کافه تلخ

۱۳۹۱ تیر ۱۴, چهارشنبه

شگفتی های ابعاد بالاتر کائنات

اسرار و شگفتی های ابعاد بالاتر کائنات
 

اگرچه ما در جهاني با سه بُعد مكاني طول، عرض و ارتفاع زندگي مي‌كنيم اما آيا اين لزوماً به اين معناست كه كل هستي هم صرفاً داراي سه بُعد مكاني است و ابعاد بالاتري ندارد؟ خير
چنين نيست. در واقع بر اساس مهم ترین نظریات مطرح در فیزیک امروز، کائنات دارای ابعاد ناشناخته و بالاتر متعدد دیگری غیر از 3 بُعد مکانی جهان ما است. به عنوان مثال بر مبنای نظریه اَبَرریسمان، هستی بجای 3 بُعد مکانی دارای 10 بُعد مکانی است!

وجود این ابعاد بالاتر هستی می تواند بسیاری از معماهای لاینحل مطرح در فیزیک امروز نظیر معمای وجود جهان های موازی، معضل ماده تاریک، مسأله وحدت نیروهای بنیادین جهان و ... را حل کند.

البته ذهن محدود بشر قادر نیست این ابعاد بالاتر را مستقیماً تجسم کند و بنابراین چاره ای نداریم جز آنکه این ابعاد بالاتر را بر روی سه بُعد تصویر کنیم تا برای ما قابل تجسم شود (به عبارتی با این کار بجای مشاهده یک جسم چند بُعدی مجبوریم به دیدن تصویر سه بُعدی آن اکتفا کنیم).

به عنوان مثال در این فیلم کوتاه، تصویر سه بُعدی یک اَبَرمکعب 4 بُعدی در حال چرخش را می بینید. البته همانطور که بیان شد متأسفانه ذهن بشر نمی تواند خود اَبَرمکعب را تصور کند و ما ناچاریم به دیدن تصویر سه بُعدی در حال چرخش آن بسنده کنیم.

آری، به راستی که ابعاد بالاتر کائنات، پُر از اسرار و شگفتی هاست. اما آیا بشر با ذهن محدود خود می تواند تمامی اسرار کائنات را درک کند؟