اصل کلمه جنّ چنان که از مفهوم لغوی این کلمه پیداست،موجودی است پنهان و نا پیدا و تحقیقِا این کلمه از دیدگاه ما به گروه جنّ اطلاق می شود و گرنه جهان جنّ برای خودش پوشیده و مستور نیست.
بلکه در مورد خلقت جنّ در قرآن کریم فرازهایی وجود دارد که تا حدودی پرده اسرار جهان جنّ بر می دارد.
در قرآن مجید 23 بار کلمه «الجنّ» و 5 بار کلمه «جانّ» و5 بار «الجنّه» و 6 بار «جنّه» و 9 بار «مجنون»و 2 بار «الجانّ» ذکر شده است و مشخصات زیادی برای این موجود آمده است که در مباحث آینده ذکر خواهد شد.
انواع جنّ
پیامبر گرامی اسلام فرمودند:
جنّ سه نوع می باشد؛یک نوع دارای پر و بال هستند که همواره مانند ابر و باد در هوا پرواز می کنند و انقباض و انبساط دارند. نوع دوم به صورت حیوانات در می آیند؛ مانند مار،عقرب،سگ،گربه،و غیر اینها.
نوع سوم دارای تکلیف اند؛ یا رستگار اند
و یا گناهکار ،برای اینها از طرف خداوند وعده و وعید آمده مثل انسانها این نوع جنّ ها بیشتر در مکان های خلوت زندگی می کنند واز محلی به محل دیگر منتقل می شوند و در مجالس شرکت می کنند.
*************
برخی از دانشمندان غربی وجود جنّ را انکار کرده اند ، زیرا به چشم دیده و به دست لمس نمی شود.
دلیل بر انکار مسأله این است که مادی گری بر آنها غلبه کرده است.
متأسفانه این تفکر غربی ها بر بعضی متفکرین مسلمان نیز تأثیر گذاشته است تا آنجا که یکی از دانشمندان اسلامی، منظور از جنّ در قرآن کریم را میکرب دانسته است و بعضی دیگر جنّ را موجودی خیالی پنداشته و برای آن وجود خارجی قائل نشده اند.
در کتاب «محمد پیغمبری که از نو باید شناخت» می نویسد:
«منظور از جنّ، سکنه بیابان هستند که در شب دیده نمی شوند، یا روز به نظر اهل شهر نمی رسند.... ما می توانیم دو کلمه جنّ و انسان را به وحشی و اهلی تقسیم کنیم و ...».
این گونه تفسیر مغایر بعضی از آیات است،قرآن می فرماید:
«جنّ موجودی است که از آتش به وجود آمده است»
نظریه فلاسفه مسلمین در شناخت جنّ
1_ ملاصدرا در مفاتیح الغیب می نویسد:
«بدان که جنّ از اجتنان به معنی پنهانی و پوشیدگی است... لذا ما فرشته و جنّ را نمی بینیم در حالی که شیطان و جنّ ما را آشکار می بینند و ما به آنها ایمان غیر عیانی داریم».
2_ ابو علی سینا در کتاب (حدود) خود می گوید :
«جنّ حیوانی است هوائی ،ناطق،دارای جسم و قدرت تشکّل به اشکال مختلف ».
3_ از فارابی پرسیدند :
جنّ چیست؟ گفت:
«جنّ موجودی است غیر ناطق و برایش مرگ هم وجود ندارد».
4_ غزالی می گوید:
«ملائکه،جنّ و شیطان موجوداتی هستند قائم به نفس،مختلف الحقائق بین نوع های خود ». یعنی به صورت های مختلف جلوه می کنند.
مطلب آیه 27 سوره الحجر : طایفه دیوان چه کسانی بودند؟
مقصود از این طایفه، جنیان هستند. جهت آگاهی بیشتر از جن میگوییم:
جن موجودی است که از حس پنهان است و عقل و قدرت دارد.
از آیات قرآن استفاده میشود که آنها مکلّف به تکالیف الهی است.
درباره جن افسانه ها و داستانهای خرافی بسیاری ساختهاند، ولی اصل وجود آن و صفات ویژهای که در قرآن برای جن آمده، مطلبی است که هرگز با علم و عقل مخالف نیست.
جنها مانند انسانها دارای دو گروهند: مؤمنان صالح و کافران سرکش.
ویژگیهای ذیل در مورد جن از آیاتی استفاده میشود:
1- موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده.(1)
2- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.(2)
3- دارای تکلیف و مسئولیت است.(3)
4- گروهی از آنها مؤمن صالح و گروهی کافرند.(4)
5- دارای حشر و نشر و معادند.(5)
6- قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.(6)
7- با بعضی از انسانها ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهانی داشتند، به اغوای انسانها می پرداختند.(7)
8- میان آنها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که میان انسانها چنین است.(8)
9- قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند.(9)
10- خلقت آنها روی زمین قبل از خلقت انسانها بوده است.(10)
از آیات استفاده میشود که بر خلاف تصور مردم و آنها را "از ما بهتران" می دانند، انسان برتر از آنها است، به دلیل این که تمام پیامبران الهی از میان انسانها برگزیده شدند. جنّیان به پیامبر اسلام که بشر بود، ایمان آوردند و از او پیروی کردند. اصولاً واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان (که بنا به تصریح قرآن از بزرگان طایفه جن بود)(11) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جن می باشد.
