کافه تلخ

۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

دورف ها :

دورف ها


برخلاف الف ها و انسان ها دورف ها فرزندان الوواتار نیستند. انها توسط آئوله آهنگر قبل از بیداری الف ها و انسان ها ساخته شدند. آئوله نمی خواست منتظر شود تا فرزندان ایلوواتار بیدار شوند پس او فرزندانی برای خود ساخت تا به آنها هنرها و مهارت های خود را آموزش دهد. الوواتار متوجه شد که آئوله چه کرده است اما چون می دانست او قصدی ندارد اجازه داد تا او دورف ها را نگه دارد اما این هفت پدر دورف مجبور بودند تا بیداری الف ها بخوابند.

هنگامی که بالاخره دورف ها برخاستند دورین فنا ناپذیر که از همه ی آنها سالخورده تر بود خازاد-دووم را در کوه های مه آلود پیدا کرد. (که بعد ها موریا نامیده شد) آن هفت دورف بزرگ نیز شهر های بزرگی را در کوههای سرزمین میانه یافتند. مهم ترین آنها بِلِگاست و نوگرود نام داشت.

دورف ها در ظاهر به پیرمردانی کوتاه قد که ریش بسیار پر پشتی دارند می مانند. آنها خود را از دیگر قوم ها دور نگه می داشتند و زبانشان خازادول با احتیاط مخفی نگه داشته می شد. آنها نام واقعی خود را به هیچ کس غیر از خود نمی گفتند و حتی آن را روی سنگ قبر خود نیز نمی نوشتند.

آئوله زمانی دورف ها را افرید که آردا همچنان در زیر سلطه ی ملکور بود او آنها را محکم ساخت به طوری که هیچ خطری نتواند آنها را آزار دهد.

دورف ها بسیار خودسر و مرموزند. انها قومی مغرور و عبوس هستند و همچنین آنها خوب و دوستانی با وفا هستند . اما توهین و بی احترامی را به هیچ وجه نمی توانند تحمل کنند و کینه و دشمنی آنها زمانی طولانی باقی می ماند. گفته می شود میتوانند حرفه های جدید را بسیار زود بیاموزند و توانایی خاصی در کار کردن با سنگ و فلز دارند.

دورف ها در حدود 250 سال زندگی می کنند اما هیچکس نمی داند بعد از مرگ چه به سرشان می اید. الف ها بر این باورند که روح دورف ها بعد از مرگ به همان سنگی که از آن ساخته شده اند باز می گردد اما عقیده ی دورف ها متفاوت است. عقیده ی دورف ها بر این است که قسمتی از هال های مندوس توسط آئوله برای آنها در نظر گرفته شده است و بعد از نابودی دنیا و آخرین نبرد (داگور داگورات که نیروهای عظیم دو برادر ملکور و مَنوه در والینور با یکدیگر مبارزه خواهند کرد و بدین وسیله اردا نابود خواهد شد) آنها به آئوله در بازسازی دنیا کمک خواهند کرد.


نام های دیگر دورف ها:خازاد, گونهیریم (فرمانروایان سنگ ها) ,فرزندان آئوله (نامی که دورف ها خود را با آن می نامند) نائوگریم (که در زبان الف ها به معنی مردمان کوتوله است).