کافه تلخ

۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

سنگ های شفابخش


استفاده از انرژی سنگ ها موجب تلقین انرژی مثبت، کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و درمان دردهای روحی وبرخی دردهای جسمی می شود
چند سالی است که استفاده از سنگ های شفابخش چه به لحاظ تزئین و چه به لحاظ درمانی در کشورمان رونق خاصی گرفته و استقبال از آن همچنان در حال افزایش است. امروزه علم فیزیک ثابت کرده است سنگ ها می توانند ارتعاشاتی را به سوی بیمار گسیل کنند که اگر تشخیص بیماری درست باشد متناسب با آن می توان سنگ مورد نظر را به کار برد به عنوان مثال می توان از یشم برای درمان مشکلات قلبی و افزایش حافظه استفاده کرد.

کوارتز تسکین دهنده سیستم عصبی است. یا از کریستال زرد برای درمان افسردگی استفاده می شود. با پیشرفت علم فیزیک، این علم نیز مورد توجه قرار گرفت و از صنعت تا درمان از آن استفاده شد. منابع مکتوب زیادی در خصوص سنگ درمانی و استفاده از سنگ های شفابخش در دست نیست زیرا کاهنان مصری و دانشمندان چینی و هندی به دلیل آنکه نسخه های آنان به دست اغیار نیفتد، منابع را از بین برده اند و در حال حاضر اطلاعات کاملی از این رشته درمانی به جا نمانده است.

اما اعتقاد به نیروی درمانی سنگ ها باعث شده در مدیتیشن نیز از انرژی و خواص سنگ ها استفاده شود. امروزه چین به عنوان یکی از بزرگ ترین عرضه کننده های سنگ های شفا بخش در سراسر دنیا محسوب می شود. گستره قیمتی این سنگ ها نیز از 2000 تومان تا بیش از 200 هزار تومان است. سنگ درمانی حدود هشت سال در ایران رواج یافته است و کلینیک مخصوصی نیز جهت مداوای بیماران از طریق سنگ درمانی در کشور فعالیت می کند اگر چه در سال های دور ابوریحان بیرونی، ابن سینا و خواجه نصیر طوسی از این علم با خبر بودند و برای درمان از آن استفاده می کردند.

تاریخچه

سنگ درمانی به عنوان یکی از رشته های طب سنتی ریشه ای شش هزار ساله دارد و «علم گمشده» نامی است که سنگ درمانان بر این علم نهاده اند. مسعود سیگارودی یکی از کارشناسان و فعالان بازار انواع سنگ های شفابخش در مورد تاریخچه استفاده از اینگونه سنگ ها به خبرنگار ما گفت: «این علم با نام «gem therapy» به عنوان یکی از رشته های طب معرفی شده است.»

وی ادامه داد: «با توجه به وجود هفت نوع چاکرا و 360 نقطه در بدن که به انرژی سنگ پاسخ می دهد، امروزه از این علم برای درمان بیماری های اعصاب و روان نیز استفاده می شود.» سیگارودی خاطر نشان کرد: «استفاده از سنگ برای درمان بیماری ها به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می گردد. در طب سنتی هند با استفاده از سنگ های شفابخش پودر، خمیر و نوعی معجون به نام «الگزیز» تهیه می شده است و در چین باستان نیز از خواص ارتعاشی سنگ ها استفاده می کردند.»

وی افزود: «در یونان باستان به مردم توصیه می شد سنگ ها را در کیسه چرمی کوچک با خود حمل کنند، به صورت گردنبند به گردن خود بیاویزند یا به صورت پودر یا معجون از راه خوراکی استفاده کنند تا به این وسیله از ارواح پلید، انواع بیماری ها، چشم زخم ها و بلایا و فجایع در امان بمانند. ارسطو فیلسوف مشهور یونانی نیز از قدرت ویژه و منحصربه فرد سنگ های شفابخش صحبت کرده است.» سیگارودی همچنین افزود: «3600 نوع سنگ در کانی شناسی شناسایی شده که 200 نوع از این سنگ ها خواص درمانی دارند.»

خواص درمانی سنگ ها

شاید بسیاری از مردم بدون آگاهی از خواص سنگ ها و صرفاً جهت زیبایی و تزئین از سنگ ها استفاده می کنند اما برخی نیز با قبول اینکه سنگ ها انرژی داشته و قابلیت دفع برخی از اثرات شوم وسحر و جادو را دارند و نیز شانس و اقبال می آورند، از آن استفاده می کنند. مهتاب مصطفایی کارشناس زمین شناسی در این مورد به خبرنگار ما گفت: «سنگ ها و جواهرات دارای خواص مغناطیسی و طبی بوده و امروزه با استفاده از تکنولوژی این خواص شناسایی شده و در علوم پزشکی و صنعت از آن بهره می گیرند.»

