کافه تلخ

۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

تفاوت شیطان و ابلیس...






تفاوت شیطان و ابلیس...

ابلیس مختص بنام شیطان بزرگ است که حضرت آدم را سجده نکرد و سایر شیاطین ذریه و اولاد اویند ولی شیطان جنس برای مطلق شیاطین است که شامل ابلیس هم می شود اسم ابلیس حارث و کنیه او ابو مره است و گویند این واژه عبرانی عزازیل است و به ابلیس لقب داده شده است زیرا که ابلاس به معنای نا امیدی حیرت زده شدت حزن و اندوهی که از آن نا امیدی حاصل شده باشد آمده است و چون او تکبر ورزید حضرت آدم را سجده نکرد از درگاه خداوند متعال رانده شد و از رحمت حق نا امید گشته و از نا امیدی همیشه محزون است .
اما شیطان اگر مشتق از شطن باشد بر وزن فیعال است که به معنای تباعد و دوری آمده است زیرا که هر وقت بندگان خدا ذکر خدا را کنند او دور می شود و یا آنکه از رحمت خدا دور است. و اگر از نشاط مشتق باشد بر وزن فعلان است که به معنای سوختن از شدت غضن آمده است و چون او وقتی دید که بندگان خدا اطاعت پروردگارشان را می نماید از شدت غضب می سوزد بنابراین ابلیس شیطان است ولی هر شیطانی ابلیس نیست زیرا ممکن است آن شیطان از بندگان روی زمین و انس باشد یا از کرات آسمانی. تفاوت دیگر آن است که ابلیس تا روز وقت معلوم نرسیده باشد نمی میرد
و کشته نمی شود ولی شیاطین دیگر به توسط ملائکه و یا بوسیله عامل دیگر کشته می شود بلی ابلیس مضروب واقع می شود و اعضا و جوارحش قطع می شود..
*

*
شیطان پرستان چه کسانی هستند؟ ............................................................................

خداوند متعال چند مورد در قرآن کریم بندگان خود را از پرستش غیر بر حذر داشته و فرموده است ( لا تعبدوا الا الله ) اما جمعی از مشرکان بودند که جن را می پرستیدند و عده ای فرشتگان را و برخی شیاطین را پرستش می نمودند.
آنان نمی توانستند خدا را از جن تمییز دهند و جن را خویشاوند خداوند سبحان می پنداشتند. یکی از طوایفی که از دبر باز مورد پرستش قرار گرفته اند جن های شرور یا به تعبیر دیگر شیاطین می باشند. در تفسیر نمونه آمده است : ( کلبی) در کتاب (الاصنام) نقل می کند یکی از طوایف عرب به نام (بنو ملیح) که شعبه ای از قبیله (خزاعه) بود جن را می پرستیدند حتی گفته می شود که پرستش و عبادت جن و عقیده به الوهیت آنها در میان مذاهب خرافی یونان قدیم و هند نیز وجو داشته است. علامه طباطبایی در این باره می فرماید: جنیان دومین طایفه از طوایف سه گانه هستند که مورد پرستش مشرکین واقع شده اند.
مشرکین سه طایفه از موجودات را می پرستیدند : جن،ملائکه و قدیسین از بشر.از این سه طایفه دو طایفه اول در استحقاق پرستش مقدم بر طایفه سوم می باشند و طایفه سوم هر چند که اگر به حد کمال رسیده باشند از دو طایفه اول برترند ولیکن هر چه باشند ملحق به آن دو طایفه اند.
در جای دیگر در ذیل آیه شریفه 57 سوره نمل می فرماید : اگر در اصول آرای بت پرستان دقت کنیم خواهیم دید که این فرقه، ملائکه را به زعم ایشان منشأ خیر عالمند ، و جن را که باز به پندارشان مرجع شرور عالمند خدایان خود پنداشته و می پرستیدند ، ملائکه را به امید خیرشان و جنیان را از ترس شرشان.به نظر مشرکین خواندن هر اسمی از اسمای خدا پرستیدن همان اسم است یعنی پرستیدن ملک و جن که مظهر آن اسم است و همان جن و ملک معبود آن عبادت است و تعدد خدایان از همین ریشه گرفته است.
دکتر (ایزوتسو) در کتاب خدا و انسان در قرآن نیز بر این مطلب که شیاطین و جنها از سالها قبل از اسلام پرستیده می شده اند مهر تأیید زده می نویسد: علاوه بر آنچه باصطلاح خدایان نامیده می شد در دوران جاهلیت گونه های دیگری از موجودات فوق طبیعی مورد پرستش قرار داشت که بر حسب جاها و قبایل مختلف از آنها می ترسیدند و به درجات مختلف به تقدیس و تکریم آنها می پرداختند. فرشتگان، شیاطین و جنیان، همه اینها در نظام جهان بینی جدید اسلامی وارد شدند، ولی وضع و وظیفه آنها در طرح کلی تغییر اساسی پیدا کرد.
با ظهور اسلام فرشتگان(و جنیان) عنوان آفریدگان محض پیدا کردند و از این لحاظ هیچ تفاوتی با موجودات بشری نداشتند و آفرینش آنان برای آن بود که عبادت خدا کنند و بندگان خاضع و فرمانبردار خدا باشند.
هم اکنون نیز عده ای هستند که در بعضی کشورها شیطان پرست می باشند. هر چند به طور کلی آن دسته از انسانهایی که مرتکب گناه و معصیت می شوند،به دعوت شیطان لبیک می گویند و به نوعی شیطان را پرستش کرده اند..
*

