کافه تلخ

۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

خلقت دوگانه ي انسان و جن




در روزگاران گذشته، دنياي غير عادي موجودات ماوراء طبيعي تقريبا براي تمامي انسانها، طبيعي به نظر ميرسيد.حتي امروز نيز برخي از انسان ها، آنان را حقيقي مي پندارند.اکثر ما به روح ،جن ،پري و اينگونه موجودات اعتقادي نداريم،در حالي که نياکان ما براي توجيه اتفاقات عجيب ،آنها را طبيعي جلوه مي دادن.مثلا براي اينکه دليلي براي وقوع رعد و برق ،مرگهاي غير طبيعي و يا جذر و مد دريا داشته باشند به اجبار از موجودات خيالي استفاده مي کردند.در اين زمان مي توانيم،ترس،اميدواري و خيالات آنان را،که منجر به کوشش در جهت ساختن ناشناخته هاست بفهميم.
پيک مرگ:
صداي غم انگيز او در ايرلند صداي ناخوشاينديست.او فرشته ايست که معمولا به صورت زني زيبا به نظر مي رسد.اما بعضي اوقات قيافه پيرزن عجوزه يا جادوگر را به شکل مي گيرد.مردم اسکاتلند وايرلند معتقدند،اگر او زير پنجره ي خانه اي پديدار شود،به زودي يکي از ساکنين آن خانه خواهد مرد.
براوني:
چنانچه خرافات انگليسي و اسکاتلندي به ما مي گويند،براوني ها يکي از مفيدترين موجودات خيالي هستند.اگر يکي از آنها براي زندگي به خانه ي شما بيايد شب،تمام کارهاي روزانه ي شمارا انجام مي دهد،واز شما در برابر ارواح خبيث حفاظت خواهد کرد.
اگر براوني اذيت شود يا در باره ي او بدگويي شود،براي شما ،دردسر مي آورد.در اين صورت او بشقاب هاي شما را مي شکند،وسايل شما را جابه جا ميکند، موهايتان را مي پيچاند و در خوابهايتان کابوس ايجاد مي کند.براوني ها از هديه متنفرند.اگر شما بخواهيد به يکي از آنها هديه بدهيداو چهره ي قهوه اي رنگ و زشت خود را با شنل سياهش مي پوشاند و از پيش شما ميرود.
ديو:در سراسر دنيا خوبي و بدي،بيشتر به وسيله ي مفاهيم ماوراء طبيعي نشان داده مي شوند.در تحقيقي که توسط ادگار آلن پو انجام شده ،آمده است که« فرشتگان سمبل خوبي و ديوها سمبل بدي هستند»ما ممکن است با اين توصيف فکر کنيم که اختلاف زيادي بين آنها وجود دارد،اما اينگونه نيست.در بعضي از افسانه ها آمده است که فرشتگاني که اعمال ناشايست مرتکب شده اند،از بهشت بيرون رانده شده اند و به ديو تبديل شدند.چنانچه برخي از آنها صفات نيکوي فرشتگان را دارند که براي انسان سودمند مي باشد
در هندوستان ديو ها به نيکي معروف بودند؛اما به طرق مختلف و عجيب بعدها خدايان افسانه هاي قديمي نيرو هاي خوب را به نمايش گذاشتند ،و با ديو هاي بد طينت به نبرد سختي پرداختند.طبق اين افسانه ها هنوز هم ديوها ،بيشتر نيروهاي خود را از خدايان دريافت مي کنند.بنابراين ديوهاي خيرخواه با نيرويي که از خدايان مي گيرند،با ديو هاي بد طينت به جنگ مي پردازند.
امروز درکشور هايي که پيرو دين مسيح و اسلام هستند خيلي کم از ديو هابه نيکي ياد مي شود به طوري که دو عقيده ي کلي در باره ي آن ها وجود دارد:
1-ديو موجودي ماوراء طبيعي است که مشکلات بزرگي را ايجاد مي کند
2-ديو يک شيطان يا موجودي است که از شيطان فرمان مي گيرد.طبق اين عقيده شيطان و ديو يک معنا را دارا هستند،کلمه ي Devil به معني شيطان با حرف اختصاري Dنشان دهنده ي ديوي است که نگهبان و فرمانرواي جهنم است!
کوتوله:
کوشا ترين موجودات خيالي ،کوتوله ها هستند.آنها در کوهستانها و تپه ها زندگي مي کنند و با مهارت توصيف نا پذيري به عنوان جواهر شناس(گنج جو) و فلز شناس مي توانند کار هاي زيادي انجام دهند.
اکثر آنها پيراهن سبز و قهوه اي مي پوشند و کلاه قرمز بر سر دارند.صورت آنها مانند انسان است و پوستشان از چرم است.کوتوله ها مانند بسياري از مردم از رقص و جشن لذت مي برند،مخصوصا اگر ماه کامل باشد.اگر يک کوتوله خوشحال و سر حال باشد ممکن است ،پس از صرف يک شام خوشمزه هديه اي به انسان بدهد که به طلا تبديل شود.کوتوله ها معمولا مانند انسان ها هستند اما بعضي از آنها استثنائي اند.مثلا بسياري از کوتوله هاي آلماني براي مردم غصه به ارمغان مي آورند.
در افسانه ها آمده وقتي فردي مشکلي دارد اگر نزد کوتوله اي برود او به انسان کمک مي کند.کوتوله ها دو خاصيت بسيار مهم دارند:پند هاي خرد مندانه و توانايي ديدن آينده از خواص بسيار مهم آنها است.
بچه شيطان:
بچه شيطان ها در جنگل زندگي مي کنند.آنها بيشتر وقت خود را صرف رقصيدن و شادي مي کنند.اين موجودات کوچک خود را به شکل انسان در مي آورند و با جادو هاي خود به انسان کمک مي کنند.اما در اين حال پر از فتنه و حيله هستند،زيرا به همان آساني که براي انسان خوش شانسي مي آورند براي او زحمت و دردسر ايجاد مي کنند.
بسياري از بچه شيطان ها مي ترسندزيرا آنها داراي نيروهاي خطرناکي هستند که مي تواند موجب آزار واذيت شود.در انگلستان علل بيماري دام ها را وجود شيطان ها مي دانستند.همچنين مردم فکر مي کردند علت بسياري از بيماري ها،ناشي از پيکان هاي سنگي است که بر روي زمين پيدا مي شود.اين پيکان ها مدرکي براي اثبات وجود بچه شيطانها بوده است،اما در واقع آنها توسط مردم عصر حجر ،حدود 6 تا 11هزار سال پيش ساخته شده بودند.
پري:
پري ها به زنان بالغ شباهت دارند. بسياري از آنان لباس سبز به تن دارند يا حتي ممکن است که پوست و مويي سبز داشته باشند.بعضي از مردم کوتوله ها و براوني ها را با پري ها اشتباه مي گيرند.پري ها بسيار زيبا هستندو بخشي از افسانه هاي بيشتر کشور ها را تشکيل ميدهند.آنها معمولا نا مرئي هستند مگر اين که خودشان را بخواهند آشکار سازند.نيروي آنها، به آنها اجازه مي دهد که آينده را ببينند و اعمال مفيد و مضر انجام دهند.اغلب آنها بد جنسند .بعضي از پري ها در تپه ها و برخي در زير سنگها زندگي مي کنند .حتي ممکن است برخي از آنها در خانه ي انسان ها زندگي کنند ولي اکثر آنها در سرزمين پادشاهي خود يعني سرزمين پريان زندگي مي کنند.
جن:
هنگام خلقت دوگانه ي انسان و جن ،جن از آتش شکل گرفت.اين جزئي از عقايد اعراب مي باشد.آنها معتقدند دو نوع موجود خوب و بد دردنيا خلق شده است.خانه ي جنيان در رشته کوههاي زمردين رنگ گرداگرد جهان بود.آنها وقتي با انسان ها روبرو مي شدند خود را به حشرات يا حيوانات تبديل مي کردند و يا خود را نامرئي مي ساختند.در مواقعي جنيان،با جادو ،به انسان ها کمک مي کردند.
غول:در افسانه هاي عربي يک روح بد ،ديو پليدي است که قبر هارا مي شکافد و از نعش مرده ها تغذيه مي کند.امروز کلمه ي غول به افرادي اطلاق ميشود که گورکن هستنديا به اعمال بد مشهورند.
هيولا:
در برخي از داستانها آمده است که اولين شکل زندگي حتي قبل از خدايان به صورت هيولاها بوده است.بسياري از هيولاها آدم خوار بوده اند.آنها بدن بسيار بزرگي داشته اند و خالق نيرو هاي شگفت انگيزي از قبيل:رعد و برق ،آتشفشان و زمين لرزه بودند!