جهات خرافی و غیر منطقی به این موجود داده شده که وقتی جن گفته میشود، بعضی از خرافات با آن تداعی میشود، از جمله این که آنها را با اَشکال غریب و وحشتناک موجوداتی دُم دار و سم دار می کشند و اینان را موذی و پر آزار، کینه توز و بدرفتار می دانند که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ در یک نقطه خالی، خانههای بسیاری را به آتش کشند!
هیچ دلیلی بر انحصار موجودات زنده به آن چه می بینیم نداریم، بلکه دانشمندان علوم طبیعی می گویند موجوداتی را که انسان با حواس خود می تواند درک کند، در برابر موجوداتی که با حواس قابل درک نیستند، ناچیز است.
آیا جنیان پیغمبرانی از جنس خود داشتهاند؟ در قرآن مجید آمده است که در قیامت به خلایق خطاب میشود: "ای جمعیت جن و انس! بگو رسولانی از خودتان به سوی شما نیامدند که آیات مرا برایشان بازگو میکردند و از چنین روزی شما را بیم می دادند؟!"(12) ولی بیشتر مفسران بر آن هستند که کلمه "منکم" (از شما) دلیل بر این نیست که پیامبران هر دسته، از جنس خودشان می باشند.
این را نظیر آیه "یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان(13) گرفتهاند که مروارید و مرجان فقط در آبهای شور حاصل می شود اما در آیه به آبهای شور و شیرین نسبت داده شده است. نیز در عرف مردم گفته می شود نان و شیر خوردم، حال آن که خوردن فقط مربوط به نان است و شیر آشامیده می شود، پس می تواند منظور از رسولان، رسولان انسانی باشد که برای هدایت انسان و جن آمدند.
در حدیثی از امیرمؤمنان(ع) آمده که پیامبری به نام یوسف به سوی آنان برانگیخته شد، ولی او را کشتند، اما بین مفسران و اندیشمندان اختلافی نیست که پیامبر اکرم برای جن و انس مبعوث بوده و عدهای از جنیان طبق آیات و روایات متواتر به حضرت ایمان آورده و مسلمان شدهاند. چگونگی مسلمان شدن جمعی از آنان در بعضی از روایات آمده است. از روایات استفاده می شود پیامبر و ائمه نمایندگانی از خود آنها برایشان می گماشتند. نیز بعضی از آنها داوطلبانه از محضر پیامبر مطالبی می آموختند، سپس به تبلیغ آن در قوم خود می پرداختند.
ارتباط با جنیان:
از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوههای مختلفی از روابط بوده است. بعضی از گونههای این روابط را که در قرآن و روایات و سخنان دانشمندان ذکر شده اشاره می کنیم:
أ) پناه بردن به جن:
در قرآن مجید آمده "و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه می بردند، پس به سختیهای ایشان می افزودند".(14)
رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی می رسیدند، به جن آن وادی پناه می بردند. در اسلام از این کار نهی شده و باید به خدا پناه برد که آفریننده جن و غیر جن است. در بعضی روایات توصیه شده که در چنین مواقعی خوب است اذان بگویید تا از شر جنیان سرکش در امان بمانید.
ب) تسخیر جن: بین فقها اختلاف است که آیا جایز است جنیان را تسخیر کرد و آنها را به خدمت گرفت؟ در این باره نظر قطعی و دقیق ارائه نشده، در مجموع می توان گفت اگر این کار نسبت به مؤمنان جن باشد و مایه آزارشان گردد، جایز نیست، ولی اگر مایه آزارشان نشود، روا میباشد.
البته به کارگرفتن آنها برای کارهای نامشروع حرام است.
چگونه جنیان می توانند به شکلهای مختلف در آیند؟
جنیان دارای اجسام لطیفی هستند که قدرت دارند به شکلهای مختلف در آینده و گاهی هم خداوند به حسب مصالح آنها را به صورتهای گوناگون در می آورد.
و این که خداوند به آنها چنین قدرتی داده که به هر صورتی بخواهند در آیند.(15)
جنیان موجودات بسیار لطیف و انعطاف پذیرهستند مانند هوا که قابل انبساط و انقباض هستند. گاهی به صورت آدم، گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهای عجیب نمودار می شوند؛ یعنی ظاهر شدن برای انسان به صورتی خاص، نه آن که از ماهیت حقیقی خود خارج شوند و تغییر ماهیت دهند، بلکه به این معنا در قوه حس و ادراک انسان به صورتهای مختلفی محسوس می شوند، بدون آن که تغییر ماهیتی صورت گیرد.
برای توضیح بیشتر رجوع کنید به کتاب جن و شیطان، تحقیق قرآنی، روایی و عقلی، تألیف علی رضا رجالی تهرانی.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پینوشتها:
1. الرحمن (55) آیه 15.
2. آیات مختلف سوره جن.
3. آیات سوره جن و الرحمن.
4. سوره جن (72) آیه 11.
5. همان، آیه 15.
6. همان، آیه 9.
7. همان، آیه 6.
8. سوره نمل (27) 39.
9. سوره سباء (34) آیه 12 - 13.
10. سوره حجر (15) آیه 27.
11. سوره کهف (18) آیه 50.
12. انعام (6) آیه 130.
13. رحمان (55) آیه 22.
14. جن (72) آیه 6.
15. دائرة المعارف تشیع، ج 5، ص 450 - 452.