*

عقاید و محل سکونت شیطان پرستان 

با عرض تأسف هنوز هم شیطان پرستی در این جهان به اصطلاح پیشرفته وجود دارد و طرفدارانش در جاهای مختلفی از جهان پراکنده اند و بیشتر آنان در کشور های اسلامی زندگی می کنند، یزیدی‌ها در زمان معاصر ابلیس را می پرستیدند.
محل زندگی اکثر آنها در ولایت موصل عراق و ناحیه شیخان که مهد دولت آشوری بود می باشد دسته دیگر مقیم کردستان و دو آبادی در حوالی حلب و ناحیه سنجار در 160 کیلومتری موصل و بعضی هم در ارمنستان و ایروان و اطراف تفلیس و قسمتی هم در جنوب ایران ساکنند. 

ولی از جهت اینکه یکی از برنامه های آیین آنها مخفی داشتن مذهب خودشان است، اطلاعاتی کافی از ریشه و برنامه دین آنها در دسترس نیست.
ابلیسان از دل و جان و خلوص نیت شیطان را می پرستیدند و نجات دنیا و آخرت را در پرستش ابلیس عظیم و مقتدر می دانند و معتقدند که کلید سعادت و تمام ناز و نعمت دنیا در دست شیطان است و اعتماد و اتکای به ابلیس دارای هر کس او را پرستش کند، از موهبت او برخوردار می باشد و هر کس از شیطان بزرگ و مقتدر، روی برگرداند، به روزگار ذلت فقر و بدبختی به سر خواهد برد. علی رغم این پرستش بر این پندارند که ابلیس پس از وقوع درگیری میان او و خدا سقوط می کند و در عین حال معتقدند بعدها با خدا سازش و صلح می نماید و دوباره مقام والای از دست رفته خود را باز میابد.
شیطان پرستان جهان می گویند:

شخصی به نام (شداد) دست نیاز به سوی شیطان دراز کرد و شیطان نیز خواسته او را برآورده کرد و از ایمان او خوشحال گردیده و برای او بهشتی ساخت که سراسر عمر خود را در آن بسر برد.  ولی پیغمبران که شیطان را از آستانه خود راندند هر یک به مصیبتی گرفتار آمدند.
چنان‌که نوح دچار طوفان و یوسف مبتلای زندان گشت.  گذشته از آن غالب مردمان جهان در هر عهد و دورانی پیرو شیطان بوده و خواهند بود هر چند که این پیروی و اطاعت برای مدت محدودی باشد..
 

آثار ادیان مختلف در آیین شیطان پرستان

(اسپروا) مستشرق معروف در مورد یزیدیان می نویسد: 

آثار ادیان مختلف در آیین شیطان پرستان پدیدار است مثلا از آداب بت پرستی، فقط از پرستش خورشید و ماه در مغز آنها باقی است و از آثار دیانت یهود، حلیت و حرمت بعضی از خوراکی‌ها و ازآثار مسیحیت، خاصه عقاید نسطوری، غسل تعمید و نان مقدس و زیارت کلیسا و صرف شراب در میان آن‌ها باقی است و از عناصر اسلامی،  ختنه، قربانی، زیارت و کندن کتیبه ها بر قبور موجود است و از آثار تصوف، پنهان کردن و سر و خلسه و پرستش جماعتی از مشایخ و از دین صابعین، تناسخ و حلول باقی است.

