کافه تلخ

۱۳۹۱ آذر ۲۸, سه‌شنبه

افسانه‌ی لیلیت بانوی شب « مادر جنیان و همسر شیطان و همسر اول آدم »





این متن از متون یهودیان و متون باستانی اقتباص شده و به دلیل جنبه افسانه‌ای بودن آن در اینجا قرار داده شده تشخیص درست یا نادرست بودن آن به عهده خوانند وبلاگ است.
آیا می دانستید حوا اولین همسر انسان نبوده این مساله در کتب عبری ذکر شده است است که آدم و لیلید هر دو از یک گل ساخته شدند و سپس از هم جداشدند
همچنین در جاهایی ذکر شده است لیلید در هنگام آفرینش آدم از گرد و غبار وی پدید آمد
آدم خواست که که لیلید را به تسخیر خود در بیاورد اما لیلید چون نمی خواست دوباره با آدم یکی شود ابتدا آدم خواست او را به زور تساحب کند اما نتوانست سپس خداوند سه فرشته را به نامهای Senoi ، Sansenoi ، و Sammangelof به دنبال لیلید فرستاد تا او را مجبور به اطاعت از آدم بکنند و به او بگویند اگر اطاعت نکند صدها نفر از فرزندان او خواهند مرد اما آن دو فرشته نیز موفق نشدند و خداوند لیلید را از عدن اخراج کرد و تبدیل به شیطان شد و لیلید در کنار دریای سرخ به همسری شیاطین در آمد.و در برخی از متون نوشته شده در مدت کمی در جزیره ای در دریای سرخ هزاران فرزند برای جن ها بوحود آورد.
بر طبق این افسانه ها لیلید مادر جنیان و همسر آسمودئوس پادشاه جنیان است و هنوز هم در غاری در دریای سرخ اقامت دارد.
در برخی از نوشته های نیز ذکر شده است که لیلید ابتدا از هم خوابی با آدم امتناع کرد تا در ازای آن مبالغی را از آدم دریافت کند و در برخی دیگر از افسانه ها نوشته شده است که لیلید همیشه از اینکه در رابطه جنسی در زیر آدم قرار بگیرد ناراضی بود و به همین دلیل آدم را ترک کرد.
سپس حوا را از دنده چپ انسان آفرید
لیلید نیز از آن پس به کشتن بچه های کوچک انسان ها و برسی سوالات فرشتگان می کند در افسانه عبری آمده است اگر مادری نام آن سه فرشته را بر فرزندانش بگذارد لیلید را از آن خانه دور می کند.و دختر ها تا بیست روز و پسر ها تا هشت روز بعد از به دنیا آمدن در معرض خشم او هستند.
از آن زمان لیلید زوزه نفرت خود را در طول شب در جهان از خاطره خودش با آدم می کشد.
در کتاب اشعیا که 540 سال قبل از میلاد مسیح نوشته شده است از لیلید به عنوان دیو شب یاد شده است
آشوری ها نیز 700 سال قبل از میلاد مسیح سه شیطان زن به نام هایardat lilit liliu lilit در اطوره های خود گنجانده اند.
چند صد سال بعد از اشعیا نوشته ای در مورد talmudic lilith بعنوان اغوا کنند و شیطانی با موهای بلند و پوشیده وبال جود دارد.و در تمام افسانه های دوران باستان لیلید شیطان مسئول مرگ نوزادان می شود.
افسانه دوم در مورد لیلید که وجود دارد این است که پس از ترک باغ عدن آدم عصبانی است و شب او را را ترک می کند و او توسط شیاطین باردار می شود.
در کتاب ظهور یهودیان از لیلید به عنوان همسر ساموئل فرشته مرگ و همسر شیطان نیز یاد می شود او با مردان همخواب می شود و باعث جمعاوری(از بین رفتن ) مایع منی که به عنوان نمادی از زندگی است می شود.
همچنین در تصاویر افسانه گیلگمش نیز از زنی بالدار یاد شده است که احتمالا منظور همان لیلید است.در فرهنگ یهود نیز لیلید شبها کودکان را دستگیر می کرده و می خورده است.ونمادی از بی قاعده گی و نافرمانی و امروزه به عنوان نماد فمنیسیم شناخته می شود.
همچنین در برخی از متون یهودی از لیلید به عنوان مسئول دیدن رویاهای جنسی توسط مردان یاد می شود.و مردان را در خواب اغوا می کند و مایع منی مورد نیاز برای باردار کردن شیاطین را تامین می کند و باعث تخلیه نیروی انسانی از مردان می شود
در متون تمدن های بابلی آشوری سومری و اساطیر عربی از لیلید به عنوان همسر اول آدم و معشوقه ی ارواح شهوت انگیز یاد شده است.
در طول تاریخ از آخرین لیلید پنج هزار ساله به عنوان جنبه ای از الهه تاریکی یاد شده است که به بیابان ها مترود شده است.از لیلید به عنوان شکنجه مار خونآشام کودکان هرزه و فاحشه و جادوگر نیز یاد شده.
بین سالهای 2500 الی 3000 قبل از میلاد نوشته شده است که لیلید مشغول سرکوب مناسک جنسی بین الهه ها بوده است
از لیلید نیز به عنوان کسی که زنان را در هنگام زایمان در خطر قرار می دد نیز یاد شده است.
همچنین در اساطیر یونانی از لیلید به عنوان ساحره مار نیز یاد شده است.در توصیفاتی که از لیلید در افسانه ها می بینیم در کنار آدم و حوا به شکل مار با نیم تنه یک زن می بینیم احتمال دارد که آدم و حوا توسط لیلید میوه ممنوعه را خورده باشند یا لیلید و شیطان در این کار همدست باشند چون در برخی دیگر از تصاویر باستانی نشان داده می شود که مار انسان را فریب داد و از بهشت بیرون کرد.


