کافه تلخ

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

یلوستون، عذابی قریب الوقوع؟؟ آخرزمانی




دانشمندان همچنین پیش بینی کرده اند که فوران یلوستون از سه تا ده روز به طول می انجامد و در طول این مدت بیش از 29 میلیون نفر بطور مستقیم و با خاکسترها آتشفشانی و گاز و مواد مذاب کشته خواهند شد. اما از همه مهمتر اینکه این آتشفشان ممکن است بطور ناگهانی شروع به فعالیت کرده و در این صورت راه گریزی وجود نخواهد داشت...

"این مقاله بر اساس تحقیقات دانشمندان زمین شناس آمریکایی و اطلاعات سایتهای معتبر مربوط به زمین شناسی و زلزله شناسی  و سایت مخصوص بررسی آتشفشان یلوستون تهیه شده است." و سعی ما تنها بر بیان واقعیتهای موجود و تطبیق آن تا حد ممکن با روایاتی است که در باره آخر الزمان بیان شده است.

(سال گذشته فیلمی با عنوان 2012 با موضوع فوران این آتشفشان ساخته شد که به یکی از جذابترین و پر فروش ترین فیلمهای سال ایالات متحده تبدیل شد .)

در قرآن داستان بسیاری از اقوامی که بر روی کره زمین زندگی کرده اند و گناهانی که مرتکب شده و عذابهایی که متحمل شده اند ، آمده است. اگر فرض کنیم هر یک از این اقوام گذشته در عبادت غیر خدا شریک و به گناهی معروف و مشهور بوده اند و عذابی خاص بر آنان نازل شده ، حال ببینیم عاقبت ما و برخی از مردم آخر الزمان چگونه خواهد بود هنگامی که می بینیم همه معاصی اقوام گذشته در  آن واحد در جوامع امروزی به چشم می خورد؟

 یلوستون ، نام پارکی طبیعی در آمریکاست که به مناظر بی نظیر ، دریاچه آب گرم و فواره های جوشان معروف است. این آتشفشان  تقریبا در وسط آمریکا قرار دارد و آتشفشان مشابه دیگری نیز در شرق کالیفرنیا به چشم می خورد . هر دو این آتشفشانها جزو سوپر ولکانوها یا آتشفشانهای عظیم پنجگانه روی زمین هستند.

یکی از مناظری که در پارک طبیعی یلوستون وجوددارد
آتشفشان یلوستون به لحاظ حجم مشابه آتشفشان توبا است و مخزن ماگما ( مواد مذاب) آن در زیر زمین به 50 تا 100 برابر آتشفشان تامبورا می رسد. این آتشفشان و حجم آن زمانی کشف شد و مورد توجه قرار گرفت که دانشمندان آمریکایی عکسهای هوایی به کمک ماهواره را از این منطقه گرفتند .

 در ابتدا برای دانشمندان باور نکردنی بود که طول دهانه ( کالدرا) این آتشفشان 70 تا 80 کیلومتر و عرض آن بین 30 تا  65 کیلومتر باشد،  ولی مدتی بعد با نقشه برداری و بررسی زمین و آثار سنگها و تصاویر هوایی با ماهواره های مخصوص و نیز بررسی زلزله های این منطقه متوجه شدند که منطقه ای که روزانه دهها هزار نفر از روی آن عبور و مرور می کنند دهانه یک آتشفشان عظیم ماقبل تاریخ است.

 یافته های علمی در باره یلوستون نشان می دهد که این آتشفشان در دوره های مختلف فعالیتهایی با درجه 8 VEI  یعنی بالاترین درجه به لحاظ شدت آتشفشانی داشته است و بطور متوسط هر ششصد هزار سال یکبار فعالیت می کند و  از آخرین فعالیت این آتشفشان 640 هزار سال می گذرد. با بررسی فسیلهای دایناسورها در بخشهای مختلف آمریکا، دانشمندان دریافتند یکی از عوامل از بین رفتن دایناسورها در میلیونها سال قبل فوران یکی از دو آتشفشان "توبا" و یا "یلوستون" بوده است.

