کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

همه چيز در مورد رنگ زرد


"برخي از نقاشان خورشيد را به لكه هاي زرد تبديل مي‌كنند و برخي ديگر لكه ها ي زرد را به خورشيد "

پابلوپيكاسو
همه چيز درباره رنگ زرد
به رنگ زرد گل نرگس، پوست ليمو، و كره فكر كنيد!چه احساسي به شما دست مي‌دهد؟! بله اين حس گرمي و نشاط است، رنگ زرد يادآور شروعي دوباره است؛ يادآور بهار و اميد آرزوهاي شيرين
در هندوستان افراد زماني كه قصد دارند شرو ع بهار را جشن بگيرند جامه زرد به تن ميكنند. چنانچه كمي تامل كنيد و به رنگ ياقوت زرد، و برخي از تكه سنگ ها توجه كنيد، درميابيد كه رنگ زرد ماهيتا"زاده زمين است و درنگاه اول ما را به ياد طبيعت مي‌اندازد. ياد نرگس زرد، گندمزار، و يا كشتزار ذرت. از طرفي گيرايي زمينه طلايي اين رنگ به انسان نوعي انرژي مضاعف مي‌دهد.
زرد در دكوراسيون
ار نظر روانشناسي زمينه روحي و رواني انسان به گونه ايست كه رنگ زرد باعث ارتقا و نشاط انسان مي‌گردد. وين وان گوگ هنرمندي كه سال‌هاي زيادي را صرف مطالعه در مورد رنگ زرد كرده است. وي اينچنين اظهار مي دارد كه "زرد خود خورشيد است، زرد حقيقتا"فوق العاده است". علاوه بر اين زرد رنگ خوش‌بيني و آرامش است؛ زرد يعني اميدواري.

روانشناسان رنگ بر اين باورند كه انسان‌ها در نهان و ذات خود تمايل به رنگ زرد دارند. چنانچه در پي اعتماد به نفس و آرامش روحي هستيد، روانشناسان رنگ زرد را به شما توصيه ميكنند. آن‌ها معتقدند افرادي كه طرفدار اين رنگ هستند افراد پراميد،شاد و قاطعي هستند.

جالب است بدانيد رنگ زرد اولين رنگي است كه نوزادان در بدو تولد قادر به تشخيص آن ميباشند. ارسطو فيلسوف يوناني معتقد است كه رنگ زرد اولين رنگي است كه از تاريكي خارج ميشود و به همين دليل است كه زرد و آبي (آبي هم اولين رنگي است كه به تاريكي وارد ميشود) تنها رنگهاي حقيقي در سه رنگ اصلي مي‌باشند.

زرد در دكوراسيون
بطور خلاصه رنگ زرد ذاتا" سازنده اعتماد به نفس، شادي آور، و تحريك كننده انسان هم از لحاظ ذهني و هم از لحاظ جسمي ميباشد.

دكتر مكس لوسچر روانشناس سوئيسي در دهه 1950 دليل اهميت رنگ زرد را در يك مثال ساده شرح داد. او معتقد بود كه روز كه زمان فعاليت و تكاپو است با رنگ زرد خورشيد شروع مي‌شود در حقيقت زرد رنگ بيداري و شروع است.

جان ‌ولگاتگ فيلسوف قرن 18از رنگ زرد به عنوان رنگ دوستي و راحتي (آرامش) ياد مي‌كند، او هم‌چنين هنگام مطالعه نكات مهم را با رنگ زرد مشخص مي‌ ‌‌‌نمود تا بهتر در ذهنش باقي بمانند. رنگ زرد نه تنها باعث ارتقاء فعاليت‌هاي جسمي مي‌گردد، بلكه باعث تحريك ذهن نيز مي‌شود و به تقويت حافظه هم كمك مي‌كند.

همه طيف‌هاي رنگ زرد به يك اندازه تاثير گذار نيستند؛ براي مثال زرد شفاف و روشن خيلي بيشتر و بهتر از زرد تيره و مات قدرت خلق شادي و نشاط در محيط را دارد. بنابراين هنگام استفاده از اين رنگ زيبا به طيف آن نيز توجه نمائيد.

درنهايت در يك جمله مي‌گوئيم كه رنگ زرد،رنگ سوزندگي،نشاط،اعتماد به نفس،ثروت و عشق و دوستي است.

پس با داشتن اين رنگ در خانه خود گرما و روشني را تجربه كنيد و لذت ببريد.

استفاده از رنگ زرد در دكوراسيون و خانه


زماني كه قصد داريد از اين رنگ در دكوراسيون داخلي استفاده كنيد، اين نكته را از ياد نبريد كه نورهاي طبيعي و هنري كه در خانه وجود دارند، تاثير زيادي در تغيير جلوه رنگ زرد خواهند داشت. براي مثال در اتاقهاي آفتابگير زرد درخشانتر جلوه مي‌كند و بطور زيادي گرماي خورشيد را د ر اتاق منعكس خواهد كرد در حالي كه زير نور لامپ‌هاي الكتريكي زرد بسيار متفاوت از آنچه در واقعيت است جلوه مي ‌كند. ازاينرو قبل از هر اقدامي ببينيد كدام طيف از رنگ زرد مناسب اتاق مورد نظر شماست. به اين منظور بهتر است ابتدا از تكه‌هاي تستر كاغذ ديواري استفاده كنيد و پس از اطمينان اجرا نمائيد.