افکار و عقاید پیروان گروه شیطان پرستان که بر اساس آنچه تحقیقات نشان داده وابسته به طبقه ثروتمند و مرفه مصر و از آن جمله فرزندان برخی از مسئولان بلند پایه سیاسی،  هنرمندان و روزنامه نگاران هستند،  عقاید آنان بر این اساس استوار است که خداوند به شیطان ظلم کرده و بدون اینکه به او اجازه دفاع از خود بدهد، او را از بهشت بیرون کرد از این رو باید او را پرستش کرد زیرا به گفته آنان او برای پرستش شایسته تر از خداست چون با شجاعت با خدا مخالفت کرد.
رهبر این گروه که جوانی به نام (عمادالدین حمدی) است و لقب خدمتگزار شیطان را دارد و تأکید کرده است که بارها توانسته شیطان را فراخواند و با او به گفتگو بپردازد و شیطان همه خواسته های او را برآورده کرده است...
 

مراسم نیایش شیطان پرستان

این گروه مراسم و برنامه های خاص نیایش را دارندکه بارزترین آنها بدین قرار است: 

«اعضای این گروه به گورستان‌ها و مخصوصاً به گورستان "کومنولث" شهرک مصر در قاهره می‌رفتند و اجساد مردگان را از قبر ها بیرون می آوردند و صلیب شکسته و ستاره شش پر داودی یا ستاره پنج پر را در جسد مرده فرو می کردند و سپس برای تقرب به شیطان دور آن می گشتند.
همچنین قربانی‌هایی برای شیطان تقدیم می کردندکه عبارت بود از ذبح گربه ماده یا سگ که پس از کشتن این حیوانات خون آنها را به صورتها و دستهای خود می مالیدند و در یک دایره می چرخیدند تا شیطان از آنها راضی شود و اگر حیوانی برای قربانی نمی یافتند دست خود را زخمی می کردند تا خون جاری شود و سپس خون خود را به صورت‌های خود می‌مالیدند و آنگاه نسخه ای از قرآن مجید را پاره پاره می کردند و بعد در حالی که صدای موسیقی مشهور "راک" نواخته می شد به استعمال مواد مخدر و حشیش می پرداختند»..
*

*

چگونگی نفوذ شیطان پرستان در مصر

شیطان پرستی توسط سه جوان مصری از طبقه ثروتمند این کشور به قاهرا نفوذ کرده است این سه تن سفری به آمریکا کردند و در آنجا دو نفر از آنان به گروه شیطان پرستان امریکا پیوستند و سومی به خرید و فروش مواد مخدر روی آورد. این سه تن وقتی به مصر برگشتند شروع به تبلیغ شیطان پرستی توسط دختر جوانی کردند و کسی را که پس از عضویت در این گروه استعفا می داد تهدید به قتل می کردند...
 



نقش صهیونیست ها در ترویج شیطان پرستی

همچنین پیروان گروه شیطان پرست مصر با گروهی از جمعیت صهیونیستی "ایلات" دیدار کردند (جمعیت ایلات پیرو فرقه شیطان است که اکنون در اسرائیل پیروانی دارد)
دیدار از این دو گروه در مصر و در منطقه" طابا " و صحرای سینا صورت گرفت و طرح نخستین اردوی مشترک بین پیروان گروه شیطان پرستان مصر و اسرائیل توسط پسر یکی از مسئولان بلند پایه مصر تنظیم شد.
در این سفر هر دو گروه در جنوب سینا مستقر شدند و مراسم دینی خاص خود را در این سرزمین به جای آوردند. این شخص سوره "حشر" را به عنوان مسخره همراه با موسیقی خوانده است.
اوراد و اذکاری که این گروه می خوانند و در نوارهای کاست ضبط شده و اوراد قدیمی می باشد. اجتماعات و مراسم شیطان پرستان در روزهای شنبه برگزار می شود. این روز از نظر یهود روزی مقدس است.


پیروان این فرقه علامتها و نشانه های خاص دارند که از آن جمله دایره ای است که درون ستاره ای وارونه به اضافه دو صلیب وارونه و ستاره داودی قرار دارد و همچنین معتقدند که دو جا برای تجاوز به دختران مناسب است نخست گورستان‌ها و دیگر ساحل دریا به هنگام شب. آنان عقیده دارند که با تجاوز به دختران، تخم شیطان در رحم آنان قرار می دهند..
  



