کافه تلخ

۱۳۸۷ خرداد ۲۳, پنجشنبه

فلسطين ... سرزمين شجره زيتون و خضر



بيت لحم و توابع آن

در جنوب قدس ، شهري بنام بيت ايلولاها به معناي خانة الهة (لاهاما) يا (لاخاما) قرار دارد ،‌احتمالاً نام فعلي بيت لحم از نام اين الهه اقتباس شده ، بيت لحم در زبان آرامي به معناي بيت خبز و نامي قديمي است و همان افراته به معناي حاصلخيزي مي باشد ، آمده است كه حضرت يعقوب (ع) وقتيكه راهي شهر الخليل بود ، همسرش راحيل را در محلي نزديك بيت لحم از دست داد كه امروز به نام ( قبّة ـ راحيل ) معروف است . حضرت داود نيز در اين شهر ديده به جهان گشود ، مي توان گفت بيت لحم پس از بدنيا آمدن حضرت عيسي در مكان معروف به كليساي مهد ،‌‌شهرت جهاني پيدا كرد .

اين كليسا توسط كنستانتين ، امپراطور روم ساخته شد و در محلي بالاتر از محل ولادت حضرت عيسي (ع) قرار دارد . اين كليسا يك بار ويران شد و بار ديگر توسط جوستينان بازسازي شد .

بيت لحم بر روي كوهي در 789 متري سطح دريا و در جنوب رشته كوههاي قدس قرار دارد . در شمالغربي ده كيلومتري جنوب قدس ، بيت جالا و در ناحية شرقي آن ،‌بيت ساحور واقع شده اند .

مساحت عمراني بيت لحم حدود چهار هزار هكتار است .

جمعيت اين شهر طبق سرشماري سال 1922 حدود 6658 نفر و سال 1945 حدود 8820 نفر بود كه پس از اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيسم در سال 1967 به 16300 و در سال 1987 به همراه جمعيت اردوگاه عايده و عزه به 34200 نفر افزايش يافت .

اين شهر از موقعيت جهانگردي خوبي برخوردار است و جهانگردي نقش اساسي در اقتصاد اين شهر دارد . مجهز به هتل هاي جهانگردي است و زائران حج در طول سال از اين شهر ديدن مي كنند از جمله صنايع توريسم اين شهر مي توان منبت كاري (روي درخت زيتون) و مليله دوزي و غيره را نام برد . نزديك 80 فروشگاه به عرضة صنايع دستي و چوبي پرداخته و بخش زيادي از آن به خارج صادر مي شود . در بازارهاي داخلي نيز به فروش مي رسند .

در بخش صنعت ، بيت لحم در مرتبة دوم پس از نابلس قرار دارد . داراي صنعت نساجي است . تعداد كارخانه هاي نساجي به 27 كارخانه مي رسد . از جمله ديگر كارخانه ها مي توان به كارخانه توليد آنتن گيرندة تلويزيون و كارخانة معادن اشاره كرد .

بخش كشاورزي ، بدليل كوهستاني بودن اين شهر نقش دوم در اقتصاد شهر دارد .

مهمترين توليدات كشاورزي آن ، زيتون ، انگور ، انواع بادام و انواع سبزيجات تابستاني است . حبوبات ، گندم و جو و باقلا نيز در زمينهاي كشاورزي آن كشت مي شوند .

بخش آموزش در بيت لحم روند پيشرفتي دارد . تعداد بيست و يك مدرسة دولتي و غير دولتي در شهر وجود دارد . داراي دانشكده هاي خصوصي ،‌دانشكدة امت و كتاب اسلامي و علوم اسلامي است .

بهداشت‌ آن نيز توسعه يافته و مترقي است داراي چهار بيمارستان (از جمله بيمارستان بيماريهاي رواني و اطفال) است . همچنين شانزده كلينيك خصوصي و دولتي و 28 داروخانه در شهر وجود دارد .

در بيت لحم شش مؤسسه خيريه وجود دارد كه اقدام به تقديم كمك در زمينة بهداشت و آموزش و غيره مي كند . برخي مؤسسه ها نيز به اهداف گوناگوني اختصاص يافته اند . كميتة خيرية “زكات” جهت كمك به نيازمندان و نظارت بر مدارس تأسيس شده و برخي طرحهاي سازمان يافته و كلينيك پزشكي از جمله اقدامات اين مؤسسه هستند .

