کافه تلخ

۱۳۸۹ آذر ۲۱, یکشنبه

آغاز حوادث طبیعی پایان جهان



شمارش معکوس شروع شد
سیل و رانش زمین در پاكستان ، كشمیر هند و چین و آـش سوزی در روسیه و پرتغال و ...  در حالی ادامه دارد كه تاكنون میلیون ها نفر بر اثر این حوادث طبیعی در این مناطق كشته یا بی خانمان شده اند .
با ادامه سیل و رانش زمین در پاكستان بسیاری از نهادها و سازمان های بین المللی امداد رسان از وخامت اوضاع ابراز نگرانی كرده اند .
سخنگوی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر از كشورهای جهان و سازمان های بین المللی خواست نگاهی ویژه به بحران سیل در پاكستان داشته باشند و كمك های خود را به طور گسترده روانه این كشور كنند .

" پاتریك فولر " گفت : هم اكنون اوضاع در پاكستان نگران كننده است زیرا اگر سیل بندها و سدها شكسته شود مناطق گسترده ای از پاكستان زیر آب خواهد رفت .

وی افزود : با وجود آنكه تاكنون صدها هزار نفر از مناطق آسیب پذیر پاكستان خارج شده اند اما عده ای كه كم هم نیستند و بیشتر كشاورزان فقیر هستند حاضر نیستند دام و زمین كشاورزی خود را رها كنند .

وی همچنین گفت : با وجود این كه صلیب سرخ و هلال احمر از بیشترین امكانات خود برای كمك به سیل زدگان و اسكان آوارگان استفاده می كنند اما به علت گسترگی بحران هر روز بر شمار آوارگان افزوده و بحران وخیم تر می شود .

نماینده ویژه سازمان ملل در امور امداد رسانی به سیل زدگان پاكستان هم با فاجعه بار خواندن اوضاع در مناطق سیل زده هشدار داد : دولت پاكستان برای بهبود اوضاع مناطق سیل زده این كشور به میلیاردها دلار كمك خارجی نیاز خواهد داشت .

" ژان موریس ریپرت " نماینده ویژه سازمان ملل در پاكستان گفت : میزان نیاز پاكستان به كمك های خارجی بسیار بیشتر از قبل خواهد بود و این در حالی است كه تامین این كمك ها نیز به سبب بحران مالی كشورهای جهان كار دشواری است .

ریپرت با بیان اینكه سازمان ملل هنوز محاسبه دقیقی انجام نداده است افزود : پاكستان در مرحله امداد رسانی به چند صد میلیون دلار و در مرحله بازسازی مناطق سیل زده نیز به چندین میلیارد دلار نیاز خواهد داشت .

" امجد جواد " سخنگوی برنامه جهانی غذا در پاكستان نیز گفت : در طول سه ماه آینده پاكستان به صد میلیون دلار برای تامین مواد غذایی مورد نیاز چهار میلیون نفر از مردم سیل زده این كشور نیاز خواهد داشت .

گزارش ها حاكیست یكی ازمشكلات در مناطق سیل زده پاكستان نبود راه ارتباطی است زیرا سیل بیشتر راه های ارتباطی را قطع كرده و با ادامه بارندگی بالگردها هم قادر نیستند به مناطق سیل زده كمك رسانی كنند .

در همین حال نخست وزیر پاكستان كه برای بازید به مناطق سیل زده رفته همبستگی ملی میان مردم كشورش را خواستار شد .

"یوسف رضا گیلانی " در میان جمعی از سیل زدگان ایالت سند در جنوب پاكستان گفت :خرابی های ناشی از این سیل به مراتب بیشتر از ویرانی های برجای مانده از زلزله سال 2005 پاكستان است . وی افزود : به همین دلیل ما از جامعه جهانی درخواست كمك كرده ایم .

گیلانی در عین حال اذعان كرد : اوضاع از كنترل دولت این كشور خارج شده است و دولت پاكستان به تنهایی قادر به مدیریت و امداد رسانی در مناطق سیل زده نیست .

گیلانی همچنین وعده داد : دولت با كمك ارتش همه امكانات خود را برای كمك به سیل زدگان بكار خواهد بست .

