کافه تلخ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

همه چيز درباره رنگ آبي


«من هيچ گاه از نگاه كردن به آسمان آبي خسته نمي شوم»
ويست وان گان

آبي رنگي است كه در عمق وجود انسان ها جاي مي گيرد. رنگ آبي ذاتاً برمي گردد به دو عنصر كه در زندگي ما انسان ها حياتي است يعني هوا و آب.

رنگ آبي
آبي رنگ خوش بيني است. بياييد به سراغ طبيعت برويم! ذر ذهن يك آسمان آبي و يا يك درياي آرام را در يك روز آفتابي تصوركنيد، بله! در طبيعت آبي ياد آور فضايي افقي و بسيار وسيع و باز است. طبيعت دروغ نمي گويد! آبي رنگي بي انتهاست به همين دليل است كه اكثر افراد آبي را به ديگر رنگ ها ترجيح مي دهند. طيف هاي رنگ آبي نيز همانند ذات اين رنگ بي انتها و نامحدود مي باشند. جالب است بدانيد كه هر يك از طيف هاي رنگ آبي انرژي هاي خاص خود را در محيط منتشر مي كنند و ويژگي خاص خود را دارا مي باشند. براي مثال به گفته كارشناسان رنگ، طيف هاي تيره آبي مثل آبي لاجوردي و يا سورمه اي فن بيان و قدرت شفاف سخت گفتن را تقويت مي كنند و طيف هاي روشن آبي نيز مثل آبي ملايم سبب آرامش ذهن و تقويت تمركز در افراد مي شوند. زماني كه محققان از كودكان تست هوش گرفتند، مشاهده كردند كودكاني كه در اتاق هايي با سقف آبي رنگ تست داده اند نمرات بالاتري اخذ كرده اند.

اغلب روانپزشكان براي درمان مرض هايي كه داراي زندگي پر استرس و پر تنشي هستند استفاده هر چه بيشتر از رنگ آبي را به آن ها توصيه مي كنند زيرا به طرز معجزه آسايي تنش و نگراني را از بين مي برد و باعث فروكش كردن استرس مي شود. آبي افراد را دعوت به صحبت و گفتگو مي كند در حالي كه هم زمان آرامش را در فضا القا مي كند و محيط صلح آميز را خلق مي نمايد و شما و مهمانانتان در كنار رنگ آبي در اوج آرامش و راحتي با يكديگر به گفتگو خواهيد پرداخت .

رنگ آبي

همانطور كه گفته شد رنگ آبي در درمان اكثر بيماري هاي رواني از جمله افسردگي ، اعتياد و كم اشتهايي موثر است از اين رو دانشمندان و محققان در زمينه رنگ شناسي به كار بردن رنگ آبي را در مطب ها و وسايل درماني به روانپزشكان توصيه كرده اند. از نظر عقايد باستاني و كهن آبي رنگ برقراري ارتباط است.

از لحاظ علم انرژي شناسي كه سال ها پيش توسط تبيتان مطرح شد بدن داراي مراكز انرژي يا چاكراه هاي انرژي مي باشد . رنگ آبي در چاكراه حنجره قرار دارد. در حقيقت آبي انعكاس صداي ماست! كاربردهاي مهم از رنگ آبي ريشه در تاريخ دارد. در قرون وسطي سنگ لاجوردي حكم طلا را داشت و از لحاظ ارزش باطلا برابري مي كرد و آبي لاجوردي رنگ مهم و محبوب در آن دوره به شمار مي رفت .

رفته رفته آبي رنگ پر كاربرد در نيروي دريايي ، پليس و آتش نشاني شد و لباس هاي فرم پليس ها آتش نشان ها و افسران نيرو دريايي به رنگ آبي بود. آنها آبي را رنگ امنيت و تمركز در كار مي دانستند. پس از آن آبي راه به خانه ها باز كرد و در طراحي داخلي جايگاه ويژه اي پيدا كرد زيرا احساس خوشايندي را به افراد منتقل كرد: احساس آرامش ، رهايي و وسعت.

آبي رنگي سرد است كه امكان استراحتي آرام را براي شما فراهم مي كند، اگر قصد داريد در مكاني به استراحت بپردازيد توصيه مي كنيم از طيف هاي ملايم و روشن آبي استفاده كنيد. تركيب آبي و سفيد يك تركيب بكر و كلاسيك است آبي و سفيد مدت هاست كه براي كوسن ها بكار برده مي شود و بسيار هم مناسب است. طيف هاي مختلف آبي و سفيد مي توانند به خوبي كنار هم بنشينند و تركيبي زيبا را خلق كنند – آبي تيره در كنار سفيد شكري و كرم يا آبي روشن در كنار سفيد مرواريدي – آبي و سفيد زوجي هستند كه هميشه پاك و بكر نمايان مي شوند.

رنگ آبي

آبي همواره مناسب ترين رنگ براي سرويس هاي بهداشتي محسوب مي شود. آبي رنگ اقيانوس است ، رنگ دريا ، رنگ رودخانه ، آبي همواره با ما از آب پاك و زندگي بخش سخن مي گويد . اگر مي خواهيد فكر خود را سازماندهي كنيد قسمتي را با رنگ آبي روشن طراحي و خلق كنيد تا در آنجا به راحتي افكار خود را پاكسازي نموده و ذهن خود را سازماندهي نمائيد. فيروزه اي ملايم رنگي بسيار مناسب براي يك سرويس بهداشتي كوچك است زيرا قادر است فضا را بازتر و وسيع تر جلوه دهد.