چگونگی پیدایش و شکل گیری شیطان پرستان در مصر

گروه شیطان پرستان در سال 1993 میلادی به صورت پنهانی در مصر تأسیس گردید و از آن تاریخ اعضاء و پیروان آن در محافل اشرافی و فرزندان طبقه ثروتمند مصر افزایش و گسترش یافت و کاخ متروک "بارون" را در ناحیه مصر جدید در قاهره محل برگزاری مراسم خاص مذهبی و اجتماعات خویش قرار دادند و به تدریج پیروان بیشتری یافتند تا آنجا که باشگاهی به نام (قدر احسن) تأسیس کردند و گروه خود را گروه اتحاد مرگ نامیدند
  نکته قابل توجه این است که گروه شیطان پرستان با کمال آزادی به فعالیت خود ادامه دادند و مراسم مذهبی خود را در کازینوهایی در منطقه اهرام مصر، معادی و استان اسکندریه برگزار می کردند، یکبار در جشنی که شرکت تولید سیگار (مالبورو) ترتیب داده بود،شرکت کردند و هویت و عبادات خود را اعلام کردند و زیرپوش‌هایی پوشیدند که بر روی آن‌ها ناسزا و اهانت به ذات مقدس پروردگار و ادیان آسمانی نوشته بود.
مؤسسات اسلامی مصر و گروه‌های سیاسی و نیروهای ملی این کشور این گروه را سخت مورد انتقاد قرار دادند و تأکید کردندکه پوچ گرایی و خلأ دینی که این گروه گرفتار آن بوده اند، موجب ارتداد آنان از اسلام شده است. همچنین دستگاه‌های اطلاعاتی و آموزشی و تبلیغی مصر در برابر انحراف این جوانان مسئول شناخته شده و مورد انتقاد قرار گرفتند.

استاد (سید عسکر) دبیر مجمع بررسی های اسلامی، از طرف جبهه علمای الازهر، در گفتگو با مجله (العالم)تأکید کرد:

سرکوبی و بیداری اسلامی توسط دولت مصر به منظور خشکاندن ریشه این بیداری، علت اصلی نفوذ گروه شیطان پرستان است.  او خواستار توافق و سازش میان دولت و حکومت اسلامی در مصر شد و تأکید کردکه این سازش، آثار و نتایج خوبی برای این کشور خواهد داشت..
*

*

شیطان در مذهب بودا


در این دین شیطان مظهر زشتی و پلیدی است و مردم از اطاعت آن باز داشته شده اند.
در کتاب (فروغ خاور) آمده است که:

 به موجب عقیده بودائی، شیطان نه تنها وارد کننده رنج در جهان، بلکه صاحب هر رنج و بدی و محرک بزرگ تمام اندیشه و گفتارها و کردارهای زشت در وجود انسان است..
 



شکل و شمایل شیطان در عقیده بودائیان

آنها معتقدند که (شیطان) یا (مارا) به شکل‌های مختلفی دیده می شود. گاهی به شکل یک پیرمرد برهمن خزیده و تنگ نفس، گاهی به صورت یک دهقان،  گاهی به شکل یک فیل و یا پادشاه.  تا برای فریب دادن مردان پاک و مقدس اقدام نماید. برخی از بودائیان اعتقاد دارند به اینکه شیطان به اندازه یک کوه پول دارد و کسانی را که علاقه پایان ناپذیر و حرص فراوان به پول و مال دنیا دارند با پرداخت مقداری پول می خرد و همیشه از این معامله راضی است و هیچ وقت هم پول‌هایش تمام نمی شود. از نظر بودائی‌ها ،از میان تمام دام‌هایی که شیطان برای فریب آدم گسترده، زن خطرناک‌ترین آن‌هاست.به طوری که نوشته اند تا مدت‌ها بودا جز مردان، هیچ زنی را به کیش و آیین خود نمی پذیرفت. ولی سرانجام در اثر اصرار نامادری بودا(ماها پاچاپاتی) او با کمال کراهت راضی شد که زنان هم در شمارگردان او پذیرفته شوند..
*

*

چگونگی پیروز شدن بودا بر شیطان

  کتاب (ادبیات و ادیان) از (سنار sonart)  یکی از دانشمندان هند شناس فرانسه که راجع به مذاهب هند تحقیقات بسیار کرده است نقل می کند که می گوید: 

همچون آفتاب که از درون ابرهای تیره شب بیرون می آید، بودا نیز از درون تیرگی های ماری به نام مایا (Maya) سر بر می آورد و هنگام زاده شدن او، یک شعاع نورانی پیدا شد و تمام جهان را می پیماید و (مایا) مانند ابرهای صبح‌گاهی در برابر نور خورشید می‌میرد.
همان‌گونه که رب النوع خورشید با شیطان طوفان می جنگد (بودا) نیز در جنگ سختی بر ضد (مارا MARA ( (شیطان،ابلیس) یعنی آن شیطان بدخواه در زیر درخت مقدس فاتح می گردد بودا به راه می افتد تا جهانیان را پند دهد و قانون مقدس خود را بر آنان ابلاغ فرماید..
 
