کافه تلخ

۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

آموزش یوگا

 

برای انجام تمرینات باید اطلاعاتی در مورد کلیت بدن پرانیک که دومین لایه بدن میباشد داشت تا بتوان درک درستی از تاثیر تمرینات بدست آورد. این بدن از نادی های بسیاری که همان مسیر های انتقال انرژی هستن و چاکراه ها تشکیل شده. سه نادی اصلی به نام آیدا و پنگالا و سوشومنا هستند که از پایین ترین چاکرا بنام مولاداهارا آغاز شده به سمت بالا در امتداد ستون فقرات ادامه می یابند تا هرسه در چاکرای آجنا باهم یکی شده و به چاکرای ساهاسرارا در تاج سر میروند. نیروی آگاهی نیز درون این کانالها جریان دارد.

نادی آیدا اعمال ذهنی را کنترل میکند و به ماه مربوط است، متصل به حفره سمت چپ بینی میباشد و زمانی که این حفره فعال است، نشان از فعالیت آیدا دارد. پنگالا اما نیروی فیزیکی و حیاتی را کنترل کرده با خورشید مربوط است و به حفره سمت راست بینی متصل میباشد. فعال بودن این حفره نیز دلیل بر فعال بودن پنگالاست و فعالیت هردو دلیل بر فعال بود سوشومناست که آگاهیهای روحی درآن جریان دارند.

آیدا و پنگالا برخلاف سوشومنا مسیری مستقیم ندارند بلکه حرکتشان منحنی وار است و در هر چاکرا همدیگر را قطع میکنند. وقتی جریان تنفس در سوراخ راست است نیمکره چپ مغز فعال است و بلعکس. اگر تنفس همزمان در هر دو در جریان باشد هردو نیمکره مغز باهم فعال هستند و در نتیجه نظم فکری به وجود می آید.

اهمیت فعال شدن سوشومنا بخاطر صعود کندالینی از آن است.

اما چاکرا، به معنی گرداب است، تعداد آنها در بدن زیاد میباشد اما در یوگا به چند عدد از آنها اشاره شده است. در جاهای مختلف از جمله سایت های اینترنتی دیده شده که محل چاکراها را در جلوی بدن معرفی میکنند مثلاً چاکرای مانیپورا در محل ناف قراردارد. این اشتباه است چاکراهها در امتداد ستون فقرات قراردادند اما نه دقیقاً بروی خود آن. ولی هر چاکرا(بجز مولاداهارا و ساهاسرارا) دارای نقطه ای در قسمت جلوی بدن میباند که به آن کاشترام نام نهاده اند و این نقطه در ارتباط مستقیم با خود چاکراست.

پس ناف کاشترام چاکرای مانیپوراست و به همین ترتیب مابقی.

کیفیت های عالی انسان از قبیل عشق، شفقت، سپاسگزاری و ... تظاهرات مغز هستند که با بیداری چاکراها آشکار می گردند به همین مناسبت است که به بیداری چاکرای آناهاتا تا این حد اهمیت داده شده است. درمتون قدیمی بر آناهاتا، آجنا و مولاداهارا تاکید دارند اما یوگیها تاکیدشان بر آجنا و مولاداهارا است. با بیداری آناهاتا یک عشق جمعی در وجود پیدا میشود.
هریک از چاکراها، انباری است از ذخایر کارما یا ساماسکارهای خوب و بد، مثبت و منفی، و این مشکل واقعی بیداری آنهاست. هرچاکرا با یک انفجار و یا ظهور، این کارماها را از عمق به رویه خواهد آورد که مواجهه با آنها کار هرکس نیست. به همین دلیل گروهی بیداری را از آجنا آغاز میکنند تا آن خود راهنمای چنین شرایطی باشد.

انبار ناخودآگاه، تجربیات انسانی نه تنها از دوران کودکی، بلکه تا گذشته اجدادی بشر که به حیوانات میرسد را به شکل تصاویر و سمبل ها درون خود ذخیره دارد. "کارل گوستاویونگ- روانشناسی ضمیرناخودآگاه"

آجنا چاکرا:

افکار و انعکاسات ذهنی و روانی از آجنا شروع میشوند. تمرکز برآن آگاهی شخصی را استحاله میکند و توسعه میدهد. آگاهی شخصی اساساً دربردارنده نفس است، به حساب نفس است که ما از دوگانگی ضمیرآگاه هستیم و تازمانی که آن وجود دارد "سمادهی" نمی تواند به وجود آید، تازمانی که خود را به یاد می آورید نمی توانید از خود برخیزید. با بیداری آجنا و اتصال سه نادی اصلی در آن شما بطور کامل خود را فراموش میکنید، نه به این معنی که ناهوشیار هستید بلکه به این جهت که آگاهی گسترش پیدا میکند و یک جنس میشود. آگاهی فردی رسوب میکند.

آجنا در سانسکریت به مفهوم اطاعت کردن است، به وسیله آن گرو و پیروانش به هم متصل میشوند. در عمیق ترین حالات مراقبه، وقتی شخص کیفیت حواس را از دست میدهد، گروی درونی او ظاهر میشود. این چاکرا در زنان نسبت به مردان بیدارتر است.

محل دقیق آن در پشت مرکز بین دوابرو و در مخ قرار گرفته و در راس ستون فقرات میباشد. احساس موقعیت آن در آغاز بسیار سخت است ازین رو تمرینات بیدار سازی برروی کاشترام آن صورت میگیرد، نقطه بین دوابرو.

