کافه تلخ

۱۳۹۱ تیر ۲۶, دوشنبه

کشف اقامتگاه باستانی جنگجویان وایکینگ

 

طبیعت - باستان‌شناسان در شمال آلمان شهری باستانی کشف کرده‌اند که می‌تواند اقامتگاه افسانه‌ای جنگجویان وایکینگ باشد. دیوارهای سوخته، نیزه‌های شکسته و ابزارهای جنگی دیگر در این شهر نشان از جنگی سخت دارد.

نمایش اسلاید
باستان‌شناسان در هنگام حفاري




محبوبه عمیدی: باستان‌شناسان شهری جنگ‌زده و باستانی را در شمال آلمان کشف کرده‌اند که قدمت آن به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد و احتمالا باستانی‌ترین اقامتگاه وایکینگ‌هاست که تاکنون پژوهشگران موفق به کشف آن شده‌اند.
به گزارش نشنال جئوگرافیک، باستان‌شناسان در حفاری‌هایی که در شمال‌ آلمان نزدیکی مرز دانمارک ادامه دارد، به احتمال زیاد موفق به کشف شهر افسانه‌ای Sliasthorp شده‌اند که به نوشته مورخان تاریخ بنای آن به 804 سال بعد از میلاد برمی‌گردد. آندرس دوبات، باستان‌شناس دانشگاه آروس در دانمارک که سرپرستی این حفاری‌ها را به عهده دارد، می‌گوید: «محل این شهر که قرن‌ها پیش به عنوان پایگاه نظامی پادشاهان اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می‌گرفته، تاکنون نامعلوم بود».
با اینکه هنوز کسی نمی‌داند این محل همان شهر باستانی است یا نه، شیوه شهرسازی جالب‌توجه آن و چیدمان ابزارهای جنگی این شهر می‌تواند اطلاعات باارزشی را در مورد سال‌های ابتدایی حضور وایکینگ‌ها در این منطقه در اختیار باستان‌شناسان قرار دهد.
توسط حفاری‌های انجام شده از سال 2010/1389 تاکنون حدود 30 ساختمان کشف شده؛ اما عکس‌های هوایی و نقشه‌برداری‌های ژئومغناطیسی نشان می‌دهند نزدیک به 200 ساختمان در این شهر وجود دارد. بزرگ‌ترین ساختمانی که در این منطقه کشف شده، ساختمان بزرگی است که بیش از 30 متر طول و 9 متر عرض دارد.
دوبات می‌گوید: «بقایای این ساختمان‌ها نشان می‌دهد شهر درگیر جنگ سختی شده است. بسیاری از ساختمان‌ها سوخته‌اند و نوک پیکان‌های بسیاری در میان دیوارهای سوخته به چشم می‌خورد. علاوه بر این سعی شده از نوعی سلاح کوچک آهنی که مانند دو میخ به هم پیچیده  رو به بالا قرار داده شده (خسک یا پاگیر)، در ورودی‌های شهر برای متوقف کردن دشمن استفاده شود. شاید هم این مهاجمان بوده‌اند که برای جلوگیری از گریختن مردمی که با وحشت از خانه‌هایی که داشتند در آتش می‌سوختند از این سلاح استفاده کرده‌اند».

