کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

عنصر چوب ، بدن وزندگي





فصل بهار شروع شده است. فصلی که زمان غلبه عنصر چوب در طبيعت است. به همين مناسبت مقاله کوتاهی در اختيار خوانندگان محترم قرار می‌گيرد با اين هدف که نگاهی متفاوت از دريچه فنگ شويی در مورد ويژگی‌های اين عنصر و خواص آن در اختيار علاقمندان قرار دهد.

wood.jpg

زمانی که قدرت هريک از عناصر پنجگانه در محيط به حداکثر خود می‌رسد تاثيرات فراوانی روی رفتار، احساس و عملکرد بدن همه موجودات زنده و محيط پيرامون آنها پديد می‌آيد. اگر خواص هريک از عناصر را به خوبی بدانيم و خود را با تغييرات ناشی از غلبه آنها همراه کنيم می‌توانيم از برکت وجودشان در زندگی خود استفاده کنيم
آنچه در فنگ شويی به عنوان عنصر چوب از آن ياد می‌شود همه انواع گياهان را از بزرگ تا کوچک در برمی‌گيرد. يک علف سبز يا يک چنار تنومند همگی تجلی عنصر چوب هستند. از بين پنج عنصر اصلی چوب تنها عنصری است که به معنی واقعی حيات و زندگی دارد.

بستر واقعی چوب زمين است. دانه و بذر بايد مدتی از عمر خود را در زمين سپری کنند و پس از افزايش نيروی ينگ طبيعت ( به شکل گرمای محيط و نور آفتاب)، رشد خود را در دل خاک شروع کند و به اين صورت بارور شود.
هدف تمام دانه‌ها در هنگام رشد حرکت به سوی بالا و خروج از خاک است اما برای رسيدن به اين هدف نياز است تا حرکتی پايين‌رو توسط ريشه صورت گيرد. به عبارتی دانه ناچار است برای رشد و خروج از خاک حرکت پايين رو داشته باشد.
اگر حرکت روبه پايين صورت نگيرد و ريشه گياه رشد نکند، امکان خروج از خاک و رشد تنه نيز وجود ندارد. اين امر يادآور نياز همه ما به ريشه‌دار بودن و پايه‌گذاری صحيح برای موفق شدن در امور زندگی است. امری که عنصر چوب در وجود ما بر آن حکم می‌راند.

اما فقط ريشه دادن يا ميل به بالارفتن نيست که درخت را از خاک بيرون می‌آورد. آنچه رکن اساسی در توان رشد کردن عنصر چوب است، انعطاف پذيری است. دانه از ابتدای رشد با موانع مختلف برخورد می‌کند.
پوسته‌ای که بذر را احاطه کرده، سنگ‌ها و زمينی سخت که گاهی کاويدن آن با ابزاهای ساخت بشر امری مشکل است. اما چوب با صبر و انعطاف راه را برای رشد خود باز می‌کند. به اين ترتيب رسيدن به هدفی که در نهاد دانه قرار داده شده ممکن می‌شود. انعطاف پذيری عملکرد ديگر چوب در طبيعت و بدن ماست.

ارتباط چوب با ساير عناصر :

چوب مادر آتش است. آتش عنصر گرمی، محبت و صميميت است.
به اين ترتيب چوب انرژی گرمی را در محيط زندگی و بدن موجودات زنده فراهم می‌کند. آب مادر چوب است. برای همين است که فصل بهار به دنبال زمستان قرار می‌گيرد. در زمستان قدرت عنصر آب به حداکثر خود می‌رسد و زمينه را برای رشد چوب فراهم می‌کند. چوب کنترل کننده قدرت خاک، و فلز کنترل کننده قدرت چوب است.

رنگ چوب سبز است. سبز نشانه برکت، رشد و نمو است. برای همين قرار دادن سبزه در هفت سين نشانه سبزی و شروع فصل بهار است. رنگ آبی به عنوان رنگ مربوط به مادر چوب تا حد زيادی اثر تقويت کننده برای عنصر چوب دارد. انرژی چوب در شرق و جنوب شرق زمين و بناها قرار می‌گيرد.
در يکی از کتابهای قديمی چينی درباره قدرت چوب و انرژی جهت شرق چنين گفته شده است:

جهت شرق زیانگ نام دارد. تجلی کيهانی آن فصل بهار است و قدرت آن در "باد" ظاهر می‌شود. باد به چوب و استخوانها بدن حيات می‌بخشد. شرق، آفريننده حس پيروزی و شعف است.

در فصل چوب بيش از هر فصل ديگر بايد عبادت کرد و قربانی داد. در اين فصل از کينه و حسادت دوری کنيد. گناهان و اشتباهات ديگران را ببخشيد. با اين اعمال است که بارانهای بارورکننده بر زمين باريدن خواهند گرفت و رحمت برشما جاری می‌شود.

برای جاری شدن برکت چوب چند کار در فصل بهار بايد انجام شود:
اول اينکه در اين فصل به آسايش فرزندان و کودکان بسيار توجه شود. به خصوص بايد به کسانی که زندگی را در تنهايی می‌گذرانند بسيار توجه شود و آنها را از تنهايی درآورد.
دوم اينکه به مستخدمين و حقوق بگيران توجه بيشتری انجام شود و به آنان پاداش داده شود.
سوم اينکه نهرها و مسيلها پاک شوند و گورهای مردگان و درگذشتگان بازسازی و مرمت شوند.
چهارم بايد راههای سخت و ناهموار تعمير شوند و حدود زمينها و مرزبندی آنها دوباره به طور واضح مشخص شوند و در آخر اينکه کشتن حيوانات جوان و شکستن شاخ و برگ درختان و بريدن آنها ممنوع شود. اگر به اين امور توجه شود برکت بهار بر شما جريان پيدا می‌کند.