خاکسترهای آتشفشانی در اطراف فسیلهای این جانوران غول پیکر گویای آن است که این حیوانات در زیر هزاران تن خاکستر سوزان دفن شده اند . این خاکسترها دارای ذرات بسیار ریزی می باشند که مثل الماس می درخشد.

از سویی دیگر بررسی فسیل استخوانهای دایناسورها نشان می دهد که بسیاری از آنان در اثر تنفس خاکسترهای آتشفشانی به تدریج ریه هایشان پر شده و دچار بیماریهای تنفسی شده اند و طی دوره زمانی محدودی بعد از آتشفشان عظیم از بین رفته اند. همچنین خاکسترهای آتشفشانی در ژنتیک حیوانات و انسانهای نسلهای بعد تغییرات قابل توجهی را ایجاد کرده است.

آتشفشانهای استاندارد دارای دهانه ای کوچک و یا حفره ای می باشند که گاز و مواد مذاب از آن خارج می شود و پس از سرد شدن مواد مذاب این آتشفشانها شکل مخروطی و کوه مانند به خود می گیرند. اما دهانه آتشفشانهای بزرگ عبارت از منطقه ای وسیع است که یکباره و بطور ناگهانی فرو ریخته و میلیونها تن گاز و مواد مذاب به ارتفاع دهها کیلومتر از دهانه این آتشفشانها خارج می شود. این فرو ریختن دهانه ( کالدرا) با صدایی مهیب و زلزله همراه است که از مسافتهای چندین هزار کیلومتری نیز قابل شنیدن است و چنانچه آتشفشان در نزدیکی دریا باشد و یا در جزیره  ای در اقیانوس واقع شده باشد مثل اندونزی ، فرو ریختن دهانه آن تولید امواج قدرتمندی در اقیانوس نیز خواهد کرد ( تسونامی). به همین علت شناخت این نوع آتشفشانها بسیار مشکل است زیرا شکل مخروطی ندارد و به سادگی آتشفشانهای استاندارد قابل تشخیص نیست.

حجم دهانه آتشفشان یلوستون
در این تصویر حجم دهانه یلوستون نشان داده شده است.

موقعیت پارک ملی یلوستون و مساحت دهانه آتشفشان یلوستون و دریاچه آتشفشانی یلوستون


این تصویر موقعیت پارک ملی یلوستون و مساحت دهانه آتشفشان که با رنگ قرمز نشان داده شده و نیز موقعیت دریاچه آتشفشانی یلوستون را نشان می دهد.

وسعت دهانه آتشفشان یلوستون اولین بار در سال 1960 از طریق تصویر برداری با ماهواره ، از فضا و با کمک اشعه ما دون قرمز  شناسایی شد و تحقیقات بر روی آن از همان زمان آغاز گشت. پیش از این تصور می شد یلوستون مجموعه ای از چند آتشفشان کوچک دارای دهانه های متوسط و کوچک است که در مکانهای مختلف پارک قرار دارد .

اما هرگز تصور نمی شد کل منطقه ای به این وسعت دهانه آتشفشانی باشد که منبع مواد مذاب آن در زیر زمین به بیش از 1500 کیلومتر مکعب می رسد. تصویر زیر حجم مخزن مواد مذاب در زیر زمین در منطقه یلوستون را نشان می دهد . برای درک بهتر مقایسه کنید با حجم مواد مذاب آتشفشان تامبورا که در سال 1815 فوران کرد و  تنها 160 کیلومتر مکعب لاوا و خاکستر و مواد دیگر را به بالا پرتاب کرد. نکته دیگر اینکه این حجم مواد مذاب در زیر زمین جابجا می شود و در دوره های مختلف ضمن حرکت در زیر زمین در نقاط مختلفی از شرق کالیفورنیا در نزدیکی جنوب غربی منطقه یلوستون نیز فوران داشته است.