شهر گمشده رازهای دفاعی و تجاری وایکینگ‌ها را برملا می‌کند
ساخت این شهر تقریبا همزمان با تدارک استحکامات شناخته‌شده‌ای که در نزدیکی آن ایجاد شده، آغاز شده است. این خاکریز 30 کیلومتری سیستم دفاعی گسترده‌ای بوده که در حدود 700 سال بعد از میلاد توسط دانمارکی‌ها احداث شده است.
دوبات می‌گوید: «ارتباط میان این شهر تازه کشف شده و استحکامات قدیمی دانمارکی‌ها نشان می دهد این شهر از اهمیت نظامی ویژه‌ای برخوردار بود. مطابق نوشته‌های قدیمی در سال 804 بعد از میلاد گوتریک، پادشاه وایکینگ‌ها که در اولین سال‌های 800 میلادی تعمیر و بازسازی خاکریز قدیمی را آغاز کرده تا در مقابل حملات از سمت شمال مقاومت کند، این شهر را پایتخت خود قرار داده است. به نظر می‌رسد این شهر چون توسط آب محاصره شده بوده، در اطراف آن جلگه‌های متعددی قرار داشته و تنها راه باریکی امکان ورود به آنرا فراهم می‌کرده، از استحکامات خاصی برخوردار نبود».
در این شهر خانه‌های کوچک چوبی وجود دارند که درون زمین ساخته شده‌اند، شاید این خانه‌ها به عنوان استراحتگاهی موقت برای جنگجویان وایکینگ مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. البته گروه حفاری موفق شده جواهرات باارزش، مهره‌های شیشه‌ای و سکه‌‌های نقره را نیز در این شهر کشف کند.
دوبات می گوید: «شاید این شهر هر زمان که دفاع لازم بوده به یک پادگان موقت تبدیل می‌شده یا جایی بوده که برای زندگی کارگرانی که استحکامات نزدیک به آن را بنا می‌کردند، استفاده می‌شد. این استحکامات بسیارعظیم بود و به نیروی انسانی قابل‌توجهی نیاز داشت».
تیم تحقیقاتی که در این منطقه کار می‌کند، این شهر را محل دسترسی پادشاهان وایکینگ یا زیردستان آنها به شهرهای اطراف و مخصوصا شهر بزرگ هدبی می‌داند که تنها 4 کیلومتر تا آن فاصله داشته و محل دادوستد بین تاجران کشورهای گوناگون بود. آنها می‌گویند این شهر از اهمیت استراتژیک برخوردار بوده، رفت‌وآمدها در آن با اجازه پادشاهان وایکینگ انجام می‌شده و احتمالا از تجار و بازرگانان چیزی شبیه به مالیات یا اجاره اخذ می‌شده است. این گروه می‌گوید شهر تازه کشف‌شده بهترین انتخاب ممکن برای شناخت بهتر شهرسازی، ارتباطات بین‌المللی و جنگ و صلح در زمان وایکینگ‌ها است.

هابل، پنجمین قمر پلوتو را کشف کرد

در سالگرد یک سالگی کشف قمر چهارم

 

نجوم - اخترشناسان به کمک تلسکوپ فضایی هابل توانسته‌اند پنجمین قمر سیاره کوتوله پلوتو را کشف کنند؛ شکل آن نامنظم و قطر آن بین 10 تا 25 کیلومتر است و در مداری دایروی به شعاع 95هزار کیلومتری به دور پلوتو می‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تلسکوپ فضایی هابل، این کشف یک سال پس از کشف قمر چهارم این منظومه وفراخوان دانشمندان برای نام‌گذاری قمر تازه‌کشف‌شده اعلام شده است. در شرایطی که چهار سیاره خاکی منظومه شمسی که از پلوتو بزرگ‌ترند، تعداد قمرهای کمی دارند یا اصلا قمر ندارند؛ وجود حداقل پنج قمر در اطراف پلوتو موجب شگفتی اخترشناسان شده است. به نظر می‌رسد تعدد قمرها در اطراف سیاره کوتوله پلوتو اخترشناسان را به سمت پذیرش مدل‌های تحول سیاره‌ای مبنی بر برهمکنش پلوتو و دیگر اجرام کمربند کویی‌پر در گذشته دور هدایت کند.
پس از کشف قمر شارون در سال 1978/1357، چهار قمر دیگر این منظومه توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شده‌اند. نیکس و هایدرا در سال 2006/1385 و قمر چهارم که فعلا P4 نامیده می‌شود، سال گذشته و در حین تحلیل انبوه اطلاعات بدست‌آمده از تلسکوپ فضایی هابل کشف شدند.
قمر جدید که فعلا S/2012 (134340) 1 یا P5 نام گرفته، در 9 تصویر جداگانه دوربین دیدگسترده3 تلسکوپ فضایی هابل که در روزهای 26، 27 و 29 ژوئن و 7 و 9 جولای 2012/ 6، 7، 9، 17 و 19 تیر 1391 کشف شده و به نظر می‌رسد در همان صفحه مداری دیگر قمرهای پلوتو گردش می‌کند.




