حروف و اعداد در فرهنگ یهود از دیرباز به عنوان کلیدی در راستای دستیابی به قوانین الهی (توراه) و پی بردن به اسرار آفرینش و نظام آن به کار گرفته شده است. ملل دیگر نیز طی قرون متمادی با بهره جستن از این علم و پیروی از اصول مندرجه در کتب قبالا به ویژه «زوُهَر» توانستهاند گامهای بلند و مثبتی در جهت حفظ بقا و غنیسازی فرهنگ و تمدن خویش بردارند.
در گذشته هندوهای باستان، مصریها و کلدانیان همانند عبرانیها (یهودیان) از استادان این علم به شمار میآمدند. آنان به کم و کیف رموز مخفی اعداد، چگونگی کاربرد و ارتباط دادن آن به زندگی خویش در ابعاد مختلف، کاملا واقف بودند. آنان توانستند با استفاده از حروف ابجد و تطابق آن با ارزشهای عددی که مشتمل بر مبنای ریاضیات به ویژه ارقام (1 الی 9) میباشد، پایه اصلی محاسبات خود را بنا گذارند و به اهداف خود دست یابند.
ناگفته نماند، ترتیب حروف ابجد یا ابوجد همان ترتیب حروف عبری آرامی است که در دوران باستان در خط فنیقی، سریانی و آرامی وجود داشته است. بعدها اعراب حروف ابجد فعلی را که آلِف بِت عبری میباشد اقتباس و جایگزین نمودند.
قبالیستها بر این باورند اعداد همانند بروج صور فلکی دارای خصوصیات تأثیرگذار و انرژیهای ویژهای میباشند و قادر مطلق از آن جهت آنها را خلق نموده است تا وسیلهای باشند برای ارتباط خودش و مخلوقاتش به ویژه انسانها تا بدین وسیله بشر بتواند طبق ضوابطی معین و از پیش تعیین شده در راستای رسیدن به حد کمال در طی مسیر زندگی و در جهت بهتر ساختن آن، نیز اصلاح اعمال خویش، تزکیه نفس و یا به عبارتی ترک عادتهای زشت و شهوات و تسلط بر نفس اماره توفیق یابد. مهمتر آن که برای کسب آرامش در این دنیا و طلب آمرزش در آخرت از خاصیتهای نهفته در کلمات الهی (توراه) برای رسیدن به مقصد نهائی که همانا تکامل میباشد، بهره جویند.
قبالیستها معتقدند پس از پی بردن به ارزشهای عددی کلمات، قادر خواهند بود مابین کلمات ارتباط برقرار کنند و از رسیدن به تفاسیر و تعابیر جدید به واقعیتهای انکارناپذیر زندگی و اعتقادات اصولی آن، همچنین مسائل ماورالطبیعه دست یابند. به طور کلی مطالب «زوهر» در بیشتر آئینها و سنتهای مذهبی پایه و اساس عرفان بوده و مکتب تصوف نیز از آن سرچشمه میگیرد در واقع بعضی از رسوم و آداب سمبولیک، در ابتدا با گرایش به جنبههای ادبی آغاز شده و سپس در حول آئینهای مذهبی به مسائل عرفانی که همان فلسفه اشراق است منتهی شده است.
از دیگر باورهای آنان پیشبینی رخدادهای آینده از روی کلمات به کار گرفته در جملات است. یا به عبارتی وقوع حوادثی در گذشته که خبر از واقعهای در آینده میدهد.
طبق شواهد به دست آمده از اوائل شکوفایی فرهنگ یهود، این علم به موازات تعالیم توراه شفاهی بسیار مورد توجه علمای یهود قرار داشته است. هر چند به مقتضای زمان و موقعیتهای اجتماعی و سیاسی هر عصر و دوره زمانی نضج گرفته و زمانی دیگر به حالت رکود درآمده است. با وجود همه مصائب و فراز و نشیبها، تاریخ خود گواه است که هرگز بشریت تا به این اندازه در تمامی سطوح علمی این چنین به پیشرفتهای شگرف نائل نشده است.
معذالک هستند، بسیار مسائل غامض که برای بشر لاینحل مانده است و امید آن است که جواب و حل آن در آتیه نه چندان دور توسط آیندگان با کمک گرفتن از این علم در پژوهشها به دست آید. ناگفته نماند تقویم عبری یکی دیگر از ابزارهای موثریست که در راستای دستیابی به رازهای پنهان آفرینش اسرار ماورالطبیعه، در این امر به کار گرفته میشود. در حال حاضر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای محاسبات زمانی خود از تقویم عبری که از دقیقترین و اصیلترین گاهشمارهای جهان محسوب میشود، استفاده میبرد.
گفتن این نکته ضروریست از آن جایی که بحث علم ارقام، بسیار گسترده است و در این فرصت نمیگنجد، لذا سعی شده در این نوشتار گلچینی از مطالب، آن هم فقط راجع به عدد هفت که از همه بحثانگیزتر و اساس صحبت ماست به اختصار بیان گردد.
