرت زهرا معروف می باشد و در ضمن شهر محل تجلی نیز به نام بزرگ بانوی دو عالم حضرت فاطمه است . در حالیکه قبلا به این اشکالات پاسخ مکفی داده شده
برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به این پست مراجعه کنید .
با توجه به کلی گویی ها درباره واقعه فاطیما و اظهاراتی که به جز حدس و گمان هیچ استدلایی در پشت آن نیست باید عرض کنم که ماجرای فاطیما آنقدرها هم مبهم و مرموز و در هاله ای از ابهام نیست . خانم لوسیا کل ماجرای فاطیما یا بهتر بگویم کل بیوگرافی و زندگی خود را در کتابی به نام « فاطیما به روایت لوسیا » نگاشته است .
این کتاب را خانم لوسیا به درخواست پاپ نوشت و در آن همه ماجرا را از دورترین زمانی که به یاد می آورد ( زمانیکه مادرش برای او لالایی می خواند ) نگاشته است .


قسمتهایی از این کتاب به فارسی ترجمه شده که از لینکهای زیر قابل دسترسی است :




در این پست سعی می کنم قسمتهایی از این کتاب را بیاورم که با استناد به آنها می توان متوجه شد که این معجزه متعلق به دنیای کاتولیک است . با این وجود توصیه می کنم کل کتاب را بخوانید که هم سرگرم کننده است و هم یک بینش کلی از این واقعه را بوجود می آورد و از همه مهمتر اظهارات شخص خانم لوسیاست و نقل قول نیست و می توان به آن اعتماد کرد و می توان کل ماجرا را از زبان خود او که شاهد تجلی بوده شنید .


تصور برخی از دوستان شیعه بر این بوده که خانم لوسیا در کتابش مدام از مریم مقدس و عیسی مسیح نام می برد زیرا او مسیحیست و طبیعی است که با دیدن موجودی نورانی فورا شخصیت او را به مریم مقدس یا عیسی مسیح تعبیر می کند . در کتاب خانم لوسیا می خوانیم فرشته ای در هیبت جوانی زیبا و نورانی بر آنها ظاهر شد و مراسم نان وشراب را به یاد خون و بدن مسیح برای آنها به جا آورد و دعایی به آنان آموخت که با عبارت ای خدای پدر ، پسر و روح القدس آغاز می شود .


به ظهور فرشته کشور پرتغال می پردازیم :


قبل از ظهور مریم مقدس ، فرشته ای سه بار و در سه نوبت به بچه ها ظاهر شد و آنها را برای تجلی اصلی که ظهور مریم مقدس باشد محیا کرد . در یکی از تجلیات ، فرشته برای بچه ها عشای ربانی انجام داد و به قلب مقدس مریم باکره و عیسی مسیح اشاره نمود .



قسمتی از کتاب خانم لوسیا را در زیر می خوانیم :


درست نمی دانم چند مرتبه این دعا را خواندیم تا اینکه یک نور فوق العاده و غیر عادی بر ما تابید . ما از جا پریدیم و منتظر بودیم ببینیم چه اتفاقی افتاده که فرشته را دیدیم . او در دست چپش یک کاسه را نگه داشته بود و بالای کاسه در هوا یک تکه نان عشای ربانی معلق بود . که از آن چند قطره خون به داخل کاسه می چکید . فرشته کاسه را به صورت معلق در هوا رها کرد و در کنار ما زانو زد و از ما خواست سه مرتبه این دعا را بخوانیم .


تثلیث مقدس ، خدای پدر ، پسر و روح القدس من تو را عمیقا و با تمام وجود می پرستم و بدن گرانبها ، خون ، روح و اولهیت عیسی مسیح را به تو تقدیم می کنم . و این برای جبران همه خطاها و بی حرمتی ها به مقدسات و سهل انگاریهایی که در حضور خداوند انجام شده و نافرمانی هایی که از اوامر او شده است می باشد . و به واسطه شایستگی بی منتهای قلب مقدس او و قلب معصوم مریم مقدس برای تغییر گناهکاران بیچاره از تو کمک می خواهم .


عشای ربانی یا نان و شراب چیست : این آیین به نشانه حضور زنده عیسای مسیح است .