لازم به ذكر است كه مقامات اشغالگر صهيونيسم حدود دوازده شهرك يهودي نشين در بيت لحم تأسيس كرده اند كه مساحت هفت شهرك تقريباً كمتر از 5 هزار هكتار و مساحت چهار شهرك ديگر بالغ بر 25 هزار هكتار مي باشند .

روستاي خضر

اين روستا از ناحية غربي بيت لحم و در حدود 5 كيلومتري آن قرار دارد . از طريق راه داخلي به راه اصلي (قدس الخليل) متصل مي شود . طول آن 104 كيلومتر است . و در 880 متري سطح دريا واقع است و مساحت عمراني آن 800 هكتاري مي باشد در روستا كدخدا به تمام كارها رسيدگي مي كند . نام اين شهر در واقع از نام ديري كه در زمان استعمار براي مارگريس ساخته شده بود ، اقتباس شده .

واقعة خضر در سال 1936 در اين روستا رخ داد و منجر به شهادت سعيد العاص شد . قبر اين شهيد هم اكنون به زيارتگاه تبديل شده است .

وسعت زمينهاي خضر حدود 20100 هكتار است كه يهود در سال 1948 حدود 218 هكتار از آن را اشغال كرد . زمينهاي روستاهاي بيت فجار ، بيت أمّر ، نحالين و زمينهاي بتير و بيت جالا و ارطاس و بيت لحم اطراف آنرا فراگرفته اند .

كشت انگور و انجير و هلو و سيب در آنجا رونق فراوان دارد . سبزيجات آن نيز بدليل فراواني آب و سرچشمه ها از كيفيت خوبي برخوردار است .

جمعيت اين روستا در سال 1931 حدود 914 نفر و در سال 1967 پس از اشغال فلسطين طبق سرشماري صهيونيسم حدود 2100 نفر بود كه در سال 1987 به 4400 نفر افزايش يافت .

در روستا تعدادي مدارس دولتي و غير دولتي در پايه هاي مختلف تحصيلي و همچنين مطب و مركز مراقبت (بهداشت) مادران و كودكان وجود دارد و مجهز به خدمات پست و تلفن است .

مقامات صهيونيسم جزئي از اراضي اين روستا را تصاحب كرده و شهرك كفار عصيون (كيبونس) را در آن تأسيس كردند در سال 1967 حدود 4500 هكتار از آن اراضي ،‌مسكوني و حدود 461 شهروند ساكن آن شدند . شهر دانيال نيز يك روستاي مسكوني است كه در سال 1983 تأسيس و حدود 200 هكتار از زمينهاي آن آباد شد .



.

دریاچه خضر نبی دراستان مازندران



آنها كه اهل طبيعت گردى هستند شايد جزء معدود كسانى هستند كه نام تالاب لپو و پلنگان را شنيده اند اما بد نيست شما هم از موقعيت اين تالاب ديدنى خبر دار شويد. مجموعه مرداب هاى لپو و پلنگان به فاصله يك كيلومترى جنوب درياى خزر و در شرق نيروگاه نكا قرار دارند. مجموعه تالابى فوق هر فصل از سال جلوه خاصى دارد. در زمستان و پاييز مامن پرندگان مهاجر است. بد نيست بدانيد معروف ترين اين پرندگان قو، غاز و فلامينگو است. از ديگر تالاب هاى استان مازندران مجموعه تالابى سراندون و بالندون است كه در جوار روستاى سيه محله در ۲۵ كيلومترى سارى قرار دارد. درياچه خضر نبى را فراموش نكنيد. اين درياچه كه در شمال نوشهر و در ميان جنگل قرار گرفته به اعتقاد بوميان اهميت و تقدس مذهبى دارد. وسعت اين درياچه كمتر از نيم هكتار و آب آن شيرين است. نكته جالب توجه اينكه اين درياچه مامن انواع جانوران وحشى است. از ديگر جاذبه هاى طبيعى اين استان تالاب كند و چال است. اين تالاب در ميان جنگل انبوه «فى ين» چالوس قرار دارد. عمق اين تالاب درون جنگل پنج متر است و پر از نى و گياهان مردابى است. منطقه اى است كه بسيارى از طبيعت گردان با چادر زدن در اطراف آن سكوت و آرامش را تجربه مى كنند. درياچه استخر پشت در نكا نيز ديدنى است. اين درياچه به صورت گودال بزرگى و دايره شكل است و اطرافش از مزارع برنج و نيزار پوشيده شده است اگر اهل طبيعت گردى هستيد مطمئن باشيد در اطراف اين درياچه محوطه اى براى اتراق و چادر زدن وجود دارد ولى متاسفانه خدمات رفاهى ديگرى وجود ندارد.





