کافه تلخ

۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

کتاب "هیروگلیف در قرآن"




کتاب "هیروگلیف در قرآن" نوشته دکتر سعد عبدالمطلب عدل مصری و ترجمه دکتر حامد صدقی و دکتر حبیب الله عباسی که مکاشفه ای است بدیع در باب حروف مقطعه قرآن مدتی است بحث های متعددی را در مباحث قرآنی و معارف الهی موجب شده است و البته این موج از کشور مصر و میان اندیشمندان دانشگاه الازهر شروع شد و در ادامه به دیگر کشورهای اسلامی و ایران سرایت پیدا کرد.

دکتر عدل در این کتاب مدعی است نظریه های مطرح در باب چیستی حروف مقطعه قابل اثبات نبوده و این حروف ریشه در زبان مصریان باستان یا همان زبان تصویری هیروگلیف دارد و این یکی دیگر از معجزات قرآن کریم است.

عدل می گوید حروف مقطعه نه حروف که واژگانی هستند دارای معانی متناسب با ساختار هر سوره؛ بدین معنا که قرآن کریم، دو معجزه را در بر دارد؛ یکی برای اعجاز عرب ها و دیگری برای یهودیان عصر پیامبر؛ یعنی قرآن و السبع المثانی. قرآن به زبان عربی است و اعجاز و اعجاب عرب ها را در پی داشت، اما حروف مقطعه (به زعم نویسنده، کلمات هیروگلیفی) معجزه ای برای یهودیان بود؛ یعنی خداوند با زبان یهودیان مکه با پیامبر اسلام به گفتگو پرداخته است.
البته اظهار نظرهای متفاوتی درباره نظریه دکتر عدل در دنیای اسلام مطرح شد عده ای او را مرتد شمردند و خواستار توبه اش شدند!! و عده ای دیگر بر این نظریه صحه گذاشته و تلاش نویسنده اش را ستودند. ولی به قول اخوان ثالث فارغ از هر زنده باد و مرده باد این نظریه قابل تامل و تفکر بیشتر است از اینرو برخی از استدلال های جناب عدل را در ذیل قرار میدهم که اگر پسند افتاد کتابش را از دست ندهید که کتاب سال ترجمه ایران هم شده است.
... در قرآن آیه ای وجود داد که می گوید: ولقد آتیناک سبعا من المثانی و القرآن العظیم (حجر آیه 87)
که طبق این آیه "سبعا من المثانی " غیر از قرآن است. "سبعا من المثانی" یعنی چهارده حروف مقطعه که در اوایل سوره های قرآن وجود دارد و از چهارده تا عبور نمی کند...
... زبان هیروگلیفی زبان مصری قدیم است، زمانی که ناپلئون به مصر حمله کرد، دانشمندانی ناپلئون را همراهی می کردند. آنها سنگی را پیدا کردند که روی آن به زبان هیروگلیفی نوشته شده بود و ازآنجا توانستند رمزهایی از این زبان را حل کنند. زبان هیروگلیفی، زبانی تصویری است و آواهای این زبان با آوای حروف مقطعه مطابقت دارد...
رمز گشایی معنای کهیعص ابتدای سوره ی مریم بر اساس زبان هیروگلیف:
کاف: پرده از راز چیزی برداشتن، رازی را برملا کردن، آشکار ساختن یک راز، نمایاندن یک حقیقت قطعی،
ها: آگاه باش، از آسمان فرود می آید.
عیین و نه عین: بنده شایسته، زیبا، راستگو، خوب؛
صاد: می گوید، سخن می گوید، روایت می کند، حکایت، داستان؛
روی هم رفته معنای کهیعص:
ما پرده از رازی بر می داریم که از آسمان بر تو فرود آمده؛ از جانب پروردگار، آگاه باش! اینک به این داستان واقعی گوش فرا ده:
" نحن نقص علیک احسن القصص "
تا کنون نظریه های فراوانی درباره حروف مقطعه ارائه شده - حدود ۳۰ دیدگاه- که یکی از متداول ترین آن اینست که خداوند، قرآن، این معجزه آسمانی را با همین حروف ساده که در دسترس همه ما نیز وجود دارد خلق نموده، ولی به نظر من این نظریه دکتر عدل از پشتوانه تحقیقاتی و علمی بیشتری نسبت به سایر نظریه ها برخوردار است.


 نوشته شده توسط امیر علوی