اعتقاد به تبديل نان و شراب در مراسم عشاي رباني به جسم و خون حقيقي عيسي مسيح هر چند كه به ظاهر خصوصيات مادي آن حفظ مي شود


فکر می کنم همین تکه از کتاب « فاطیما به روایت لوسیا » برای بر طرف شدن شک و تردید دوستان بزرگوار شیعه کافی باشد . وقتی یک فرشته آسمانی از طرف خداوند به زمین می آید و عشا را به جا می آورد به معنای تایید مصلوب شدن مسیح است و تایید این موضوع که او شب قبل از مصلوب شدنش شاگردان را جمع کرد نان را تکه کرد و به ایشان داد و گفت این نان را بخورید این نان بدن من است که به خاطر گناهان بشر بر روی صلیب می رود و پیاله شراب را به ایشان داد و گفت این شراب خون من است بنوشید. از آن روز تا به امروز مراسم عشا در کلیساها به یاد خون و بدن مسیح برگزار می شود اگر این تجلی مروبط به عالم شیعه بود بی شک فرشته عشای ربانی را انجام نمی داد . و باز همین ماجرا تایید می کند لوسیا در مریم شناختن بانو اشتباه نکرده است و چنین نیست که او به خاطر مسیحی بودن با دیدن موجودی نورانی ناخودآگاه او را مریم مقدس دانسته باشد .


شاید برای مسلمانانی که با مسیحت و کاتولیزم مانوس نیستند عجیب باشد که بانوی تسبیح از القاب مریم مقدس است و این لقب در سال 1208 میلادی بعد از تجلی مریم مقدس بر دومینیک اسما به او داده شد زیرا مریم باکره با تسبیحی به دست بر دومینیک ظاهر شد و تسبیح را به عنوان یک روش دعا به او توصیه نمود و پس از این تجلی کلیسا لقب بانوی تسبیح را به مریم مقدس تفویض نمود.


The lady of the rosary – the lady of the Fatima
وقتیکه بچه ها از مریم مقدس پرسیدند شما کی هستید ، او خود را با لقب بانوی تسبیح به بچه ها معرفی کرد و بچه ها که در خانواده ای کاتولیک رشد یافته بودند بلافاصله متوجه شدند که بانویی که به آنها ظاهر می شود مریم مقدس هستند . در کلیسای محقر دهکده لوسیا مجسمه های متعددی از حضرت مریم وجود داشت که یکی از این مجسمه ها مجسمه بانوی تسبیح بود و لوسیا حتی قبل از ظهور مریم مقدس همیشه به پای همین مجسمه می رفت و دعا می کرد .


باز هم تکه ای از کتای « فاطیما به روایت لوسیا » را با هم می خوانیم که موید مطالب بالاست :


در کلیسا مجسمه های متعددی از بانوی ما وجود داشت ولی از آنجا که خواهرانم همیشه به تندیس بانوی صاحب تسبیح نگاه می کردند و نزد او دعا می کردند من غالبا به زیر پای بانوی صاحب تسبیح می رفتم و دعا می کردم . این بود که در آن موقع هم به پایین همان مجسمه رفتم و با تمام شور و اشتیاق جانم از او خواستم که قلب مسکین مرا تنها برای خداوند خدایمان نگاه دارد .
وقتیکه این دعای حقیر را بارها و بارها در حالی که به مجسمه بانو خیره شده بودم تکرار کردم به نظرم رسید که او با یک نگاه مهربان و حرکت محبت آمیز به من لبخند زد که اطمینان دهد دعای مرا قبول کرده است . سراسر وجودم از یک مسرت توصیف ناپذیر لبریز شده بود و به سختی می توانستم کلامی به زبان آورم


برخی از افراد وجود عبارت خانواده مقدس در خاطرات خانم لوسیا را اشاره به اهل بیت دانسته اند . لازم به ذکر است نداشتن اطلاعات کافی از مسیحیت و به خصوص کاتولیک زمینه اشتباهات بسیاری را برای دوستان شیعه فراهم کرده است و اکثر قریب به اتفاق اشتباهات ایشان از همین امر نشات می گیرد خانواده مقدس یا holy family اشاره ایست به مریم مقدس و عیسی مسیح و جوزف مقدس برای آشنایی بصری با خانواده مقدس در قسمت تصاویر گوگل سرچ کنید


http://images.google.com
عبارت holy family را سرچ کنید و یا

به سایت ویکی پدیا اینجا مراجعه کنید


*****************************
برای آشنایی بیشتر با این کتاب در گوگل نام کتاب را سرچ کنید
Fatima in Lucia's own words
در لینکهای زیر قسمتهایی از ترجمه فارسی کتاب را ببینید
و از این لینک می تواند نسخه پی دی اف کتاب را به انگلیسی دانلود کنید.
در لینک زیر هم می توانید کتاب را به زبان انگلیسی به صورت سایت بخوانید :