رئیس جمهور پاكستان هم كه از سفر به انگلیس بازگشته است دیروز با ساكنان مناطق سیل زده درایالت سند دیدار كرد .

آصف علی زرداری در روزهای گذشته به علت سفر به انگلیس در بحبوحه سیل كشورش و واكنش بسیار ضعیف در برابر حادثه سیل به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود .

وی دیروز به همراه تعدادی از مقامات دولتی به ایالت سند رفت و از نزدیك با ساكنان این مناطق وخانواده قربانیان سیل دیدار و گفتگو كرد .

سیل اخیر پاكستان زندگی حدود دوازده میلیون نفر از ساكنان این كشور را تحت تاثیر قرار داده است .

سیل پاكستان تاكنون دستكم 1600 قربانی برجای گذاشته است .

كارشناسان هواشناسی پاكستان پیش بینی كرده اند بارش باران تا پایان امروز در بخش های شمالی كشور ادامه دارد و مقامات هم در مورد طغیان رودخانه ها هشدار داده اند .

تازه ترین گزارش ها از پنجاب حاكیست چندین شهر همچنان در زیر آب هستند و ساكنان آنها با كمبود آب آشامیدنی ، غذا و دارو مواجهند . در برخی از اردوگاهای موقت نیز مادران خواستار شیر خشك برای كودكان گرسنه خود هستند .

بر اساس آمارهای دولتی سیل تاكنون 650 هزار خانه را در پاكستان تخریب ودویست هزار هكتار از مزارع كشاورزی را نابود كرده است . در حال حاضر خشم مردم در مناطق سیل زده از كندی عملیات امداد دولت رو به افزایش است .

از چین هم خبر می رسد سیل و رانش زمین در منطقه تبت در شمال غرب این كشور تاكنون جان دهها نفررا گرفته است .

بر اساس آخرین آمار رانش زمین ناشی از بارش باران های سیل آسا دیشب در شهر" گان سو" دستكم 127 كشته وصدها زخمی برجای گذاشت . بر اثر رانش زمین همچنین بیش از 1300 نفر نیز ناپدید شده اند كه هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست .

بسیاری از ساكنان شهر گان سو نیز مجبور به ترك خانه وكاشانه خود شده اند. بیش از سه هزار نفر از نیروهای ارتش چین با كمترین امكانات عملیات جستجوی ناپدیدشدگان را آغاز كرده اند .

وسعت ویرانی تا حدی است كه " ون جیابائو " نخست وزیر چین ، برای بازدید از خسارات سیل ورانش زمین در " گان سو " راهی این شهر مصیبت زده شد.

از آغاز سال جدید چینی تاكنون باران های سیل آسا و به تبع آن رانش زمین بیش از دو هزار كشته در سراسر چین برجای گذاشته است و در مجموع دوازده هزار نفر را مجبور به ترك خانه وكاشانه خود كرده است .

مقامات محلی كشمیر هند هم از افزایش تعداد كشته های سیل اخیر در این منطقه به 137 تن خبر دادند .

یكی از مقامات دولت محلی در كشمیر تحت كنترل هند گفت : هنوز سرنوشت بیش از چهارصد نفر مشخص نیست و به احتمال شمار كشته شدگان افزایش خواهد یافت .

رانش زمین ناشی از سیل بیشترین خسارت را به شهر " له " كشمیر وارد كرده است .

گزارش ها حاكیست ارتباط دو بزرگراه اصلی با مركز شهر " له " قطع شده وامكان برقراری ارتباط تلفنی نیز از بین رفته است .

با این همه با پاكسازی گل ولا ی از باند اصلی فرودگاه شهر " له " پرواز هواپیماهای نظامی و تجاری از این منطقه از سرگرفته شد .

بر اثر وقوع سیل و رانش زمین تاكنون ده ها منزل مسكونی در شهر " له" كشمیر تحت كنترل هند از بین رفته است .

با وجود آنكه گزارش ها حاكیست تاكنون بیش از هفتصد گردشگر خارجی در منطقه سیل زده كشمیر گرفتار شده اند یكی از مقامات دولت كشمیر گفت : هیچ گردشگر خارجی در میان افراد كشته یا ناپدید شده وجود ندارد .

