کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

همه چيز در مورد رنگ نارنجي


رنگ نارنجي نمايانگر شادي، نشاط و خوش خلقي است و در گرمابخشي بينظير است. استفاده از رنگ نارنجي در محيط همچون تنفس اكسيژن پاك، زندگيبخش است. به گفته فرانك سيناترا نارنجي از شادترين رنگهاست.
همه چيز در مورد رنگ نارنجي

نارنجي شور و نشاط را به زندگي تزريق مي‌كند. اين رنگ‌ هم مي‌تواند تند و جسور باشد و هم ملايم و آرام. اين رنگ همانند ديگر رنگ‌ها داراي طيف‌هاي متعددي از جمله: آجري، پرتقالي و ... مي‌باشد.
فصل پاييز و آتش از عناصري هستند كه شديداً تداعي كننده اين رنگ زيبا مي‌باشند. نارنجي از نيرو و قدرت خاصي برخوردار است كه مي‌تواند حس پويايي و تكاپو را در افراد بيدار نمايد.

نارنجي مثل بنفش يك رنگ تركيبي شامل زرد و قرمز است. اثر قرمز انرژي زايي است و اثر زرد نشاط ‌آفريني؛ و اين دو رنگ زماني كه با‌هم تركيب مي‌شوند رنگي نشاط‌ آور و انرژي‌زا را به نام «نارنجي» را بوجود مي آورند.

همه چيز در مورد رنگ نارنجي
هر جا نارنجي باشد گرماي خوشايندي نيز پديد مي آيد و فرد حس راحتي و امنيت پيدا مي‌كند. روانشناسان رنگ معتقدند كه نارنجي رنگي است كه احساسات و عواطف را در وجود انسان بيدار مي‌كند و حتي تا حدودي اعتماد به نفس را نيز ارتقا مي بخشد. چنانچه شما در بروز احساسات خود ناتوان هستيد به شما توصيه مي‌كنيم بيشتر از رنگ نارنجي استفاده كنيد زيرا اين رنگ عبور از موانع موجود بر سر راهتان را تسهيل مي بخشد. نارنجي هم اگر مثل صورتي بصورت ملايم و روشن بكار برده شود، مي تواند استرس و تنش را از ميان برداشته و آرامش ايجاد كند. اگر بخواهيم نارنجي را در يك جمله خلاصه كنيم مي‌توانيم بگوييم : "نارنجي شما را شاد و پر از انرژي مي‌كند".

همه چيز در مورد رنگ نارنجي

اگر شما از طرفداران رنگ نارنجي هستيد پس حتماً فرد شاد و خوش صحبتي هم هستيد. متأسفانه اين رنگ كمتر در دكوراسيون‌هاي داخلي ديده مي‌شود و كمتر مورد توجه قرار مي گيرد. از لحاظ انرژي درماني، رنگ نارنجي تجسم خلاقيت و نوآوريست و رنگي است كه هم از لحاظ روحي و هم جسمي قدرت بالايي را منتقل مي كند.

نارنجي در خانه

همانطور كه گفته شد نارنجي رنگ شادي، فعاليت و تكامل است. نارنجي روح و زندگي را به اتاق‌هاي شما هديه مي دهد. نارنجي در كنار رنگ زرد جلوه متفاوتي را بوجود مي‌آورد كه البته اين جلوه‌نمايي به چگونگي تابش نور روي اين تركيب نيز بستگي دارد.

همه چيز در مورد رنگ نارنجي
رنگ نارنجي نيز همانند قرمز سبب افزايش اشتها مي‌گردد و از اين رو براي آشپزخانه رنگي مناسب است و مي‌تواند براي آشپز بسيار الهام بخش و انرژي‌زا باشد. براي داشتن اين رنگ زيبا در آشپزخانه خود مي‌توانيد آن را همراه با كابينت‌هاي چوبي روشن يا رنگ چوب و كفپوش تيره بكار ببريد كه در اين صورت جلوه‌اي چشم نواز به آشپزخانه خود مي‌دهيد.

