کافه تلخ

۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

نام های خداوند، علی طهماسبی



نام های خداوند


برای مطالعه­‌ی هر بخش، روی عنوان آن که در ذیل چکیده‌­ی هر بخش آمده کلیک نمایید.
هم‌چنین امید است که فایل های صوتی سخنرانی های مزبور به زودی آماده ی انتشار در این وبسایت شود

----------------------------------------------------------------

چکیده­‌ی بخش اول

نام­های خداوند، بیان چیستی خداوند نیست، بلکه تلقی انسان را از خداوند می­‌نمایاند، از آنجا که همه­‌ی این نام‌­ها، هم‌چون میراثی از گذشتگان به ما رسیده است، بدیهی خواهد بود که خدا شناسی ما نیز بیشتر مبتنی بر تلقی پیشینیان باشد و نه تجربه­ای مستقل. این در حالی است که جهان شناسی و انسان­ شناسی امروز نسبت به گذشته تغییر نموده است، به ­نظر می­ رسد اکنون به‌جاي آنكه سخن خود را از آسمان و از خدا شروع كنيم، بايد از زمين و از انسان آغاز كنيم

برای مشاهده­ی متن کامل بخش اول روی عنوان ذیل کلیک کنید

اسم­ها و تلقی­های متفاوت

فایل صوتی


بخش دوم:

انسان، موجودی یاد گیرنده و طبعا تغییر پذیر است که توانسته پای از دایره­ی بسته­ی غریزه بیرون بگذارد. این گشودگی در برابر هستی، انسان را از «من اکنون» به «من ایده­ آل» می­خواند. اما «من ایده­آل» یا «جامعه­ی ایده ­آل» چه ویژگی­ هایی باید داشته باشد؟ آیا می ­توان از نام ­های خداوند تاویل تازه­ای داشت که برای پدید آوردن آن «من ایده ­آل» یا «جامعه­‌ی ایده ­آل» مناسب باشد؟

متن کامل:
آیا می­توان تاویل تازه­ای از نام خداوند داشت؟



بخش سوم

نام­های خداوند را که در متن قرآن آمده، به دو بخش اساسی می­توان تقسیم کرد. یکی نام «الله» که همیشه با ضمیر غایب از او یاد شده این نام همچنین برای ذهن خودآگاه که مقید به زمان و مکان است قابل درک نیست. اما نام­های دیگر خداوند، از قبیل «رب»، «عالم»، «قادر» و...حضور معنای در ذهن پیدا می­کنند و برای انسان قابل فهم و تجربه پذیر خواهد بود.

طرح نام خداوند در دو قلمرو «حضور» و «غيبت»، مي‌تواند نتايجي مثبت براي انسان وجامعه پديد آورد اما خلط اين دو قلمرو و عدم تشخيص آن نيز می­تواند سبب گزندها و آسيب‌هاي جبران ناپذير گردد.

متن کامل بخش سوم:

حضور و غیبت در نام­های خداوند


بخش چهارم

برای عبور از «من اکنون» به »من اید­ه ­آل» یا به «جامعه­ی ایده­ آل» می­توانیم از نام­های متعالی خداوند به عنوان اید­ه­های متعالی و درونی نمودن آن ایده ­ها، بهره بجوییم. اما لازم است این نام ­ها برای ما قابل درک وقابل تجربه باشند. رها کردن نام­ های قابل فهم که زیر مجموعه­ی نام «الله» است و صرفا و تنها به نام «الله» دل بستن، مشکل ما را برای رسیدن به انسان ایده­ آل، حل نخواهد کرد.

متن کامل بخش چهارم:

واژگونگی در فهم نام­های خداوند

---------------------------------------------------------------------

بخش پنجم

نام­های متعالی خداوند، در عین حال که تعالی بخش انسان می­تواند باشد، همچنین می­تواند سبب گزند و آسیب هم بشود. هر انسانی دوست دارد عزت را، گرامی بودن را، قدرت داشتن را، غنی بودن را و دیگر نام ­های خداوند را...تجربه کند، اما هنگامی که فردی یا گروهی این نام ­ها، یا این ایده­ ها را تنها حق خود تلقی کند و بخواهد در انحصار خویش بگیرد، بدیهی است که به غرور و خود برتر بینی گرفتار شود و به این سبب خصومت و دشمنی و جدال­ های بی­ پایان را در جامعه­‌ی انسانی دامن زده است. نام­ های خداوند، ایده ­های متعالی همه­ی انسان­ها است «آدم» کلیتی از مجموعه‌­ی انسان­ ها است. غفلت از این نکته، سبب می­ شود که انگیزه­ی استعلاجویانه­‌ی انسان به برتری طلبی سلطه­ گرانه تبدیل شود.

متن کامل بخش پنجم:

گزند و آسیب نام­های متعالی