کافه تلخ

۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

سوره‌ی تکویر و آخرالزمان - علی طهماسبی




پیش زمینه‌ها در متون عهد عتیق

چکیده:

طرح آخرالزمان یا نقطه‌ی پایان در عهد عتیق، از آنجا آغاز می‌شود که آدم در مواجهه‌ی با مرگ بی بازگشت خویش قرار می‌گیرد. در این متن، رسیدن به نقطه‌ی پایان به سبب گناهکاری آدم دانسته شده است. طوفان نوح، عذاب شهرهای سدوم و گمورا، و بسیاری وقایع دیگر که در عهد عتیق آمده از همین منظر گناهکاری آدمیان و انتقام خداوند از انسان نگریسته شده است.

فروپاشی عناصر طبیعی مانند خورشید و ماه و ستارگان، طوفان‌ها، زلزله‌ها و خشکسالی‌ها، به عنوان ابزارهایی طرح شده است برای رسانیدن انسان به نقطه‌ی پایان. اما از نگاه تاویلی، می‌توان گفت که بیان این حوادث طبیعی، نوعی فرافکنی وقایع روانی انسان‌ها در مواجهه‌ی با مرگ هم بوده است.

از ویژگی‌های مهم نقطه‌ی پایان در عهد عتیق، یکی هم این است که معمولا هر نقطه‌ی پایانی، به آغازی دیگر پیوند می‌خورد، و به این گونه حیات در ساحت‌های تازه بازخوانی می‌شود.

متن کامل: تاملی در سوره‌ی تکویر و آخرالزمان/ بخش اول در عهد عتیق

یک توصیه: این بخش شامل 7 صفحه است؛ بخش دوم شامل 10 صفحه و بخش سوم 14 صفحه که در مجموع 31 صفحه می شود به همین جهت توصیه می شود برای مطالعه ی دقیق تر از هر سه بخش نسخه ای چاپی روی کاغذ تهیه و سپس مورد مطالعه قرار گیرد




بخش دوم: در کلام مسیح

چکیده:

مشخص‌ترین گفتار در باره‌ی آخرالزمان را در باب بیست و چهارم انجیل متی می‌توان مشاهده کرد. آخرالزمانی که در این باب طرح شده، از ویرانی ملک سلیمان گرفته تا همه‌ی جهان را در بر می‌گیرد. در این باب نیز شاهد در هم پیچیده شدن خورشید، فروریختن ستارگان، و برخی وقایع سهمگین دیگر هستیم که نشانه‌هایی از رسیدن به نقطه‌ی پایان دانسته شده است.

پس از این فروپاشی است که ملکوت ظاهر می‌شود. و کسانی می‌توانند وارد ملکوت شوند که در یک دگردیسی رمز آلود، از جسم به روح تبدیل شده باشند. طرح دوآلیزم جسم و روح و نجات روح از مهمترین مضامین این بخش در باب آخرالزمان است.

متن کامل: تاملی در سوره‌ی تکویر و آخرالزمان. بخش دوم: در کلام عیسی مسیح

بخش سوم

چکیده:

سوره‌ی تکویر دو پیش زمینه‌ی مشخص دارد، یکی فرهنگ و ادب عرب جاهلی که با بعثت پیامبر به نقطه‌ی پایان خود می‌رسد و خدایانشان از اریکه‌ی قدرت فرو می‌ریزند. پیش زمینه‌ی دیگر، گفتار انبیاء سلف، به ویژه گفتار عیسی مسیح در باب نقطه‌ی پایان است.

در شرح این سوره، اشاره‌ای به ساختار متن سوره شده است و سپس کل آیات به چهار پرده تقسیم شده که عبارتند از:

1- فروپاشی عناصری که حیات انسان به آن وابسته است و همزمان طنین آوای کشته شده‌ی مجهول که آوای سنگین و سترگ او همه‌جا طنین انداز می‌شود و همگان را به پرسش می‌گیرد که به چه جرمی کشته شده است؟
2-آشکار شدن همه‌ی اعمالی که آدمیان به پنهانی یا به ناخودآگاه انجام داده‌اند و رسیدن به نوعی آگاهی در مورد خود
3- بازگشت عناصر طبیعی به جای خود و دمیدن صبحی تازه
4- ورود راوی به صحنه و اینکه این گفتار از قول رسولی کریم است و اشاره به این نکته که این رسول کریم چه کسی بوده است؟ عیسی مسیح یا جبرئیل؟
متن کامل: تاملی در سوره‌ی تکویر و آخرالزمان، بخش سوم سوره‌ی تکویر

این بخش شامل 14 صفحه در فرمت پی دی اف است, به همین جهت تهیه یک نسخه چاپی از متن کامل بر روی کاغذ برای مطالعه ی دقیقتر مطلب توصیه می شود