كاربرد آبي در خانه

آبي روح ما را نوازش مي كند. ابي رنگ آرامش و صلح است، رنگي است كه اين امكان را به ما مي دهد كه در اوج رهايي رويا پردازي كنيم و ذهن شبيه آسمان آبي، وسيع و بي كران داشته باشيم. بنابراين از آبي در خانه هايتان زياد استفاده كنيد.

از آنجايي كه آبي رنگ شب نيز مي باشد، يكي از موارد استفاده آن در اتاق خواب است. از طيف هاي خواب آور رنگ آبي مثل آبي ملايم ، آبي – طوسي و آبي لاجوردي بيشتر در اتاق خواب استفاده نمائيد.

در سرويس هاي بهداشتي نيز بهتر است از طيف اي رنگ آبي كه بيشتر به رنگ انواع آب ها نزديك است استفاده شود مثلاً آبي آكواريوم ، آبي فيروزه اي و يا سبز-آبي. و اين انتخاب بدين دليل است كه نه تنها اين آبي بيشتر با آب و محيطي كه آب در آنجا نقش اصلي را دارد هماهنگي دارد، بلكه رنگ آرامش و راحتي نيز مي باشد.

از طرفي چون آبي رنگ تمركز و آرامش فكر و روح است، رنگي بسيار مناسب براي اتاق كار نيز مي باشد. آبي هاي ملايم ، و پر انرژي با وسايل و اثاثيه با رنگ روشن و شاد بخوبي تكميل مي شوند و به بهترين نحو تاثير گذارند. براي مثال ديوارهاي اتاق كارتان را مي توانيد به رنگ آبي روشن رنگ آميزي نمائيد و از كمر قرمز، قفسه نارنجي صندلي صورتي و يا چراغ مطالعه زرد نيز در اتاق كار خود استفاده نمائيد. شما حتي اگر تنها يك ديوار را آبي كنيد و ديوارهاي ديگر را سفيد كافي است؛ در همين حد هم رنگ آبي تاثير خود را بر روي محيط مي گذارد. در اتاق هاي شمالي بهتر است بيشتر از آبي فيروزه اي و آبي كبالتي استفاده كنيد. در اتاق هاي آفتابگير از آبي هاي روشن مثل آبي آسماني استفاده كنيد.

رنگ آبي
از آنجايي كه آبي يك رنگ اجتماعي و رنگ برقراري ارتباط است توصيه مي شود از آن زياد در اتاق نشيمن استفاده شود. براي خلق محيطي گرم و پر از نشاط از آبي هاي تيره تر و هم چنين براي خلق فضايي باز و وسيع از آبي هاي ملايم يا آبي – طوسي استفاده نمائيد و براي بيشتر شدن جلوه كار كمي نقره اي به آن اضافه نمائيد.

توصيه مي كنيم كمتر از آبي در فضاهايي كه در آن جا فعاليت زيادي انجام مي شود استفاده كنيد، مثل اتاق بازي بچه ها يا آشپزخانه ( آبي رنگ اشتها آوري نيست‌) هم چنين از رنگ آبي كمي با احتياط در اتاق هاي شمالي و بدون آفتاب استفاده كنيد، زيرا رنگ آبي يك اتاق سرد را سردتر مي نمايد.

آبي در هارموني

آبي دوستان زيادي در ميان رنگ ها دارد! فقط كافيست به طبيعت بنگريد تا زيباترين الهامات را بگيريد و آن ها را در دكوراسيون خانه خود اجرا نمائيد.

رنگ آبي
تمام طيف هاي رنگ آبي به شدت با سفيد هماهنگي و تناسب دارند و در كنار هم تصوير زيبايي را خلق مي كنند. اگر به ابرهاي سفيدي كه رها و آزاد در آسمان آبي شناور هستند و يا امواج سفيد رنگي كه در درياي آبي در تلاطم هستند بنگريد خواهيد ديد كه اين ادعا كاملاً صحيح مي باشد و آبي چه روشن و چه تيره به زيبايي در كنار سفيد مي نشيند و تركيبي چشم نواز را خلق مي كنند.

رنگ ديگري كه بسيار زيبا در كنار آبي جاي مي گيرد رنگ زرد است. باز هم يادآوري مي كنيم كه در انتخاب طيف رنگ هايي كه قرار است كنار هم قرار بگيرند دقت كنيد براي مثال در اين مورد زيباتر است كه آبي تيره در كنار زرد كره اي و آبي آسماني در كنار زرد طلائي ملايم قرار گيرد. لازم نيست همه جاي خانه را آبي و طلائي كنيد. براي خلق جلوه اي بي نظير تنها كافيست يك ديوار اتاق را آبي آسماني كرده و از مبلمان و اثاثيه اي با پارچه طلائي استفاده نمائيد. آبي ملايم و نقره اي نيز تركيبي چشم نوازي را بوجود مي آورند.

تركيبات مدرن رنگ آبي با ديگر رنگ ها شامل تركيب آبي با قرمز، آبي با نارنجي آبي با قهوه اي شكلاتي است كه فضا را به فضايي فانتزي و زيبا تبديل
مي كنند.