عدد هفت در فرهنگ لغات عبری واژه (زَیین) هفتمین حرف از بیست و دو حرف الفبای عبری به شمار میرود و آن به معنای سلاح قدیمی یا نمادی از دشنه یا شمشیر تعریف شده است. معنای دیگر تاج است که نمادیست از اقتدار و پادشاهی. در سنگ نبشتههای هیروگلیف از حرف (زَیین) به عنوان پیکان یا سلاحی که انسان بتواند توسط آن بر عالم چیره و غالب گردد، ذکر شده است. دانشمندان علم ارقام بر این باورند که عدد هفت به عنوان یک عدد مقدس و اسرارآمیز در میان دیگر اعداد از جایگاه ویژهای برخوردار است.
در کتب مقدس یهود، تعبیر و تفسیرهای زیادی به شکل حکایت و نکات آموزنده در رابطه با عدد هفت بیان شده است. البته هر نکته مظهر واقعیتهای انکار ناپذیر در جهت شکلگیری اراده، اعتقادات بشر و ارشاد شدن آنان برای الحاق شدن به ذات احدیت میباشد و آن میسر نخواهد بود مگر آن که شرایطی فراهم شود. به ویژه اولین گام پی بردن به عمق مطالب و یکایک کلمات بیان شده در «توراه» است. سپس تجزیه و تحلیل نمودن آن، حتی اگر یک حرف با صداهای متفاوت (فتحه یا کسره) باشد، نباید فراموش کرد همانگونه که دارای معنا و تفسیرهای گوناگونی خواهد بود به یقین پیامآور اسرار پنهان خواهد بود. لذا، از همان آغاز آفرینش که شرح آن در کتاب مقدس بیان شده با تعمق و نگرشی عمیق میتوان پیامهایی در رابطه میان خالق و مخلوق توسط عدد هفت را لمس نمود.
در سفر برشیت (پیدایش) فصل دوم این چنین آمده است.
«کار آسمان و زمین و تمامی تعلقات آن به انجام رسید. خداوند در هفتمین روز، کارش را خاتمه داده بود و روز هفتم را تعطیل نمود. خداوند روز هفتم (شبات) را برکت داد و آن را مقدس نمود. زیرا در روز هفتم از عمل آفرینش فارغ شده بود. خداوند، عالم را در شش روز آفرید». (یکی از احکام دهگانه که در کوه سینا بر حضرت موسی از طرف خداوند نازل گردید نگهداری از روز شبات، هفتمین روز هفته است).
سفر شموت (خروج) فصل 31: «روز شبات را به خاطر داشته باش و آن را مقدس بدار. زیرا روز شبات به منزله یک میثاق و پیمان ابدی است و هر نسل موظف است آن را به نسل دیگر منتقل نماید . این علامتی است میان من و بنی اسرائیل». آن چه که محسوس است نزد یهودیان، شبات (روز هفتم) از مقدسترین و مهمترین ایام هفته به شمار میرود. در بخش دیگر از کتاب مقدس در سفر برشیت فصل هفتم، ماجرای طوفان نوح بیان شده است. خداوند نسبت به رفتار مردم خشمگین میشود و تصمیم میگیرد با ایجاد باران مشرکین را نابود سازد. ضمن آن که از قبل به نوح این چنین میگوید: «تو همراه خانوادهات داخل کشتی شوید. از تمامی چهارپایان حلال گوشت از هر نوع هفت جفت (نر و مادهاش) را انتخاب کن و از چهارپایانی که حلال گوشت نیستند از هر نوع دو تا، از پرنده (حلال گوشت) آسمان هم از هر نوع هفت جفت (نر و مادهاش) تا بر روی زمین نسل را حفظ کنی. زیرا هفت روز دیگر من چهل شبانه روز بر زمین باران میبارانم. و هر موجودی را که خلق نمودهام از روی زمین نابود خواهم کرد». در هفدهم ماه حشوان بارش باران آغاز گردید و پس از انجام باران در روز هفدهم هفتمین ماه کشتی نوح روی کوههای آرارات قرار گرفت.
در فرهنگ گاهشمار نجومی، ماه هفتم (تیشری) دارای اسامی دیگری هم میباشد، رومیان باستان آن را Libra ، اعراب، میزان و پارسیان، مهرگان مینامیدند. نشانه نمادین آن ترازو است و نشانگر تجلی عدل الهی و تعادل، توازن برای زمین و زمینیان محسوب میشود و آن تلاشی برپایه متعادل ساختن و قوت بخشیدن به ذهنیت در امر تشخیص، قضاوت و عملکرد انسانهاست. پیرو دستورات خداوند در سفر وییقرا (لاویان) فصل 23، اعیاد خداوند در این ماه توسط حضرت موسی به قوم بنی اسرائیل تأکید میشود لذا جهت قرار گرفتن اعیاد و مناسبتهای روشهشانا، کیپور، سوکا، هوشعناربا، شیمنی عصرت و شاووعوت در نزد یهودیان، ماه هفتم از مهمترین ماهها به شمار میرود. تیشری مصادف است با آغاز سال نو عبری (روش هشانا) یهودیان بر این باورند که خداوند در این روز پرونده عملکرد یکسال گذشته جهانیان را مورد بررسی قرار خواهد داد. ده روز پس از روش هشانا (یوم کیپور) از مهمترین اعیاد مقدس به نام روز توبه، روزه و کفاره آمده است.
