کافه تلخ

۱۳۸۷ تیر ۴, سه‌شنبه

نظریه یین ویانگ : تای چیی




انرژی آسمان یانگ ناب است , انرژی زمین نیز یین ناب است . خود انرژی و نفس یا (دم ) یانگ است . شکل و قالب ونیز ماده , یین است . اندرون انسان یین و ظاهر انسان یانگ است . نیرو و قدرت یانگ است . تغذیه یین است . در خوراکیها و نباتات نیرو زا و نیروبخش, یین و یانگ نیز حضور دارند . در بوها آنچه قویتر است , یین است و آنچه سبکتر است , یانگ به حساب می آید . در طعم ومزه ها , ترشی وتلخی , یانگ , شیرینی و خنثی و بی طرف , تندی , شوری , یین است .



3- نظریه انرژی jingluo :

بر اساس این نظریه کانالهایی در سیستم درونی بدن وجود دارد , که از میان آنها اطلاعات و انرژی از نقطه ای به نقطه دیگر جریان می یابد .

نقاط طب سوزنی به عنوان گره هایی که در طول شبکه « جینگ لائو » پراکنده هستند تلقی می شوند . این سیستم دارای عملکرد ویژه ای است . کانالهای این سیستم در تمامی طول بدن پراکنده هستند , نقاط داخلی را به هم متصل می سازند و سپس به اندامهای دیگر می رسند . در طول هر کانال نقاط مخصوص طب سوزنی وجود دارد . عمل این کانالها به جریان انداختن نیروی « چی » و خون است که با وضع فیزیولوژیک انسان ارتباط مستقیم دارند . پر خونی و انسداد در طول این کانالها , جریان خونی و نیروی « چی » را قطع می سازد و باعث بر هم خوردن تعادل میان نیروهای « یین ویانگ » میشود . بنابراین قدرت بدن را نسبت به بیماری کم می سازد . از همین رو اغلب روشهای درمانی در چین بر اساس رفع انسداد آنها قرار گرفته شده است . نقاط طب سوزنی در طول این کانالها , نقاط حیاتی هستند که در آنها نیروی چی و خون تجمع یافته و توزیع می شود . لازم به توضیح است که نیروی (چی ) نه تنها در این کانالها جریان دارد , بلکه همین جریان سبب تصفیه و پاکیزگی این کانالها می شود . تای چی , با حرکت دادن اندامهای مختلف بدن , باعث جریان نیروی «چی » در ارگانهای داخلی می شود .

منبع تمامی حرکات بدن ( انرژی چی ) می باشد . به این معنا که تمام فعالیتهای فزیکی ( از قبیل راه رفتن و ....) فعالیتهای پسیکولوژیک ناخود آگاه انسان ( از قبیل تپش قلب و....) به وسیله این انرژی یا نیروی حیاتی حادث می شود . این نیرو در نصف النهار انسان, که نقاط مستعد انجام فرایند طب سوزنی است و نیز در بافتهای بدن , جریان پیدا می کند .

«چی » بدن انسان را در مقابل حملات اقلیمی آزار دهنده ( سرما _ باد _ رطوبت و ...) محافظت و حمایت می کند و بخصوص در مسدود کردن یا گشودن منافذ پوست نقش قاطعی را به عهده دارد .

«چی » مبادلات وتغییرات بدن را کنترل و هماهنگی و هارمونی آنان را منظم و مرتب می کند . بخصوص «چی » میزان استفاده از خون , عرق و اشک و ...را سرو سامان میدهد .

«چی » حفظ مواد و جوهرهای اندامهای انسان را عهده دار است . این «چی » است که به اندامهای بدن اجازه میدهد سر جای خود بوده و جلوی هر گونه افت و کاهش وسیلان خارج از اندازه مایعات حیاتی ( مانند اسپرم ...) را بگیرد .

و بالاخره «چی » بدن انسان را گرم نگه داشته و بر اساس سیستم , گرم کننده , این گرما را حفظ و در نتیجه در مصرف انرژی بدن انسان صرفه جویی می کند .

تاچی , ورزشی برای متناسب ماندن می باشد . تاچی تمرین بدن سازی منحصر به فردی است که برای تمامی رده های سنی مفید می باشد . تای چی , ورزشی مناسب و مفید برای ارگانهای داخلی و خارجی و همچنین پوست و استخوان می باشد .



تاثیرات تای چی بر روی سیستم عصبی مرکزی

عملکرد عمده سیستم اعصاب مرکزی , تنظیم فعالیتهای سیستمهای بدن, به طوریکه بدن قادر به ایجاد تعادل بین محیط داخلی و خارجی باشد ,است . اجرا نشدن و از کار افتادن این عملکرد سیستم اعصاب مرکزی منجر به بیماری می شود . بنابراین لازم به ذکر است که سیستم اعصاب مرکزی و تای چی عملکردهایی کار آمد هستند . تای چی , تحت هوشیاری , تمرکز بر روی «دان تین » . بیرون کردن افکار آشفته و سست کردن پوسته دماغی به صورتیکه هیجان بیش از حد به عنوان ناهنجاری تلقی شود , تمرین می شود .



تاثیرات مثبت تای چی بر روی اعضاء داخلی

تمرین تنفس , تای چی , به صورت آرام , آزاد ( رها ) , آهسته , یک نواخت , طولانی وعمیق انجام می شود , که این تنفس باعث ذخیره و تنظیم انرژی می شود و همچنین باعث بالا بردن تمرکز در افراد می باشد .

