کافه تلخ

۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

يوگا، علم خوب زيستن

 
روزبه روز برتعداد آدم هايي كه دچار آشفتگي ذهني و روحي هستند، افزوده مي شود. اگر به اطراف مان نگاه كنيم كمتر كسي را شاد مي بينيم. 
اغلب آدم ها غمگين، ناراحت و دچار پريشان فكري هستند. اعصاب ها چنان خرد است كه با كوچكترين حرفي سر يكديگر داد و فرياد راه مي اندازند. واقعاً دليل اين همه آشفتگي روحي چيست؟ استرس شغلي، نگراني هاي مالي و عدم دسترسي به آرامش از مهمترين دلايلي است كه باعث ناهنجاري هاي رواني در افراد مي شود.
بهترين راهي كه بتوان از شر ناملايمات روحي- رواني خلاص شد چيست؟ داروهاي آرام بخش شايد براي مدت كوتاه پريشان حالي ما را بهبود بخشند ولي براي چيره شدن بر استرس و مشكلات زندگي بد نيست تنها يك ساعت در شبانه روز را به خودمان اختصاص دهيم.
تغيير خط مشي زندگي به وسيله تمرينات يوگا يكي از روش هاي درماني است كه در سال هاي اخير به ويژه در كلينيك هاي روان درماني اروپا بسيار توصيه مي شود.
يوگا، آن طور كه شما فكر مي كنيد انجام يك سري حركات و ژست هاي عجيب و غريب نيست. هاتا يوگا، سلسله تمريناتي است براي قسمت هاي مختلف بدن كه به صورت كشش هاي ملايم، توقف برگشت از حركت به همراه تنفس هاي عميق و آرام و تمركز فكر انجام مي گيرد. حركات يوگابه ماهيچه ها، ستون فقرات و اندام وضعيت كاملاً مطلوب و متعادلي مي بخشد. با انجام حركات كششي يوگا و رهايي فيزيكي و تمرينات تنفسي منبع بسيار وسيعي از انرژي در وجود شما ذخيره مي شود. اين انرژي كمك مي كند تا با تمام بيماري هاي روحي- جسمي مقابله كنيد.
تكنيك هاي يوگا همان طور كه از نامش پيدا است با ارتباط بين بدن فيزيكي، ذهن و روان باعث آرامش فكر و درك حقيقت از طرق آگاه شدن برخويش مي شود (يوگا در زبان سانسكريت به معناي اتحاد و وحدت روح و جسم است.)
يوگا شامل ۳ بخش است؛ تمرين، تنفس و مديتيشن كه با حفظ سلامت عمومي بدن، عصبانيت، افسردگي، تنش ها و استرس هاي روزانه را كاهش مي دهد.تمرينات تنفسي بهترين ابزار مقابله با استرس و هيجان هستند. تكنيك هاي تنفس اين امكان را به شما مي دهد كه با اراده و قدرت به اثرات زيان بار استرس در خود غلبه كنيد.
تمرينات يوگا باعث مي شود تا تضادهاي شخصيتي خود را شناسايي كرده و آنها را از خود دور كنيد. موقعيت هايي را كه باعث استرس و پريشان فكري مي شود جست وجو كرده و با انجام يكسري تكنيك هاي آرام سازي و تنفس آنها فشارهاي عصبي را از ذهن تان بيرون كنيد. فراموش نبايد كرد همه سرنوشت ما را افكار و احساسات دروني ما مي سازد. اگر اعصاب و روان شما سالم باشد بدن و ذهن شما در مقابل ناراحتي ها واكنش نرمال نشان مي دهد. اما اگر اعصاب و هورمون هاي شما به هم بريزد، زمينه براي هرگونه اضطراب، نگراني و تشويش و افسردگي نيز فراهم مي شود. گرچه براي رفع اين مسائل يك مشاوره پزشكي خوب هم كارساز است ولي يوگا به شما مي آموزد كه چگونه با غلبه بر تضادهاي دروني و بيروني، جسم و ذهن خود را از عناصري كه باعث آشفتگي ذهني مي شود، پاك كنيد. شايد مسخره بيايد كه با وجود مشغله هاي فراوان گوشه اي بنشينيد، چشمانتان را ببنديد و تصويري زيبا و دلنشين از ساحل دريا را مجسم كنيد. اما اين تمرين، ريلكسيشن، گوشه اي از حركات يوگا است.
فكرتان را متمركز مي كند تا بين جسم و روحتان تعادل برقرار كنيد. اساس و پايه دسترسي به سلامت جسمي و روحي در يوگا ايجاد تعادل است. تعادل بين ذهن و روان كه از طريق آساناهاي مختلف به طور منظم و يكنواخت حاصل مي شود.
 
  يوگا و مديتيشن