خداوند به موشه (حضرت موسی)، این چنین گفت: اما روز دهم این ماه هفتم روز کیپور، عفو گناهان است. در پانزدهم ماه تیشری، سوکوت یا عید سایبانهاست و آن یادآور الطاف الهی به بنی اسرائیل در بیابان سینا به هنگام خروج از مصر میباشد. مدت برگزاری این عید هفت روز در نظر گرفته میشود.
هوشعناربا: اجرای سنتی مراسم به زمین، زدن شاخه بید طی انجام دعا و نیایش که در هفتم سوکا برگزار میشود.
یکی دیگر از آئینهای مذهبی یهودیان که در سفر وییقرا فصل بیست و سوم بر آن تأکید شده، ایام عومر میباشد. یهودیان به مدت هفت هفته از روز دوم پسح (عید فطیر) تا عید نزول تورا (شاووعوت) روزشماری میکنند و آن همزمان با تقدیم پیمانهای از محصول جو بوده است که در روز دوم پسح به خانه خدا تقدیم میشد.
در پانزدهمین روز همین ماه (نیسان) برای خداوند عید فطیر است. هفت روز فطیر بخورید. روز اول و روز هفتم برای شما روز اجتماع مقدس خواهد بود. هیچ کاری انجام ندهید. هفت روز قربانی برای خداوند تقدیم نمائید.
در سفر برشیت فصل 21 مشاهده میشود که هنگام انعقاد عهد و پیمان میان اوراهام (حضرت ابراهیم) و اوی ملخ چگونه از نماد هفت استفاده شده. اوراهام گوسفندان و گاوانی جهت پیمان بستن به اوی ملخ میدهد. اوراهام هفت ماده بره را از آن گوسفندان جدا قرار میدهد. اوی ملخ در مورد این هفت بره توضیح میخواهد. اوراهام پاسخ میدهد: این هفت بره را که از دستم میگیری، به عنوان شاهد باشد که این چاه را من حفر کردهام.
در سفر برشیت فصل 29 شرح حال ازدواج حضرت یعقوب و عهد و پیمانی که اجبارا با لاوان منعقد میکند، بیان میشود؛ یعقوب راحل را دوست میداشت، به لاوان گفت هفت سال برای ازدواج با راحل دختر کوچکت به تو خدمت خواهم نمود. لاوان با این امر موافقت میکند. پس از ازدواج (یعقوب) متوجه میشود به جای راحل، لئا را به نکاح او در آوردهاند. چنین مقرر گشت که پس از گذشت یک هفته از عروسی با لئا، لاوان راحل را به ازدواج یعقوب درآورد. در عوض هفت سال دیگر هم به لاوان خدمت کند.
یکی از آموزندهترین و مهمترین ماجراهای درج شده در توراه شرح حال حضرت یوسف، به ویژه در سفر برشیت فصل 41 است که به کرات از عدد هفت نام برده و این چنین بیان شده است: فرعون خواب دید که اینک کنار رودخانه نیل ایستاده است. از نیل هفت ماده گاو خوش قیافه و فربه به بالا آمده و در مرغزار شروع به چریدن میکنند. هفت ماده گاو دیگر بدقیافه و لاغر، هفت ماده گاو خوش قیافه و فربه را خوردند و فرعون بیدار شد. فرعون به خواب رفته و بار دوم خواب دید که اینک هفت خوشه چاق و خوب بر یک ساقه بالا آمده و هفت خوشه لاغر که باد شرقی آن را زده بود به دنبال آنها روئیده، خوشههای لاغر هفت خوشه چاق و پر را بلعیدند. فرعون بیدار گشت.
پس از آن که ملازمان از تعبیر خواب فرعون عاجز شدند، یکی از درباریان، یوسف را برای تعبیر خواب فرعون از زندان بیرون آورد و یوسف این گونه تعبیر میکند، هفت سال سرزمین مصر با فراوانی روبرو خواهد شد و هفت سال بعد از آن قحطی و خشکسالی در سرزمین مصر حکمفرما خواهد شد و با تدبیری که حضرت یوسف طی هفت سال فراوانی اندیشیده بود، توانست مصر را از یک خشکسالی حتمی نجات بخشد.
ارتباط عدد هفت در مورد مسائل کشاورزی و اجتماعی درخصوص رفتار طبقه مرفه با غیرمرفه این گونه بیان شده است. سفر وییقرا فصل 25: شش سال زمینت را کشت کن، حاصلش را جمعآوری نما. سال هفتم برای آن زمین شبات، تعطیل و استراحت کامل محسوب میشود. کشتزارت را نکار، تاکت را هرس ننما، محصول خودروی آن زمین را رهایش کرده، زیرا از آن خداوند است (وقف است). در سال هفتم زمین را آزادش بگذار تا بیچارگان قومت (غلامانت و مزدورانت) محصول آن را بخورند و باقی مانده آن برای مصرف خوراک چهارپایانت و دیگر حیواناتی که در سرزمین تو به سر میبرند باشد. در مورد تاکستانت و باغ زیتونت هم همین عمل را انجام بده.
