کافه تلخ

۱۳۸۷ تیر ۴, سه‌شنبه

«یین و یانگ » به اتفاق یگدیگر را خلق می کنند


تئوری یین و یانگ را میتوان به صورت یک تصویر کوچک نشان داد که معارف تبادل تاثیر گذاری میان یین ویانگ است . یا هر یک از این دو مولد دیگری است .
یا هر یک از این دو متضاد دیگری است . یا هر یک از این دو طرف میتواند بخشی از یک دیگر را شامل شود . یا هر یک از این دو میتواند جایگزین دیگری شود تئوری یین ویانگ حدود 800 سال قبل از میلاد مسیح طی مدت طولانی در کشور باستانی چین پی ریزی شده اشت .

یین ویانگ از جهان تصوری سیاه وسفید نشان میدهد . بر پایه اعتقادات « یانگ » معرف خورشید و « یین » معرف ماه است . این دو روشنی بخش جهان از مشرق ظهور میکنند و بعد با حرکتی مشهود به سوی جنوب و بعد از آن به جانب غرب می روند. در طب سنتی « یین ویانگ » در هر شخص حالت متوازن و متعادل دارند و این با خود انسان است که این دو نیرویی را که در بدن دارد تحت کننترل خود دراورد.
« یانگ » مانند آتش است و شعله های آن زبانه کشیده و بالا میرود و گرما به وجود می آورد و یین مانند باران فرو می ریزد خنکی ایجاد میکند و راکد است .

به این ترتیب با آنچه گفته شد دو تعبیری که از « یین ویانگ»وجود دارد و سنتی است به عنوان یک سر منشا در تمامی تحقیقات نظری در علوم پژشکی تائوئیستی مورد استفاده بوده و در نتیجه روز و خورشید همان « یانگ» و شب وماه همان « یین» می باشد .

در چین باستان ساعتهای چینی را بر اساس یین ویانگ محاسبه میگردند .

پنچ ارگان حیاتی بدن انسان «یین » هستند. این پنچ ارگان عبارتند از : کبد , قلب , طحال , ریه ها , کلیه ها وشش . موارد درونی دیگر یانگ هستند , که عبارتند از : مثانه, کیسه صفرا , روده دراز و یاریک , معده , ....

ذر طب قدیم وکلاسیک چین , «یین و یانگ » به طور دائم و لا ینقطع در بدن انسن در حال حرکت هستند . در مورد حیات , چها رتحول تشخیص داده شده است , که عبارتند از : تولد زندگی , بیماری ومرگ . د رعهد باستان در رساله ها و نوشته ها از زنجیره ای بودن این چهار تحول سخن گفته شده است .

یین , کلمه چینی یین, د راصل برای نشان دادن آن سوی تپه ای به کار می رفته که در تمامی طول سال , از خورشیدو آفتاب محروم بوده است . این واژه با خصوصیاتی از قبیل, سرما , انفعال , تاریکی و درون گرایی ارتباط دارد و علائم ظهور آن به شرح زیر است :

(1) احساس سرما در بدن .

(2) پرکاری بدن .

(3) هر گونه افت نسوج .

این طبقه بندی در مورد « یین و یانگ » نمی تواند امری مطلق به حساب آید , و در موقع به کار بردن این لغات باید دقت کرد تا کاملا به موضوع مورد نظر مربوط باشد .

«یین و یانگ » به اتفاق یگدیگر را خلق می کنند . برای مثال : در طب سنتی گفته می شود , که انرژی ((چی )) از خون ساخته میشود . «یین » و خون به وسیله انرژی « یانگ» به جریان افتاده و به جلو می رود .