تصویر قمر جدید با استفاده از ابزار تاج‌نگار جدیدترین دوربین هابل گرفته شده است. در این روش، نور درخشان‌ترین جسم منظومه (در اینجا پلوتو) با مانعی پوشیده می‌شود تا بتوان محدوده اطراف این جسم را راحت‌تر مشاهده کرد. اثر مانع را به صورت نوار تیره مرکز تصویر مشاهده می‌کنید.
قرار است در سال 2015/1394، فضاپیمای نیوهورایزنز (به معنی افق‌های نو) به منظومه پلوتو برسد و برای نخستین بار، تصاویری شفاف از سطح این سیاره کوتوله و قمرهای آن ارسال کند.

چطور می‌شود سلول‌های سرطانی مقاوم به درمان را مهار کرد؟


پزشکی - سلول‌های سرطانی مقاوم به درمان از آغاز سرطان در کنار سلول‌های دیگر ایجاد می‌ شوند و به همین دلیل درمان هوشمند در بسیاری از بیماران با شکست مواجه می‌شود. درمان چنددارویی می‌تواند مقاومت این سلول‌ها را بشکند.

محبوبه عمیدی: سالانه انسان‌های بسیاری به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند، آیا مبارزه چنددارویی با سلول‌های سرطانی مقاوم به دارو باعث خواهد شد این سلولها مقاومت خود را از دست بدهند و این بیماری در دهه‌های آینده به کنترل انسان دربیاید.
مارتین نواک، استاد ریاضیات و زیست‌شناسی دانشگاه هاروارد و و مدیر برنامه «داینامیک تکاملی» می‌گوید: «یکصد سال پیش  انسان‌های بسیاری به دلیل ابتلا به عفونت‌های باکتریایی از بین می‌رفتند؛ اما امروزه راه معالجه آن را می‌دانیم و دیگر این عفونت‌ها کشنده نیستند. یقین دارم که داریم مسیر مشابهی را برای درمان سرطان طی می‌کنیم».
به گزارش ساینس دیلی، او یکی از محققانی است که به تشریح مقاومت دارویی در درمان هوشمندی که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در سرطان روده بزرگ استفاده می‌شود، پرداخته‌اند و معتقدند که استفاده همزمان از چندین دارو، شاید نتواند سرطان را درمان کند اما می‌تواند آنرا به کنترل درآورد. این محققان پیشنهاد می‌کنند متخصصان بالینی شیوه مبارزه خود را با این بیماری تغییر دهند.
در سال‌های اخیر بسیاری از پزشکان و محققان به استفاده از درمان هوشمند به جای شیوه‌های متداول شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی روآورده‌اند. در این روش آنها برای مبارزه با سلول‌های سرطانی از داروهایی استفاده می‌کنند که در مراحل رشد و تکثیر این سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند. مشکل اینجاست که اغلب این داروها تنها برای چند ماه و تا زمانی کارساز هستند که سلول‌های سرطانی به آنها مقاومت نشان نداده باشند.
به عنوان مثال در سرطان روده بزرگ این ژن KRAS است که با فعال شدن، سلول‌های سرطانی را در مقابل درمان مقاوم خواهد کرد. این ژن مسئولیت تولید پروتئینی را به عهده دارد که تقسیم سلولی را تنظیم می‌کند. با فعال شدن این ژن ادامه درمان هوشمند کاملا بی‌نتیجه خواهد بود.