در همین فصل آمده بعد از سپری شدن هفت بار تعطیلی یکساله یا به عبارتی گذراندن هفت تا هفت سال پیاپی (49 سال) سال پنجاهم «یوول» است، آن را مقدس بدار. در آن سرزمین برای تمام ساکنانش اعلام آزادی کنید.
از دیرباز طبق سنت یهود، رسم بر آن بوده مراسم سوگواری را هفت روز برگزار کنند. حضرت یعقوب 147 سال عمر نمود که هفده سال از عمرش را در مصر گذرانید. پس از رحلت آن حضرت، حضرت یوسف برای پدرش هفت روز و ملت مصر هفتاد روز مراسم سوگواری به جای آوردند. (برشیت فصل پنجاهم)
یکی از سمبلهای مهم یهودیت منورا هفت شاخه میباشد. چراغدانی که به فرمان خداوند به عنوان یکی از اسبابهای مکان مقدس (میشکان) توسط قوم بنیاسرائیل ساخته شد. در سفر شموت، فصل بیست و پنجم، خداوند از حضرت موسی میخواهد برای او مکانی مقدس (با تمام اسبابهایش) بسازد تا در میان آنها ساکن شود. بدین منظور از بنیاسرائیل میخواهد برای ساختن این مکان مقدس از بهترین و نفیسترین اقلام مثل طلا، نقره، مس و پشم با رنگهای گوناگون، عطریات، چوب اقاقیا، سنگهای عقیق و نگینها و غیره استفاده نمایند. (البته خودشان کلیه این مایحتاج را به عنوان هدیه با رغبت و با رضایت تقدیم کنند). در ادامه این فصل، این چنین میفرماید: چراغدانی از طلای ناب درست کن، یکپارچه ساخته شود. پایه و شاخه (میانی) زینت تمام جام شکل، زینتهای سیبی شکل و زینتهای گل شکل این چراغدان از خود آن باشد و شش شاخه از دو طرف آن منشعب شود. یا به عبارتی در هر طرف پایه میانی سه شاخه چراغدان قرار گرفته باشد و با تمام متعلقاتش به وزن یک کیکار (معادل 6/57 کیلوگرم) در نظر گرفته شود.
قبالیستها بر این باورند هفت شاخه منورا، مرتبط با دنیای هفتگانه و نمودار اصول تکامل بشر و هر شاخه نمایانگر تجلی نور الهی است. همانطور که قبلا اشاره شد، چراغدان متشکل است از یک ستون میانی سه شاخه کناری سمت راست و سه شاخه کناری سمت چپ که به صورت یکپارچه ساخته شده است.
در گذشته هندوهای باستان، مصریها و کلدانیان همانند عبرانیها (یهودیان) از استادان این علم به شمار میآمدند. آنان به کم و کیف رموز مخفی اعداد، چگونگی کاربرد و ارتباط دادن آن به زندگی خویش در ابعاد مختلف، کاملا واقف بودند. آنان توانستند با استفاده از حروف ابجد و تطابق آن با ارزشهای عددی که مشتمل بر مبنای ریاضیات به ویژه ارقام (1 الی 9) میباشد، پایه اصلی محاسبات خود را بنا گذارند و به اهداف خود دست یابند.
ناگفته نماند، ترتیب حروف ابجد یا ابوجد همان ترتیب حروف عبری آرامی است که در دوران باستان در خط فنیقی، سریانی و آرامی وجود داشته است. بعدها اعراب حروف ابجد فعلی را که آلِف بِت عبری میباشد اقتباس و جایگزین نمودند.
قبالیستها بر این باورند اعداد همانند بروج صور فلکی دارای خصوصیات تأثیرگذار و انرژیهای ویژهای میباشند و قادر مطلق از آن جهت آنها را خلق نموده است تا وسیلهای باشند برای ارتباط خودش و مخلوقاتش به ویژه انسانها تا بدین وسیله بشر بتواند طبق ضوابطی معین و از پیش تعیین شده در راستای رسیدن به حد کمال در طی مسیر زندگی و در جهت بهتر ساختن آن، نیز اصلاح اعمال خویش، تزکیه نفس و یا به عبارتی ترک عادتهای زشت و شهوات و تسلط بر نفس اماره توفیق یابد. مهمتر آن که برای کسب آرامش در این دنیا و طلب آمرزش در آخرت از خاصیتهای نهفته در کلمات الهی (توراه) برای رسیدن به مقصد نهائی که همانا تکامل میباشد، بهره جویند.
قبالیستها معتقدند پس از پی بردن به ارزشهای عددی کلمات، قادر خواهند بود مابین کلمات ارتباط برقرار کنند و از رسیدن به تفاسیر و تعابیر جدید به واقعیتهای انکارناپذیر زندگی و اعتقادات اصولی آن، همچنین مسائل ماورالطبیعه دست یابند. به طور کلی مطالب «زوهر» در بیشتر آئینها و سنتهای مذهبی پایه و اساس عرفان بوده و مکتب تصوف نیز از آن سرچشمه میگیرد در واقع بعضی از رسوم و آداب سمبولیک، در ابتدا با گرایش به جنبههای ادبی آغاز شده و سپس در حول آئینهای مذهبی به مسائل عرفانی که همان فلسفه اشراق است منتهی شده است.
