کافه تلخ

۱۳۸۶ آذر ۱۳, سه‌شنبه

اساطير ايران

پس از تهمورث ییماخشائیته (جمشید) پادشاه کل گیتی شد . که بر طبق اساطیر پادشاه جن و انس بود ( نخستین کسی که صفت شاهی گرفت ) و همه موجودات روی زمین از او فرمان می بردنند .
در زمان او جهان خرم و مردم خوشبخت بودنند . رنج و بیماری و قحطی از جهان رخت بر بست و همه در آسایش بودند. در دینکرت در باره جمشید آمده که نخستین پادشاه روی زمین بوده و هزار سال سلطنت کرده است و در زمان او دیوا در ناتوانی بودند .
او آسایش و آرامش برای مردم آورد و همه نیازهای آنان را رفع نمود .
او چیستا (حکمت ) برای مردم آورد و سبب رستگاری آنان شد . در ریگ وادا هم نام جمشید و پادشاهی او برده شده . هرودوت نقل کرده تامانیان و هیرکانیان و پارتیان و هرائیویان و خوارزمیان پیش از پارسها ( و مادها ) به رهبری جمشید متحد شدند و مشترکین از آب رودخانه آک استفاده کردند . دو افسانه در مورد جمشید نقل شده که در ذیل نقل می کنیم :

نقل اول : ( از دینکرت ) در زمان جمشید جا برای زیستن نداشتند پس او زمین را سه بار ( سه برابر ) وسعت داد تا مردم در تنگنا نباشند ولی در پایان این دوران سراسر خوشی و جهان همچون بهشت خداوند ابلاغ کرد که زمستان بسیار سختی در پیش است که همه تلف خواهند شد .
پس او باید حفره وسیعی در زیر زمین درست کند و تخم زیبا اندامترین مردان و زنان ایران و بهترین گیاهان و مفید ترین جانوران و بهترین خوراکیها را با خود به زیر زمین برده تا از نابود شدن برهند .
همچنین آسایش ابدی . در آنجا دروغ، حسد، کینه ، ستیز و بیماری و پیری وجود ندارد و همه با هم برابرند . ( در واقعه از عقیده آریاییان به حیاط اخروی و زندگی پس از مرگ نشعت می گیرد ) در گاتاهای (اشعار ) زرتشت نام جمشید ییما ذکر شده و در کتاب ریگ ودا ( مییما ) نامیده شده است .

نقل دوم : شکوه و قدرت جمشید را فریفت و مغرور شد و ادعای خدایی کرد و مردم را به پرستش خود مجبور نمود پس فره خدایی و لطف ایزدی و حمایت آسمانی از او گرفته شد و در جنگ با اژدهاک بیوراسپ ( اپدهای هزار اسب ) از اقوام بیگانه و دشمن ایرانیان شکست خورد ( به تعبیر فردوسی کسانی که از دشت سواران نیزه دار آمده بودند که به تعبیری همان خوزستان می باشد ) و ایران به دست بیگانه افتاد .
که می تواند یاد آور هجوم عیلامیان در زمانی از هزاره دوم ق.م باشد . ( از نظر آریایها حتی کسی مثل جمشید اگر دچار غرور قدرت شود فنا خواهد شد . وظیفه شاه فقط دادگری و مهرورزی به مردم و ایجاد صلح و آرامش برای مردم است .