کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

سفره بردسير كرمان


سفره بردسير كرمان

باورهايي كه با ذهنمان عجين شده اند و با انديشه مان همراهسفره بردسير كرمان

مهرنوش زنده نوش - اگر به گذشته ای دور نظر افکنیم شاهد خواهیم بود اعتقاداتی را که ریشه در فرهنگ کهن ما داشته و دارند زیاد هم دور از ذهن نباشد .


سفره سبزی نیز یکی از همین باورها و اعتقادات است که رفته رفته ذهن وفکر ما را با خود همراه ساخته است .

اینگونه نقل می کنند که برپا کننده سفره كرمان(شادروان سرور خانم) از فقدان و از دست دادن فرزند تازه متولد شده خویش رنج میبرده و پزشکان نیز از بهبود وی قطع امید کرده بودند تا اینکه شخصی به وی پیشنهاد برپا کردن سفره سبزی را میدهد .

پس از برپا ساختن سفره سبزی) در سال 1340) سرور خانم ( صاحب و خادم سفره ) پزشکانی را در خواب میبیند که یکی از آنها سه عدد قرص در دست وی می دهد ودست اورا محکم میبندد و میگوید که این سه قرص را بخور پس از بهبودی روز چهلم خودت و روز چهلم ما سفره دختر شاه پریان را هر ساله برپا و ما را نیز دعوت کن . سرور خانم از فشار دست آن پزشک از خواب بیدار می شود و به گفته آن پزشک عمل می کند و بهبود می یابد روز چهلم بار داری سرور خانم پس از بهبودی مصادف با روز چهلم نوروز است و منظور از (چهلم خودت و چهلم ما ) نیز همین بوده است .

از آن پس روز چهلم نوروز یعنی نهم اردیبهشت هر ساله این سفره بر پا می شود و سال به سال بر جمعیت زائران افزوده می شود .

امسال نیز مانند هر سال شاهد عده کثیری از همکیشان بودیم که برای زیارت آمده بودند روز دی باذر اردیبهشت ماه برابر با روز یکشنبه افرادی چند از جای جای ایران آمده بودند که تعدادشان با ورود تورهای یزد بیشتر شد . با ورود یزدیها مراسم گرمتر و پر هیجان تر شد .

در این مراسم که از صبح دوشنبه در ساعت ۸ صبح با باز شدن اتاق سفره حال و هوای تازه ای پیدا کرده بود و تا ساعت ۵ بعد از ظهر همان روز ادامه داشت هر کس به اوستا خوانی و راز و نیاز مشغول بود .
لازم به ذکر است اکنون که سرور خانم خادم سابق و صاحب اصلی سفره در میان ما نیستند خواهر ایشان نیز هر ساله این سفره را می اندارد .
در پایان باید افزود که امسال سفره كرمان یکی از سال های شلوغ خود را تجربه می کرد وبه غیر از تورهای یزد جمعیت زیادی با خودرو های شخصی از شهرستانها آمده بودند .