از دیگر باورهای آنان پیشبینی رخدادهای آینده از روی کلمات به کار گرفته در جملات است. یا به عبارتی وقوع حوادثی در گذشته که خبر از واقعهای در آینده میدهد.
طبق شواهد به دست آمده از اوائل شکوفایی فرهنگ یهود، این علم به موازات تعالیم توراه شفاهی بسیار مورد توجه علمای یهود قرار داشته است. هر چند به مقتضای زمان و موقعیتهای اجتماعی و سیاسی هر عصر و دوره زمانی نضج گرفته و زمانی دیگر به حالت رکود درآمده است. با وجود همه مصائب و فراز و نشیبها، تاریخ خود گواه است که هرگز بشریت تا به این اندازه در تمامی سطوح علمی این چنین به پیشرفتهای شگرف نائل نشده است.
معذالک هستند، بسیار مسائل غامض که برای بشر لاینحل مانده است و امید آن است که جواب و حل آن در آتیه نه چندان دور توسط آیندگان با کمک گرفتن از این علم در پژوهشها به دست آید. ناگفته نماند تقویم عبری یکی دیگر از ابزارهای موثریست که در راستای دستیابی به رازهای پنهان آفرینش اسرار ماورالطبیعه، در این امر به کار گرفته میشود. در حال حاضر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای محاسبات زمانی خود از تقویم عبری که از دقیقترین و اصیلترین گاهشمارهای جهان محسوب میشود، استفاده میبرد.
گفتن این نکته ضروریست از آن جایی که بحث علم ارقام، بسیار گسترده است و در این فرصت نمیگنجد، لذا سعی شده در این نوشتار گلچینی از مطالب، آن هم فقط راجع به عدد هفت که از همه بحثانگیزتر و اساس صحبت ماست به اختصار بیان گردد.
عدد هفت در فرهنگ لغات عبری واژه (زَیین) هفتمین حرف از بیست و دو حرف الفبای عبری به شمار میرود و آن به معنای سلاح قدیمی یا نمادی از دشنه یا شمشیر تعریف شده است. معنای دیگر تاج است که نمادیست از اقتدار و پادشاهی. در سنگ نبشتههای هیروگلیف از حرف (زَیین) به عنوان پیکان یا سلاحی که انسان بتواند توسط آن بر عالم چیره و غالب گردد، ذکر شده است. دانشمندان علم ارقام بر این باورند که عدد هفت به عنوان یک عدد مقدس و اسرارآمیز در میان دیگر اعداد از جایگاه ویژهای برخوردار است.
در کتب مقدس یهود، تعبیر و تفسیرهای زیادی به شکل حکایت و نکات آموزنده در رابطه با عدد هفت بیان شده است. البته هر نکته مظهر واقعیتهای انکار ناپذیر در جهت شکلگیری اراده، اعتقادات بشر و ارشاد شدن آنان برای الحاق شدن به ذات احدیت میباشد و آن میسر نخواهد بود مگر آن که شرایطی فراهم شود. به ویژه اولین گام پی بردن به عمق مطالب و یکایک کلمات بیان شده در «توراه» است. سپس تجزیه و تحلیل نمودن آن، حتی اگر یک حرف با صداهای متفاوت (فتحه یا کسره) باشد، نباید فراموش کرد همانگونه که دارای معنا و تفسیرهای گوناگونی خواهد بود به یقین پیامآور اسرار پنهان خواهد بود. لذا، از همان آغاز آفرینش که شرح آن در کتاب مقدس بیان شده با تعمق و نگرشی عمیق میتوان پیامهایی در رابطه میان خالق و مخلوق توسط عدد هفت را لمس نمود.
در سفر برشیت (پیدایش) فصل دوم این چنین آمده است.
«کار آسمان و زمین و تمامی تعلقات آن به انجام رسید. خداوند در هفتمین روز، کارش را خاتمه داده بود و روز هفتم را تعطیل نمود. خداوند روز هفتم (شبات) را برکت داد و آن را مقدس نمود. زیرا در روز هفتم از عمل آفرینش فارغ شده بود. خداوند، عالم را در شش روز آفرید». (یکی از احکام دهگانه که در کوه سینا بر حضرت موسی از طرف خداوند نازل گردید نگهداری از روز شبات، هفتمین روز هفته است).
