کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

جنگ ونوسي ها و مريخي ها در دكوراسيون



جنگ ونوسي ها و مريخي ها در دكوراسيون

تفاوت دنياي زنان و مردان در دكوراسيون هم قابل بحث و بررسي است.
زمانيكه نوبت به طراحي و چيدمان داخلي منازل مي رسد بين ايده هاي خانم ها و آقايون يك دنيا اختلاف پديدار مي شود. هر كس كه تاكنون خانه جديدي را با همسرش دكوراسيون كرده باشد، مطمئناً متوجه اختلاف نظرها شده است. آقايون ايده اي مي دهند كه به خيال خودشان لنگه ندارد اما نظر خانم دقيقاً عكس آن است. به همين دليل انتخاب خانه مناسب از يك سو و چيدمان وسايل داخلي خانه از طرف ديگر براي آنها دردسرساز مي شود.

اغلب آقايون كار هيچ طراحي را قبول ندارند و دوست دارند خودشان طرح چيدمان و طراحي داخلي خود را بدهند؛ اما بر عكس خانم ها دوست دارند براي چيدن وسايل خانه خود با تمام طراحان و دكوراتورهاي موجود در جهان مشورت كنند، از طرح هاي طراحان معروف تقليد كنند و از همه پيشي بگيرند.

در نهايت با اينكه به نظر مي رسد خانم ها مي خواهند بيشتر هزينه كنند، اما آقايون بيشتر هزينه مي كنند و نتيجه كار آنها به مراتب پايين تر از كار خانم كه با هزينه كمتري منظره زيباتري خلق كرده مي باشد.

حال به چند نمونه از اين اختلاف سليقه ها مي پردازيم:

• آقايون به دنبال كاربري هستند و خانم ها عاشق زيبايي

• آقايون طرفدار سادگي هستند و خانم ها طرفدار تجملات

• آقايون تمايل به استفاده از تكنولوژي روز دنيا را دارند و هميشه بزرگترين وسيله تلكنولوژيك را به عنوان نقطه مركزي اتاقها در نظر مي گيرند و اولين انتخاب آنها در اين زمينه يك تلويزيون وضوح بالاي LCD است. ولي خانم ها ترجيح مي دهند يك وسيله ملموس تر و در عين حال زيباتر نقطه مركزي اتاق باشد.

• آقايون اغلب اوقات ترجيح مي دهند كه روي يك مبل بزرگ با رنگ تيره، جنس چرمي و خيلي نرم و راحت بنشينند. خانم ها به دنبال مبل هاي ظريف تر، با قوس و انحناي لطيف تر، و كوسن هاي تزئيني زياد هستند.

• آقايون ترجيح مي دهند اتاق را با رنگ هاي تيره، خاكي، و قهوه اي اشباع كنند. خانم ها بيشتر طرفدار رنگ هاي شاد و روشن هستند و تجلي رنگ هاي ملايم تر را ستايش مي كنند.

• در رنگ آقايون فضاي مونوكروماتيك را ترجيح مي دهند، اما خانم ها طرفدار تنوع هستند.

• خانم ها به جزئيتان اهميت مي دهند و آقايون فقط به كليات فكر مي كنند.

خوب با وجود اين همه تفاوت زوج ها چگونه مي توانند خانه خود را به نحوي دكوراسيون كنند كه هر دو از آن راضي بوده و لذت ببرند؟ در اكثر موارد خانم ها به نظر آقايون اهميت نمي دهند و خانه را مطابق با سليقه خود مي چينند؛ در اين مقاله چند راهكار به شما پيشنهاد مي كنيم كه به واسطه آن راحتتر با همسر خود كنار بياييد.

- خانم ها بايد در چند منطقه به آقايون اجازه مانور بدهند. به عنوان مثال چيدمان انباري و گاراژ را به آنها بسپاريد تا هر چقدر كه مي خواهند با ابزار و يراق و ساير اسباب بازي هاي مردانه شان بازي كنند. قسمت باربكيو و كباب پزي هم يكي از بخش هاي مورد علاقه آنهاست. سيستم صوتي و تصوير خانه هم همينطور. اگر نظر آنها را در انتخاب مبلمان نشيمن بپرسيد بد نيست.

- اتاق خواب، پرده ها، و نهارخوري را به آنها بسپاريد. خانم ها با سليقه خود زيبايي خاصي را به اين قسمت ها مي آورند.

فقط در حين دكوراسيون هيچ گاه اين اصل مهم را فراموش نكنيد: آقايون مي دانند: "چه چيز به كار مي آيد" خانم ها مي دانند: "چگونه به كار مي آيد"
اگر خانم ها و آقايون بتوانند با هم و در كنار هم كار كنند هم زيبايي را به خانه خود مي آورند و هم كارايي را.

اخيراً تحقيقي انجام شده كه در آن ميزان حركت مردها و زنها در اطراف و داخل هر اتاق مورد محاسبه قرار گرفته است. نتيجه اين پژوهش حاكي از آن است كه خانم ها خيلي بيشتر از آقايون در داخل اتاق ها رفت و آمد مي كنند. در عين حال خانم ها فعاليت هاي بيشتري را نيز در داخل هر اتاق انجام مي دهند. به عنوان مثال خانم ها در آشپزخانه ظرف ها را تميز مي كنند، غذا درست مي كنند، لباس مي شويند و ... اما آقايون تنها وقتي وارد آشپزخانه مي شوند كه گرسنه شده باشند. پس در حين چيدن وسايل بد نيست به اين نكته مهم هم توجه كنيد.


همه زوج ها بهم شبيه نيستند اما يك سري موارد عمومي و كلي وجود دارد


مريخ:

چيزهايي كه آقايون دوست دارند


ونوس:

چيزهايي كه خانم ها دوست دارند


دكور كلي اتاقها


كاربردي، راحتي، جمع و جور بودن، پرهيز از شلوغي


زيبايي، نور، گل، نمايش كلكسيون هاي شخصي، دقت به جزئيات


رنگ ها


رنگ هاي خاموش، قهوه اي، خاكستري، خاكي، رنگ هاي تيره، مشكي


رنگ هاي روشن تر، رنگ گل هاي باغچه، رنگ هاي با طراوت، سفيد


پارچه


چرم، پلنگي، راه راه، شطرنجي، بافت درشت، نقش هاي برجسته


طرح هاي زيبا، گلدار، ابريشم، چيت، حرير، براق


مبلمان


راحت، بزرگ و حجيم، بدون كوسن و بالشت هاي اضافه


پشتي انحنا دار، دسته هاي برگشته، با بي نهايت كوسن در طرح ها و رنگ هاي مختلف


جنس


چوب و فلز


شيشه و آنتيك


وسايل دكوري


كمترين وسايل دكوري، گاهي چند عدد يادگاري


انواع و اقسام وسايل زينتي، هر اتاق وسايل تزئيني مخصوص به خودش را داشته باشد