آزمون دیگری که توسط تیمی از  محققان مرکز سرطان‌شناسی جان هاپکینز کیمل به رهبری برت وگلشتاین، متخصص سرطان‌شناسی و آسیب‌شناسی صورت گرفته این مسئله را تأیید می‌کند. آنها پیش از آغاز درمان، بیماران را از نظر فعالیت ژن KRAS مورد مطالعه قرار دادند و تنها گروهی را برای درمان هوشمند انتخاب کردند که این ژن در سلول‌های سرطانی آنها فعال نبود. همان‌طور که انتظار می‌رفت نتایج اولیه درمان رضایت‌بخش بود؛ اما زمانی که دیگر بیماران به درمان پاسخ ندادند، آزمون‌ها نشان می‌دادند که این ژن فعالیت خود را آغاز کرده است.
این محققان تحلیل تعدادی از جهش‌هایی را که می‌توانستند این ژن را فعال کنند آغاز کردند و در نهایت برای نتیجه‌گیری از آزمون‌های بالینی از نواک و همکاران او خواستند با آنها همکاری کنند. نتایج به دست آمده از تحلیل‌های ریاضی و آماری رشد سلول‌های مقاوم بسیار دورازانتظار بود. تا پیش از این محققان گمان می‌کردند آغاز درمان باعث ظهور سلول‌های مقاوم می‌شود و به همین دلیل دیگر درمان‌ها مؤثر نیستند؛ اما نتایج با تقریب قابل‌قبولی نشان می‌دادند سلول‌های مقاوم به درمان از همان ابتدا و در کنار دیگر سلول‌های سرطانی وجود داشته‌اند و زمانی که دارو مشغول از بین بردن سلول‌های دیگر بوده، به سرعت تکثیر می‌شده‌اند.
بنجامین آلن، یکی از متخصصان ریاضی همکار در این پژوهش می‌گوید: «متخصصان بالینی می‌دانستند که درمان تنها 6 ماه به نتیجه می‌رسد. آنها علت اصلی را آغاز مقاومت سلول‌های سرطانی به دارو می‌دانستند اما تحقیقات ما نشان می‌دهد از همان آغاز سلول‌های مقاوم وجود دارند و در حقیقت درمان از همان ابتدا محکوم به شکست است».
نواک می‌گوید: «اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح بدهیم باید بگوییم یافته‌های ما نشان می‌دهند از میان میلیاردها سلول سرطانی که در بدن فرد ایجاد می‌شود، تنها درصد بسیار اندکی از آنها را (حدود یک‌درمیلیون) سلول‌های مقاوم به درمان تشکیل می‌دهد. با شروع معالجه سلول‌های غیرمقاوم از بین می‌روند؛ اما سلول‌های مقاوم دارند بدون هیچ مشکلی به رشد و تکثیر ادامه می‌دهند و باعث می‌شوند درمان شکست بخورد. در حقیقت وجود این سلول‌های مقاوم است که باعث می‌شود درمان دارویی با یک دارو بی‌نتیجه بماند. ما علاوه بر داروی مورد استفاده در درمان هوشمند به حداقل دو داروی دیگر نیاز داریم».
نواک اولین‌بار نیست که چنین استراتژی را برای مقابله با سلول‌های مقاوم پیشنهاد می‌کند. تحقیقات او در سال 1995/1374 نیز باعث شد، برای درهم شکستن مقاومت سلول‌های مقاوم به درمان در مبتلایان به اچ.آی.وی استفاده از ترکیبی از چندین دارو برای درمان آنها پیشنهاد شود. البته این پیشنهاد آغاز چالش‌های تازه‌ای بود. در درمان سرطان نیز محققان برای تولید داروهای متعددی که بتوانند با ژنتیک سلول‌های سرطانی هر فرد همخوانی داشته باشند و نسبت به جهت‌های متفاوتی واکنش نشان دهند، راهی طولانی را پیش رو خواهند داشت. راهی که می‌تواند به کنترل سرطان در دهه‌های آینده منجر شود.