حضور موسی وخضر در ناصره



.اردن: اردن نام پسر سام بن نوح بود وظايف يکی از قطعات اردن است که به لطافت آب و هوا معروف و دارای مناظر زيبا می‌باشد.

حضرت ابراهيم خليل اول در اردن می‌زيسته و پس از وحی الهی به شهری که امروز به آن شهر الخليل گويند رفته و در آنجا مسکن گرفته است.

قريه ناصريه مسکن حضرت عيسی عليه السلام بود و کلمه نصاری از ناصره دمشق شده که مسکن پيشوای آنها بوده است.

حضرت خضر عليه السلام و حضرت موسی عليه السلام در اين سرزمين ناصره غذا خوردند و در قرآن مجيد از ان با عنوان قريه نام ياد شده است، آنجا که می‌فرمايد:

«فانطلقا حتی اتيا اهل قرية استطعما اهلها فابوا ان يضيفوهما فوجدا فيها جدارا يريد ان ينقض فاقامه قال لو شئت لتخذت عليه اجرا»

يعنی: پس رفتند تا وقتی که آمدند نزديک اهل دهی («انطاکيه») طلب طعام کردند از اهل آن ده ابا کردند اهل ده از اينکه مهمان کنند موسی و خضر عليه السلام را؛ ناچار رو به راه نهادند و يافتند در نواحی ده ديواری را که می‌خواست بيفتد خضر آن ديوار را ساخت و با سنگ و گل محکم نمود آن را و رفت. موسی گفت: اگر می‌خواستی مزدی می‌گرفتی بر تعميرآن ديوار چرا مزد نگرفتی؟

اين داستان در سوره کهف از ملاقات و همراهی موسی عليه السلام با خضر نبی عليه السلام سخن می‌گويد. در اردن قبور بسياری است. از جمله قبر لقمان حکيم، که در قرآن سوره‌ای به نام او وجود دارد، در شهر طبريه واقع است که معروف به حيره طبريه است.

قبور حجر بن عدی، اويس قرن و بلال حبشی در اين منطقه بين اردن و شام است.



مقام خضر وراهنماى مسجد كوفه

راهنما:

1- باب الفيل - باب الثعبان

2- مقام حضرت ابراهيم و ستون چهارم

3- مقام حضرت خضر

4- مقام جبرئيل - ستون پنجم

5- مقام حضرت سجاد (ع) - ستون سوم

6- باب الفرج - مقام حضرت نوح

7- محراب شهادت حضرت على (ع)

8- مقام حضرت آدم - ستون هفتم

9- دكه المعراج

10- محل سفينه نوح

11- دكه القضاء

12- بيت الطشت

13- مقام حضرت صادق (ع)

14- مرقد مختار

15- قبله

16- مرقد مسلم بن عقيل

17- مرقد هانى بن عروه

18- محراب نافله

19- محل دار الاماره ابن زياد (اكنون خرابه اى بيش نيست )

20- منزل حضرت على (ع)









مسجد كوفه وراهنمای موقعییت خضر



1- محراب ومحل ضربت خوردن حضرت علي (ع )

2- مقام توبه حضرت آدم (ع)

3- مقام حضرت نوح (ع)

4- مقام حضرت ابراهيم (ع)

5- مقام امام صادق (ع)

6- مقام امام زين العابدين (ع )

7- مقام بيت الطشت

8- مقام دكة القضاء

9- مقام دكة المعراج

10- محل كشتي حضرت نوح (ع )

11-مرقد مطهر هاني ابن عروه : ازياران امام حسين (ع )

حرم مطهر حضرت مسلم ابن عقيل (ع)

پسر عموي امام حسين (ع ) وسفير ايشان به شهر كوفه و

مرقد مطهر مختار انتقام گيرنده خون شهداي كربلا

منزل امام علي ( ع )

1- اطاق حسنين (ع )

2- اطاق حضرت زينب (س)

3- اطاق حضرت ام البنين (س)

4- محل غسل و كفن امام علي (ع )

5- چاه آب

مسجد سحله

1- مقام و مسجد امام زمان (ع‌ )

2- مقام حضرت ابراهيم (ع )

3- مقام حضرت ادريس (ع )

4- مقام حضرت خضر (ع )

5- مقام امام صادق (ع )

6- مقام امام زين العابدين (ع )

7- مقام انبياء صالحين (ع )

مرقد مطهر ميثم تمار

ازياران ومحبان امام علي وامام حسين (ع ) بود