کافه تلخ

۱۳۸۶ آذر ۱۸, یکشنبه

عدد هفت در یهودیت


تورات نیز هفت را عددی تمام و کامل میداند. تورات اصلی پیش از نزول قرآن در جنگهای فلسطین از میان رفته است. گروهی از محققین و دانشمندان اروپا معتقدند که نسخه تورات اصلی پس از وفات موسی در صندوق شهادت بوده و علمای بنی اسرائیل بر حسب وصیت حضرت موسی در هر هفت سال یکبار آن را بیرون آورده و بر بنی اسرائیل می خواندند.

در کتاب مقدس عهد عتیق، سفر پیدایش آمده است که خداوند جهان را در شش روز آفرید و روز هفتم را به استراحت پرداخت. این روز را یهودیان سبت مینامند. عید سبت مهمترین عید یهودیان است که مصادف است با هفتمین (آخرین) روز هفته. در این روز همه یهودیان باید استراحت کرده و دست به هیچ کاری نزنند. نیز در روز هفتم ماه محرم موسی، کلیم الله میشود.

در کتاب عهد عتیق، امثال سلیمان آمده است که هفت چیز جان خداوند را کدر میکند: چشمهای بلند، زبان دروغگو، دستهایی که خون بی گناه میریزند، قلبی که تدبیر فاسد میچیند، پاهایی که برای دویدن به سمت زیان شتاب دارند، شاهد دروغی که متکلم به کذب است و فتنه انگیز در میان برادران.

در کتاب عهد عتیق روایت کشتی نوح بیان شده و آمده که جانورانی که با نوح وارد کشتی شدند هفت هفت بودند تا بدینوسیله نسلی از آنها در زمین بماند. هفت روز پس از سوار شدن افراد در كشتى نوح ، هفت روز باران باريد.

در کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت آمده است که: «از قوم یهود خواسته شده بود که هر هفت سال یکبار بندگان عبری را آزاد کنند و از وامی که به دیگران داده اند درگذرند.»

عید فصح (پسح) یهودیان هفت روز است که باید شش روز نان فطیر بخورند و روز هفتم جشن یهوه را برگزار نمایند و هفت گاو و هفت قوچ برای خداوند قربانی کنند.

در کتاب مقدس یهود آمده است: اگر خونی ریخته شود هفت برابر یا هفتاد و هفت برابر تقاص باید صورت گیرد. (پیدایش ۴/۲۴)

چون قوم اسرائیل برای تصرف اریحا جمع شدند مامور گشته که هفت کرنا بنوازند و تا هفت روز روزی یک مرتبه حصار اریحا را طواف کنند و روز هفتم هفت مرتبه طواف نمایند.شمعدان هفت شاخه یهودیان مظهر ظهور الهی است که شمعهای آن برای یهوه تقدیس شده اند. ساقه های شمعدان نقش درخت کیهانی و محور عالم را می پذیرد و طی مدت هفت سال ساخته شده است. جوزفوس می گوید که شاخه های هفت گانه عبارتند از: خورشید، ماه و سیارات، همین طور هفت روز هفته، هفت ستاره دب اکبر، هفت نیرو در جهان.



يعقوب براى ازدواج با دو خواهر، جهت هر يك هفت سال شبانى كرد.
لاوى با برادر خود هفت روز راه رفت تا به يعقوب رسيد.
يوسف پس از تدفين پدر، هفت روز عزادارى كرد.
مس ميت هر كس كند، تا هفت روز نجس باشد.
از خون گاو قربانى هفت مرتبه نزد كرسى مقدس بپاشيد.
عدد هفتاد نيز از قداست خاصى برخوردار است : بنى اسرائيل با هفتاد تن به مصر سفر كردند. در
مرگ يعقوب مردم مصر هفتاد روز عزادارى كردند.
موسى هفتاد نفر از بزرگان قوم را برگزيد، كه قرآن به اين تصريح كرده است.
ارميا گفته است كه يهود هفتاد سال بردگى پادشاه بابل كنند.
تورات را هفتاد نفر از علماء يهود ترجمه كردند.

زنانى كه در بنى اسرائيل به نبوت رسيدند:
در قوم يهود پيامبرى منحصر به مردان نبوده ، بلكه زنان نيز مقام نبوت داشته اند و همان گونه كه انبياء مرد بنى اسرائيل پدر خوانده مى شدند، زنان نيز كه به پيامبرى مى رسيده اند، مادرخوانده مى شدند، پدر اسرائيل و مادر اسرائيل. تعداد پيامبران زن اسرائيل هفت نفر بوده است:
۱. ساره (همسر ابراهیم)
۲. مریم یا میریام (خواهر موسی)
۳. بوره (که قاضی نیز بوده است)
۴. حنّا (مادر سموئیل)
۵. اوی گائیل (همسر داوود)
۶. حلده (همسر شائوم)
۷. استر (ملکه خشایارشا)
در تورات اشاره ای به نبوت زنان نیست اما تلمود یهود به نبوت ایشان اشاره کرده است.