 دهانه های یلوستون متشکل از یک رشته زنجیره ای است که در هنگام فوران با هم فعال و شروع به فعالیت می کنند و همین موضوع سبب می شود که بخش عظیمی از کالدرا بطور ناگهانی سقوط کرده و فرو بریزد.

 کالدرا
در تصویر زیر مناطقی را که بطور مستقیم تحت تاثیر این آتشفشان می باشد نشان می دهد . و چنانچه این آتشفشان با درجه متوسط و کمتر از 8 هم فوران داشته باشد در حدود 85 درصد کشور آمریکا زیر خاکستر های این آتشفشان پنهان خواهد شد . 
 آتشفشان یلوستون آمریکا

در عکس زیر مقایسه ای بین دوره های مختلف فوران یلوستون و حجم مواد خارج شده از دهانه آتشفشان و منطقه ای را که خاکستر آتشفشان پوشش داده نشان می دهد.
 

تصویر نشان می دهد آتشفشان "سنت هلن" در شمال غرب آمریکا که در سال 1980 فوران کرد با حجم مواد پرتابی بالغ بر 2 کیلومتر مکعب ، مسافتی به میزان سی کیلومتری اطراف خود را زیر خاکستر آتشفشانی فرو برد . در حالیکه فوران یلوستون در دوره های مختلف با حجمهای 1000 و 2500 کیلومتر مکعب بیش از هشتاد درصد از کشور فعلی آمریکا را با خاکستر پوشانده است.

طبق تحقیقات دانشمندان و بررسی خاکسترهای به جا مانده در اطراف این آتشفشان ، فورانهای عظیم یلوستون با درجه 8  تا کنون سه بار اتفاق افتاده است . یک بار در 2 میلیون سال قبل و سپس در 1.3 میلیون سال قبل و پس از آن در 630 تا 640 هزار سال قبل بوده است. همچنین تعدادی فوران کوچک هم داشته است که شدید ترین آنها در حدود  70 هزار سال قبل بوده است.

 این عکس مقایسه حجم مواد خروجی از دهانه اتشفشان را در دوره های مختلف فعالیت یلوستون و سایر اتشفشانها مشخص می کند
حجم مواد خروجی از دهانه آتشفشان یلوستون
فوران آتشفشانهای استاندارد را می توان از میزان گازهای خارج شده از دهانه آن و نیز زلزله های ثبت شده در منطقه آتشفشان را که بطور منظم درجه آن بالا می رود و همچنین بالا آمدن سطح زمین و یا سطح آب دریاچه آتشفشانی پیش بینی نمود و هشدار هایی برای تخلیه مکان اطراف آن داد .

اما فوران آتشفشانهای عظیم همواره قابل پیش بینی نیست و مثلا ممکن است در اثر زلزله های متعدد حتی با درجه پایین تر از 5  قسمتی از دهانه ( کالدرا) به داخل فرو ریخته و یکباره موجب انفجاری عظیم و بدون علائم هشدار دهنده قبلی گردد.



هنگامی که یلوستون فوران کند چه اتفاقی می افتد؟
هنگامی که یک انفجار شدید آتشفشانی با درجه 8 رخ بدهد ، در حدود 1000 تا 1500 کیلومتر مکعب مواد آتشفشانی از دهانه یلوستون خارج خواهد شد و منطقه وسیعی را خواهد پوشاند . هواپیما و هلیکوپتر قادر به پرواز نخواهند بود زیرا مواد معلق در هوا موجب تخریب موتور و سقوط هواپیما می گردد. بارانهای اسیدی تا مدتها مانع رشد گیاهان و درختان می شوند و محصولات زراعی ن ابود خواهند شد. بارانهای اسیدی به آبهای زیر زمینی نفوذ و موجب آلودگی آنها و مرگ حیوانات می گردند. این بارانها می تواند تاسیسات زیر بنایی و هر چیز فلزی را نیز تخریب نماید نظیر خودروها ، دستگاههای فرستنده و گیرنده دکلهای برق ، پلها، منازل و ... خاکستر و مواد معلق در هوا مانع رسیدن نور خورشید به زمین و سرد شدن آن و شروع عصر یخبندان می گردد. دانشمندان همچنین پیش بینی کرده اند که فوران یلوستون از سه تا ده روز به طول می انجامد و در طول این مدت بیش از 29 میلیون نفر بطور مستقیم و با خاکسترها آتشفشانی و گاز و مواد مذاب کشته خواهند شد. اما از همه مهمتر اینکه این آتشفشان ممکن است بطور ناگهانی شروع به فعالیت کرده و در این صورت راه گریزی وجود نخواهد داشت.

