کافه تلخ

۱۳۸۷ تیر ۴, سه‌شنبه

معرفی کتاب: ئی چینگ





معرفی معتبرترین کتاب پیش بینی تاریخ جهان
ئی چینگ به معنای "کتاب تغییرات" یا "نوشتار دگرگونی ها" که گفته می شود کهن ترین نوشته روی زمین باشد به فوهسی پادشاه اسطوره ای چین باستان نسبت داده می شود.
فرزانگان بزرگ چینی مانند لائوتسه، کنفوسیوس و دیگران از آن تاثیر پذیرفته و آن را ارج و تفسیر نموده اند. ئی چینگ وابسته به نشانه هایی است که طبیعت و عوالم ناپیدا بر انسان نمایان می دارند. ین و یانگ در اندیشه تائو تجلی می یابد و انسان هر زمان می تواند با ایجاد شرایط کسب این نشانه های طبیعی، از طبیعت آنچه نمی داند را باز آموزد.
این کتاب توسط یونگ از بزرگترین روانشناسان غربی به باختر زمین معرفی شد و همچنان موضوع تحقیق فلسفی بسیاری از رسائل علمی است. اما دانشمندان و ریاضی دانان همچنان نتوانسته اند رمز و راز جدول شصت و چهار خطی آن را بگشایند. کتابی که برای چندین دهه در چین مائو ممنوع بود امروز در تمام جهان بعنوان واقعیتی انکار ناپذیر گسترش یافته است. ولی تعداد بسیار معدودی از زبان واسطه انگلیسی به زبان فارسی برگردانده شده است.
برای این نویسنده که قریب دو دهه خود را وقف علم تجربی و خردگرایی باختر زمین کرده بود روزی که باید به فراطبیعت می رسید فرا رسید. فراطبیعت و عوالم مینوی و روحانی نه نمایش ها، بلکه نوعی شهود و استدراکات نامعمول.
پنج سال پیش و جذبه های فوق العاده به این عوالم. در گذشته بسیاری از الهاماتی از حوادث اعم از رخدادهای بزرگ منطقه ای و حتی روزانه، این راقم را متاثر خود خواهد کرد ولی بی تردید "مانیتیسم از راه دور" از مکتب ژوگوی فرانسوی و "اکتشاف ئی چینگ" از مکتب کنفوسیوسی مشرق عمیق ترین اثر را گذاشته است.
تاثیرات شخصی مانیتیسم برای این نویسنده کاملا نسبیت گرا که همه چیز را قبول دارد اما بسختی بدانها ایمان می آورد راهی را برای باور واقعی گشود. فلسفه ناگشوده ئی چینگ هم اعجازی جهان بینی است.
روزی فلسفه های زیادی می خوانیم تا باور کنیم و امروز باور کرده ایم و فلسفه می سازیم. غرب نیم قرن است که کاوش فراطبیعی را آغازیده است و ما همچنان در بند حرفهای بی فایده مانده ایم.
مشرق زمین و تمدنهای باستانی همچنان حل ناشدنی باقی مانده اند. مردان بزرگ همواره جسارت گفتن "هنوز نمی دانم" را دارند. شهود و مکاشفه شرقی را بدور از اسارت هایی فعلی، تجربه کنیم. و باور کنیم که حتی پیش گویی هم معجزه نیست. حقیقت ماندگارترین هستومند جهان است..
از تمدن باستان ایران زمین که هزاران سال با تمدن چین و هند باستان به پیش رفت امروزه چیزی جز تاریخ پادشاه بر گرفته از سنگ نوشته ها و تواریخ یونانی و مصری چیزی باقی نمانده است.
کتابسوزی ها و نفی هویت های ملی، از اشراق و عوالم ماوراء که افلاطون را سالها مجذوب خود کرده بود چیزی باقی نگذاشت. نجات از طریق اشراقیون و سهروردی نیز تنها به ملاحظات تکفیر گریزانه جهان فلسفه تحت سیطره غزالی و مستشرعین محدود گردید.
برای کشف دوباره دنیای گمشده تمدن خود به گنجینه همتایان چینی، تبتی و از همه مهمتر هم تباران هندی نیاز داریم. نیازی که وابستگی سامی ما را هر چه کمتر می سازد و افق دید را بسوی گذشته خود و عوالم بی نهایت همنوعانمان می گشاید.
بنابر سالها تجربه شخصی تاکنون، کتاب ئی چینگ وابسته به ادراک نشانه هایی است که نتایج حاصله را اگر در کشف تفال حافظ 25 درصد فرض کنیم در سه رده دسترسی و مکاشفه آن به ترتیب نود، نود و نه، و صد خواهد بود.
پاسخهای غیرقابل انکار عمدتا به نشانه هایی از طبیعت که انسان دخالتی در ایجاد آنها ندارد برمی گردد: هر گونه همبودی های تصویری، صوتی، و گرمایی و عددی و غیره که فرزانه چینی سائو یونگ این دانش را به کمال رسانید.
با اینحال مکاشفات با درصدهای کمتری از ئی چینگ همچنان که در یاری از حافظ به تحقق می پیوندد رخ می دهند. اما در گستره زمانی، تجربه شخصی تا آینده نگری سه ساله را به عینه مشاهده نموده است. در هر حال تحقق ئی چینگ مانند مکاشفاتی از حافظ و مولانا یک باور است. یکی از مزایای ئی چینگ ، علم پیش بینی اقتصادی است.