سر گروه = جنیان

گروه= پریان

زیر گروه =کوتوله ها Dwarves

که شامل ۱۰ نوع کوتوله می باشد ولی ما به ۲ نوع معروف آنها اشاره می کنیم:

۱- Ircenrraq: مردم کوچک اندامی هستند که در دشتها و زیر زمین زندگی می کنند و گاهی آدمیان را به تله می اندازند.



2-Kabouter: آدم کوچولوهایی هستند که در خانه ها و یا زیر زمین زندگی می کنند و به زیر گروه ” نوم” Gnom متعلقند. در آلمان به نام “کوبولد” Kobold و در کشورهای اسکاندویناوی به نام ” تمته “ Tomte هم خوانده می شوند. نوع مذکر آنها ریش بلند داشته و کلاههای بلند نوک تیز بر سر می گذارند و بسیار خجالتی هستند.



3-Gnome: “نوم” جزو زیر مجموعه پریان هستند که بدنهای کوچک داشته و زیر زمین زندگی می کنند. به شکل مردانی که کلاههای مخروطی نوک تیز به سر دارند دیده شده اند و اکثرا لباسهایی به رنگ آبی-سبز یا قرمز پوشیده اند. اکثر نوم ها ریشهای بلند و سفید دارند و قد متوسط آنها ۱۵ سانتی متر است که البته با احتساب کلاهشان بلندتر به نظر می آیند. پاهایشان پنجه دارند و مردانشان حدود ۳۰۰ گرم وزن دارند و زنان ۲۵۰ گرم. معمولا کمربندی دارند که در آن چیزهایی مثل چاقو و چکش نگه می دارند. در علم کیمیاگری عنصر آنها زمین شناخته شده است و کیمیاگر معروف “پاراسلسوس” Paracelsus آنها را بسیار سودمند توصیف کرده است. مثل “کوتوله ها ” قدرتشان ۷ برابر انسان معمولی است و دید چشمشان از باز هم بیشتر است. دوستان حیوانات هستند و غالبا در جنگلها به حیوانان زخمی کمک می کنند. علف خوار و میوه خوار هستند.





سرگروه = جنیان

گروه = پریان

زیرگروه = گوبلین یا وروجک (Goblins):

۱-Boggart:
به شکل آدم کوچولو هستند که گاهی ممکن است شبها به سراغ آدمیان بیایند و به صورت آنها پنجه بکشند و یا ملافه را از روی آدم بکشند.





افسانه جن و پری ومعمای هستی (محمد رضا قربانی) admin

FA

---

117KB



پسورد کتاب : download110.com