بهتر است براي روشن جلوه دادن اتاق‌هاي بزرگ بجاي سفيد در رنگ آميزي ديوارها از رنگ زرد ملايم استفاده كنيد زيرا در اين شرايط سفيد باعث بي‌روح شدن اتاق مي‌گردد. همچنين براي اتاق‌هاي كوچك و تاريك نيز رنگ زرد براق را براي نقاشي ديوارها توصيه مي‌كنيم زيرا اين رنگ به طرز معجزه آسائي باعث روشن شدن و بزرگتر جلوه كردن اتاق ‌هاي اين چنيني مي ‌گردد.

زرد بطور سنتي رنگ آشپزخانه‌هاست! همانگونه كه روز با رنگ زيباي خورشيد شروع مي‌شود بهتر نيست ماهم هنگام صرف صبحانه از فنجان‌ها و ظروف زرد رنگ استفاده كنيم و همانند طبيعت روز خود را با اين رنگ شروع كنيم ؟! گفتيم كه زرد رنگ انرژي و تحرك است بنابراين سعي كنيد از اين رنگ در جاي جاي چيدمان منزل خود استفاده كنيد. البته بهتر است از عناصر طبيعي كه زرد رنگ هستند استفاده شود مثلا" گلداني پر از گل‌هاي زرد روي ميز غذاخوري ....

زرد در دكوراسيون
علت اينكه استفاده از اين رنگ در اتاق غذاخوري بسيار توصيه مي‌شود، اجتماعي بودن اين رنگ است! وجود اين رنگ در اتاق غذاخوري باعث مي‌شود افراد در اين اتاق احساس آرامش بيشتري كنند و از خوردن غذا در كنار هم لذت ببرند.

از آنجائي كه اين رنگ رنگ تحرك و فعاليت است، استفاده زياد از آن در اتاق خواب توصيه نمي شود زيرا ممكن است باعث بي‌خوابي گردد.

طيف‌هاي ملايم اين رنگ براي سرويس‌هاي بهداشتي بسيار مناسب هستند.

زرد هم‌چنين رنگ مناسبي براي اتاق‌هاي نشيمن مي‌باشد.چنانچه تمايل داريد اتاق نشيمن شما جلوه‌اي مدرن داشته باشد، توصيه مي‌كنيم تركيبي از رنگ‌هاي زرد ملايم، طوسي و سفيد را در طراحي خود داشته باشيد و با استفاده از وسايل چوبي تيره و اشياء كريستال به فضايتان عمق و ژرفا ببخشيد.

هم‌چنين براي داشتن اتاق نشيمن شيك و ساده بهتر است از تركيب زرد اخرايي و نارنجي سير استفاده كنيد و براي عمق دهي به فضا از سرويس‌هاي چوبي تيره و ظروف بزرگ و طرح دار استفاده نماييد.

رنگ زرد در هارموني

زرد رنگ جنبش و درخشش است. زرد دشمن تاريكي و هر رنگ تيره و افسرده است. ويژگي ديگر اين رنگ اين است كه به خوبي خود را در يك تركيب رنگي سازگار مي‌كند و به راحتي در كنار رنگ‌هاي ديگر همخواني پيدا مي كند.

زرد در دكوراسيون
اگر با دقت بيشتري به طبيعت زيبا بنگريد خواهيد ديد كه طيف‌هاي رنگ زرد با طيف‌هاي رنگ آبي به شدت همخواني دارند و به زيبائي كنار هم مي‌نشينند.

هم‌چنين سبز نيز از جمله رنگ‌هاييست كه كنار زرد تركيبي فوق العاده را خلق مي‌كنند.

بنفش سير رنگ مكمل رنگ زرد است. بنابراين در كنار زردتركيبي چشم‌نواز را تشكيل مي‌دهند. رنگ ديگري كه بسيار زيبا كنار زرد مي‌نشيند رنگ قهوه‌اي مي‌باشد.

رنگ زرد در بسياري از تركيب‌ها به آن تركيب رنگ و روح زندگي مي‌بخشد.

هم‌چنين بسياري از معماران كه به سبك كلاسيك كار مي‌كنند ترجيح مي‌دهند رنگ زرد با مشكي و قرمز تركيب نمايند.

در قرن 20 رنگ زرد از طرفداران زيادي برخوردار شد خصوصا" تركيباتي كه شامل زرد ملايم و ديگر رنگ ‌ها مي‌شد.


براي مثال در دهه 1950 تركيب زرد ليموئي با صورتي ملايم، آبي ملايم، و سبز بسيار مورد استقبال افراد قرار گرفت. هم‌چنين در دهه 1960 تركيب زرد ليموئي با بنفش ،سبز روشن و نارنجي سير بيشترين تركيب رنگي بود كه از طرف افراد انتخاب مي‌شد.حال چنانچه با تصور اين تركيب‌هاي رنگ زرد و ديگر رنگ‌ها احساس خوشايندي به شما دست داده است به شما توصيه مي‌كنيم هر يك از آن‌ها را كه بيشتر مي‌پسنديد به خانه‌هاي خود بياوريد.

يكي از اشكال رنگ زرد كه بسيار جذاب و چشم‌گير است رنگ طلائي مي‌باشد.چنانچه مي‌خواهيد شكوه و جلوه‌اي بي‌نظير را به خانه خود دعوت كنيد به شما تركيب زرد طلائي با آبي سير، قرمز مخملي و بنفش تيره را به شما توصيه می‌کند