آیا یلوستون دوباره فوران خواهد کرد؟
این سئوال مهمی است که دانشمندان سعی دارند به آن پاسخ بدهند .  تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که بر خلاف سایر آتشفشانها که سطح مواد مذاب در آن گاهی بالا آمده و زمانی دیگر فروکش می کند، یلوستون در سالهای اخیر همواره با بالا امدن سطح دهانه آتشفشان همراه بوده . میزان این بالا آمدگی در سه سال اخیر ، سالیانه 8 سانتی متر بوده که سه برابر بیش از سالهای قبل از آن است و نشان می دهد فشار فوق العادی از قسمتهای زیرین به آن وارد می شود و ضمنا فروکش هم نداشته است. بالا امدن ارتفاع یلوستون در قبل از 2003 سالیانه 2 تا 2.5 سانتی متر بوده است . زلزله های شدید با درجه بالاتر از 3.5  که به شکل منظم در عمق نزدیک به زمین علامت دیگری برای آغاز فعالیت های یلوستون است. از سویی دیگر فوران آبهای جوشان و خشک شدن درختان و گیاهان سبز و بالا رفتن حرارت زمین در برخی نقاط کالدرا تا 200 درجه سانتی گراد نشان از نزدیک بودن فعالیت این آتشفشان است. همچنین تصاویر هوایی نشان می دهد که سطح مواد مذاب در دهانه یلوستون به سه کیلومتری زیر پوسته رسیده است .

مرکز ژئوفیزیک آمریکا آمار زلزله های این منطقه را مرتب در سایتی ثبت می کند ، این سایت نشان می دهد که از اواخر سال 2008 و تا پایان فوریه شدت زلزله ها و تعداد آنها و نیز عمق زلزله های منطقه یلوستون تغییرات زیادی را نسبت به قبل نشان می دهد.
نحوه فوران آتشفشان یلوستون
عکس : نحوه فوران آتشفشان یلوستون

ابر آتشفشان یلوستون


گزارشی از آخرین فعالیتهای یلوستون:
نیمه اول فوریه 2010 یلوستون شاهد زمین لرزههای زیادی در منطقه مدیسون در نزدیکی حاشیه شمال غربی دهانه کالدار بوده است. میزان این لرزشها از 15 تا 17 ژانویه افزایش داشته است . تا 25 فوریه تعداد 1809 زلزله در کل منطقه کالدرا ثبت شده است که شامل 14 زلزله با قدرت بیش از 3 درجه و 136 زلزله با قدرت بین 2 تا 3 درجه و 1119 زلزله با قدرن 1 تا 2 درجه و 540 زلزله با قدرت کمتر از 1 بوده است .لازم به ذکر است اگر شدت زلزله به 4 برسد علامتی هشدار دهنده برای تخلیه محیط اطراف یلوستون خواهد بود. لرزشهای یلوستون از اواخر سال 2008 و اوایل سال 2009 شدت بیشتری پیدا کرده بطوریکه در فاصله یک هفته از تاریخ 28/12/2008 تا 2/1/2009 بیش از 252 زلزله در یلوستون ثبت شده است . دانشمندان معتقدند افزایش زلزله ها دلیل بر بیدار شدن این آتشفشان است و شروع یک فوران عظیم است.

