نام های خداوند
برای مطالعهی هر بخش، روی عنوان آن که در ذیل چکیدهی هر بخش آمده کلیک نمایید.
همچنین امید است که فایل های صوتی سخنرانی های مزبور به زودی آماده ی انتشار در این وبسایت شود
----------------------------------------------------------------
چکیدهی بخش اول
نامهای خداوند، بیان چیستی خداوند نیست، بلکه تلقی انسان را از خداوند مینمایاند، از آنجا که همهی این نامها، همچون میراثی از گذشتگان به ما رسیده است، بدیهی خواهد بود که خدا شناسی ما نیز بیشتر مبتنی بر تلقی پیشینیان باشد و نه تجربهای مستقل. این در حالی است که جهان شناسی و انسان شناسی امروز نسبت به گذشته تغییر نموده است، به نظر می رسد اکنون بهجاي آنكه سخن خود را از آسمان و از خدا شروع كنيم، بايد از زمين و از انسان آغاز كنيم
برای مشاهدهی متن کامل بخش اول روی عنوان ذیل کلیک کنید
بخش دوم:
انسان، موجودی یاد گیرنده و طبعا تغییر پذیر است که توانسته پای از دایرهی بستهی غریزه بیرون بگذارد. این گشودگی در برابر هستی، انسان را از «من اکنون» به «من ایده آل» میخواند. اما «من ایدهآل» یا «جامعهی ایده آل» چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ آیا می توان از نام های خداوند تاویل تازهای داشت که برای پدید آوردن آن «من ایده آل» یا «جامعهی ایده آل» مناسب باشد؟
متن کامل:
آیا میتوان تاویل تازهای از نام خداوند داشت؟
بخش سوم
نامهای خداوند را که در متن قرآن آمده، به دو بخش اساسی میتوان تقسیم کرد. یکی نام «الله» که همیشه با ضمیر غایب از او یاد شده این نام همچنین برای ذهن خودآگاه که مقید به زمان و مکان است قابل درک نیست. اما نامهای دیگر خداوند، از قبیل «رب»، «عالم»، «قادر» و...حضور معنای در ذهن پیدا میکنند و برای انسان قابل فهم و تجربه پذیر خواهد بود.
طرح نام خداوند در دو قلمرو «حضور» و «غيبت»، ميتواند نتايجي مثبت براي انسان وجامعه پديد آورد اما خلط اين دو قلمرو و عدم تشخيص آن نيز میتواند سبب گزندها و آسيبهاي جبران ناپذير گردد.
متن کامل بخش سوم:
نامهای خداوند را که در متن قرآن آمده، به دو بخش اساسی میتوان تقسیم کرد. یکی نام «الله» که همیشه با ضمیر غایب از او یاد شده این نام همچنین برای ذهن خودآگاه که مقید به زمان و مکان است قابل درک نیست. اما نامهای دیگر خداوند، از قبیل «رب»، «عالم»، «قادر» و...حضور معنای در ذهن پیدا میکنند و برای انسان قابل فهم و تجربه پذیر خواهد بود.
طرح نام خداوند در دو قلمرو «حضور» و «غيبت»، ميتواند نتايجي مثبت براي انسان وجامعه پديد آورد اما خلط اين دو قلمرو و عدم تشخيص آن نيز میتواند سبب گزندها و آسيبهاي جبران ناپذير گردد.
متن کامل بخش سوم:
حضور و غیبت در نامهای خداوند
واژگونگی در فهم نامهای خداوند
---------------------------------------------------------------------
بخش چهارم
برای عبور از «من اکنون» به »من ایده آل» یا به «جامعهی ایده آل» میتوانیم از نامهای متعالی خداوند به عنوان ایدههای متعالی و درونی نمودن آن ایده ها، بهره بجوییم. اما لازم است این نام ها برای ما قابل درک وقابل تجربه باشند. رها کردن نام های قابل فهم که زیر مجموعهی نام «الله» است و صرفا و تنها به نام «الله» دل بستن، مشکل ما را برای رسیدن به انسان ایده آل، حل نخواهد کرد.
متن کامل بخش چهارم:
برای عبور از «من اکنون» به »من ایده آل» یا به «جامعهی ایده آل» میتوانیم از نامهای متعالی خداوند به عنوان ایدههای متعالی و درونی نمودن آن ایده ها، بهره بجوییم. اما لازم است این نام ها برای ما قابل درک وقابل تجربه باشند. رها کردن نام های قابل فهم که زیر مجموعهی نام «الله» است و صرفا و تنها به نام «الله» دل بستن، مشکل ما را برای رسیدن به انسان ایده آل، حل نخواهد کرد.
متن کامل بخش چهارم:
واژگونگی در فهم نامهای خداوند
---------------------------------------------------------------------
بخش پنجم
نامهای متعالی خداوند، در عین حال که تعالی بخش انسان میتواند باشد، همچنین میتواند سبب گزند و آسیب هم بشود. هر انسانی دوست دارد عزت را، گرامی بودن را، قدرت داشتن را، غنی بودن را و دیگر نام های خداوند را...تجربه کند، اما هنگامی که فردی یا گروهی این نام ها، یا این ایده ها را تنها حق خود تلقی کند و بخواهد در انحصار خویش بگیرد، بدیهی است که به غرور و خود برتر بینی گرفتار شود و به این سبب خصومت و دشمنی و جدال های بی پایان را در جامعهی انسانی دامن زده است. نام های خداوند، ایده های متعالی همهی انسانها است «آدم» کلیتی از مجموعهی انسان ها است. غفلت از این نکته، سبب می شود که انگیزهی استعلاجویانهی انسان به برتری طلبی سلطه گرانه تبدیل شود.
متن کامل بخش پنجم:
گزند و آسیب نامهای متعالی
نامهای متعالی خداوند، در عین حال که تعالی بخش انسان میتواند باشد، همچنین میتواند سبب گزند و آسیب هم بشود. هر انسانی دوست دارد عزت را، گرامی بودن را، قدرت داشتن را، غنی بودن را و دیگر نام های خداوند را...تجربه کند، اما هنگامی که فردی یا گروهی این نام ها، یا این ایده ها را تنها حق خود تلقی کند و بخواهد در انحصار خویش بگیرد، بدیهی است که به غرور و خود برتر بینی گرفتار شود و به این سبب خصومت و دشمنی و جدال های بی پایان را در جامعهی انسانی دامن زده است. نام های خداوند، ایده های متعالی همهی انسانها است «آدم» کلیتی از مجموعهی انسان ها است. غفلت از این نکته، سبب می شود که انگیزهی استعلاجویانهی انسان به برتری طلبی سلطه گرانه تبدیل شود.
متن کامل بخش پنجم:
گزند و آسیب نامهای متعالی
گزند و آسیب نامهای متعالی
علی طهماسبی
علی طهماسبی