تا زمانی که آجنا بیدار نشود، ما زیر پوششی از فریب قرارداریم. اشیاء را به درستی نمی بینیم. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر این موضوع و حتی درک بهتر اساس جهانی که در آن زندگی میکنید کتاب "جهان هولوگرافیک اثر مایکل تالبوت" رو مطالعه کنید. دسترسی به چاکرای ساهاسرارا نیز با حالت ذهنی معمولی امکانپذیر نیست، باید آجنا بازشود تا راه رسیدن به ساهاسرارا درک گردد. ازهمین رو یوگی ها در کتابهایشان تمرین مشخصی برای ساهاسرارا ذکر نمیکنند.

توجه داشته باشید که آجنا و مولاداهارا با هم در پیوندند. بیداری هر یک سبب بیداری دیگری میشود. بهترین روش بیداری آجنا، انجام تمرینات مربوط به هر دو چاکراست.

توضیحات ابتدایی:

بهترین زمان برای انجام تمرینات 2 ساعت قبل از طلوع خورشید است زیرا انرژی روحانی در طی آن زیاد میباشد. در زمان انجام شکم باید خالی باشد، بطور کلی در خصوص تغذیه باید سلامت مواد و به اندازه مصرف کردن مورد توجه قرارگیرد.

ای آرجونا، به هیچ وجه ممکن نیست کسی یوگی گردد چنانچه زیاد یا کم بخورد، و همچنین زیاد یا کم بخوابد. "بهاگاوادگیتا"

در زمان تمرینات اگر ذهن در تشویش است نگرانی نداشته باشید. اجازه دهید افکار ظاهر شوند و مانند یک شاهد آنها را تماشاکنید، اما به تمرین ادامه دهید.

وضعیت نشستن:

سیدآسانا: پاها را به سمت جلو دراز کنید، ساق پای چپ را از زانو خم کرده پاشنه پا را در جهت مخالف طوری قراردهید که پاشنه بر سطح ناحیه بین مقعد و بیضه فشار آورد. ساق پای راست را نیز از زانو خم کرده و آن را در جهت مخالف پای چپ قراردهید طوری که پاشنه به سمت بالا باشد و جهازتناسلی را لمس کند. انگشتهای پارا بین عضلات ساق و ران قراردهید.

برای زنان از سیدهایونی آسانا استفاده میشود به همان طریق بالا فقط پاشنه پای چپ باید طرف داخل واژن قرار داده شود و پای راست کلیتوریس را لمس کند.

البته این شیوه و شیوه های دیگر نشستن برای بهتر منتقل شدن انرژی ابداع شده اند، در صورتی که فرد توانایی انجامشان را نداشته باشد میتواند در حالتی راحتتر به تمرین بپردازد.

تمرین شماره 1:

انالوماویلوما (رفت و آمد تنفس)

از قویترین تمرینات میباشد. در یک وضعیت کاملاً راحت بنشینید. مطمئن شوید که ستون فقرات راست است و بدن وانهاده و آزاد.

آگاهی خود را بر تنفس و سوراخهای بینی متمرکز کنید، زمانی که دم را انجام میدهید تمام آگاهی را متوجه تنفس کنید که از سوراخ بینی تا محل بین دو ابرو جریان دارد. موقعی که بازدم انجام میشود تمام آگاهی باید آن را که از مرکز بین دو ابرو تا خروج از سوراخ بینی ادامه می یابد، دنبال کند.

به شکل مثلثی از تنفس که راس آن مرکز بین دوابرو است آگاه باشید.چند دور انجام دهید.

احساس کنید که تنفس از سوراخ چپ بینی انجام میگیرد و سپس در سوراخ سمت راست، و بعد آگاه باشید به عمل تفنس از هر دو سوراخ بینی. چند دور انجام دهید.

این عمل برای آمادگی ذهن جهت انجام اصل تمرین است، به نوعی گرم کردن. حدود 2دقیقه زمان برای اعمال بالا کافیست، البته اینکه شما احساس کنید کافیست مهم تر است.

شروع تمرین: با هوشیاری کامل دم را از سوراخ سمت چپ بینی تا کاشترام آجنا در بین دوابرو ادامه دهید و بازدم را از سمت راست، بعد دم را از سوراخ سمت راست تا بین دوابرو و بازدم را از سوراخ سمت چپ، این یک دور است. بعد از اینکه چهار دور کامل انجام شد، از دور پنجم دم و بازدم همزمان از دو سوراخ بینی انجام میشوند، تصور کنید که دم و بازدم در یک شکل 8 انجام میگیرند.

این تنفس را با شمارش معکوس از صد تا صفر، یکصد دور انجام دهید. باشماره 100 دم از سوراخ سمت چپ و بازدم از سوراخ سمت راست و بعد دم از سوراخ سمت راست و بازدم از سوراخ سمت چپ. شماره 99 و 98 و 97نیز به همین شکل. با شماره 96 دم و بازدم از هر دو سوراخ بینی و این عمل را تا صفر ادامه دهید.

تذکر: دقت در شماره لازم است و باید شمارش به صورت معکوس صورت گیرد و بسیار اهمیت دارد که در آن اشتباهی رخ ندهد. اگر خطایی صورت گرفت تمرین را دوباره از صد شروع کنید، زیرا هدف از تمرین تحریک آجنا در آگاهی عالی در سطح فیزیکی است. بدین جهت باید آگاهی در شمارش حفظ گردد.

معمولاً این تمرین اگر به آرامی انجام شود حدود 15 تا 20 دقیقه زمان میبرد. به تدریج توانایی در انجام آن بیشتر میشود، پس اگر در ابتدا مشکلی داشتید نباید باعث سستی گردد، به تمرینات ادامه دهید، کارهای ساده ی بسیاری در زندگی هستند که انجام دادنشان زمان زیادی از شما گرفته، میتوانید یادگیری دوچرخه سواری را بیاد بیاورید، چند بار زمین خورده اید؟!