هماهنگی و تعادل اعضای درونی دو ویژگی مهم در حرکات تای چی می باشند . اعضای بدن انسان با هم و مستقل از هم در یک زنجیره متصل به هم کار می کنند . به طوریکه اگر یکی از حلقه ها از حرکت بایستند , حلقه های بیشماری ایجاد شده تا حرکت ادامه پیدا کند .

با وجود «دان تین » که به عنوان محوری تلقی می شود, که پیرامون آنرا انرژی فرا گرفته است و تای چی با تنفس یکنواخت وعمیق و هماهنگ و با باز وبسته شدن قفسه سینه و بطن که بهترین دسترسی به اعضای داخلی می باشند , شکل گرفته است . ثابت شده است که تمرین تنفس در تای چی می تواند سرعت حرکت دیافراگم را سه تا چهار برابر زیاد کند . بنابراین تمام اعضای داخلی می تواند از پبغام آرام و یکنواخت بهرمند شوند . انعطاف پذیری اعضاء و تعادل بین آنها و پیشرفت در تنفس , متابولیسم , هضم کردن و سیستم چرخه ای بدن سیتم ایمنی بدن را در مقابل بیماریها بالا می برد .



اثرات متبت تای چی چو آن بر روی ماهیچه ها و استخوانها

حرکات دورانی , تای چی, ماهیچه ها ( عضلات ) و استخوانها را تحریک می نماید . حرکات تای چی مستلزم , ترکیب نرمی وسختی در ارتباط با تئوری «یین ویانک » و قوانین زیست _ حرکتی است . حرکات دورانی , بدن را در وضعیت کششی بخصوصی در نواحی دان تین میانی وکمر قرار میدهد . حالت انعطاف پذیری در همگام تمرین در تمامی نقاط بدن دیده میشود . در این هنگام , جریان خون در تمام بندها و بافتها اطراف ماهیچه ها تسریع می یابد . با تصفیه سازی کانالهای درون بدن و تقویت ماهیچه ها و استخوانها, از نارحتیهای استخوان وپوکی استخوان جلوگیری می شود . به علاوه تای چی , در جلوگیری و درمان از کار افتادگی ماهیچه های پشتی, آرتروز شانه, رشد بیش از حد استخوانها و نارحتیهای مهره گردن که معمولا در افراد مسن تر رخ می دهد, موثر می باشد .



اثرات مثبت تای چی چو آن بر روی سیستم گردش خون

سیتم گردش خون, تمام انرژی لازم را برای فعالیتهای انسان و سوخت و ساز بدن تهیه می کند . تغذیه و حفاظت سیتم گردش خون می تواند, ضعف پیری را به تاخیر بیاندازد و سسب کسب قدرت شود .

همانطوری که در بالا اشاره شد, حرکات دورانی (مارپیچی) در تای چی به اعضای داخلی پیغام میدهد . و همچنین در عملکرد سرخرگها, سیاهرگها و مویرگها تاثیرات مثبتی دارد . با تمرینات تای چی, خاصیت ارتجاعی رگها ارتقاء داده می شود, غلظت خون کم می شود, سرعت جریان خون بالا می رود و در پایان باعث بالا رفتن قدرت بدنی می شود . هر چه خون بیشتری به شخص برسد, عمل سوخت و ساز قلب بالا می رود . توان روحی بالا, انرژی و تمرکز باعث بالا رفتن طول عمر می شود .





اثرات مثبت تای چی چو آن بر روی حس های پنچگانه

اعضای احساس پنچگانه, دور نمایی از روح را منعکس می نماید . همچنان که گفته شدکه «چشمان پنچره روح هستند », بنابر این لازم می باشد که از عملکرد حسهای پنچگانه مطمئن شویم .

در تای چی, برای آرام کردن اعصاب صورت احتیاج به, آرامش, تمرکز داریم و همچنین چشمها وگوشها ولبها و بینی وزبان می بایست در وضعیت درستی قراد داشته باشند .

فعالیت و توسعه دائمی مویرگها به اعصاب صورت, خاصیت ارتجاعی داده وباعث تغذیه مناسب تر آنها برای انجام عملکردشان می شود. بعد از انجام تمرینات تای چی, در مدت زمانی معین چشمانی درخشان وگیراتر و صورتی گلگون پیدا می نماییم . که این مسائل ثابت میکند که تمرینات تای چی, باعث تغذیه چشمها و پوست می شود.



تاثیرات مثبت تای چی چو آن بر روی وضعیت (تمایلات ) افراد

تمایلات خوب و خود پروری نشانه روح سالم است . علاوه بر تاثیرات تای چی بر روی حرکات و تکنیکها, تای چی به افراد کمک می کند تا بر خشم خویش غلبه نمایدو باعث پیشرفت سریع در این رابطه بر روی افراد می باشد .

در تای چی, برای بدست آوردن تمرکز و آرامش و حرکت وسکون, نیاز به روح آرام داریم . تای چی در محیط داخلی برای بکار گیری اصول خارجی در ذهن افراد توازن ایجاد می کند.

« آرامش با افکار راحت (آرام ) همراه است. »بیقراری و ناآرامی با ذهن مشوش همراه است . آرامش می تواند, بیقراری را بپوشاند.

این عقیده مردم چین باستان, در مورد توسعه و رشد طبیعی ذاتیشان بود. تای چی, مردم را در برابر وسوسه های خارجی مقاوم می نماید . عموما تصدیق شده است افرادی که به تای چی می پردازند از افسردگی نجات پیدا می نمایند و از اخلاق خوب وشایسته ای بر خودار می شوند .