هزاران نیروی پلیس ارتش ویگان شبه نظامی كشمیر به منطقه اعزام شده اند با این حال عملیات امداد به علت بارش مداوم باران با مشكلاتی روبروست .
گزارش فرانس پرس از آتش سوزی روسیه
حوادث > خارجی  - خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم استوارت ویلیامز موضوع آتش سوزی روسیه را بررسی کرد و نوشت گسترش آتش سوزی در جنگل های اطراف مسکو، لغو دهها پرواز در فرودگاه های این شهر و افزایش نگرانی ها را در مورد سلامت مردم به همراه داشته است.

ساختمان های مشهور شهر از جمله برج های کرملین یا آسمانخراش های دیگر شهر مسکو همچنان در میان دود غلظ ناشی از آتش سوزی، از انظار عمومی پنهان هستند و اینگونه به نظر می رسد که انگار قرار نیست هوای به شدت آلوده و غیر قابل تنفس شهر کمی پاک شود. رانندگان برای آنکه بتوانند جلوی خود را ببینند حتی در روز روشن هم چراغ خودروهای خود را روشن می کنند.

فرودگاه «دوموددوو Domodedovo » در جنوب مسکو بیشترین تاثیر را از این آتش سوزی گرفته و دهها پرواز در آن به علت دود غلیظ لغو یا با تاخیر انجام شده است. فرودگاه های دیگر مسکو یعنی «ونوکوو Vnoukovo » در شرق و فرودگاه «شرمتیوو Cheremetievo » در شمال این شهر نیز با همین مشکل مواجه شده اند. در حالیکه آلودگی هوای مسکو از گاز آلاینده منوکسید کربن شش برابر اندازه طبیعی است، هزاران تن از مردم این شهر ماسک زده اند یا تلاش می کنند از شهر فرار کنند. این در حالی است که آژانس های مسافرتی مسکو هفته پرباری را داشتند و بلافاصله پس از آغاز آتش سوزی، همه بلیط ها به مقصد کشورهایی همچون مصر، مونته نگرو و ترکیه خریداری شد.

به گفته این آژانس های مسافرتی، تقاضا برای خرید بلیط های خروج از مسکو با بیست درصد افزایش همراه بوده است. پیش بینی سازمان هواشناسی روسیه حاکی از آن است که دود ناشی از آتش سوزی تا روز چهارشنبه از فضای این شهر خارج نمی شود و مسئولان بهداشتی همچنان به هشدارهای خود به مردم ادامه می دهند. وزارت موقعیت های اضطراری روسیه نیز گفته است آتش سوزی در مناطق مرکزی کشور همچنان ادامه می یابد. تا روز شنبه، یکصد و نود و سه هزار و پانصد هکتار از زمین های روسیه در آتش سوخت.

بر اساس آمار رسمی، تاکنون پنجاه و دو نفر در این آتش سوزی بیسابقه کشته شده اند. نگرانی ها در مورد گسترش آتش سوزی و رسیدن شعله های آن به اصلی ترین مرکز تحقیقات هسته ای این کشور در «ساروف» افزایش یافته است.

هیچ خارجی اجازه سفر به شهر ساروف را ندارد ولی مسئولان می گویند اوضاع را در این شهر تحت کنترل دارند. فرانسه شامگاه شنبه به روسیه پیشنهاد داد یکصد و بیست داوطلب، سی و هفت خودرو، پانزده پمپ موتوری و یک هواپیمای آب پاش به آن کشور ارسال کند. دولت آلمان هم روز شنبه با ارسال ماسک و تجهیزات اطفای حریق به روسیه موافقت کرد. از ماه ژوئن تاکنون دمای هوا در روسیه بطور بی سابقه ای افزایش یافته است بطوری که برخی روزها حتی تا چهل و دو درجه سانتیگراد بالای صفر هم رسید.

گرمای بی سابقه در این کشور در روزهای اخیر عامل این آتش سوزی معرفی شده است.



• نوشته شده توسط: پیروز آبسالان زاده