کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

قدرت رنگ در دكوراسيون


قدرت رنگها در دكوراسيون
رنگ‌ها داراي نيروي خاصي هستند و هر يك از طيف‌ها يك احساس عميق را در محيط القا مي‌كنند. براي مثال تصور كنيد كه در يك اتاق به رنگ زرد كره‌اي هستيد در اين صورت به راحتي مي‌توانيد اشعه‌هاي نوراني و روشن را كه به سمت شما مي‌آيند ببینید و احساس كنيد. مشغول گرفتن حمام آفتاب هستيد و يا در يك اتاق آبی قرار گرفته ايد، مطمئناً آرامشي كه به شما القا مي‌شود غير قابل وصف است. رنگ تنها آن چيزي نيست كه به چشم خود مي‌بينيد در حقيقت رنگ به شما مي‌گويد كه از نظر روحي و جسمي در چه سطحي به سر مي‌بريد. اين قدرت نهفته رنگ‌هاست.
اكثر ما در حال حاضر رنگ‌هاي خاص خود را داريم. رنگ ها عميقا بر حالات، روحيه، رفتار و روربط عمومي و اجتماعي تاثير مي‌گذارند و سبب مي‌شوند شما شديدا احساس اعتماد به نفس و يا احساس نشاط و سرزندگي كنيد و همچنين اين امكان وجود دارد كه احساس كسلي و بي حوصلگي را به شما القا كنند. رنگي كه براي دكوارسيون اتاق‌هاي منزل خود انتخاب و استفاده مي‌كنيد نيز عمیقا در حالات روحی و روانی حاکم در منزل شما موثر است. بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگ‌ها در محيط توجه داشته باشيد و از آن ‌ها مطلع شويد تا انتخابی صحيح و مفيد داشته باشيد و بتوانيد از محيط پيرامون خود لذت ببريد.

برخي از رنگ‌ها وجود دارند كه تاثير بسيار مثبتي را در محيط اعمال مي‌كنند، اما اكثر طراحان و افراد از بكار بردن آن رنگ‌ها در دكوراسيون داخلي اجتناب مي‌كنند يا شايد از بكار بردن آنها به نحوي خجالت مي‌كشند! در حالي كه به شما توصيه مي‌كنيم چنانچه از تاثير مثبت يك رنگ خاص مطلع هستيد آن را بكار ببريد و تنها به چند رنگ تكراري بسنده نكنید. شما مي‌توانيد از رنگ‌ها نه فقط براي ديوار و سطوح بلكه در كوسن، پرده و ديگر اشياء نيز استفاده کنید و آن ها را به اتاق‌هاي خود دعوت كنيد و از تاثيرات آن‌ها بهرمند شويد.

چه كسي بهتر از خود شما مي‌تواند بگويد كه كدام رنگ بيشتر مورد علاقه و مناسب شماست؟! و چه چيز بهتر از تجربيات شما قادر است احساس شما را در مورد يك رنگ بيان كند بنابراين براي انتخاب رنگ مي‌بايست وقت بگذاريد و مقداري روي آن تامل كنيد زيرا رنگي كه براي منزل خود انتخاب میِ‌كنيد در حقيقت حالات، احساسات و زندگي شما را رقم مي زند و آنرا شكل مي‌دهد.

قدرت رنگها در دكوراسيونچه رنگي براي اتاق هاي منزلم مناسب است و چگونه رنگ مناسب خود را انتخاب كنم ؟! چنانچه شما جزو افرادي هستيد كه محيط زندگي و دكوراسيون آن برايتان اهميت دارد، بي شك اين سوال ذهن شما را به خود مشغول مي كند.براي يافتن پاسخ اين سوال مباحث جديدي را در زمينه رنگ در نظر گرفته ايم كه با مطالعه آن ها مي توانيد براحتي پاسخ هاي خود را پيدا كنيد.

براي اينكه رنگ خودتان را پيدا كنيد سعي كنيد كمتر از واقعيات استفاده كنيد و بيشتر از قوه تخيل خود بهره بگيريد! چشم خود را ببنديد و خود را در دنياي خيالي تصور كنيد, ببينيد خود را به چه رنگي مي بينيد. با هر رنگي كه خود را ديديد، آن رنگ رنگ شماست! براي مثال ممكن است خود را به رنگ صورتي ببينيد, در اين صورت رنگ شما رنگ صورتي مي باشد, اما اين بدان معنا نيست كه شما بايد تمام اتاق خود را به رنگ صورتي درآوريد! شما مي توانيد از قرار دادن يك دسته گل ميخك صورتي در گلدان روي ميز, استفاده از روكش صورتي رنگ براي كوسن ها، يا صندلي هاي ميز غذاخوري شروع به دعوت رنگ صورتي به دكوراسيون منزل خود كنيد. در همين حد رنگ صورتي بخشي از دنياي رنگي موجود در خانه شما شده است؛ اما ممكن است تمايل داشته باشيد ديوارهاي اتاق خود را به رنگ صورتي نقاشي كنيد، در اين صورت شما بايد طيف مناسبي از رنگ صورتي را با توجه به ويژگي هاي اتاق مورد نظر انتخاب كنيد. براي مثال چنانچه اتاق مورد نظر نورگير مناسبي ندارد و رو به جنوب قرار گرفته است، استفاده از صورتي ملايم و براق مي تواند تا حد زيادي گرما و درخشندگي را به اتاق دعوت كند.قدرت رنگ ها در دكوراسيون

