کافه تلخ

۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

تاریخچه ی حجرالاسود


اسرار کعبه

-داخل کعبه چیست؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اعتقادات و قصه های زیادی در مورد سنگ سیاه وجود دارد که بعضی از آنها را همه شنیده اید و من دوباره تکرار نمی کنم.

برخی مسلمانان معتقدند که سنگ سیاه توسط حضرت ابراهیم و پسرش اسماییل پیدا شد زمانیکه در حال جستجوی سنگ برای ساخت کعبه می گشتند.

تاریخ شناسان می گوییند که سنگ سیاه توسط اعراب پیش از اسلام پرستش می شده است همانند سنگ سیاه لینگا که توسط یهودیان – رومیان و هندوان پرستش می شده و می شود.

اندازه ی حجرالسود

قطر سنگ سیاه به سختی به ۵۰ سانتی متر می رسد و در اصل تکه سنگهای شکسته ای هست که توسط قاب نقره ای رنگی به هم متصل نگه داشته شده .

سنگ سیاه در سال ۹۳۰ توسط لشکر اسماییلی ( قرمتیان) از مکه ربوده شدو ۲۲ سال بعد به مکه بازگردانده شد. در طول این اتفاقات بود که سنگ چند پاره شد.

عقاید مسلمانان درباره ی سنگ

اکثر مسلمانان این سنگ را فقط یک تکه سنگ می دانند ولی عده ای دیگر فکر می کنند با لمس کردن و بوسیدن سنگ گناهانشان پاک می شود و یا شفا پیدا می کنند.مردم عامی معتقدند که این سنگ توسط آدم و حوا از بهشت به زمین آورده شده و ابتدا سفید بوده اما به دلیل گناهان انسان سیاه شده است.

دانشمندان سنگ سیاه را نوعی سنگ فیلسوفان و یا جام مسیح و ..می دانند.

سنگ سیاه در سمت دیوار شرقی کعبه جاسازی شده و از دوره ی پیش از اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده اما هرگز پرستش نشده است. اگرچه قبل از اسلام بیش از ۳۶۰ بت در کعبه نگهداری می شدند اما خود خانه ی کعبه و یا سنگ سیاه مورد پرستش نبوده و فقط بتهای داخل آن مورد پرستش بوده اند.

این سنگ ابتدا و پیش از اسلام به یهودیان داده شده بود اما آنها سنگ را نپذیرفتند و رد کردند .

مزامیر داوود می گوید: “و سنگی را که مردم اسراییل رد کردند در سر گوشه ی دیوار جای گرفت.”

حضرت عیسی نیز به وضوح از آن صحبت کرد و به اسراییلیان گفت :”باغ انگوری که به آنها داده شده از انان گرفته و به ملت دیگری داده خواهد شد.(باع انگور به معنی عزت و سربلندی و پادشاهی خداوند است)

کتاب دانیل باب ۲ آیه ۴۵ می گوید: ” سنگی که بدون دخالت دست از دل کوهها تراشیده شده و این سنگ در گوشه ی مکعبی قرار خواهد گرفت که جایگاه بسیار مهمی خواهد شد و بی مانند در کل جهان خواهد بود”.

کعبه :

کعبه توسط ابراهیم و اسماییل ساخته شد . بقره ۱۲۵-۱۲۷ و ۱۹۱ و ۲۱۷

انفال ۳۴ توبه ۷ فتح ۲۵ و ۲۷ قریش ۳

اگرچه باور بر این است که ابتدا توسط آدم شاخته شد اما در طوفان نوح از بین رفت.وقتی حضرت محمد ص مکه را فتح کرد تمام بتهای داخل آن را نابود کرد . همچنین مجسمه های مریم و عیسی و تمثالهای ابراهیم را که مورد پرستش بود ویران کرد .

منبع :

[Martin Lings, "Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources" p.300, ref: al-Waqidi, Kitab al-Maghazi 834, and Azraqi, Akhbar Makkah vol. 1, p. 107 ]

مارتین لینگز مسلمان است.

“داخل کعبه تصویر پیامبران و ابراهیم در زمان پیری و تصویر فرشتگان و عیسی و مریم و در کنار مادر مریم و فرشتگان بود.”

منبع: به نقل از کتاب عربی الازراقی ص۱۱۰

کعبه بارها قبل و بعد از اسلام ویران شد و دوباره ساخته شد.در دوران جوانی حضرت محمد سیل کعبه را وبران کرد و سران عرب ان را دوباره ساختند.

بعد از واقعه ی کربلا یزید ابن معاویه لشکری را به مکه فرستاد تا مسجد پیامبر و کعبه را ویران کنند و ۴ دیوار کعبه کاملا ویران شد.بعد از مرگ یزید عبدالله این زبیر و یارانش کعبه را دوباره ساختند. اما سربازان بنی امیه به مکه بازگشتند و عبدالله ابن زبیر را دار زدند و جسدش را ۳ ماه بر دروازه های مکه آویزان کردند و کعبه را از پایه ویران نمودند.بعد در عراق مختار به قدرت رسید و بنی امیه را قتل عام کرد و کعبه را دوباره ساخت.

کعبه در سال ۳۱۷ هجری به آتش کشیده شد اما زیربنای آن باقی ماند و در سال ۱۹۸۱ میلادی مسلمانان سنی وهابی با تانک به کعبه حمله کرده و دیوار شرقی و جنوبی آن را خراب کردند.ولی مردم مکه دوباره آن را بازسازی نمودند.
در حدود ۱ سال و نیم مسلمانان به سمت اورشلیم نماز می خواندند و قرآن درباره ی دلیل آن سکوت می کند تا اینکه قیله به کعبه تغییر پیدا می کند.
داخل کعبه چیست ؟
دکتر صدیقی رییس جامعه ی اسلامی آمریکا در سال ۱۹۹۸ موفق شد داخل کعبه را بازدید کند و اینچنین گزارش داد:

-دارای ۲ ستون است ( سایرین ۳ ستون گزارش داده اند )
-میزی در گوشه قرار دارد که عطر و سایر لوازم روی آن گذاشته شده.
-۲ چراغ فانوسی از سقف آویزان شده.
-گنجایش ۵۰ نفر را دارد
-فاقد لامپ برقی است.
-کف و دیوارها از سنگ مرمر است
-هیچ پنجره ای ندارد
-فقط یک در دارد
-قسمت بالای دیوارهای داخلی با پارچه هایی از آیات قرآن پوشیده شده.




منبع