کافه تلخ

۱۳۸۹ مرداد ۱۲, سه‌شنبه

خدا آنجا بود

خدا آنجا بود

اين مقاله به نقل از دانشنامه ي بريتانيكا معتبر ترين دانشنامه ي جهان كه شرط ويراستار بودنش داشتن جايزه ي نوبل است نوشته شده و كاملا قابل تامل است:
اولين بار گاليله مطرح كرد كه جهان مركز هستي نيست ولي در دادگاه تفتيش عقايد مجبور شد كه از نظرش كناره گيري كند.
اين موضوع همچنان باقي ماند تا لئون فوكو دانشمند قرن 18 آزمايشي را طراحي كرد تا چرخش زمين را اثبات كند . او اعتقادي به وجود خدا نداشت. براي اين كار يكي از كليسا هاي فرانسه به نام پانتئون كه سقفي بسيار بلند را داشت انتخاب كرد و آونگي از آن آويخت براي اين كه آزمايش دقيق تر انجام بشه 4 طرف آونگ را توسط نخ بهميله هايي وصل كرد و نخ ها را به وسيله ي شمع سوزاند كه هيچ نيرويي به آونگ وارد نشود .

سپس اتفاقي عجيب افتاد كه دنيا را تكان داد . آونگ بدون هيچ نيرويي تكان خورد و مسيرحركتش مثل گلبرگ هاي يك گل بود. اين آزمايش حركت زمين را اثبات كرد . فوكو به فكر فرو رفت و در پي اين بود كه با اين آزمايش بتواند حركات سياره ها و كهكشان هاي ديگر را حدس بزند .
بعد از مدتي اين نظريه را ارائه داد : كل جهان در حال چرخش اند :

ماه به دور زمين ، زمين به دور خورشيد ، خورشيد و منظومه شمسي دور كهكشان ، كهكشان به دور كهكشان هاي بالاتر از خود و… و همه ي جهان دور يك چيز مي گردند :
كه من اسم آن را GOD مي گذارم .

امروزه اين آونگ يكي از نماد هاي علم است و آن را به نام “Foucault pendulum” مي شناسند و در دانشگاه هايي معتبر فيزيك آن را از سقف دانشگاه آويزان مي كنند .

منبع : http://lifesience.wordpress.com