سفر شموت (خروج) فصل 31: «روز شبات را به خاطر داشته باش و آن را مقدس بدار. زیرا روز شبات به منزله یک میثاق و پیمان ابدی است و هر نسل موظف است آن را به نسل دیگر منتقل نماید . این علامتی است میان من و بنی اسرائیل». آن چه که محسوس است نزد یهودیان، شبات (روز هفتم) از مقدسترین و مهمترین ایام هفته به شمار میرود. در بخش دیگر از کتاب مقدس در سفر برشیت فصل هفتم، ماجرای طوفان نوح بیان شده است. خداوند نسبت به رفتار مردم خشمگین میشود و تصمیم میگیرد با ایجاد باران مشرکین را نابود سازد. ضمن آن که از قبل به نوح این چنین میگوید: «تو همراه خانوادهات داخل کشتی شوید. از تمامی چهارپایان حلال گوشت از هر نوع هفت جفت (نر و مادهاش) را انتخاب کن و از چهارپایانی که حلال گوشت نیستند از هر نوع دو تا، از پرنده (حلال گوشت) آسمان هم از هر نوع هفت جفت (نر و مادهاش) تا بر روی زمین نسل را حفظ کنی. زیرا هفت روز دیگر من چهل شبانه روز بر زمین باران میبارانم. و هر موجودی را که خلق نمودهام از روی زمین نابود خواهم کرد». در هفدهم ماه حشوان بارش باران آغاز گردید و پس از انجام باران در روز هفدهم هفتمین ماه کشتی نوح روی کوههای آرارات قرار گرفت.
در فرهنگ گاهشمار نجومی، ماه هفتم (تیشری) دارای اسامی دیگری هم میباشد، رومیان باستان آن را Libra ، اعراب، میزان و پارسیان، مهرگان مینامیدند. نشانه نمادین آن ترازو است و نشانگر تجلی عدل الهی و تعادل، توازن برای زمین و زمینیان محسوب میشود و آن تلاشی برپایه متعادل ساختن و قوت بخشیدن به ذهنیت در امر تشخیص، قضاوت و عملکرد انسانهاست. پیرو دستورات خداوند در سفر وییقرا (لاویان) فصل 23، اعیاد خداوند در این ماه توسط حضرت موسی به قوم بنی اسرائیل تأکید میشود لذا جهت قرار گرفتن اعیاد و مناسبتهای روشهشانا، کیپور، سوکا، هوشعناربا، شیمنی عصرت و شاووعوت در نزد یهودیان، ماه هفتم از مهمترین ماهها به شمار میرود. تیشری مصادف است با آغاز سال نو عبری (روش هشانا) یهودیان بر این باورند که خداوند در این روز پرونده عملکرد یکسال گذشته جهانیان را مورد بررسی قرار خواهد داد. ده روز پس از روش هشانا (یوم کیپور) از مهمترین اعیاد مقدس به نام روز توبه، روزه و کفاره آمده است.
خداوند به موشه (حضرت موسی)، این چنین گفت: اما روز دهم این ماه هفتم روز کیپور، عفو گناهان است. در پانزدهم ماه تیشری، سوکوت یا عید سایبانهاست و آن یادآور الطاف الهی به بنی اسرائیل در بیابان سینا به هنگام خروج از مصر میباشد. مدت برگزاری این عید هفت روز در نظر گرفته میشود.
هوشعناربا: اجرای سنتی مراسم به زمین، زدن شاخه بید طی انجام دعا و نیایش که در هفتم سوکا برگزار میشود.
یکی دیگر از آئینهای مذهبی یهودیان که در سفر وییقرا فصل بیست و سوم بر آن تأکید شده، ایام عومر میباشد. یهودیان به مدت هفت هفته از روز دوم پسح (عید فطیر) تا عید نزول تورا (شاووعوت) روزشماری میکنند و آن همزمان با تقدیم پیمانهای از محصول جو بوده است که در روز دوم پسح به خانه خدا تقدیم میشد.
در پانزدهمین روز همین ماه (نیسان) برای خداوند عید فطیر است. هفت روز فطیر بخورید. روز اول و روز هفتم برای شما روز اجتماع مقدس خواهد بود. هیچ کاری انجام ندهید. هفت روز قربانی برای خداوند تقدیم نمائید.
در سفر برشیت فصل 21 مشاهده میشود که هنگام انعقاد عهد و پیمان میان اوراهام (حضرت ابراهیم) و اوی ملخ چگونه از نماد هفت استفاده شده. اوراهام گوسفندان و گاوانی جهت پیمان بستن به اوی ملخ میدهد. اوراهام هفت ماده بره را از آن گوسفندان جدا قرار میدهد. اوی ملخ در مورد این هفت بره توضیح میخواهد. اوراهام پاسخ میدهد: این هفت بره را که از دستم میگیری، به عنوان شاهد باشد که این چاه را من حفر کردهام.
در سفر برشیت فصل 29 شرح حال ازدواج حضرت یعقوب و عهد و پیمانی که اجبارا با لاوان منعقد میکند، بیان میشود؛ یعقوب راحل را دوست میداشت، به لاوان گفت هفت سال برای ازدواج با راحل دختر کوچکت به تو خدمت خواهم نمود. لاوان با این امر موافقت میکند. پس از ازدواج (یعقوب) متوجه میشود به جای راحل، لئا را به نکاح او در آوردهاند. چنین مقرر گشت که پس از گذشت یک هفته از عروسی با لئا، لاوان راحل را به ازدواج یعقوب درآورد. در عوض هفت سال دیگر هم به لاوان خدمت کند.