وی افزود: «به طور مثال از الماس در درمان بیماری صرع استفاده می شود و از پودرش برای سفید کردن دندان استفاده می کنند.» وی اظهار داشت: «سنگ زمرد به عنوان پادزهر و دفع کننده سموم، مروارید برای لطافت قلب و روح و نیز درمان دردهای کلیه و فیروزه برای درمان سردرد وتقویت چشم بسیار مفید است.» این کارشناس زمین شناسی در ادامه تاکید کرد: «برای استفاده از سنگ ها باید کاملاً نسبت به آنها شناخت داشته باشیم و از سنگ هایی که موافق طبع و مزاج ما است، استفاده کنیم.»

بازار داغ تقلب
«آمیخته شدن جادو و خرافه با علم سنگ درمانی موجب شده بازار تقلب در این بخش داغ شود و برخی به عنوان فال و جادو به آن نگاه کنند.» حمیدرضا نورزاد فعال بازار سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: «رونق بازار سنگ های شفابخش باعث شده از کشورهایی مانند چین سنگ های تقلبی وارد کشور شود و در واقع به بهانه سنگ درمانی، بازار کلاهبرداری نیز رونق بگیرد.»

وی در مورد خواص درمانی سنگ نیز افزود: «اینکه بدن انسان از سنگ انرژی می گیرد و برعکس، مطلب اثبات شده ای است اما استفاده از انرژی سنگ ها در درمان برخی بیماری ها از جمله سرطان یا نازایی هنوز ثابت نشده است.»

وی تاکید کرد: «استفاده از انرژی سنگ ها موجب تلقین انرژی مثبت، کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و درمان دردهای روحی وبرخی دردهای جسمی می شود اما اینکه انرژی سنگ در درمان دردهای حاد جسمی نیز مفید باشد بیشتر به میزان باور و تلقین بیمار بستگی دارد.»
این کارشناس تصریح کرد: «تلاقی خرافات با این علم موجب بدبینی مردم و نیز سوء استفاده برخی افراد سودجو شده است.»

نورزاد همچنین به خاستگاه برخی از انواع سنگ ها در ایران اشاره کرد وگفت: «برخی سنگ ها مانند فیروزه و کهربا مخصوص ایران است. فیروزه نیشابوری از نظر رنگ و قطر در دنیا بی نظیر است و با سطح صاف و بی رگه به نام «عجم» در دنیا مشهور است.»

قیمت سنگ های شفابخش

علی تسلیمی یکی از فروشندگان انواع سنگ های تزئینی و شفابخش در مورد قیمت برخی از انواع این سنگ ها به خبرنگار ما گفت: «انواع گردنبند، دستبند و انگشتری هایی که با استفاده از این سنگ ها ساخته شده اند و با قیمت هایی از 2000 تا 200 هزار تومان به فروش می رسد.»

وی به خواص برخی از این سنگ ها اشاره کرد وافزود: «به طور مثال، عقیق برای بیماری ها و ناتوانی های چشمی بسیار موثر است و قیمت یک تکه آن در ابعاد و اندازه کوچک 2000 تومان است.»

این فروشنده سنگ های شفابخش همچنین اظهارداشت: «سنگ کوارتز صورتی را برای تغییرات خلق و خو استفاده می کنند که اندازه کوچک آن 28 هزار تومان قیمت دارد. یا تکه کوچک سنگ زبرجد که همراه داشتن آن در خواب باعث حمایت در برابر بختک و کابوس می شود نیز 7500 تومان به فروش می رسد.» تسلیمی خاطر نشان کرد: «برخی از این سنگ ها در اندازه های کوچک تا 40 هزار تومان هم به فروش می رسد.» وی همچنین به وسایل تزئینی که از انواع سنگ ساخته می شود اشاره کرد وگفت: «از صدف که میل به زندگی و ضربان حیات را برایمان به ارمغان می آورد، گردنبند و وسایل تزئینی می سازند که از 15 هزار تومان تا بیش از 30 هزار تومان به فروش می رسد.»

وی خاطرنشان کرد: «استفاده از عقیق بسیار سفارش شده و برخی کارشناسان علم انرژی درمانی معتقدند این سنگ انرژی منفی را از انسان دور می کند. سنگ عقیق ریه ها، دستگاه گوارش، معده و کبد را تقویت می کند و تکه های آن از 5000 تومان تا بیش از 12 هزار تومان قیمت دارد.»

تسلیمی در مورد انواع مروارید نیز گفت: «مرواریدها تغییرات ناگهانی خلق و خوی، اضطراب و نگرانی ها را از بین می برند و ابتکار، حساسیت و الهام به انسان می دهند. انواع مروارید در تکه های ریز و متوسط قیمتی بین 5000 تا 200 هزار تومان دارد.»


منبع:روزنامه سرمايه