کافه تلخ

۱۳۸۶ دی ۲۵, سه‌شنبه

واقعیّت عبادت - عنقا



ارکان خدمت نزد اهل باطن چهار است:

* عبادت در حضرت حق
* دلی موحّد
* زبان راستگو
* عمل صالح

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن.

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السّلام می­فرماید: 'ترا به شوق بهشت و یا ترس از آتش عبادت نکردم، بلکه ترا شایسته عبادت و پرستش یافتم پس آنگاه عبادت کردم.'

عارف کامل، شیخ بهاءالدّین محمّد عاملی (1620–1545 میلادی / 1030–953 هجری) از مریدان شیخ محمّد مؤمن سبزواری، در این معنی گفته است:


نـزد اهـل دین بُـوَد دین کـاستـن***در عبـادت، مزد از حق خواستـن

رو حدیـث ماعَـبَـدْتَـکْ ای فقیر ***از کـلام شـاه مـردان یـاد گـیـــر

چشم بر اجر عمل از کوری است***طاعت از بهر طمع مزدوری است

خـادمـان مـزدگیـرند، ایـن گروه***خـدمـت بـا مزد کی دارد شکـوه

عابدی کو اجرت طاعات خواست***گرکه عابد می­نهی­نامش، خطاست

حضرت مولانا شاه­مقصود صادق عنقا می­فرماید: انسان را دلی است خاصّ توحید حق تعالی، و لسانی خاصّ شهادت، و جوارحی مخصوص عبادت و او را در عبادت از رعایت چهار امر چاره نیست:

* علمی که او را از خطا بازدارد.
* ذکری که مُجالس و مونس او باشد.
* فکری منزّه و مستقیم که همقدم سیر او بُـوَد در سلوک، و
* زهدی که بترک ماسوی­الله گوید.