یکی از آموزندهترین و مهمترین ماجراهای درج شده در توراه شرح حال حضرت یوسف، به ویژه در سفر برشیت فصل 41 است که به کرات از عدد هفت نام برده و این چنین بیان شده است: فرعون خواب دید که اینک کنار رودخانه نیل ایستاده است. از نیل هفت ماده گاو خوش قیافه و فربه به بالا آمده و در مرغزار شروع به چریدن میکنند. هفت ماده گاو دیگر بدقیافه و لاغر، هفت ماده گاو خوش قیافه و فربه را خوردند و فرعون بیدار شد. فرعون به خواب رفته و بار دوم خواب دید که اینک هفت خوشه چاق و خوب بر یک ساقه بالا آمده و هفت خوشه لاغر که باد شرقی آن را زده بود به دنبال آنها روئیده، خوشههای لاغر هفت خوشه چاق و پر را بلعیدند. فرعون بیدار گشت.
پس از آن که ملازمان از تعبیر خواب فرعون عاجز شدند، یکی از درباریان، یوسف را برای تعبیر خواب فرعون از زندان بیرون آورد و یوسف این گونه تعبیر میکند، هفت سال سرزمین مصر با فراوانی روبرو خواهد شد و هفت سال بعد از آن قحطی و خشکسالی در سرزمین مصر حکمفرما خواهد شد و با تدبیری که حضرت یوسف طی هفت سال فراوانی اندیشیده بود، توانست مصر را از یک خشکسالی حتمی نجات بخشد.
ارتباط عدد هفت در مورد مسائل کشاورزی و اجتماعی درخصوص رفتار طبقه مرفه با غیرمرفه این گونه بیان شده است. سفر وییقرا فصل 25: شش سال زمینت را کشت کن، حاصلش را جمعآوری نما. سال هفتم برای آن زمین شبات، تعطیل و استراحت کامل محسوب میشود. کشتزارت را نکار، تاکت را هرس ننما، محصول خودروی آن زمین را رهایش کرده، زیرا از آن خداوند است (وقف است). در سال هفتم زمین را آزادش بگذار تا بیچارگان قومت (غلامانت و مزدورانت) محصول آن را بخورند و باقی مانده آن برای مصرف خوراک چهارپایانت و دیگر حیواناتی که در سرزمین تو به سر میبرند باشد. در مورد تاکستانت و باغ زیتونت هم همین عمل را انجام بده.
در همین فصل آمده بعد از سپری شدن هفت بار تعطیلی یکساله یا به عبارتی گذراندن هفت تا هفت سال پیاپی (49 سال) سال پنجاهم «یوول» است، آن را مقدس بدار. در آن سرزمین برای تمام ساکنانش اعلام آزادی کنید.
از دیرباز طبق سنت یهود، رسم بر آن بوده مراسم سوگواری را هفت روز برگزار کنند. حضرت یعقوب 147 سال عمر نمود که هفده سال از عمرش را در مصر گذرانید. پس از رحلت آن حضرت، حضرت یوسف برای پدرش هفت روز و ملت مصر هفتاد روز مراسم سوگواری به جای آوردند. (برشیت فصل پنجاهم)
یکی از سمبلهای مهم یهودیت منورا هفت شاخه میباشد. چراغدانی که به فرمان خداوند به عنوان یکی از اسبابهای مکان مقدس (میشکان) توسط قوم بنیاسرائیل ساخته شد. در سفر شموت، فصل بیست و پنجم، خداوند از حضرت موسی میخواهد برای او مکانی مقدس (با تمام اسبابهایش) بسازد تا در میان آنها ساکن شود. بدین منظور از بنیاسرائیل میخواهد برای ساختن این مکان مقدس از بهترین و نفیسترین اقلام مثل طلا، نقره، مس و پشم با رنگهای گوناگون، عطریات، چوب اقاقیا، سنگهای عقیق و نگینها و غیره استفاده نمایند. (البته خودشان کلیه این مایحتاج را به عنوان هدیه با رغبت و با رضایت تقدیم کنند). در ادامه این فصل، این چنین میفرماید: چراغدانی از طلای ناب درست کن، یکپارچه ساخته شود. پایه و شاخه (میانی) زینت تمام جام شکل، زینتهای سیبی شکل و زینتهای گل شکل این چراغدان از خود آن باشد و شش شاخه از دو طرف آن منشعب شود. یا به عبارتی در هر طرف پایه میانی سه شاخه چراغدان قرار گرفته باشد و با تمام متعلقاتش به وزن یک کیکار (معادل 6/57 کیلوگرم) در نظر گرفته شود.
قبالیستها بر این باورند هفت شاخه منورا، مرتبط با دنیای هفتگانه و نمودار اصول تکامل بشر و هر شاخه نمایانگر تجلی نور الهی است. همانطور که قبلا اشاره شد، چراغدان متشکل است از یک ستون میانی سه شاخه کناری سمت راست و سه شاخه کناری سمت چپ که به صورت یکپارچه ساخته شده است.
نگرشی دیگر، اما کوتاه در مورد عدد هفت از سایر فصول کتب مقدس:
• خداوند به نوح گفت این علامت (رنگین کمان) عهدی است بین من و جهان. هنگامی که آن را بالای زمین در ابرها پدید آوردم، عهدم را با شما استوار خواهم کرد که دیگر چنین طوفانی زمین را تباه نکند. «برشیت، فصل 9». رنگین کمان دارای هفت رنگ میباشد.