هر چند جهات منابع رسمی در آمریکا از بیان واقعیت این آتشفشان خودداری می کنند اما سیل عظیم اطلاعات زمین شناسان و متخصصین در اینتر نت نشان می دهد که گریزی از این موضوع وجود ندارد و دیر یا زود فوران یلوستون اغاز خواهد شد و چنانچه فوران آن آغاز گردد ، کره زمین شاهد زمستانی سرد و طولانی خواهد بود.


خلاصه:
اگر یک بار دیگر روایات عصر ظهور را مرور کنیم می بینیم که در رمضان سال ظهور و یا قبل از آن سه خسف ( آتش عظیم) اتفاق می افتد، خسف در مشرق ، خسف در مغرب و خسف در شبه جزیره که سپاه سفیانی در منطقه بیداء را به درون می کشد .... در این روایات از خسفی در مغرب یاد شده که می تواند مربوط به آتشفشان یلوستون و یا آتشفشان شمال شرق کالیفورنیا باشد. این منطقه نیز اخیرا شاهد زلزله های زیادی بوده است. ارتباط خسف با زلزله و آتشفشان مشخص است . یعنی در هنگام آتشفشان، با خروج مواد مذاب از زیر زمین فضایی خالی ایجاد می شود که باعث می شود منطقه فوقانی آن بخش را به زیر بکشد و این خسف با زلزله و صدایی مهیب همراه است.

غیر از روایات اسلامی ، غربیها به روایاتی در کتاب مقدس و نیز پیشگوییهای معروف اشاره می کنند که نشان از فعال شدن این آتشفشان در آخرالزمان است. البته غربیها معتقدند که فوران یلوستون  مصادف با پایان حیات بر روی زمین است.

در روایات اسلامی و قرآن نیز پایان جهان همراه با دودی غلیظ است که کرده زمین را فرا می گیرد و در قرآن کریم در سوره دخان نیز به آن اشاره شده است.

آیا این آتشفشان می تواند یکی از صیحه های پنجگانه آخر الزمان باشد؟

آیا فوران یلوستون همان تعبیر  خسف در مغرب است که همراه با صیحه و زلزله در سال قبل از ظهور اتفاق می افتد؟

آیا یلوستون عذابی برای فساد اخلاق جامعه آمریکا و افزایش همجنس بازی و سایر گناهان آن است؟ و یا پاسخی الهی به ظلم و گردنگشی و طغیان چند صد ساله این امپراتوری عظیم قرن است؟ همانطور که قرآن وعده داده خداوند اقوام گردنکش و طغیانگر را با صیحه ای خاموش و نابود می سازد ؟

آیا یلوستون لشگر الهی برای شکست طاغوت و زمینه سازی قیام مهدی موعود (عج) خواهد بود؟

الله اعلم و اعلی. همه اینها فرضیاتی علمی است که بر اساس تاریخ و آنچه پیش از این اتفاق افتاده بررسی شده . آینده را کسی جز خدا و اولیائش نمی دانند و تلاش ما برای آگاهی دادن در باره اتفاقاتی است که ممکن است در آینده به وقوع بپیوندد . حوادث آخر الزمان بسیار حیرت انگیز و ترسناک و سریع خواهند بود . اما اگر از آن آگاهی داشته باشیم می توانیم با آرامش بیشتری با آنها مواجه گردیم



برای آگاهی بیشتر در باره یلوستون می توانید فیلمهای زیر را از یوتیوب مشاهده کنید:

http://www.youtube.com/watch?v=FOn3wkehluk
http://www.youtube.com/watch?v=WmqhTxKdOBA
http://www.youtube.com/watch?v=3iuu8t5az2I
http://www.youtube.com/watch?v=yD_ODGoOPRM
http://www.youtube.com/watch?v=jVQt_G4RxXQ

http://www.youtube.com/watch?v=WF-RKzqNtz0&feature=PlayList&p=83F6492FA7EACDEA&index=0&playnext=1

برخی منابع:

http://www.earthmountainview.com/yellowstone/yellowstone.htm

http://volcanoes.usgs.gov/yvo/activity/

+ نوشته شده در جمعه سی ام مهر 1389ساعت 13:30 توسط سیدعلی اسلامی