کافه تلخ

۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

تشکیل جمعیت های سری در ایران و کشورهای باستانی مصر و چین و یونان


تهیه و تنظیم :سایت اندیشه

تشکیل جمعیت های سری در ایران و کشورهای باستانی مصر و چین و یونان همه جا مقدمه تحولات عظیم فلسفی علمی و اجتماعی و سیاسی در زندگی مردم این کشورها بوده است .

این امر آنقدر مسلم است که می توان گفت کمتر تحول بزرگی در صحنه تاریخ رخ داده که مقدمات آن از مدتها پیش به وسیله جماعات سری فراهم و پی ریزی نشده باشد

بهترین مثال از تاریخ قدیم برای اثبات این سخن یکی پیشرفت مسیحیت در جهان است و دیگری آزاد شدن ایران از زیر سلطه خلفای عرب که زمینه تحول بزرگ نخستین را انجمن های سری مسیحیان و دومی را جمعیت های سری شعوبیه و امثال آنها فراهم ساختند موسسین جمعیت های سری به منظور نحقق هدفها و مقاصد خود یاران و اعضا ی خویش را به دقت انتخاب می نمودند . مخاطرات فراوانی که در راه جمعیت های سری وجود داشت سبب می شد که آزمایش های سختی به همراه کیفیات غیر عادی از خواستاران ورود به جمعیت ها به عمل آوردند

فداییان و یاران جمعیت های سری حتما از میان مردمی انتخاب می شدند که اسیر شهوات نبوده و ترسو آفریده نشده باشند . راه هایی که بشر بیابانگرد برای گریختن از خطرات احتمالی می توانست ابتکار کند به تناسب کوتاهی فکر او محدود بود

او خطرات احتمالی و آینده معینی را نمی توانست پیش بینی و حساب کند تا برای فرار از آنها به چاره جویی به پردازند

از این رو مظاهر ترس در بشر وحشی کم بود و طبعا شجاعت و بی باکی در نهادش وجود داشت . شهوات و امیال بشر وحشی نیز متنوع جوراجور نبود و از دایره آنچه در غریزه آدمی نهاده شده تجاوز نمی کرد

اما در مردم شهری و متمدن مظاهر ترس خیلی بیشتر از مردم بیابانی است و طرقی که شهریان به ویژه درس خوانها برای رهایی از ترس ابتکار می کنند آنقدر فراوان و متفاوت است که هیچ قابل با ابتکارات مردم بیابانی است

تزویر و ریاکاری و تملق و چاپلوسی دروغ و فتنه انگیزی همگی ناشی از ترس و در واقع راههای فراری است که بشر متمدن برای رهایی از ترس و خطر به کار می برد . در بسیاری از مواقع این راهها علاوه بر اینکه جلو خطر را نمی گیرد خود موجب پیش آمدن خطرات جدیدی برای افراد می شود

جمعیت های سری در طول تاریخ در انتخاب و برگزیدن اعضا دقت فراوان به کار می برده اند تا برای مقصود بزرگ خود مصالح خوب و محکم آماده سازند

از این رو در هنگام برگزیدن افراد آزمایش های مخصوص به کار می بستند . در همه جمعیت های سری ایرانیان تازه واردین می بایستی دارای صفات شجاعت و رازداری و خویشتن داری و جلوگیری از شهوات نفسانی بوده باشند . رهبران جمعیت برای اطمینان از وجود این در داوطلب او را به وسائل و طرق مختلف می آزمودند و هریک از آنان راههای متفاوتی برای اثبات صفتی خاص در داوطلب داشتند

عضوی که پس از آزمایش و تحقیق پذیرفته می شد به هیچ وجه او را فراموش نمی کردند و به حال خود رها نمی ساختند بلکه صفات مطلوب را در او با ریاضت های گوناگون پرورش می دادند و به تناسب رشدی که آن صفات در نهاد وی می کرد و آگاهیهای که به تدریج فرا می گرفت او را به درجات بالاتر ترقی می دادند و وی را از رموز و اسرار بیشتری واقف می ساختند