• اولین ضربه که خداوند توسط حضرت موسی در مصر بر رود نیل وارد کرده هفت روز به طول انجامید. (شموت فصل هفتم)
• هفت روز پس از بیرون آمدن از مصر، خداوند، عرابهها و سواران تمام لشکریان فرعون را که در تعقیب بنیاسرائیل به دریا آمده بودند، با برگشت آب بر رویشان، غرق نمود و قوم بنیاسرائیل را نجات داد. ( شموت فصل 14)
• برای جمعآوری مائده آسمانی (مان) شش روز آن را برچینید و روز هفتم شبات است. در این روز «مان» وجود نخواهد داشت. (شموت فصل 16)
• هفت روز قربانگاه را تطهیر نموده مقدسش کن تا آن قربانگاه فوقالعاده مقدس گردد. آن چه با آن قربانگاه تماس یابد مقدس شود.
• تولد و درگذشت حضرت موسی در هفتم ماه آدار به وقوع پیوست.
•در جمجمه انسان هفت جایگاه مقدس وجود دارد. دو چشم، دو گوش، دو سوراخ بینی و یک دهان.
• اولین ضربه که خداوند توسط حضرت موسی در مصر بر رود نیل وارد کرده هفت روز به طول انجامید. (شموت فصل هفتم)
• هفت روز پس از بیرون آمدن از مصر، خداوند، عرابهها و سواران تمام لشکریان فرعون را که در تعقیب بنیاسرائیل به دریا آمده بودند، با برگشت آب بر رویشان، غرق نمود و قوم بنیاسرائیل را نجات داد. ( شموت فصل 14)
• برای جمعآوری مائده آسمانی (مان) شش روز آن را برچینید و روز هفتم شبات است. در این روز «مان» وجود نخواهد داشت. (شموت فصل 16)
• هفت روز قربانگاه را تطهیر نموده مقدسش کن تا آن قربانگاه فوقالعاده مقدس گردد. آن چه با آن قربانگاه تماس یابد مقدس شود.
• تولد و درگذشت حضرت موسی در هفتم ماه آدار به وقوع پیوست.
•در جمجمه انسان هفت جایگاه مقدس وجود دارد. دو چشم، دو گوش، دو سوراخ بینی و یک دهان.
• در تقویم یهود هفت موعد وجود دارد. روش هشانا، کیپور، سوکا، حنوکا، پوریم، پسح و شاووعوت.
• حد فاصل بین موعد پسح و شاووعوت هفت هفته می باشد.
• دوره موعد پسح و سوکا هفت روز می باشد.
• در هر 19 سال گاهشمار عبری، هفت سال آن دارای آدار دوم می باشند و آنرا کبیسه می نامند.
• هفتمین ماه عبری تیشری می باشد و آن ماه قضاوت الهی است.
• در هر صبح شبات هنگام قرائت تورا، هفت براخا خوانده می شود.
• بند تفیلین را هفت مرتبه به دور دست می پیچند.
• قوم بنی ایسرائل پس از خروج از مصر، هفت هفته طول کشید تا به پای کوه سینا برسد.
• ده ضربت که به امر خداوند بر مصریان وارد شد، هر کدامشان هفت روز به طول انجامید.
• بیت همیقداش دارای هفت دروازه ورودی بوده است.
• هنگام عقد کتوبا برای عروس و داماد، هفت براخا قرائت می شود.
• ستاره ماغن داوید متشکل از هفت سفیروت می باشد.
• گندم پس از طی هفت مرحله به نان مبدل خواهد شد.
• درخت زیتون هفت سال طول خواهد کشید تا محصول دهد.
• کره زمین متشکل از هفت قاره می باشد
و ...
• حد فاصل بین موعد پسح و شاووعوت هفت هفته می باشد.
• دوره موعد پسح و سوکا هفت روز می باشد.
• در هر 19 سال گاهشمار عبری، هفت سال آن دارای آدار دوم می باشند و آنرا کبیسه می نامند.
• هفتمین ماه عبری تیشری می باشد و آن ماه قضاوت الهی است.
• در هر صبح شبات هنگام قرائت تورا، هفت براخا خوانده می شود.
• بند تفیلین را هفت مرتبه به دور دست می پیچند.
• قوم بنی ایسرائل پس از خروج از مصر، هفت هفته طول کشید تا به پای کوه سینا برسد.
• ده ضربت که به امر خداوند بر مصریان وارد شد، هر کدامشان هفت روز به طول انجامید.
• بیت همیقداش دارای هفت دروازه ورودی بوده است.
• هنگام عقد کتوبا برای عروس و داماد، هفت براخا قرائت می شود.
• ستاره ماغن داوید متشکل از هفت سفیروت می باشد.
• گندم پس از طی هفت مرحله به نان مبدل خواهد شد.
• درخت زیتون هفت سال طول خواهد کشید تا محصول دهد.
• کره زمین متشکل از هفت قاره می باشد
و ...