کافه تلخ

۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

گوگل،کشف آتلانتیس



آتلانتیس، در اسطوره‌های یونان، جزیره‌ای افسانه‌ای در آن سوی ستون‌های هرکول در اقیانوس اطلس است.
حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، افلاطون در رساله‌ای تیمائوس (Timaeus) چنین نوشت : «۱۲ هزار سال پیش از این، جزیره‌ای بوده‌ است بزرگ، با تمدنی ستایش‌انگیز موسوم به آتلانتیس که…». وی در جای دیگری نوشت: «آتلانتها افزون بر ۲۰ میلیون نفر بودند که در جزیره‌ای خوش آب وهوا به وسعت ۱۵۴ هزار مایل مربع زندگی می‌کردند. در جنگل‌های انبوه آتلانتیس انواع جانوران بزرگ و کوچک می‌زیستند و شهرهای آباد آن با ساختمان‌های عظیم با شکل هرم درخشش نور بود و مرمر …» «در قاره آتلانتیس شهرها به شکلی هندسی و زیبا ساخته شده بودند و کانال‌های آب که همچون رگ‌ها در بدن به هر سو امتداد داشتند، مزرعه‌ها و باغ‌ها را سیراب می‌کردند . اساس فرهنگ و تمدن این مردمان سعادتمند همانا برادری و صفات عالی انسانی بود. اما چون قدرت ایشان روز افزون شد به تدریج شروع به دست درازی به دیگر سرزمین‌ها کردند، روح احساس و کمک در آنها دیگر از بین رفته بود، آنها اعتقاد و ایمان خود را از دست داده بودند.

آنها با سپاهیانی بی شمار قصد فتح آتن و سرزمین‌های شرق را داشتند . اما زئوس طوفانی بر انها نازل کرد . مجازاتی که به هیچ وجه قابل تصور نبود، طوفان سبب زمین لرزه و سیل‌های بزرگی شد که به مدت یک شبانه روز به شدت ادامه داشت وقتی دریا جزیره آتلانتیس را به زیر خود فرو برد و ناپدید گشت»

آتلانتیس را بسیاری آرمانشهری است ساخته و پرداخته خیال می‌دانند، اما بعضی هم وجود آن را جدی گرفته‌اند و در طی سالیان دراز به دنبال رد پای آن بوده‌اند.
چند روز پیش یک مهندس هوانوردی انگلیسی، در حال گشت و گذار زمین با نسخه جدید نرم‌افزار Google earth بود. در این نسخه جدید، می‌توان علاوه بر سطح زمین، مناظر و عکس‌هایی از زیر دریا و بستر دریاها و اقیانوس‌ها دید. مهندس انگلیسی در ۶۲۰ مایلی شمال غربی آفریقا در نزدیکی جزایر قناری، متوجه شبکه‌ای از خطوط در بستر دریا شد. تصویر، بسیار شبیه عکس هوایی از یک شهر بود. از آنجا که محل این عکس، ‌درست منطبق با جایی است که آن را محتمل‌ترین محل آتلانتیس گمشده می‌دانند، این خبر در رسانه‌های مختلف منتشر شد که گوگل ارث، آتلانتیس را یافته است!

View Larger Map

گوگل خیلی زود به این خبر واکنش نشان داد و در یک بیانیه رسمی آن را رد کرد: خطوطی که در این قسمت در بستر اقیانوس اطلس دیده می‌شوند، چیزی جز آرتیفکت نیستند. در واقع گوگل با کنار هم چیدن اطلاعات سونار کف دریا که از قایق‌های تحقیقات زمین‌شناسی مختلف به دست آمده بود، کف اقیانوس را تصویرسازی می‌کند. خطوطی که هم در این قسمت دیده می‌شوند، محل‌های تلاقی دسته های مختلف اطلاعات هستند.
درست است که گوگل ارث نتوانسته آتلانتیس را پیدا کند، اما پیش از این توانسته کشفیات هیجان‌انگیزی انجام دهد. سال ۲۰۰۵، یک مهندس برنامه‌نویس ایتالیایی، توانست به صورت تصادفی بقایای یک بنای باستانی را در ایتالیا کشف کند. او بعد از اینکه بقایای عمارت را در گوگل ارث دید، باستان‌شناسان را خبر کرد و آنها موفق شدند بنایی را که طبق برآوردها، پیش از میلاد مسیح ساخت شده بود، بیابند.
در مورد دیگر، زیست‌شناسان و پرنده‌شناسان توانستند با گوگل ارث، جنگل بکری را در موزامبیک بیابند که پیش از ان فقط روستاییان محلی از وجود آن آگاه بودند. آنها توانستند گونه‌های جانوری کشف نشده‌ای را در این جنگل، کشف و ثبت کنند.
منابع: ویکی‌پدیا، بی‌بی‌سی،

rbgkew، sciencedaily، telegraph
اتلانتیس سرزمین با شکوه






قدیمی ترین شواهد درمورد اتلانتیس مربوط به نوشته های افلاطون (پلوتون .پلاتون)فیلسوف قرن چهارم پیش ازمیلاد است . او می نویسد که اتلانتیس مکانی حاصل خیزغنی از گیاهان خوشبو و همه گونه جانوران و نیز


غنی ازمعادن وگنج های زمینی بود پایتخت اتلانتیس در کناردشت وسیعی که مصنوعی ابیاری می شد جای


داشت ودر مرکز ان نیز قصرعظیم وقلعه مانند پادشاه قرار گرقته بود . سه خندق ویا کانال اب قصررا دایره


وار دربر گرفته بودند که هر یک از محوطه ی قصر با پله هایی به کانال بعدی ارتباط می یافت از کناره ی


خندق اخر تا دریای ازاد نیزیک کانال کشتی رانی سر پوشیده وجود داشت و همچنین حصارهای عظیمی دایره وار تمام پایتخت را دربر گرفته بود که این حصارها با فلز درخشانی (افلاطون باری این فلز اسرار امیز از نظر ما واژه ی ((برگرز)) را به کار می برد ) پوشیده شده بودند .مردم اتلانتیس دریانوردان وجنگجویان بزرگی بودند اما زمانی که به شهر اتن حمله کردند مغلوب یونانی ها شدند .در میان انچه که افلاطون برای ما


نقل کرده عظمت کاخ سلطنتی از همه بیشتز یوده است کاخ سلطنتی بر روی تپه ای در مرکز پایتخت درحالی که سه ابرو ان را احاطه کرده بود قرار داشت ومعبد پوزئیدون در زیر ان بنا شده بود افلاطون می نویسد اطلس بزرگ ترین واولین فرزند پادشاه این مجموعه را بر پاکرد بازدید کنندگان کاخ سلطنتی ابتدا وارد گردشگاه طویلی می شدند که سه ابرو را قطع می کرد وسپس از میان دروازه ی بزرگی گذر می کردند که دیوارهایش از برنج قلع برگرز ولایه داخلی ان از مس بود و مثل اتش می درخشید جلال و شکوه این بنا ها در وصف نمی گنجد براساس گفته های افلاطون ثروتی درانجا وجود داشت که در هیچ درباری دیده نشد و نخواهد شد .