احساسهای عنصر چوب :

يکی از مهمترين احساس‌های مربوط به عنصر چوب خشم است. خشم زمانی بروز می‌کند که شخص از انجام دادن کار دلخواه، پديد آوردن تغيير مطلوب يا رسيدن به خواسته مورد نظر باز داشته می‌شود. خشم باعث بالارفتن قدرت چی در بدن می‌شود و در عين حال قدرت صدا را افزايش می‌دهد. شخصی که با صدای بلند صحبت می‌کند به نوعی از ديگران درخواست می‌کند تا به حرفها و خواسته‌های او گوش دهند و اجازه دهند تا او تغييرات دلخواه را در کار و زندگی خود بوجود آورد.

در شکل سلامت، رفتار عنصر چوب تمايل به تغيير در زندگی و رشد است و چنانچه شخص از اين خواسته بازداشته شود، قدرت چوب تبديل به خشم می‌شود. به علاوه عنصر چوب به ما کمک می‌کند تا وقتی با مانعی که در راه خواسته ما قرار می‌گيرد برخورد می‌کنيم با انعطاف پذيری، راه جايگزين را برای رسيدن به هدف انتخاب کنيم و به جای برهم زدن اوضاع از راهی تازه به سوی هدف حرکت کنيم. درست همانطوری که گياهان با نرمش، راه رشد و نمو را برای خود هموار می‌کنند.

عنصر چوب با چشمها ارتباط دارد. به اين صورت قدرت بينايی، تصورات و به طور کلی "ديدن" در زندگی، هدفمندی و نشانه‌گيری به سوی هدف عملکرد ديگر اين عنصر در بدن است. چوب قدرت تفکر، خواب و آگاهی بدن را در کنترل خود دارد.

اهميت چوب در محيط زندگی ما :

wood_logo.jpg

بعد از صحبتهای بالا اهميت وجودی عنصر چوب در محيط زندگی ما مشخص می‌شود. نگارنده در تمام سالهايی که روی فنگ شويی کار کرده است به فراوانی اثر مثبت گياهان زنده را در آرامش بخشيدن به محيط زندگی و کار تجربه کرده است
در محيط‌هايی که افراد خانواده و ساکنين مرتب دچار خشم، عصبانيت و پرخاشگری هستند معمولاً گياهان سبز يا رشد نمی‌کنند يا بعد از مدت کوتاهی خشک و پژمرده می‌شوند. به اين صورت اضافه کردن گياهان سبز در محل کار و زندگی می‌تواند باعث شود تا رفتارهای خشونت آميز اصلاح شود
بايد توجه داشت که در چنين محيطی اضافه کردن يک يا دو گياه سبز نه فقط قادر به تغيير کيفيت محيط نيست بلکه بعد از مدت کوتاهی انرژی خشن محيط باعث خشک شدن گياهان خواهد شد. برای همين لازم است تا چندين گياه سبز از انواع مختلف در محل مورد نظر اضافه کرد.

بهترين محل برای قرار دادن گياهان قسمت شرق و جنوب شرق محل زندگی است. گياهان مورد استفاده بايد پهن برگ باشند و ابداً از گياهانی مانند کاکتوس که دارای انرژی تند هستند استفاده نشود. گياهان خشک نه فقط اثر سازنده ندارند بلکه مشکلات را دامن می‌زنند و بايد حتماً از به کار بردن آنها حذر کرد. اگر محيط نور کافی ندارد می‌توان از گلهای شاخه‌ای نيز استفاده کرد.

م
wood.jpgمکن است منزل دارای بالکن بی‌استفاده باشد . تبديل کردن اين محيط به يک فضای سبز کوچک باعث تغيير فراوانی در حال و روحيه ساکنين می‌شود. به خصوص اگر اين تراس در دو جهت ياد شده قرار داشته باشد اثر مثبت آن دوچندان می‌شود. در اين حالت توصيه می‌شود حتماً آبنمای کوچکی نيز به اين فضا اضافه شود. آبنما را می‌توان در داخل منزل و در کنار گياهان نيز قرار داد. آب قدرت چوب را افزايش می‌دهد.

کاشتن و سبز کردن محيط به خصوص در بناهايی که ساکنين آن به تازگی يکی از عزيزان خود را در آن از دست داده باشند باعث تغيير انرژی محيط و حال و روحيه ساکنين می‌شود. به ياد کسی که او را دوست داشتيد و از دست داديد، سالی چند درخت بکاريد.

حرف آخر :

همه عناصر روی روح، احساس و پيکر ما اثرات مختلفی ايجاد می‌کنند. کمبود برخی از آنها در محيط زندگی ما می‌تواند باعث بروز يا تشديد رفتارهای مختلفی در ساکنين بناها شود که برخی از آنها مخرب و ناسالمند.
چوب ميل به رشد، بالندگی و نرمش را در زندگی و احساس ما جاری می‌کند. بنابراين با کاربرد مناسب چوب در محيط زندگی می‌توان محيطی آرام و دلپذير برای خود و اطرافيانمان بوجود آوريم .
منبع : نوشته استاد دكتر رضا صادقي از سايت پرمايون