اغلب اوقات شما با تغيير فصول و شرايط روحي و احساسيتان، احساس نياز به تغيير رنگ محيط پيرامون و خلق يك تركيب رنگي جديد پيدا مي كنيد. در نهايت مهم اين است كه شما معجزه رنگ ها و تاثيراتي كه هر كدام از آن ها در زندگي شما دارند را بدانيد تا بتوانيد با استفاده اصولي از انواع رنگ ها از زندگي خود لذت ببريد.

در اين سري از مباحث رنگ ها قصد داريم در مورد 8 رنگ مهم و پر كاربرد را به شما معرفي كرده و به اختصار ويژگي و كاربرد هر يك از آنها را در طراحي داخلي ذكر كنيم.

نگاه اجمالی به ویژگی رنگ ها:

رنگ زرد:
ويژگي:درخشندگي,حس خوش بيني و دلگرمي. رنگ زرد باعث بهبود فعاليت هاي ذهني و بيشتر شدن اشتها نيز مي شود .
كاربرد: در آشپزخانه, اتاق كارو اتاق نشيمن هم چنين به ندرت و بصورت خيلي ناچيز در اتاق خواب بزرگسال مي توان از رنگ زرو استفاده كرد اما استفاده از اين رنگ در اتاق نوزادان توصيه نمي شود.

رنگ نارنجي:
ويژگي: رنگيست بسيار گرم, محرك و شادي آور كه گرمابخش محيط مي باشد.
كاربرد:در ورودي و راهروها, اتاق غذاخوري و اتاق نشيمن. رنگ نارنجي رنگي محرك است بنابراين مي توان از آن به مقدار كم و بصورت ملايم در اتاق خواب و اتاق كار نيز استقاده نمود.

رنگ قرمز:
ويژگي: قرمز رنگ عشق,تحرك و انرژي است.قرمز ضربان قلب را افزايش مي دهد و باعث نشاط و سرزندگي مي شود.
كابرد:در اتاق غذاخوري,آشپزخانه, راهروها و اتاق بازي كودكان. از آنجا كه قرمز ميزان ضربان قلب را افزايش مي دهد توصيه مي شود از اين رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق كار استفاده شود.

رنگ صورتي:
ويژگي: رنگ آرامش,احساس قوت قلب و لطلفت است.صورتي رنگي است كه احساس آرامش و تكامل را القا مي كند.
كاربرد:در اتاق خواب,اتاق كودك, اتاق نشيمن,سرويس هاي بهداشتي و هال . صورتي تا حدودي باعث كم شدن اشتها مي گردد بنابراين استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشيمن توصيه نمي شود.

رنگ بنفش تيره:
ويژگي: رنگي الهام بخش و موقر است حي هدف مندي و انگيزه را در فرد القا مي كند.
كاربرد: در اتاق خواب و اتاق نشيمن.هم چنين از طيف ملايم ان مثلا بنفش ياسي نيز براي اتاق نشيمن ,اتاق خواب و سرويس هاي بهداشتي مناسب مي باشد.

رنگ آبي:
ويژگي:رنگ آرامش,التيام و رهاييست.آبي يك محبوبيت جهاني دارد كه همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگي است و باعث ارتقاي روابط مي گردد.
كاربرد:در اتاق كار و اتاق مطالعه, سرويس بهداشتي , اتاق نشيمن و اتاق خواب.آبي رنگ آرامش است بنابراين از آن بصورت هوشمندانه و بسيار كم در هال و آشپزخانه و جاهايي كه در آن فعاليت هايي صورت مي گيرد استفاده كنيد.

رنگ سبز:
ويژگي: رنگ سبز رنگ آرامش و نشاط است هم چنين سبز رنگ هماهنگي و عدالت است.
كاربرد:اين رنگ در اكثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگي است مي توان آن را با رنگ هاي ديگر تركيب كرد.

رنگ قهوه اي:
ويژگي: رنگ راحتي و رنگ طبيعت است. با اينكه رنگ قهوه اي جزو رنگ هاي اصلي چرخه رنگ نيست اما داراي قدرت فوق العاده اي مي باشد.
كاربرد: در بسياري از اتاق ها مخصوصا در اثاثيه و مبلمان