 

شیطان در دین زرتشت


  در این مذهب نیز همچون دیگر مذاهب، شیطان مظهر زشتی و دروغ و جنگ و تفرقه است ، زرتشتیان این موجود خبیث را (اهرمن) یا ( اهریمن) می نامند.
اهریمن نیروی نابکار و ناپاکی است که دائم با (اهورامزدا) مظهر پاکی و نیکی، در جدال است و بالاخره روزی شکست می خورد. آن‌ها حتی حیواناتی چون مورچه را به علل مختصر آزاری که به شهر می رساند از نوادگان شیطان می دانند.
شهید مطهری(ره) در این باره می نویسد: 

 ممکن است تصور شود که در آیین زرتشتی، فکر ثنوی (یزدان-اهریمن) وجود دارد، در دین اسلام هم عقیده (خدا و شیطان) به صورت دو قطب مخالف یکدیگر مطرح است،  چه فرق است میان اهریمن کیش زرتشتی و شیطان دین اسلام؟  میان اندیشه اهریمن در کیش زرتشتی و آیین مزدایی، و اندیشه شیطان در آیین اسلامی تفاوت از زمین تا آسمان است.
 در تعلیمات اوستایی از موجودی به نام (انگره منیور) یا اهریمن نام برده شده است و خلقت همه بدی‌ها و شرها و آفات و موجودات زیان آور از قبیل بیماری‌ها،  درنده‌ها، گزنده‌ها، مارها، عقرب‌ها، زمین های بی حاصل،  خشک‌سالی و امثال آنها به او نسبت داده شده است نه به (اهورامزدا) که خدای بزرگ است و نه به (سپنت منیور)که رقیب (انگره منیور) است.
زرتشتیان قائلند که

آن‌چه در عالم خیر و خوبی وجود دارد خالق آنها یزدان است و آنچه در عالم شر و بدی وجود دارد خالق آن‌ها اهریمن است و بعضی از آن‌ها می گویند که ابلیس قدیم و ازلی‌ست و عده دیگری می گویند ابلیس قدیم و ازلی نیست بلکه حادث است و خالق او یزدان است و می گویند یزدان لشکری به نام فرشته (ملائکه) و اهریمن لشکری به نام دیو (شیطان) دارد. 
لشکر یزدان همیشه مردم را به خوبی‌ها دعوت می کند و لشکر اهریمن همیشه مردم را به بدی‌ها وسوسه می کند یزدان با لشکرش (ملائکه) همیشه مهار به جنگ با اهریمن و لشکرش(شیاطین) دارند..
*

*

شیطان در دین مسیحیت

شیطان از نظر نصاری،  انسان را از رهگذر طغیان،  دشمن خدا می گرداند و در تعالیم آباء کلیسا آمده است.
ابلیس، رئیس و سرپرست عصیان در میان فرشتگان، دشمن خدا،  مبدأ گناه و وسیله رسیدن به معاصی می باشد.  به عقیده آنان ابلیس به سلطان این جهان نامبردار است و جهان بت پرستی برآورده صنع اوست لکن مسیح شوکت و اقتدار او را در هم شکسته و نیروی نفوذ فرمان او را تضعیف کرده تا آنجا که مسیحیت توانست بر وی چیره گردد.
او دارای مقام نخست در میان ساحران است برای اینکه پادشاه (ارواح سفلیه) نزد مسیحیان و شعرای قرون وسطی است. این شعرا منظومه هایی خرافی درباره ابلیس ساختند و تابلویی از شعر در گزارش شکل و شمایل او پرداختند مبنی بر اینکه ابلیس، موجودی سیاه چرده، دارای چشمانی است که لهیب آتش از آنها بیرون می زند و بوی گوگرد را در فضا می پراکند، شاخ و دم و ناخنهای واژه گونه و سم شکافته ای دارد..

 
85نفر دختر و پسر جوان مصری در میان دانشگاه‌های مصر،سازمان و فرقه ای را جهت تبلیغ شیطان پرستی به وجود آورده اند.