کافه تلخ

۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

انسان - شیطان



انسان از چه آفريده شده است؟
از برخي آيات مي‏توان دريافت كه انسان از خاك يا گل و از برخي آيات ديگر استفاده مي‏شود كه انسان از آب يا نطفه آفريده شده است.

اين آيات با يكديگر منافاتي ندارند؛ زيرا مراد از آفرينش انسان خاك يا گل، آفرينش آدم«عليه السلام» است كه آفرينشي مستقل داشته است و مراد از آفرينش انسان از آب يا از نطفه آفرينش فرزندان آدم«عليه السلام» و به طور كلّي انسانهاست كه از طريق آب(مني) و تشكيل نطفه صورت مي‏پذيرد.

آيا مي‏توان گفت اختلافات فردي در خلقت، در وراثت ريشه دارد؟
به طور مسلّم برخي از خصوصيّات جسمي و رواني افراد از راه وراثت به آنها منتقل مي‏شود، ولي نمي‏توان گفت تمام اختلافات از راه وراثت پديد مي‏آيد؛ زيرا برخي از اختلافات در اثر اختلاف محيط، موقعيّت و در نتيجه اختلاف تجربيّات به وجود مي‏آيد. 

علاوه بر اين، بحث درباره اختلاف فردي و حكمت آن بحثي كلّي است و به اين امر كه خداوند اختلافات در آفرينش را از چه راهي به وجود مي‏آورد(از راه توارث يا راه‏هاي ديگر)، مربوط نمي‏شود.

آيا انسان از اتم به وجود آمده است؟
تمام اشياء موجود در عالم مادّه از ذرّات ريز و بسيار كوچكي به نام «اتم» به وجود آمده‏اند و اين اختصاص به بدن انسان ندارد؛ به عبارت ديگر واحد ساختماني همه اشياء اتم است و البتّه هر شي‏ء، اتم مربوط به خود را دارد. واحد ساختماني بدن انسان سلول است؛ يعني هر بافت بدن از مجموعه سلول‏هاي همانند و هماهنگ به وجود آمده است و مجموعه بافت‏ها اندام‏هاي بدن را به وجود مي‏آورند. هر سلول نيز از تعداد بي‏شماري اتم‏هاي گوناگون تشكيل يافته است.

آيا خلقت تمام افراد بشر از ابتدا تاكنون به يك صورت انجام گرفته است؟
آفرينش اوّلين انسان با آفرينش انسان‏هاي بعد، فرق دارد. نخستين انسان با كيفيّت خاصّي از خاك و گل و در ضمن مراحلي آفريده شد و انسان‏هاي بعد به همين كيفيّت فعلي به وجود آمدند؛ يعني از راه تناسل و تركيب نطفه پدر و مادر؛ پس به جز نخستين انسان، آفرينش انسان‏هاي ديگر به يك صورت انجام مي‏گيرد. البتّه تولّد حضرت عيسي«عليه السلام» كه بدون پدر به دنيا آمده‏است، استثنايي است.

شیطان
فرق بين ابليس و شيطان چيست؟
ابليس نام شيطاني است كه وقتي از طرف خداوند همراه فرشتگان مأمور سجده به آدم شد، از فرمان خدا تخلّف كرد و رانده درگاه الهي شد و به وسوسه انسان‏ها پرداخت.
شيطان به نيروهاي گمراه كننده و وسوسه‏گر و متجاوز نيز اطلاق مي‏شود؛ چنانكه در قرآن مجيد آمده است: «...شياطين الانس و الجن...»(3).

آيا شيطان موجودي داراي اختيار است؟
شيطان و به طور كلّي جنيان موجوداتي داراي اختيار و مكلّف مي‏باشند؛ از همين رو وي برخلاف فرمان خداوند نسبت به سجده حضرت آدم«عليه السلام» عمل كرد و خداوند او را طرد كرد و مورد استحقاق لعن و نفرين و كيفر الهي قرار گرفت؛ بنابراين استحقاق عقوبت او به خاطر داشتن اختيار و در نتيجه معصيّت و استكبار ورزيدن او است.

شيطان چند تاست؟
همان گونه كه از آيات قرآن استفاده مي‏شود، دو گروه شياطين وجود دارند:
يك گروه شياطين جنّي مي‏باشند كه از جنود ابليس بوده از رهگذر وسوسه، انسان‏ها را منحرف مي‏سازند.
ديگر شياطين انسي، يعني انسان‏هاي طغيانگر و گمراه كننده كه با القاي شبهات و طرح برنامه‏هاي انحرافي، موجبات گمراهي انسان‏ها را فراهم مي‏سازند.