کافه تلخ

۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

توفان خورشيدي در راه است




سال ۲۰۱۲ تمام دنيا خاموش مي شود

توفان خورشيدي در راه است



ناسا در هشداري اعلام كرد كه يك توفان خورشيدي كه در سال ۲۰۱۲ به زمين مي رسد موجب خواهد شد كه برق تمام دنيا خاموش شود.

در هشدار ناسا و آكادمي ملي علوم آمده است كه ميليونها نفر در سال ۲۰۱۲ بدون برق و در نتيجه بدون غذا و دارو خواهند ماند و تمام يخچالها، تلفنهاي همراه و ماهواره ها خاموش مي شوند.

از ماه دسامبر فعاليت خورشيد به آهستگي روبه افزايش مي رود. نيروي مغناطيسي اين ستاره هر ۱۱ سال يكبار به نقطه اي مي رسد كه در آن پيك پديده هاي فورانهاي خورشيدي و پرتاب تاجهاي خورشيدي بزرگ مشاهده مي شود. اين پديده ها منجر به آزاد شدن ميزان زيادي انرژي و تشعشعات مي شود. اين فورانها مي تواند به زمين نيز برسد و منجر به ايجاد توفانهاي ژئومغناطيسي زمين شود.

اتمسفر زمين مي تواند از اين برخوردها خود را مصون نگه دارد اما خسارات جدي را بر روي ساختارهاي اجتماعي و اقتصادي روي زمين وارد مي كند.

ستاره شناسان اين پديده ها را از سال ۱۸۵۹ رصد كرده اند. در آن زمان يك توفان ژئومغناطيسي ويژه در خطوط تلگراف اروپا و آمريكا اختلال ايجاد كرد. در ماه مي ۱۹۲۱ توفان ديگري بسياري از خطوط برق و تلفن را در دو سر اقيانوس اطلس خارج از استفاده كرد.

در گزارش ۱۳۲ صفحه اي ناسا و آكادمي ملي علوم آمده است: "انرژي برق كليد فناوري جامعه مدرن امروزي است و تمام زيرساختها و سرويسها به آن وابسته هستند. اگر توفان سال ۱۸۵۹ امروز اتفاق بيفتد به طور حتم خسارتهاي اجتماعي و اقتصادي وسيعي برجاي خواهد گذاشت."

براساس گزارش نيوساينتيست، در سال ۱۹۸۹ شش ميليون نفر در كبك كانادا به مدت ۹ ساعت به سبب يك توفان ژئومغناطيسي كه ۱۰ برابر ضعيف تر از توفان سال ۱۹۲۱ بود بدون برق ماندند. اگر حادثه اي مشابه آنچه كه در سال ۱۹۲۱ رخ داد تكرار شود تعداد افراد بدون برق به ۱۳۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت و تكرار حادثه اي مشابه سال ۱۸۵۹ كه بسيار قويتر از توفان ۱۹۲۱ بود دو هزار ميليارد دلار خسارت وارد خواهد كرد.

به گفته دانشمندان ناسا، پيك بعدي اين توفانهاي خورشيدي بين سالهاي ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ خواهد بود كه جامعه علمي هنوز بر سر شدت فعاليت خورشيد در اين دوره جديد به توافق نرسيده اند.