کافه تلخ

۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

موجودات افسانه ای دریاهای جنوب




علاوه بر بادها و اجنه و اشباحی که سراغ اهل هوا می روند ، موجودات خیالی و افسانه ای زیادی در سواحل یا دریا ها وجود دارند که باعث ترس و وحشت ، و گاهی وقتها مایه ی امیدواری ساحل نشینان هستند . موجودات مشهور به شرح زیر می باشد :
بابا دریا
موجود افسانه ای دریاهاست . هیکل آدم را دارد با بدنی که از صدفهای درشت (کلنگ)پوشیده شده. دستهای بسیار بلندش انگشت شست ندارد ، بیشتر طرف های هند یا سواحل آفریقا ظاهر می شود .
ملاحان و جاشوان ایرانی مجسمه ی او را در بمبئی و سایر شهر های هند زیاد دیده اند که روی دو زانو نشسته !
بابا دریا در دریا های عمیق و بزرگ زندگی می کند . در هوای طوفانی از آب بیرون می آید . اگر کسی تنها کنار ساحل نشسته باشد ، او را می گیرد و به ته آب می برد . و یا به کشتی ها حمله می کند و سعی می کند که یک یا دو نفر از جاشوها را بگیرد و ته دریا ببرد . مشهور است که بابا دریا اوا با شکار خود لواط می کند بعد اورا می کشد .
بابا دریا تنها از صدای آهن وحشت دارد . و بیشتر وقتها حتی از شنیدن اسم یک آلت فلزی فرار می کند .
بچه بنینگی baningi
بچه بنینگی یا بچه گهواره ای : گاهی وقتها وقتی صیادان قلاب یا تور شکار را بالا می کشند ، گهواره ای را می بینند که به چنگک قلاب آویزان است و داخل گهواره بچه شیر خواری است که با دیدن آفتاب و بیرون شروع به گریه و زاری می کند . ماهیگیران بعد از دیدن بچه بنینگی ، مریض و خیالاتی می شوند .
زبان آواره ی دریا
گاهی وقت ها غواصانی که برای صید قماش (مروارید) ته دریا می روند ، به زنی بر میخورند که بچه ی شیر خواره ای به بغل دارد . زن از غواص خواهش می کند که دفعه ی دیگر که ته دریا می آید برای بچه ی او گهواره ای ببرد .
و اگر غواص یادش نرود و برای بچه آن زن گهواره ببرد ، زن دریا ، درشتترین مروارید دریا را به او می دهد.
جن زیر آبی
غیر از جن های مضراتی است . جن زیر آبی هم غواص را هوایی و خیالاتی می کند . وقتی بدن یا دست غواص در ته دریا به این جن بخورد ، بدنش خشک می شود . چاره و علاجش دعا و طلسم است . جن زده را پیش ملا و دعا نویس می برند ، مبتلایان بیشتر با تعویذ هیکل نجات پیدا می کنند .
سالها پیش رسم بر این بوده که در جهازهای بزرگ صید مروارید یک نفر ملا یا دعا نویس هم به همراه می برند .
خدر (خضر ) و الیاس
خدر زنده ی جاودان است و محافظ دریا ها و پشتیبان صیادان و ماهی گیران و دریا نوردان .
نوکری هم دارد به اسم الیاس . در بیشتر نقاط ساحل برایش مقبره یا قدمگاه ساخته اند . همه یک شکل و یک طرح .
قدمگاه خدر گنبدی دارد و چند تاق و چندین در . داخل مقبره خالی است و هر تاق به شکل هلالی است محراب وار .
در جزیره قشم مشهور ترین قدمگاه خدر در دهکده ای است به اسم « پشت-کوه » و مقبره مشهور دیگری هم در خود بندرعباس است ، بیرون شهر،لب دریا و کنار جاده ای که از بندر عباس به بندر خمیر می رود .
کنار مقبره یا قدمگاه خدر ، قدمگاهی هم برای الیاس می سازند ، یک سکو با یک حصار کم ارتفاع به وسعت چندین متر مربع .
بوسلامه « busalame» و منتیلپو« mantilpo» دو موجود خیالی است که در جزیره ی خارگ گزارش داده شده است . به این شرح :
بوسلامه ... کودکان را در ساحل می گیرد و با خود به دریا می کشد . شب هنگام به وقت حرکت کشتیهای بادی در خلیج ، بوسلامه از دریا بیرون آمده جلوی کشتی می نشیند تا ملوانی به جلوی کشتی می آید ، بوسلامه خود را به دریا می اندازد ؛ ملوان به گمان اینکه دوستش به دریا افتاده ،خود را به دریا می اندازد . در دریا بوسلامه به سبب اینکه پر قدرت است ملوان رل به زیر آب می کشد.
دومین حیوان افسانه ای خارگیان « پا منتپلو » یا « منتیلپو » نام دارد . ( مو به معنی پا و منتیل به معنی دیلم است ) . می گویند پای این حیوان مانند دیلم تیز است ؛ و بیشتر در مواقع بروز طوفان و وزش باد سرو کله اش پیدا می شود . در دوره ای که دهکده ی خارک دارای برج و دیوار و قلعه بود ، منتیلپو ، هنگام وزش باد ، در قلعه را می زد تا داخل دهکده شود .
جزیره ی خارگ در دوره ی استیلای نفت – دفتر های منوگرافی -