گاهی اوقات نیز به شکل یک سمندر در کنار آدم و حوا جلوه می کند
گاهی نیز دوست دارد که افعی از او آویزان شود
در اساطیر هندی نیز مار و زنی که به شکل مار توصیف شده است به عنوان نمادی از روابط انسان با اساطیر و شهوت جنسی است



در آیین هندو نیز دوشیزگان مار نیز به شکل برجسته است اما معلوم نیست این تصاویر به شیاطین مربوط است یا دختران lilith
در بابل نیز بعنوان ملکه بهشتی شیطان و شکارگر روه زنان و مردان از وی یاد شده است
در کتاب ارمیای نبی نوشته شده است آنجا بابل شده یک فنجان دروی زمین ساخته شده که تمام ملت ها را مست می کن 51:7
در کتاب مکاشفه 5-17:3 و من تو را دیدم یک زن وحشی بر برنگ مایل به زرد پر از نام توهین به مقدسات با هفت سر و ده شاخ و زن رنک قرمز مایل به زرد در بنفش با طلا و سنگهای گرانبها و یک فنجان طلایی زناکار در دست اوست پر از اعجوبه های ترسناک و پریشانی
در تورات ؛ در کتاب اشعیا ؛ باب ۳۴ ؛ آیه ۱۴ ؛ آمده است : (( وحوش صحرا به کفتارها خواهند رسید و بزهای وحشی به جفت خود ندا میکنند ؛ و عفریت شب نیز در آنجا آرام گزین شده از برای خود مکان استراحت پیدا میکند )) . تصویر عفریت شب مورد اشاره در این ایه نیز را به لیلیت نسبت داده اند .
نکته ای که در این متون وجود دارد که در دو زمان جداگانه نوشته شده اند اشاره به فنجان ای عجیب است که در متن دومی در دستان زنی با مشخصات لیلید که بر طبق متون باستانی قبلی به صحرا تبعید شده بود دیده می شود..
در متون سومری نیز کلمه لولو به معنی بی شرمی است که از لیلید گرفته می شود.
در آخر نیز به داستان حضرت سلیمان با لیلید می رسیم که یهودیان لیلیت را زنی بسیار زیبا از کمر به بالا و بسیار زشت از کمر به پایین می پندارد سلیمان نیز در مورد ملکه صبا در شک بود که آیا او لیلید است یا نه او را به استخر دعوت کرد و دامن او را بالا برد تا بتواند وارد آب شود و موهای پای او را مشاهد کرد.
در پایان لیلید مادر جنیان و همسر شیطان و همسر اول آدم است است.