نارنجي از جمله رنگ‌هاي مناسب براي اتاق غذاخوري مي‌باشد زيرا همانطور كه گفته شد اشتها آور است و از اين توانايي برخوردار است كه محيطي صميمي و راحت را بوجود آورد بطوري كه اعضاي خانواده از صرف غذا در كنار هم لذت ببرند.

نارنجي مي‌تواند گرمابخش اتاق نشيمن نيز باشد. وجود اين رنگ در اتاق نشيمن سبب مي‌شود زمينه براي گفتگوهاي دوستانه در محيطي صميمي فراهم گردد. براي داشتن يك جلوه مدرن در اتاق نشيمن توصيه مي‌كنيم براي ديوارها از نارنجي ملايم استفاده كنيد و با قرار دادن كاناپه طوسي رنگ و راحتي‌هاي سفيد رنگ و از جنس چرم به اتاق عمق و ژرفا ببخشيد.

وجود رنگ نارنجي در قسمت ورودي و هال به منزله استقبال با آغوشي باز از ميهمانان است. اما نكته اينجاست كه بهتر است كل ديوارهاي هال را با رنگ نارنجي رنگ‌آميزي نكنيد بلكه از گل‌هاي نارنجي رنگ و يا يك گلدان بزرگ به رنگ نارنجي استفاده كنيد تا تأثير‌گذاري بيشتري داشته باشد.


همه چيز در مورد رنگ نارنجي
رنگ نارنجي نيز همانند قرمز براي اتاق خواب و سرويس‌هاي بهداشتي توصيه نمي‌شود. اما اگر مي‌خواهيد از نشاط‌آور بودن اين رنگ در اين دو قسمت خانه نيز بهره‌مند شويد، توصيه مي‌كنيم به مقدار خيلي كم و از طيف‌هاي ملايم نارنجي استفاده نمائيد. براي مثال قرار دادن يك يا دو كوسن با رنگ نارنجي ملايم در اتاق خواب كافيست.

نارنجي در هارموني

طبيعت بهترين الگو براي الهام گرفتن در خصوص تركيب رنگ‌هاست. اگر كمي دقت كنيد متوجه خواهيد شد كه طبيعت بدون رنگ نارنجي تقريباً ناقص است! و به نوعي به اين رنگ نياز دارد.

نارنجي همواره يادآور فصل زيباي پاييز است. يك جنگل پاييزي را در ذهن مجسم كنيد، مي‌بينيد كه چگونه نارنجي در كنار زرد روشن، و قهوه‌اي فندقي جلوه بي بديلي را خلق مي كند. اين سه رنگ به زيبايي كنار هم مي‌نشينند و نه تنها در طبيعت بلكه در خانه شما نيز مي‌توانند زيبايي بيافرينند.


همه چيز در مورد رنگ نارنجي
هنگام طلوع و غروب خورشيد به آسمان نگاه كنيد، در مي‌يابيد كه آبي و نارنجي چه تركيب چشم‌نواز و لطيفي را بوجود مي‌آورند. اين دو رنگ نيز در طيف‌هاي مختلف به زيبايي كنار هم قرار مي‌گيرند.

سبز و نارنجي نيز زوج ديگري هستند كه تركيبي زيبا را بوجود مي‌آورند. نارنجي كدويي در كنار سبز زيتوني و پرتقالي در كنار سبز ليمويي را تصور كنيد. بله! بسيار زيبا كنار هم مي‌نشينند.

در چرخه رنگ نارنجي بين زرد و قرمز قرار دارد. اين سه رنگ در كنار هم تركيبي بسيار مناسب براي آشپزخانه، اتاق غذاخوري و اتاق بازي كودكان مي‌باشند كه البته گرماي بيش از حد اين تركيب رنگ بايد تاحدي تعديل يابد كه مي‌توانيد اين كار را با اضافه كردن مقداري آبي، ارغواني و سبز انجام دهيد.

طوسي نيز گزينه مناسبي براي قرار گرفتن در كنار نارنجي است زيرا تركيب خوشايند و زيبايي را بوجود مي‌آورد.